Bilden är tagen inomhus i offentlig lokal med ett flertal lysrörsarmaturer på hög höjd vilket gav ett mjukt ljus. I stället för att ta fram upplättningsblixt eller reflexskärm för att lätta upp ljus i ansiktet som t ex under ögonen bad jag modellen titta uppåt där jag stod på en stol och tog bilden. Tack vare att modellen titta nästan rakt mot ljuskällan fick jag bra ljus under ögonen (tycker jag), men ändå också karaktär i ansiktet.
(Kanske hade bilden tjänat på att bländas ner ett par steg för att få ett något bättre skärpedjup, men i det ändå svaga ljuset fick bländarstegen offras till förmån för en lite bättre slutartid.)
Kom just på att det kke skulle vara en bild med utomhusljus som befintligt ljus. Denna är tagen med befintligt ljus, men inomhus. Hmm... Erik får rätta mig i så fall så gör jag ett omtag. :-)
Kompositionen är väl vald då håret verkligen ramar in ansiktet. När ljuset kommer från alla håll så blir det svårare att få upp djup och form. Då kan vi arbeta med en svart skärm för att tynga ner vissa partier för ökad kontrast. Som en reflexskärm fast tvärt om. bra knep med att vända upp ansiktet mot ljuset. Att låta näsryggen styras mot ljuset kan ta udden av även de hårdaste ljuskällorna. Bra lösning.