Jag och min kamera.

Här kommer det att finnas mycket bilder, hoppas jag:)

Orrspel

Jag och en vän var på orrspel i veckan, det var andra gången vi var iväg på det men det var en ny plats. Det är lika spännande varje gång när man lägger sig och man hör ljuden utanför, man funderar på hur många orrar kommer det, kommer det några honor, vad blir det för ljus mm man somnar tillslut och får ett par timmars sömn.

Det här gången hyrde vi ett gömsle från Hällefors ornitologiska föreningen.

Den närmaste bostaden var tyvärr ledig.

Vi fick en helt underbart vacker kväll.

Vi hade väckning kl 04:00 men vi vaknade tidigare av att spelet hade börjat, vi fick vänta ett bra tag innan det blev så ljus att vi kunde fotografera.

Nu började det! Orrarna valde att inte vara framför gömslet utan mer på sidan så vi fick en svår fotografering men jag gillade att dom var bland alla små tallar. Jag tyckte det blev finare bilder men jag kom hem med väldigt lite bilder eftersom dom ofta var bakom tallarna, fördelen är att det gick snabbt att gå igenom😀

Spelet är över för mig i år men orrarna fortsätter ett tag till.

Postat 2020-04-26 11:59 | Läst 2703 ggr. | Permalink | Kommentarer (5) | Kommentera

Svenskt Grand National 2016 - Svensk Galopp

Igår vad det dags för årets galopptävling på vackra Strömsholm. Det är en utflykt jag kan rekommendera, packa fikakorgen, en filt, njut av hästar och den vackra miljön, glöm inte kameran.

En del hästar hade "tappat" sina ryttare.

Även dom minsta fick vara med och tävla.

Postat 2016-06-12 09:40 | Läst 3306 ggr. | Permalink | Kommentarer (3) | Kommentera

Amerikans fotboll inte som jag trodde!

Igår var vi på koutsläpp och på vägen hem åkte vi förbi en en match med Amerikansk fotboll, vi svängde in för att titta och ta lite bilder. Det var ett gråmulet väder och hade regnat  mycket på förmiddagen, jag hade aldrig sett en match och såg framför mig  leriga och skitiga spelare som slängde sig ner på marken så att vattnet bara stänkte. Jag blev besviken direkt, dom spelade på konstgräs..... vad är det för fel på lervälling???

Nästa besvikelse var att dom mest stod still, så här...

eller så här.

Spelet varade inte ens en minut innan man blåste av, så man har gott om tid att göra nya inställningar på kameran eller byta objektiv. Jag försökte få några bilder med lite action i men det var inte lätt, eftersom dom knappt rör på sig.

Det var min första och sista match som jag såg live, jag föredrar hur man visar det på Amerikanska filmer:))

Postat 2014-05-11 18:36 | Läst 3193 ggr. | Permalink | Kommentarer (1) | Kommentera

Roque Nublo "klippan bland molnen"

På semestern på Grand Canaria var jag på vandring i bergen och där finns det ca 500 km vandringsleder. Vi vandrade med Rocky Adventure.

Vi gav oss iväg tidigt på morgonen på en riktigt slingrig väg upp till bergen, man blev verkligen imponerad av hur busschaffören hanterade bussen på dessa vägar, man bör inte lida av varken svindel eller åksjuka...

Utsikten från ett cafe som vi stannade vid, vi ska vandra på berget som finns under molnen.

Trädgränsen börjar vid 800 m för lägre ner är det för torrt och varmt.

Vi började våran vandring vid 1300 m och skulle upp till 1900 m. Vandringen gick genom 3 klimatzoner och vi började vid den torra och kargiga, ökenklimat.

För att sen vandra in i Pinjeskogen, inlandsklimat.

När spanjorena kom till ön så högg man ner ca 90 % av skogen vilket ledde till att lika mycket av dom andra växterna också försvann. För dessa träd samlar upp fukten från molnen med barren som sedan droppar  ner på marken så både träden och andra växter kan leva här.

Man har återplanterar mycket skog och den här är ca 50 år.

På Kanarieöarna har man 550 endemiska växter, vilket innebär att dom bara finns här, i skandinavien har vi bara 28 st.

Här är den mytomspunna Roque Noble, där urinvånare höll rådslag och cermonier.

Bitvis var lederna stenlagda.

Här en av dom duktiga guiderna som lärde oss massor om Kanarieöarna.

Utsikt över byn La Culta som vi varandrar ner till och där kunde man belöna sig med en öl eller kaffe innan man vandrade vidare. Dom som kände sig färdig kunde åka med bussen sista biten. I byn har dom medelhavsklimat

Det var inte bara vi som var på vandring i bergen:)

Efter en underbar dag i bergen belönades vi med en vacker solnedgång utför våran balkong.

Jag kan verkligen rekomendera att man ger sig ut på vandring om man åker hit. Jag längtar redan tillbaka till bergen där.

Postat 2010-11-02 22:25 | Läst 6632 ggr. | Permalink | Kommentarer (2) | Kommentera

20 års jubileum på Huglanda (RC-flygplan)

I lördags "lurade" en kompis iväg oss till Huglanda i Huggelsta på en uppvisning av RC-flygplan, föreningen Eskilstuna RFK firade 20 års jubileum.

När jag kom dit förstog jag det här är ingen förening för små pojkar med små plan.... här var det stora grejer som gällde och stora plånböcker:))

Här är ett plan som drog upp ett segelflygplan och sen släppte det. Jag stod bakom planet när han provkörde motorn och då fladdrade faktiskt byxbenen.

Segelflygplanet

Segelflygplanet kom upp på 700 m höjd :o det såg ut som en flugskit på himlen.

Här är ett litet snabbt jetplan.

Man visade hur en tävling Aircombat går till. Ett heat pågår i 7 minuter och man är upp till sju plan som kör i ett heat. Man får bland annat poäng genom att man  klipper av de andras planens lina.

Här är ett av två plan som bjöd på en häftig show med rök och snygga flygkonster.

Postat 2010-09-01 22:52 | Läst 5138 ggr. | Permalink | Kommentarer (1) | Kommentera