UNDER FOCUS

SLOW PHOTO <=> EFTERTANKE OCH NÖJE

#85. Hurra vi kan glömma att sätta fokus!! –ny teknik gör att du kan välja fokus efteråt i datorn!!

Det är i vissa situationer omöjligt att hinna sätta fokus på rätt punkt!! Händelser kan dyka upp så snabbt att autofokus inte hinner med. Även om kameran är satt på auto-auto?? --så blir det inte rätt!! På vissa kameror kan man sätta ett läge!! --så att det som är i blickfånget är skarpt, t ex på 550D. Men det hjälper inte!! Det är kanske för mörkt för stort skärpedjup!! --och då vill kameran sätta in en blixt?? --vilket för det mesta är meningslöst, speciellt i naturfoto!!

Här är ett exempel!! Det är en svinkall, snålblåsig kväll i Hinlopen på Svalbard?? –en isbjörn äter säl i ett underbart ljus!! –illröd himmel och blått islandskap.  Man väljer mellan vidvinkel och tele!! Man försöker hinna med båda!! Det är tur att man har en skicklig assistent; Ninni, som plåtar också!!

Hinlopen, Svalbard, 2010. Canon 1D III, 17-35L f/2,8

Det är alltid flera fågelarter runt en isbjörn som äter!! --och de snor åt sig små gottebitar, om de kan. Några måsar snodde den här kvällen lite skin!! --och de fightades hårt om det. Vi är ungefär 50m ifrån händelsen. Plötsligt blir det en pangbildsituation!! --inom några sekunder  och det är bara att fyra av kameran!! --satt på autofokus. Ingen serietagning på!! –jag gillar vanligtvis inte det!! Jag hinner ta två bilder!! --fokus är på isbjörnen, men skärpedjupet räcker inte till för både isbjörn och fåglar.

Hinlopen, Svalbard, 2010. Canon 550D, 100-400L IS f/4,5-5,6

Denna bild kunde ha räddats av senaste datorprogramutvecklingen. Mycket snart kommer en produkt som gör att man kan välja fokus i bilden efteråt i datorn!! Läs om det i den här artikeln:

http://www.nytimes.com/2011/06/22/technology/22camera.html?_r=1

eller på Lytro´s hemsida

http://www.lytro.com/

Vad det någon blogg?? --som pratade om att man skall ta sig tid att ta några få bilder?? Det gäller inte all fotografi!!  –speciellt inte när isbjörnar är i farten!!

________________________________________________________

Den 18 juli är du välkommen till min utställning, ”Livet på polarisen”, på Scandinavian Photos Galleri, Östra Förstadsgatan 44, i Malmö. Den pågår till den 27 augusti!  

Kom och se!! --KYLSLAGNA bilder på kejsarpingviner och isbjörnar!!

Kolla på mer info här: http://www.fotosidan.se/cldoc/livet-pa-polarisen-bob-bovin.htm

/Bob

_________________________________________________________

 

Inlagt 2011-06-24 08:00 | Läst 2275 ggr. | Permalink
(Logga in för att skriva en kommentar)
Läste om det här hos Thomas Pindelski
http://pindelski.org/Photography/2011/06/22/the-lytro-camera/

Snart kan vilken idiot som helst fotografera, men är perfektion verkligen eftersträvansvärt?
Svar från Bob Bovin   2011-06-24 08:50
Jag tror att det är bra att alla kan fotografera. För vissa är det en hobby och för andra är det en kul grej att minnas. Allt är berättigat.
För vissa fotograferingar skulle det va bra att kunna justera fokus efteråt.Allt behöver inte va perfekt, och det är det inte. I själva verket är det mesta defekt, både människor som natur.
lynxx   2011-06-24 09:07
Nej, perfektion är inte alltid att eftersträva. Att ha möjligheten till perfektion är det däremot. Då kan du själv välja när och var och vilken grad av perfektion du vill ha.
Alla bilder är ju inte perfekt exponerade trots att det finns automatik för det i kameran,, eller hur.
Svar från Bob Bovin   2011-06-24 09:15
Nä, det är helt rätt. För det mesta sitter något fel i en bild och rätt exponering är svårt att uppnå i alla hast även för en kamera.
En av de bättre bilderna jag tagit, flodhästar som slåss (finns bland mina bilder här på FS), låg säkert tre bländarsteg snett. Då va det bra att ha en dator och råfil.
Det ska erkännas, jag tillhör en av dom som bryr mig mer om bilden och dess innehåll än hur den gjorts. Jag gillar idén, en kamera som i princip har 100% fokus på allt... och därefter använder en teknik för att skapa skärpedjup. Varför inte, när grannarna slutat jämföra vilken högtryckstvätt som är bäst... handlar det i slutändan om att leva ett gott liv. Det ökar chansen att fånga ögonblicken, i detta magiska underbara liv vi fått till låns... en liten tid. Men jag kommer inte att byta ut min Pentax K5 mot detta underverk.
Svar från Bob Bovin   2011-06-24 09:03
Tekniken i framtiden vet vi lite om, men troligen kommer mer och mer datorjusteringar av bilder att ske efteråt.
Justering av optiska fel i objektiven kommer säkert att ske kameran i framtiden och det vore inte dumt med koll på fokus. Jag har en hel del suddiga bra bilder!
Du har säkert en bra kamera i K5, med många fina bilder i framtiden.
Jag tycker bilden på isbjörnen och trutarna/måsarna i förgrundsoskärpa är alldeles förträfflig. Förstår inte vad det är för fel på den?
Svar från Bob Bovin   2011-06-24 09:10
Tack ska du ha! Det är roligt när någon gillar en bild man fångat. Bilden går att använda, som den är.
Den andra bilden kommer att vara med på utställningen i Malmö i sommar. Men den är lika oskarp i förgrunden som den här.
Vanligtvis vill jag göra så lite som möjligt i datorn med en bild jag tagit, men jag tror att jag skulle kunna tänka mig fokusjustering.
Å andra sidan, vad är dokumentärfotografi? Var går gränsen för manipulering?
Nils Bergqvist   2011-06-24 09:20
Jag ser det inte så mycket från det dokumentära hållet, eller om det är manipulering eller ej, utan rent bildmässigt. Kort skärpedjup med ett viktigt bildelement som här i oskärpa, är i mina ögon många gånger att föredra. Focus på huvudmotivet och en händelse som anknyter till huvudhändelsen i oskärpa. Om båda är i skärpa, blir bilden mera orolig. Men det kan ju vara en smaksak vad man föredrar.
Svar från Bob Bovin   2011-06-24 09:37
Ja, du tar upp en intressant punkt där. Fokus på huvudmotivet och oskärpa på miljön kan vara en bra metod att komponera en estetisk tilltalande bild. En fotograf som använt den här metoden till dess gräns är Brutus Östling. Det har ju varit mycket framgångsrikt kommersiellt.
Hm, varför använder du dubbla specialtecken i tid och otid genom all text? Jag syftar på utrops-, fråge- och taltecken. Jag har nog inte sett någon skriva så tidigare.

Undrar Rei...

Glad midsommar!
Svar från Bob Bovin   2011-06-24 10:03
Det är tyvärr en lång historia! Men kort:
Jag influerades mycke av Torsten Tegner i Idrottsbladet på 50-talet. Han skrev totalt okonventionellt och mycke tankeväckande tekniskt sett men också innehållsmässigt. Jag kan aldrig nå den nivån och inte heller hans stil.
När jag skrev sportreportage på 60-talet bestämde tidningen hur det skulle se ut.
I skolan skrev jag grammatiskt helt åt skogen. Innehållet skrattade man åt i lärarrummet.
På 70-talet blev jag forskare och engelskspråkig. Har skrivit mer än 150 vetenskapliga artiklar. Gissa om de var nagelfarna.
NU, ger jag alltså f-n i konventionerna, och skriver som jag känner.

Kul att du tog upp det!
Glad midsommar
/Bob