CARLZONZ BILDER II

Foto Grafiska Frukter m.m från Vasastan

"Det finns nätter då Fantomen lämnar djungeln och går ut på stadens gator som en vanlig man".

Normal 0 false false false MicrosoftInternetExplorer4

Nu går inte jag på nätterna utan på dagarna i stället. Så idag lämnade jag min kammare och gav mig ut på stadens gator. Först ner till city för att ”fönstershoppa” lite, på vägen ner stannade jag till en stund vid Schönherrs Fotos skyltfönster och kollade lite på deras begagnade bitar. Sen alltså ner till City. När jag var klar där gick jag över Centralbron upp till Kungsholmen där jag hamnade på Bergsgatan där det utanför Krim var full aktivitet med fotografer, journalister och TV-folk. Dom väntade troligen på utslaget i häktningsförhandlingarna i helikopterrånet.

Sen fortsatte jag upp till Fridhemsplan och en bit bort mot Stadshagen där svängde jag ner mot Karlbergskanalen och Kungsholms Strand som jag följde fram till Sankt Eriksbron. Över där sedan till Sankt Eriksplan och Odengatan upp till Vasaparken och Dalagatan.

Efter middagen och en pilsner var jag tvungen att ta en liten tupplur, och det kändes helt OK.

 

 

Bilderna från tidigare promenader. Click image to biggify!.

 

  

Morgonens fikabok.

Jag fortsätter och presentera titt och läsvärda böcker från fotovärlden.

 

 

Laura Wilsons ”Avedon at Work In The American West”

Reportagebok om Richard Avedons jätteprojekt ”In The Amerikan West”.

Under fem år reste Laura Wilson tillsammans med Avedon och hans assistenter runt i västra delarna av USA och fotograferade oljefältsarbetare, slakthusarbetare, gruvarbetare, lagerarbetare, servitriser, lösdrivare m.m.

 

 

Richard Avedon var sedan länge världsberömd för nyskapande modebilder och för hans insiktsfulla porträtt av män och kvinnor i kändisvärlden, när han kontaktades av intendenten för Amon Carter Museum (Fort Worth,Texas), Mitchell A. Wilder. Wilder hade då nyligen sett ett av Avedons porträtt av en ranchförman från Montana. Wilder frågade Avedon om han var intresserad av att göra porträttserie av människor i den amerikanska västern under sponsorskap av Amon Carter Museum. Han var lite tveksam i början men efter en testresa bestämde han sig för att genomföra projektet med tillägget att om han inte blev nöjd med resultatet skulle bilderna förstöras. Dom hade då ingen aning om att det skulle ta fem år att genomföra.

Från 1979 till 1984, reste Laura Wilson, Avedon och hans assistenter genom 13 stater och 189 städer från Texas till Idaho. Avedon tog ca 17.000 ark bladfilm under projektet med sin 8x10-tums Deardorff  kamera.

 

 

 

Laura Wilson berättar att hon blev förvånad hur snabbt Avedon och hans assistenter arbetade med sin stora 8 x 10 tums Deardorff kamera. Nästan som om dom arbetat med en 35 mm kamera skriver hon. Avedon kröp in under skynket och kollade beskärning och skärpa, sen stog han alltid vid sidan kameran och modellerna där han konverserade med dom samtidigt som han utlöste kameran och assistenterna blixtsnabbt bytte filmkassetter.

 

 

Av 752 porträtten Avedon tagit valdes 123 ut och kopieringsarbetet med dessa tog nästan ett och ett halvt år. Först gjordes alla bilder i 40x50 format för att ha som utvärdering och justeringar för de större bilderna som gjordes i 120 x 140 cm. Tio st gjordes också i 160 x 200 cm.

 

 

Avedon var mycket noga vid genomgången av kopiorna som hans medarbetare gjorde. Så här kunde han belysningsnoteringar se ut.

 

 

 

Utställningen på Amon Carter Museum . Negativen för de 123 bilderna som visades där finns nu arkiverade i museet, och enligt Avedons direktiv får inga kopior göras från dessa i framtiden. Dom får endast användas för studier. Alla andra negativ förstördes.

 

När In The American West serien publicerades fick han också mota en hel del negativ kritik då många inte gillade han syn på ”The Spirit of The American West” som inte passade in på den gängse glamoriserande Hollywoodstil som tidigare varit rådande.  

 

När jag och min ”skånekompis” Christer var på den stora retrospektiva Avedon utställningen ”Photograps 1946-2004” på Louisiana hösten 2007 fick vi tillfälle att se ett antal bilder från ”In The American West”- projektet. Porträtten var större än ”life size” vilket gav dom en enorm närvaro/utstrålning.

 

Normal 0 false false false MicrosoftInternetExplorer4

Boken finns att köpa här!

Här en länk till Richard Avedon Foundation.

 

Normal 0 false false false MicrosoftInternetExplorer4

Det var allt för idag!

/Bernt

 

 

 

Normal 0 false false false MicrosoftInternetExplorer4

Postat 2009-09-30 23:30 | Permalink | Kommentarer (8) | Kommentera

Ny firmware för LX3:an och lite street shots.

Normal 0 false false false MicrosoftInternetExplorer4

 

För oss LX3 freaks...

...har Panasonic i dagarna uppgraderat sin firmware. Många nya förbättringar som gör LX3:an ännu bättre. Firmware Ver.2.0 kan hämtas här!

 

Normal 0 false false false MicrosoftInternetExplorer4

 

591 photography blog.

 

 

Den trevlige bildmannen Ulf Fågelhammar har tagit in två av mina street shots i sin blogg idag, och sånt gör ju en glad.

591 photography blog.

 

De övriga bilderna i min lilla serie kan ni se här!

 


God fortsättning på de sista septemberdagarna!

/Bernt

Postat 2009-09-28 19:57 | Permalink | Kommentarer (7) | Kommentera

Att prata om mode och reklamfotografer på Ellen träffarna kan kännas lite som att svära i kyrkan.

Normal 0 false false false MicrosoftInternetExplorer4


Näääää nu tog jag nog i lite. Det är ganska högt till tak bland oss ”gubbarna som sitter där och ljuger” var fjortonde dag. Fast gatu och reportage fotografi ligger är nog det dom flesta vurmar för.

 

I mitt förra blogginlägg nämnde jag den fina Brassai boken som Affe hade med sig till Ellens sist. Jag skrev lite där också om det fina trycket i den

Tänkte spinna vidare lite idag på den tråden och berätta lite om fotgrafen Irving Penns bok ”Passage” från början av 90-talet och trycket i denna som också är något av det bästa jag sett i fotoboksväg vad gäller bildåtergivning.

 

 

De svartvita bilderna i Penns bok ”Passage” från 1991 är tryckta i något som heter Quadratones vilket betyder att man gjort fyra olika reprofotograferingar på varje originalbild med olika tonomfång.för att få optimal bildåtergivning i högdagrar och skuggor sen vid trycket.

 

 

Allt separationsarbete utfördes hanverksmässigt i reprokamera med 300 linjers raster.

 

 

Sen trycktes bilderna med två olika svartplåtar och två gråplåtar. Dessutom tryckte man en mycket svag tonad lack ovanpå bilderna på slutet.

 

Några bildsidor ur boken.

Kanske bäst att påpeka att webben inte kan återge det fina trycket i de sidor som jag visar här.

 

 

 

 

 

Som gammal tryckeriarbetare, litograf och senare  reklamarehar har man kanske blivit lite ”miljöskadad” när det gäller trycksaker men jag blir lite varm i hjärtat när man ser en sån här högkvalitativ hantverksproduktion. Det pumpas ut för mycket fotoböcker med uruselt tryck som inte alls gör bilderna (och fotograferna) rättvisa.

Boken finns att få tag i på  Amazon.com , ny för ca 15-1600 kr.

Och mer av Irving Penns bilder kan ni se här!

 

 

Till slut då...

 

 

Det blev ju inte någon resa för oss i sommar upp till vår fjällstuga av olika anledningar. Det känns lite konstigt eftersom vi varit där nu trettio sommrar i rad.

Den här bilden är på Ljungdalens sista bonde, och nyaste också kanske man kan säga eftersom han flyttade in för ett antal år sedan. Hans familj driver också ett matställe i byn.

Bilden tagen tidigt (06.00) en sommarmorgon 2007 när jag väntade på bussen till Östersund. Canon G5, och inte direkt i från kortet.

 

Trevlig helg!

/Bernt

 

Postat 2009-09-25 14:12 | Permalink | Kommentarer (5) | Kommentera

Ellens träff 23 september 2009.

Normal 0 false false false MicrosoftInternetExplorer4

Det känns alltid speciellt för mig att åka upp till ”söder”. Jag bodde där på Torkel Knutssonsgatan några år i slutet på 60-talet efter det att jag slutat på ”Fotoskolan”. Det var också på söder jag träffade min fru första gången..

På den tiden arbetade jag under en tid som originalare på ett screentryckeri som ägdes av mångsysslaren Leif Illernäs. Han drev också på den tiden bilskola, popstället ”Jump In” på Gröna Lund och också en nattklubb för artister på Hornsgatan i närheten av Maria Torget. Jag brukade arbeta då och då i baren hans nattklubb och det var där jag träffade min fru som satt i entrékassan. Och det sa ”klick” direkt.  Det här var alltså 1969, och i år har vi alltså varit ihop nu i fyrtio år. Så därför känns det alltid lite speciellt för mig att komma upp till söder och Hornsgatan där mitt liv tog tog en ny vändning en gång.

 Leif Illernäs är idag en välkänd krogprofil i Phuket (Thailand) där han driver restaurang och "hotellimperiet" Rico's.

 

Över till Ellens då....

Kom lite före utsatt tid (15.00) för en gångs skull och hann därför ta ett bloss och språka lite med Peter Ljungdal i det fina höstvädret innan vi knallade in på ”bageriet”. Magister Bengt var lite sen men hade giltigt förfall så han fick ingen hemanmärkning den här gången.

 

 

Micke Borg hade tagit med sig en bunt snygga bilder i stort format. Här har han fångat punktjejbandet ”Livin´Sacrifice” på Slussens T-banestation 1980. Ryktet går att han också filat på sin ”gura” och låtit sin stämma ljuda tillsammans med tjejerna.

 

 

Thomas har just bläddrat igenom Anders Petersens fina bok ”Gröna Lund” från 1973 som jag tagit med den här gången.

 

 

Krister K i bakgrunden diskuterar med Mats Adsten som satt bredvid mig.. I förgrunden syns (lite dåligt) en sida ur en fin Brassai bok som Affe tagit med sig. Enastående tryckkvalitet. Alla bilder förutom några stycken tryckta i heliogravure (inte i djuptryck som jag trodde). Heliogravure är en av de äldsta processerna för att reproducera fotografiska bilder. Tekniken uppfanns av fransmannen Joseph Niepce och förfinades senare av bland annat Fox Talbot, båda kända namn i fotohistorien. Heliogravure har prisats av tryckspecialister världen över för dess möjlighet att visa ett ojämförligt brett tonomfång.

Saxat från nätet:

” Heliogravure belongs to the same family of intaglio printing techniques as engraving, etching and aquatint. As such, it requires an especially good quality of thick paper, one that can draw out the ink from the furthest recesses of the etched copper. In like manner, the plate embosses the finished prints, for its form is impressed into the dampened paper as they pass together through the rollers. Printed by hand in limited quantities, each heliogravure is considered an original, and its value is accordingly assured”.

Så den boken skall du vara rädd om Affe!

 

 

Några kameror av ett känt märke fanns också på plats.

 

..

 

Så här glad blev Peter Ljungdal när han fick träffa ”gubbarna som sitter och ljuger” på Ellens var fjortonde dag.

 

 

På uteserveringen satt en känd söderprofil, kanske funderade han över en ny södergata att skriva om.

 

 

Några stycken av oss gick i motljuset Hornsgatan upp till Stockholms Fotoantikvariat på Torkel Knutssonsgatan och gottade oss lite i fotoböcker innan vi drog oss hemmåt.

 

Det var allt!

/Bernt

 

 

 

Postat 2009-09-24 09:19 | Permalink | Kommentarer (7) | Kommentera

Me by Patrick Harden.

Normal 0 false false false MicrosoftInternetExplorer4

När jag i min förra blogg visade Patrick Hardens fina tecknade porträtt av mig ”step by step” var det också meningen att jag skulle visa slutresultatet lite större. Men jag hittade just då inte den CD-skiva han skickat till mig tillsammans med utskriften. Nu efter lite letande har jag hittat den. Så här kommer porträttet plus ett utsnitt där man ser hans fina pennteknik.

 

 

 

Klicka gärna upp dom större!

 

 

 

Åsså en en bild eftersom detta är en fotoblogg ;)...

 

Normal 0 false false false MicrosoftInternetExplorer4

Panasonic DMC-LX3 1/10 sek. f/2,5 @ ISO 200

 

 

Nu är det kvällsfikadax för mig och kanske en film på någon av kabelkanalerna.

/Bernt

 

Postat 2009-09-22 23:13 | Permalink | Kommentarer (2) | Kommentera
1 2 3 ... 4 Nästa