Betraktelser i sensorformat.

Jag kommer inte att göra några djupdykningar i mitt inre utan helt enkelt försöka dela med mig av små, och kanske stora, händelser bakom kameran.

Resan fortsatte till norra Grekland och Kerkinisjön

Från Bulgarien åkte vi in i Grekland alldeles vid den Turkiska gränsen och följde den ner till Evronflodens delta. Evron är gränsflod mellan Turkiet och Grekland, hårt bevakad med höga torn. Deltat är fullt av fågel och det mest spektakulära för oss nordbor var kanske flamingo men de var svåra att komma nära. Mycket rovfågel och sjöfågel förstås. Härifrån åkte vi vidare mot det andra stora målet för vår resa, Kerkinisjön och dess krushuvade pelikaner. Där finns också den östliga vita pelikanen. Den krushuvade är den tyngsta flygande fågeln med ett vingspann på upp till 3,5 meter och en vikt upp mot 15kg (de allra största). Det är en mäktig upplevelse att komma dem nära. I sjön finns det en fiskare som tar ut oss fotografer på sjön till pelikanerna. Det går att komma ganska nära dem från stranden också men i båten kommer de alldeles intill då de vet att det vankas fisk. Tre gånger under lika många dagar var vi ute på sjön, en timme åt gången, och kamerorna gick varma och vi blev ganska blöta, kamerorna också, när giganterna slogs om fisken på en meters avstånd. Jag fick några rejäla duschar och en vinge i huvudet men allt gick bra. Det var roligt att hänga över relingen med kameran i vattenytan, det ger en alldeles speciell känsla av närhet. I båten hade jag med en 28mm vidvinkel och ett 70-200 på fullformat, perfekt för denna typen av fotografering.

Här den mycket vänlige fiskaren Thomas som tog med oss ut på sjön

Alla fick inte plats i den lilla traditionella ekan

Krushuvade pelikaner

Den vita, inte riktigt lika stor som den krushuvade men kan faktiskt ha ännu större vingspann.

På vägen såg vi som sagt en del annat, här några sothöns som tog fart på startbanan.

/Frode

Postat 2014-02-26 11:47 | Läst 3595 ggr. | Permalink | Kommentarer (12) | Kommentera

Bulgarien februari 2014

Har precis kommit hem från en mycket spännande resa till Bulgarien och Grekland. I Bulgarien var det primära målet att få se guldschakal. Tre dagar i gömsle stod till vårt förfogande. I närheten av den lilla staden Topolovgrad i sydöstra Bulgarien där vi bodde på hotell finns de båda gömslena. Jag hade hoppats på snö och vinter men det var alldeles för varmt, upp till 15 grader mitt på dagen så någon snö såg vi inte. Tyvärr skulle det också bli värre att få fram schakalen till åteln men det funkade hyfsat bra ändå. Första dagen visade den sig halv åtta på morgonen några sekunder för att sedan komma tillbaka mitt på dagen i solskenet. Tredje dagen i gömslet kom det två schakaler på besök tidig morgon. I övrigt blev det litet fåglar och en räv som också var morgonpigg. Om Grekland och de krushuvade pelikanerna skriver jag senare.

Rödräv tidig morgon.

En minervauggla kikar på mig från sin skorsten

Solen på väg ner vid gömslet

/Frode

Postat 2014-02-25 09:18 | Läst 3820 ggr. | Permalink | Kommentarer (7) | Kommentera

Bråttom innan is och snö är borta.

Vi har haft någon vecka med fin vinter, till och med en del snö men i går blev det plusgrader igen och nu är det på väg bort. Vid Grevedämmet i Mölndal håller strömstarar till men det är svårt att komma ner till vattennivån, det gäller att det inte är för mycket vatten. Efter den regniga tidiga vintern har flödet varit för stort så jag har inte tycket det varit lönt att åka dit. Nu blev det alltså bråttom, inte så mycket vatten och isen och snön på väg bort. Jag ville ha bilder med lång slutartid och dessutom flyktbilder och här kommer ett litet urval av dagens skörd.

Jag hann inte ens åka skidor :(

/Frode

Postat 2014-02-02 13:35 | Läst 3965 ggr. | Permalink | Kommentarer (8) | Kommentera