---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Györffy Foto.se | Fine art printstudio | Barnfotografering | Moderskeppet
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Två vägar till perfekt vitbalans i Photoshop

Två vägar till perfekt vitbalans i Photoshop

I Lightroom är vi priviligerad med ett absolut lysande vitbalansverktyg. Det är liksom bara att aktivera verktyget och klicka på en del i bilden som ska vara helt neutralt. Enkelt och i de flesta fall fullt tillräckligt.
Jag jobbar en hel del i Photoshop och har ibland behov av att sätta vitbalansen men då har jag inte tillgång till samma enkla verktyg som i Lightroom.

I dagens bloggavsnitt så visar jag på två sätt som måhända inte är riktigt lika enkla som det i Lightroom men de är inte speciellt svåra och i alla fall det ena ger riktigt bra kontroll.


Inlagt 2017-01-26 09:50 | Läst 9438 ggr. | Permalink



(visas ej)

Vad heter hufvudstaden i Sverige?
2017-01-27 13:01   Simon
prova mittenpippetten i curves ist så slipper du de psykedeliska molnen. Och kom ihåg att anpassa "sample size" efter bildens storlek när du använder pipetten :)
Svar från pgy   2017-01-27 15:24
Fast gråpipetten gör faktiskt inte allt grått...

Testa med att tex. skapa en nytt lager som du bara fyller med rött av någon nyans. Klickar du med gråpipetten så blir det faktiskt inte helt grått.

I mitt fall så ändrades RGB-värdet från 218, 9, 9 till 53, 33, 33. Dvs. det blev en svag röd nyans kvar.

Stämmer att man bör ha koll på sin Sample size.
Simon   2017-01-27 18:04
För alla praktiska ändamål fungerar det bra.

Är det "Perfekt vitbalans" eller "Perfekt grå garageport och telefonkiosk" du är ute efter här?
Det är två helt olika saker och inget av dem ska innebära rosa moln som slutresultat.
hbengtsson   2017-01-27 20:02
Fast tanken var väl att visa tekniken med kurvor och RGB värden? Vill man så kan man ju sitta hur länge som helst i både skuggor och högdagrar också. Beroende på sensorns egenskaper och ljuset så kan man få färgstick i både skuggor och högdagrar även med en tekniskt korrekt vitbalans. Även i RAW.
Svar från pgy   2017-01-27 20:08
Ja, absolut.

Tanken var bara att visa på tekniken inte att skapa en lysande bild. Jag valde bilden mest pga. att det fanns två bra exempel i bilden - garageporten och telefonkiosken.
J O Härnström   2017-01-28 12:06
Jo, men resultatet blev annat än perfekt.
Vitbalans innebär inte att neutrala ytor måste vara gråa.
Man bör väl väga in hela bilden med t.ex moln och himmel.
Färgtemperaturen beroende tidpunkten på dagen eller typ av belysning inomhus kan spöka till det.
2017-01-28 18:05   Marcus E
Skulle med vilja ge din andra metod rätt rejäl kritik. Du har enbart ändrat vitbalansen i det ljusa. Hade du haft en grå gradent med i bilden, eller tex en trappa med gråa värden hade du sett hur fel den blivit efter din justering. Justering av vitbalans betyder mycket mer än att bara justera vart varje kanal klipper i de ljusaste punkterna, därav dina rosa och brytna moln.
Svar från pgy   2017-01-28 18:53
Absolut.

Om man redigerar sina egna bilder "på riktigt" så bör man kolla vitbalansen i olika delar av tonomfånget. Fördelen är då att du även kan använda masker och på så sätt verkligen finjustera tex. vitbalansen i skuggorna med en lagermask.

Man hinner inte täcka in allt i ett kort videoklipp :-)
Att dra ner vitpunkten i de enskilda färgkanalerna är ju något som man bör undvika så långt som möjligt och bara använda som en desperat nödlösning. Visserligen får du till att de ytor du mäter mot blir grå, men du kommer ju att skapa ett färgstick i de allra ljusaste partierna som inte går att fixa till. Som du säker själv såg blev resultatet med denna »metod« betydligt sämre än när du använde Camera Raw-filtret.
Varför öppnar du inte DNG-filen som smartobject direkt i från lightroom eller rent av gör justeringarna där?
Svar från pgy   2017-01-31 07:46
Så kan man så klart också göra och det räknar jag med är de vanligaste sätten.

Det finns många sätt att justera vitbalansen men syftet med videon var att visa vitbalans i Photoshop och hur man med hjälp av färgprover kan justera det mer exakt.

Det kan också vara så att man helt enkelt vill styra vitbalansen i efterhand. Dvs. vitbalansen är satt i LR/ACR men att man ändrar sig när man väl är i Photoshop.
jonas18z   2017-01-31 15:19
Det är ju precis det du kan göra med smartobject ändra vitbalansen i raw efteråt. Nu har du slängt bort massor av information med din metod.