Inte bara sportfoto, utan säkert lite annat också. Jag vet att jag stavat fel i rubriken, men det fick dig ju att titta in. ;)

Panorering...

Det är sommar och då brukar det vara full fart i de flesta motorsporter. Det körs STCC, Formel 1, rallycross, folkrace, blackrace och alla möjliga avgasdoftande machosporter. För att få den riktiga fartkänslan i bilderna så finns det en rätt så vanlig lösning, panorering. Panorering kan synas lätt, det är ju bara att ta kameran och följa med motivet, eller? Nja, riktigt så enkelt är det inte. Brännvidd, slutartid, hastighet på motivet, avstånd till motivet och en massa andra konstiga grejor att ta hänsyn till. Det finns egentligen bara en patentlösning för att få bra panoreringar och det är att öva. När man har övat ett bra tag så är nästa steg att öva ännu mer och det kommer ändå aldrig att sitta där. Om man nu övar och tycker att man inte kommer någon vart så kan ju några små enkla tips och tjuvknep komma väl till pass, så jag tänkte dela med mig några sådana.


1/160 s, f/29, 145 mm, ISO 50, bild 11 i serien

Använd slutarprioritet, dvs Tv, S eller motsvarande beroende på kameramärke. Ställ in samma slutartid som hastighetsmätaren på fordonet visar, dvs kör bilen i 100 km/h prova med 1/100 i slutartid. Strunta i bländaren, men kolla så att du inte måste justera ISO:t. Tycker du att du inte får tillräckligt med fartsudd så förläng slutartiden.

Ställ dig en bit i från och använd tele om du ska ha hela bilen skarp. Står du för nära och har kort brännvidd så kommer du aldrig att få hela bilen skarp utan det kommer alltid att vara suddigt fram eller bak på bilen. En annan fördel med tele på biltävlingar är att man slipper stå så nära.

Ställ dig nära och använd vidvinkel/normal om du ska plåta cyklar. När jag plåtar linjelopp för cyklar brukar jag sätta mig i ett torrt dike i en innerkurva och panorera cyklisterna.

Vrid hela kroppen när du panorerar. Gör precis som Stig-Helmer i Den ofrivillige golfaren, dvs flytta inte fötterna men vrid hela kroppen. Om du bara vrider med nacken så kommer du inte att få den jämna rörelse som behövs. Denna del blir rätt så kul när man sitter ner i ett dike.

Använd serietagning och var inte rädd för att ta många bilder. Det går att radera misslyckade bilder.

Den första bilden i serien blir aldrig bra. När jag panorerar bilar så brukar det vara bild tre eller fyra i serien som är något att ha.


1/100 s, f/7,1, ISO 50, 300 mm, bild 3 i serien

Detta är några tips som jag kom på så här på rak arm. Det finns säkert en massa andra tips som jag har missat och specifika tips för vissa sporter, men det kan vi ta en annan gång.

Inlagt 2008-06-17 21:56 | Läst 21755 ggr. | Permalink
... och jag läste för snabbt förstås och fick till rubriken 'panorama' istället. :o) De här tipsen var ju jättebra. Än så länge har jag bara provat att panorera när min ena misse springer och det var svårt nog. Där krävs det en hel del övning märkte jag. Katter är ju inte heller riktigt lika förutbestämdbara som motorsporter med en bestämd bana. Har du nå't tips för katter i rörelse? :o)
Lyfter på hatten och tackar för tipsen!
Då vet jag vad jag gjort för fel med denna bild:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1046417.htm
Hur funkar det där med att vrida hela kroppen, om man råkat sätta sig i ett blött dike i stället för ett torrlagt? Borde ju nästan vara lättare när man flyter omkring lite ...
Tack Tage. Det där med hastigheten kontra slutartiden var smart!
Väldigt frustrerande teknik, men väldigt kul när en bild sitter. Jag är dålig på det här... öva, öva, öva, men det är inte bara det att man måste öva mycket, den tid man tar till den övningen tar ju också bort tillfällen att ta mer "säkra" bilder med kortare slutartid, eller att få skarpa bilder om t.ex. en krasch inträffar. Så, det är dubbelt jobbigt när man får kasta i stort sett alla bilder och man också inte tagit några "vanliga", skarpa. Det blir en avvägning mellan att använda tillfället på en tävling till att ta skarpa men lite tråkigare bilder, eller chansa på mer spännande panoreringar och kanske bli utan användbara bilder istället.
Fina tips. Ett blogg inlägg med stilrent upplägg, å bilderna gör sitt till. Det hela ligger i Stig Helmer stilen å verkligen se till så att man följer bilen/cykeln.
Ah, mycket intressant och något jag inte visste när jag tog denna:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/750164.htm?set=mp

Dock lärt mig om slutartiden i något forum men att vrida hela kroppen som Stig-Helmer var nytt för mig... Måste ut på banorna och testa.

Tack Tage!
Var inne och kollade på Göteborg City race som vanlig publik och kollade nog lika mycket på fotograferna på "innerplan" som på bilarna. Noterade att minst en av dem körde med panorering + blixt. Det hade varit spännande att se resultatet.
/M
En blogg med gode tips. Har akkurat fotografert cross for første gang i mitt liv. Dumt jeg ikke så denne bloggen litt tidligere slik at man kunne forsøkt seg på noen "crosspanoreringer". Takk for interesant blogg:)
/Anders
Tack Tage!
Nyttiga tips!!
Det är bara att öva och öva!
Kul!!
Pedagogik från dikeskanten, kul att läsa.
Du kan det där, men att förklara det är tusan så svårt, alla dessa termer blandat med matematik. Jag menar, man slutade ju plugget för att jobba med känslan och för att slippa bära på en massa kunskap...
Vad är slutprioritet? TV vet jag vad det är och S också, de brukar synas i TV även sedan pärsson blev bonde. Men de är nog j-ligt sura för att de inte har prioritet.
Jag har en Agfa Isolette, och har inte hittat inställningen för serietagning, men faktiskt brukar alla mina fyra bilder bli bra. Ibland tar jag åtta eller sexton bilder, det beror på hur många varv de kör.
Magnus Fröderberg hade en otroligt häftig motocrossbild här på FS, den kanske finns kvar ännu. Inte panorerad, utan tagen framifrån.

Nu låter det här surt som bara den märker jag, förlåt. Se det som en parantes till dina utmärkta tips!
Två tummar upp!! :)
Tips nummer två, kör alltid safe först och konstnära sedan. Inte så svårt, eller hur? :)
Många bra tips där!
När jag panorerar, brukar jag först bestämma mig för var jag vill få en bra bild på objektet.
På så vis kan jag redan från början zooma in, så slipper jag dribbla med det under själva panoreringen.
Vänsterhanden kan jag då ha på objektivets motljusskydd, vilket ger en mer stabil panorering, jämfört med om man håller handen inne vid zoom-ringen.
Den här bilden tog jag på Arlanda, med en slutartid på 1/15;
http://www.airliners.net/photo/Skyways/Fokker-50/1242977/L/

För vidvinkelbilder, brukar jag stå med raka armar och "skjuta från höften" = grov-sikta.
Hej Tage!

Kanonbra tips och bra förklarat tycker jag...

... och så läckra bilder!

Marie
Snygga bilder och en bra artikel, ska ut och öva så snart jag får mitt tele :)
Det här är lite lurigt med panorering, särskilt för jägare...
Hagelskyttar börjar bakom och "panorerar" förbi målet och trycker av i "rätt" ögonblick.
Tekniken med kamera är att följa med i samma hastighet.
Jag har missat både många bra bilder och lerduvor när jag blandat teknikerna!

Viktor
tacka för detta... det har get mig en annan syn på saken. Nu ska vi testa :-D
Bra tips, de skall jag testa i kväll på Barkarby när det är Street och Stuntkväll med hojar.
Bra guide :)
Tusen tack för dessa fina tips! Jag skulle ha läst det här i morse innan jag for iväg för att plåta ett folkrace ;-), men jag tar glatt med mig dina anvisningar till nästa tillfälle!