Fortfarande lika oklart med inriktning. Jag skriver om det jag känner för och om saker jag gärna skulle få mer kunskap om och höra andras åsikter.

Får jag presentera mitt ex - Illern !

 Vi var ett par för 21 år sedan :-)

Illern, det var vad jag kallade min lilla sportbil. Det är en Donkervoort Super Eight. En välgjord replika av en Lotus Super Seven.

Jag var första ägaren 1986 och sålde bilen hösten 1988 efter långa och jobbiga genomgångar av min ekonomi. Man kan väl säga att så kan det gå om man inte har tänkt på att inkomstläget kan förändras. Det är världsliga problem, det är faktiskt bara en pryl. Fast lite sorgligt känns det allt nu när jag tittar på bilderna jag tagit idag. Jag har i flera år känt till att bilen nu bor på Kungsholmen och idag på em ringde jag upp ägaren och frågade om jag fick fotografera den. Han ställde upp på en gång eftersom jag var på Kungsholmen när jag ringde. Trevlig människa. Här är lite fler bilder.

Reservhjulet har fortfarande originalfälg från Revolution Wheels. De är mycket snyggare än de som sitter på nu men idag är det betydligt starkare motor än  jag hade så det kanske behövs lite mer gummi än de 195-däck som satt på från början.

Här sitter undertecknad och är lite nostalgisk. Man kör förstås inte med så där böjda ben jag hann bara inte sätta mig till rätta.

Illern körs varsamt ner i sitt nuvarande bo av den trevlige ägaren. Han säger att han aldrig kommer att sälja bilen  :-) eller :-(  ?

 Någonstans i en låda ska jag ha  några bra svartvita bilder som en duktig kompis tog 1986 men det var  i alla fall  roligt att få möjlighet att ta lite bilder nu när man har en bra fotoutrustning.

Sov gott Illern och alla andra.

 

Inlagt 2009-08-09 23:04 | Läst 1972 ggr. | Permalink
Kul att läsa & kul att se för en annan som gillar sånt. Men på vissa fronter skulle jag nog säga att man förstört nått fint,Dom grotteskt fula bakljusen ser bara så fel ut. fälgarna är väl sådär på den bilen.

Sen blir jag nyfiken på hur det är orginal med avsgassystemet, omdet ligger på sidan brukar det inte även sluta där ? nu är det både på sidan & bak ? Annars en trevlig kärra att se på och säker riktigt skoj att köra
Svar från Enicar 2009-08-09 23:34
Bakljusen är inget vidare det håller jag med om men jag hade snöat in på den här bilen och när man provkört så fick bakljusen liksom duga. Originalfälgarna tycker jag var snygga. Vissa kanske föredrar ekerhjul. Jag hade skaffat bredare Revolutionfälgar om jag bytt bredd. Avgassystemet låg på sidan och gick sen in under bilen med en extra ljuddämpare. Kan ha varit registreringsregler avseende ljudnivå. Jag vet inte säkert.
Läcker kärra! Jag kan gott förstå dina känslor inför skilsmässan. Måste man så måste man. Det är för äckligt att yttre omständigheter kan vara tvingande på det sättet. Du hade ju aldrig sålt den du heller...
Svar från Enicar 2009-08-10 00:18
Trist var det men ... Jag har ju haft förmånen att få ha och köra den några somrar. (en höst och en sommar om vi ska vara petiga)
Andra separationer har varit värre. But I´m still kicking !
Men den var fräck :-)
Super seven är en riktigt fin modell som får mitt hotrodhjärta slå lite extra...
Behöver inte så stor motor för att röra på sig, har sett byggen med ford sierra cosworth 2L turbo, lär ju va ruggigt kul att åka med. :)
Svar från Enicar 2009-08-10 00:11
Japp, en riktig Seven skulle också gå bra. Minns fortfarande testen jag läste i Road&Track på tidigt 70-tal :-)
"Min" bil lär nu var hottad till nästan 200hk.
0 -100 på c:a 5 sekunder säger ägaren.
Måste bara få klämma in en liten nördkommentar.
Det var 1970 i oktobernumret av Road&Track som det var en test av Lotus Super 7 Twincam. Och dessutom en test av Ferrari 365GTB/4. Vilket höjdarnummer :-)
Jisses vilken läcker bil.Tänk att få ratta en så'n oxh prova gasen på nå'n säker bana. Gillar bilden som är tagen rakt framifrån. Hotfull. Snarare en tiger än en Iller.
Svar från Enicar 2009-08-10 12:51
Kul att du säger det där om hotfull. För att uppmärksamma folk på att dom kanske backade in lite väl nära min front brukade jag säga "Du ska nog hålla dig en bit ifrån för han hugger ibland" :-)
Ser i alla fall betydligt piggare ut än
"Illern Göran"!
Snygg leksak, var den byggd på en "Sierra"?
Svar från Enicar 2009-09-12 18:53
Leksak var ordet. Motor och växellåda var Ford (Sierra) F.ö. var det en av Donkervoort egen rörramskonstruktion. Kanhända var fler komponenter Ford.
Varken illern Göran eller hans ägare var väl särskilt pigga :-)