Bilder från Saltspring Island

Om mitt liv som fotoamatör på en liten ö på andra sidan klotet

Hur bra kamera behöver man?

Här på FS blommar ibland diskussionen upp om hur bra kamera man egentligen behöver. När jag t ex visat bilder från min enkla Kodak Easyshare-kamera så har flera kommentarer väckt frågan. Och Bengt Björkbom har nyligen skrivit en tänkvärd betraktelse om det här.

Jag har försökt samla mig till en egen uppfattning i den här frågan. Det skulle ju vara dumt att börja spara pengar till en fullformatskamera eller en digital Leica, om jag kan ta precis lika bra (eller i alla fall tillräckligt bra) bilder med något enklare (och mycket billigare).

Låt mig först återupprepa igen min tes, att det är fotografen som tar bilden, inte kameran. En tekniskt mycket avancerad kamera kanske kan återge det motiv jag valt med större briljans och ännu bättre färger än min gamla DSLR-kamera. En del som granskar bilden kritiskt kommer att tänka den tanken. Men det är ändå nästan aldrig tekniken som avgör bildupplevelsen.

Jag kan jämföra med musikåtergivning. Under en tid (för många år sedan) försökte jag ha så perfekt musikanläggning som jag hade råd med. Monsterkabel till högtalarna etc. Men när CD-skivorna kom tänkte jag om. Jag ska inte fördjupa mig här i den ständiga trätan om vilket ljud som är bäst, det analogt inspelade eller det digitala. Det är en ännu hårdare debatt om det än om analogt versus digitalt foto. Vad jag rent subjektivt själv kom fram till är att skillnaden i återgivning mellan en enkel digital anläggning och en ruskigt dyr analog var för liten för att i någon högre grad påverka min subjektiva musikupplevelse. Visst kunde jag njuta av den tekniska perfektionen från den högklassiga anläggningen. Men den kunde ändå inte jämföras med vad jag hörde under en live-konsert. Hellre skaffa flera skivor än att stoppa alla pengar i anläggningen, det blev min slutsats. I dag lyssnar jag gärna också på Mp3-inspelningar, fastän den tekniken har så många belackare. Det är inte frekvensomfånget jag lyssnar på när jag avnjuter en Mozart- eller Bach-konsert. Det mesta när det gäller musikernas tolkning av musiken är viktigare.

Lite av detsamma tycker jag mig känna när det gäller den fotografiska bilden. De gamla mästarnas bilder kan skänka mig mer glädje än en nytagen bild som tagits med en oerhört mycket bättre kamera än de hade tillgång till.

Inte för att jag vill kritisera dem som eftersträvar teknisk perfektion. Men jag tycker själv ofta att den bländande tekniken i praktiken går ut över andra kvaliteter i bilden. Och jag har sett bilder tagna med leksakskameror som skänkt en stark bildupplevelse.

Trots detta är jag nu inne på min fjärde digitalkamera, och jag funderar på en femte. Vad söker jag egentligen?

När jag tittar tillbaka på de senaste sju åren (så länge som jag plåtat digitalt) så finner jag att varje nytt kameraköp styrts – inte precis av att jag inte kunde ta bra bilder med den kamera jag hade, men att det fanns bilder jag ville ta men inte kunde åstadkomma på grund av tekniska begränsningar i kameran. De här begränsningarna behöver inte nödvändigtvis bero på att kameran är för enkel. Jag tror inte att jag ännu på länge tömt ut möjligheterna med min Fuji S5 pro. Ändå köpte jag min lilla Kodak, eftersom jag behövde en liten smidig kamera som inte väckte uppmärksamhet. Det är ju ett slags teknisk begränsning hos Fujikameran, att den är stor och tung och skriker ”ambitiös fotograf” långa vägar.

Det finns förstås bilder jag inte kan ta med min Fuji-kamera just nu, eftersom jag inte har optik för det. Jag skulle vilja ha en lång telezoom och en ljusstarkt vidvinkelglugg av god kvalitet. Men detta är inte precis en brist hos själva kameran.

När jag skaffade Kodak-kameran så var tanken närmast att känna efter om jag verkligen hade så stor nytta av en liten smidig kamera. Och att i så fall komma fram till vilka krav jag borde ställa på en som kostade lite mer, ifall jag inte tyckte att den billiga räckte till. Ännu tror jag att jag kan ha mycket glädje av den lilla kameran utan att direkt slå huvudet i taket, men det börjar onekligen växa fram en föreställning om vad jag skulle vilja kräva av en liten kamera som var bättre. Inte för att jag tror att jag i allmänhet skulle ta bättre bilder med en dyrare kamera, utan för att det är vissa bilder jag skulle kunna ta med den, som jag inte lyckas med just nu.

Svagheterna hos Kodak-kameran är ungefär de väntade. Den har en kännbar slutarfördröjing, autofokuset missar lite för ofta, det blir snabbt lite för mycket färgbrus när ljuset är dåligt. Den hanterar färger och starka kontraster förbluffande bra, men i kontrastrika motiv blir det brus i skuggorna. Men den är rolig att använda och kan slinka med i fickan var som helst.

Vad jag nu skulle önska mig är något i den här vägen:

En ordentlig bildsensor för att få mer brusfria bilder. Det betyder en systemkamerasensor, det finns ju lite olika varianter. Four thirds, APS-C etc. De är nog ganska likvärdiga. De bästa ordinära kompaktkamerorna har mycket mindre sensorer, även om de åstadkommer väldigt bra bilder.

Fast vidvinkelglugg är mitt önskemål för optiken. Det finns ju nu ett antal små systemkameror med ”pannkaksobjektiv”. Det är något sådant jag är ute efter. Inte en zoom. Men om jag köper en systemkamera har jag ju möjlighet att köpa till något annat senare, om andan faller på.

Optisk sökare och vinklingsbar skärm ingår bland önskemålen. Men det tycks för närvarande inte finnas någon lämplig kandidat. Leica X1 (som är på tok för dyr egentligen) kan man ha optisk sökare till, men vad jag förstått är inte skärmen vinklingsbar. T ex Canon G11 (en av de få med inbyggd optisk sökare) har en typisk kompaktkamera-sensor och ej utbytbart zoomobjektiv, så den faller helt utanför vad jag söker, även om den tycks vara en höjdare. Vad jag kan få om jag kompromissar med sökarkraven är en elektronisk sökare som tillbehör. Om den är vinklingsbar ersätter den i någon mån den vinklingsbara skärmen. När jag så småningom är beredd att köpa något kanske detta problem har lösts. Om jag skulle ha något just nu, så fick det bli en kompromiss med sökarkravet.

Det finns onekligen en del intressant att titta på. Här är vad jag tror är de viktigaste kandiaterna.

Olympus Pen EP2 med pannkaksobjektiv. Pris omkring 10700 kr. Vinklingsbar elektronisk sökare ingår.

Panasonic DMC GF-1 med pannkaksobjektiv. Pris omkring 9900 kr med vinklingsbar elektronisk sökare.

Sony NEX-3 har en större sensor än de ovanstående, en riktig APC-sensor. Det finns ingen optisk eller elektronisk sökare till den, men en vinklingsbar skärm. Priset är bara ca 5500 kr inkl pannkaksobjektivet, vilket jag tycker är jämförelsevis väldigt prisvärt. Trots att den inte riktigt har vad jag vill ha när det gäller sökare, så är det ett väldigt intressant alternativ. Och den är faktiskt kolossalt liten och kompakt.

Ricoh GXR är en mycket intressant produkt, men för närvarande tycks den inte finnas med den optik jag vill ha.

Jag har sett bildexempel från de här kamerorna, och det är genomgående toppprodukter.
Som det ser ut så är det Sony NEX-3 som just nu bäst motsvarar mina krav. Fast jag är som sagt ännu inte på väg att köpa någonting.



Den här bilden från Ganges hamn under förra söndagseftermiddagens gråväder tog jag med min billiga Kodak. Hade den blivit bättre med en dyrare kamera? Kanske i meterförstoring, men knappast här i min blogg

 

Inlagt 2010-08-14 03:37 | Läst 2348 ggr. | Permalink
(Logga in för att skriva en kommentar)
Du har mycket intressanta funderingar om det här. Jag tittar själv efter en ny, liten digitalkamera då jag tröttnat på Coolpixen. Mina kandidater är f n Olympus Pen EP2, Sony NEX-5 och Panasonic Lumix LX-5. Det lutar nog åt den sista. Behändigt zoomområde och Leicaoptik med bra ljusstyrka. Och en storlek som passar skjortfickan.
Svar från EGW   2010-08-14 17:00
Fördelarna med zoom är uppenbara. Om det är en sådan man vill ha är utbudet större. LX-5 är mycket tilltalande, men ska jag köpa en ny ska det vara en större sensor på den.
Tack Ernst Göran för ännu ett välgenomtänkt och välformulerat blogginlägg. Jag har länge haft lite av samma funderingar som du. Jag har vandrat från flera objektiv, till ett enda. Jag är nöjd med min Canon 40D och 15-85mm som ger toppenbra bilder, men funderar ändå på att ta ytterligare ett kliv ner, till kanske den kommande Panasonic LX5. Längtar helt enkelt efter en liten en som man oftare kan bära med sig utan att det blir skrymmande och tungt och utan att man väcker viss uppmärksamhet, men som kan leverera bra bilder. Och vad jag har sett så verkar ju en del av de små lite mer exklusiva kompaktkamerorna kunna bjuda på enastående bra bildkvalité som bara marginellt (ibland) skiljer sig från de stora.
Svar från EGW   2010-08-14 17:08
Fast jag undrar om inte LX5 snart ersätts med en liknande kamera med större sensor.
Tänkvärt. Får mig att tänka efter varför jag köpte Ricoh GXR. Jag började känna att jag saknade zoommöjligheten med Panasonic LX3. Nu kommer ju LX5 med lite mera Zoom men det kändes lite för lika. Även jag vill ha en smidig kamera. Nex, Olympus pen och Panasonic DMC GF-1 är inte längre smidiga när Zoom kommer på. Så när Ricoh kom med zoommmodulen så var det liksom klart. I höst är det sagt att en vidvinkel skall komma och då blir kameran komplett (för nu). Just som för dig jag börjar fundera när det är någon typ av bild jag inte kan ta. Bytte från Panasonic FZ18 till LX3 för att jag ville kunna ta bättre bilder inomhus. Nu ville jag ha Zoom. Hoppas modulpaketen gör att jag klarar mig några år nu ;-)
Svar från EGW   2010-08-14 17:12
Håller med, det är vidvinkel man saknar i GXR-paketet. Sedan är det ju klart att med en systemkamera målar man inte in sig i ett hörn, så som man gör med en konventionell kompaktkamera.

Som du ser är det inte zoom som jag själv är ute efter. Sensorn till GXR zoommodul är ju också lite enklare än till den andra modulen, men bilderna blir bra nog ändå. När GXR kommer med vidvinkel blir det en stark kandidat för mig också, men då skulle jag även vilja ha den elektroniska sökaren. Det blir ju en dyrare lösning än Sony-kameran. Tja, eftersom jag inte just nu är beredd att köpa något alls, så har det ju inte så stor betydelse vad det kostar :-)
Tänker på alla fantastiska fotoapparater som finns! :)
Som ofta speglar tänket: "det kan vara bra att ha ifall" ! ;)

Kommer osökt att tänka på vissa bilar, som är en kombination av landsvägs och terrängbilar...
Och det kan väl vara så att har man fastnat i snön en gång för tio år sedan på vägen till fritidshuset, så kanske man tycker det är viktigt med fyrhjulsdrift även om man har sålt fritidshuset! ;)
Det är nog så med kameror också, och det har fabrikanterna upptäckt, att det finns mängder av bäde osäkra kameraägare och bilägare! ;)
Bra att ha ifall liksom!

Och jag spanar också efter en digital-kompakt med fast 35 mm optik med en optisk sökare och vinklingsbar/vändbar skärm (Som skyddar displayen)
Men marknaden är nog för liten för en sådan specialare!

Det som säljer bäst är nog en kamera/filmkamera med zoom och en del annat inbyggt för multimedia och GPS osv, så man inte fastnar i snön på väg mot fritidshuset! :)

Undrar om inte Leatherman snart dyker upp i multimedia = fotomarknaden....
För säkerhets skull! ;)
/B

Ps. Har en handgjord slidkniv, de e bara en kniv liksom, men känns ändå bra!
Svar från EGW   2010-08-14 17:42
Tja, perspektiven vidgas. "Hur bra bil behöver man? Hur bra Leatherman-kniv behöver man? Hur bra sommarställe behöver man?" etc :-)

De moderna mobiltelefonerna är i alla fall riktiga monstra. Jag hörde om Apples senaste iPhone att den är överlägsen allt annat -- fast det går liksom inte riktigt att ringa med den.

Nej, bra till allt brukar betyda: "Inte bäst till något". Det gällde redan för 1960-talets kameror, jag minns att jag gjorde den reflexionen när jag jobbade i fotoaffär.
Jag känner igen många av dina tankar. På semestern har jag haft med mig både storkameran och lillkameran. Den stora kan kännas klumpig, jobbig och påträngande, så ibland hängde bara den lilla med (Canon G10). Fördelen med den är att den faktiskt får följa med, så där om uti fall att.......nackdelen är att det blir skillnad på bildkvaliteten, särskilt när det blir lite mörkt och det fula bruset kommer. Så min dröm är en liten kamera med STOR sensor............som inte kostar
60 000.............hmmmmmm. Man kan ju alltid drömma.........och sökare måste jag ha. Jag brukar pressa ögat till det lilla, lilla hålet på G10:an......då jag tycker att det är svårt att bara titta på skärmen.....så gärna en sökare som är lika stor och ljus som på min storkamera....(5 D).....så sammanfattningsvis, en liten kamera i storlek som Canon G 10 med en fullformatssensor och bra sökare.......för en rimlig penning.

mvh
Lisa
Svar från EGW   2010-08-14 17:48
Ja, sökaren är lite styvmoderligt behandlad numer. Men fullformatssensor (24x36 mm)? Du kanske är beredd att nöja dig med en APS-C-sensor, den är ju ändå rejält mycket större än sensorn på din G10. En elektronisk sökare kan ju också vara en uthärdlig kompromiss. Det ska i alla fall bli väldigt intressant att se vad som kommer fram under de närmaste åren.
Jag har alltid hävdat att en bra kamera är den man har med sig och som fungerar. Sen må det vara en DSLR, compact eller mobilkamera. När väl "bilden" uppenbarar sig då måste man ju ha nåt som registrerar det och då kvittar det som sagt vad man har med sig.
Kvaliten må skilja sig men även med dagens ganska hyfsade mobilkameror så får man en bild som duger i många fall.
Svar från EGW   2010-08-14 17:51
Det sägs att Apple iPhone 4 är bättre som kamera än som telefon :-)

Om inte utrustningen var så dyr skulle jag säkert ha närmare tio kameror med olika tillbehör, så att jag alltid kunde välja en efter lust och humör. Så det är kanske tur att det är för dyrt :-)
Som andra redan sakt tänk värda ord skrev något liknande i min blogg . För just detta att folk i allmänhet tror att det är kameran som gör bilden o inte tvärt om så behövs det ju ingen värsting kamera för xxxx antal tusen lappar utan det fungerar ju lika bra med en "billig" kamera typ dom du nämnt bara man har ett fotograf öga å ser bilden för kameran är ju bara ett verktyg att stanna tiden och förmedla den till sina vänner el ja vilka man nu vill visa bilden för
Hade en Sony A 100 innan jag köpte upp mig på en A550 å jag kan känna ibland att varför köpte jag en ny den gamla fungerade ju hur bra som helst . å varför ja det berodde på att A100an inte fixade att ta mer än 3 bilder i sekunden då 550 grejar 7 bilder i sec då man är titt som tätt på dragracing tävlingar å då hängde A100an inte riktigt med
Svar från EGW   2010-08-15 01:55
Jag känner inte till Sony-kamerorna så väl, men vad jag förstår är A100 och A550 rätt lika. Så om du var nöjd med din A100 är det kanske naturligt att du valde en liknande kamera när du behövde något bättre. Det skäl du nämner är ju faktiskt ganska sakligt. När jag själv skaffar något nytt så är det just för att jag vill göra något, där det jag har inte riktigt hänger med.
En bra kamera är den man trivs med, och som kan ta den bild man för tillfället vill. Ibland är det den digitala systemkameran, ibland är det en gammal lådkamera. Båda skänker glädje, både i användning och i bildresultat. Dock kanske inte samtidigt, eller till samma motiv.
Jag funderar själv på att ev byta kompakt. Inte nödvändigtvis till en 'bättre', men en jag tycker bättre om att hantera.
Svar från EGW   2010-08-15 02:09
Det är sant, det kunde vara rätt kul att plåta med en Kodak Brownie Starflex som jag lånade en gång omkring 1960.

Om man skaffar en ny kompakt i dag, så är den bra mycket bättre än en som är 5-6 år gammal. Tack vare den tekniska utvecklingen.

För mig är det viktigaste att kunna ta den bild jag för tillfället vill. Det ställer ibland vissa krav på kameran.
Redan från den analoga tiden lärde jag mig att jag vill ha en systemkamera och en liten kamera som går ner i fickan. För 20 år sedan hade jag en Nikon 301 och en Minox 35GL. Perfekt. Idag har jag en Canon 400D och en Olympus my700. Olympusen använder jag inte för den klarar inte av RAW-format, vilket jag vill ha. Och jag har inga möjligheter att ställa in bländare eller slutartid manuellt. Och den är inte speciellt ljusstark. Min 400D är jag nöjd med bortsett från att den är för brusig vid ISO 800 och 1600. Jag skulle kunna vilja ta mindre brusiga bilder i svag belysning. Men när jag drabbas av behov av att byta systemkamera tittar jag på Anna Ulmestrands bilder. Hon har ju också en 400D. Då inser jag att de knappast är kameran som hindar mig från att ta de riktigt bra bilderna. Jag kommer således troligen aldrig kunna motivera ens för mig själv (och än mindre för min fru) att byta kamera innan Anna gör det. Däremot skulle jag vilja ha en bättre liten-kamera. Jag väljer mycket med magen, och då blir det en Canon S90 eller en G11. Helst i G11 i S90-format. Jag är lite rädd för att G11 är lite för stor för att få följa med överallt. En S90 slinker ju ner i vilken liten ficka som helst.

Fast en Leica M9 skulle inte heller sitta fel.
Svar från EGW   2010-08-15 02:25
Det är just det där, att kunna motivera sin fru till en dyr nyanskaffning :-)

För mina ögon verkar S90 vara en G11 utan sökare och utfällbar display. Dessa två detaljer är för värdefulla för att jag själv skulle vilja offra dem. Men annars är det ju så att båda dessa kameror har den lilla kompaktkamerasensorn. Ska jag själv köpa nytt så vill jag ha en större sensor. Om du kan få ner en M9 i fickan tror jag du kan välja nästan vad som helst bland dagens småkameror utan att den blir för stor :-)

Anna Ulmestrand har ju sin alldeles egen stil. Inte precis som din, så jag undrar om det är rätt att du går på vad hon nöjer sig med.

Hur som helst, det är faktiskt jättekul med en liten kamera som komplement. Fast de där små Olympus har för mig verkat lite charmlösa. Att min Kodak inte har RAW-format är inte direkt någon brist hos just denna kamera. Jag tror inte att den allmänna kvaliteten på den skulle motivera RAW. Allt ska bedömas efter sin art.
"När man skådat ljuset vill man inte komma ut ur det" - eller något i den stilen tror jag många tänker när man upplevt något som gett ett beständigt intryck. Som t ex för oss "fotofanatiker" när vi använt en kamera som kombinerat den rätta känslan vid fototillfället med ett fantastiskt bildresultat! Problemet är väl bara att uppenbarelsens ljus tänds och släcks i takt med att nya fantastiska produkter lanseras...Efter att ha haft foto som hobby i drygt 40 år kan jag konstatera att jag för min del oftast landar i att kameror/optik som inte ger ett fullgott tekniskt resultat, inte heller finns kvar i min kameraväska särskilt länge.

Vi lever också i en hysterisk konsumtionskultur där själva jakten, köpandet, blivit alltför centralt. Vi lockas att tro att bilderna automatiskt blir bättre ju nyare-finare-dyrare utrustning vi köper. Själv har jag ofta köpt begagnat via nätet och på det sättet inte gjort så stora förluster när jag sålt. Sedan måste jag erkänna att hustruns frustration kan vara ganska betydande vid sådana tillfällen..."Blir du aldrig nöjd? Var det inte den kameran som var så fantastisk?" osv...(kanske någon känner igen sig?)

Jag har nu 3 kameror: En Ok systemkamera (Olympus E-3) för snabba barnbarn, sport, viss natur, husdjur mm. En Olympus E-PL1 för sociala bilder, resor, när jag vill HD-filma, i vardagen mm. Samt senaste tillskottet en begagnad Leica M8.2! En fantastisk kamera när man vill FOTOGRAFERA inte bara TA BILDER. Jag är genast 30 är tillbaka när jag började fota med systemkamera utan automatik. När man var tvungen att besluta om val av bländare-slutartid-fokus mm betydligt seriösare-genomtänkt än vad det ofta blir när man använder en kamera med autofokus, bländarförval etc. Jag använde uteslutande Leivan på årets semester i Skåne och kan konstatera att det blev ytterst få bilder att förpassa till papperskorgen jämfört med tidigare.

Hoppas inte detta blev för långt, men jag tycker Du är inne på intressanta tankar som många av oss lite äldre fotografer känner igen oss i! Även musikparallellen är klockren!
Svar från EGW   2010-08-17 22:29
Du blev inte alls för långrandig, i synnerhet som du i mångt och mycket bekräftar min personliga uppfattning.

Det gäller att lära sig att fotografera i stället för att ta bilder, jag håller med. Den gamla tekniken inbjöd till det, vare sig man använde en Leica eller en Rollei eller lite billigare kamera. Jag skulle inte själv tveka att skaffa en M8 (eller M9!) i dag, om jag hade pengarna. Men fortfarande skulle jag se användningsområden för min DSLR förstås, bara jag lyckas rå på den eländiga automatiken :-)