Bilder från Saltspring Island

Om mitt liv som fotoamatör på en liten ö på andra sidan klotet

Orbis Luminum – mer experiment

Lyckades titeln på denna bloggpost locka dig?

Kul, för ny kör jag ett nytt bildexperiment. Denna gång med ett filter som heter Orbis Luminum.

Det är suveränt lätt att använda och skapar en del av de effekter man annars kan åstadkomma med tonmappning av en singelexponering i ett HDR-program.

Du har sett bilden förut. För jämförelsens skull visar jag den i original, efter behandling i Photomatix och sist efter behandling i Orbis Luminum.

Jag kan vidare berätta att jag tittat lite på LucisArt, som straffar ut sig med högt pris. Samt på Topaz Detail, som är anständigt prissatt och kanske åstadkommer något av det jag söker. Jag har faktiskt inte prövat de programmen. Topazprogrammet kanske är värt en djupdykning, men det är verkar ändå inriktat på starkare effekter än jag är ute efter.

original

Så här såg fjärden utanför Ganges Harbour ut en gråmulen vårdag


tonmappad

Så här blev bilden, tonmappad i Photomatix. De flesta tyckte bestämt att den blivit bättre. Lägg märke till att den är svagt blåtonad, vilket egentligen inte var avsikten

 

Orbis luminum

Så här blev det i Oribis Luminum. Jag ska inte ha någon synpunkt på villen bild som faktiskt är bäst. Men Orbis Luminum tar poäng på att vara den som förmodligen är mest autentisk, helt utan färgstick

 

Här är ett annat exempel. Den här bilden bilden har jag visat förut (Fotografen på vernissage). Denna bild har helt andra förutsättningar än bilden på vattnet. Jag försökte tidigare behandla den med Photomatix, men det gav absolut ingenting.

José original

Detta är den lbild du sett förut, i original


José filtrerad

Så här blev den efter behandling med Orbis Luminum. Den blev faktiskt precis som jag ville ha den. Plus igen för Orbis Luminum!

Till sist kan jag berätta att jag också tittat på programmet Dynamic Photo-HDR från samma företag som Orbis Luminum. Det kostarUS $55. Man kan jämföra med Photomatix Light, $39, och Photomatix Pro, $119. Allmänt sett kan jag säga att Photomatix övertygar mig mer än Dynamic Photo-HDR. Är man skicklig får man kanske lika bra resultat med det senare programmet, men det har ett gränssnitt som jag tyckte var knepigare. Så jag mönstrar ut det och redovisar inga experiment där.

 

 

Inlagt 2010-02-21 10:05 | Läst 1707 ggr. | Permalink
(Logga in för att skriva en kommentar)
Rapportera denna kommentar
Jag provade att ladda ner din originalbild (den sista). Använde sedan verktyget "justera färg" i PS Elements. Där kan man ljusa upp och mörka ner skuggor, mellantoner och högdagrar separat. Ökade sedan kontrasten och färgmättnaden lite, och fick på det sättet i princip samma bild som du fick med filtret.
Svar från EGW   2010-02-21 10:32
Jo, det går väl. Men jag gissar att det är mycket enklare och snabbare med Orbis. Lyckades PS lyfta fram strukturen i den röda jackan också? Denna bild skulle jag inte direkt säga är svår.
Rapportera denna kommentar
Det här programmet kanske är det som du är ute efter? http://www.lightcrafts.com/lightzone/
Svar från EGW   2010-02-21 22:34
Tack för tipset! Just nu pågår nedladdning av programmet...
Rapportera denna kommentar
Topaz Adjust är det jag använt flitigast, tycker det är en hejjare på att plocka fram detaljer ur en bild
Svar från EGW   2010-02-21 22:36
Jag har tittat på det och är impad. Men faktum är att jag tycker att Topaz Detail är intressantare. Dock har jag inte dykt så djupt i något av dem.
Rapportera denna kommentar
Liksom Markus kör jag med Topaz Adjust och tycker det är väldigt användbart. De presets som följer med ger ofta en stark effekt, kanske det är vad du upplevt med Topaz Detail. Men om man har tålamod att göra justeringarna själv, eventuellt med utgångspunkt från en preset, så kan man få fina resultat.
Men så klart blev jag nyfiken på Orbis Luminum, så den måste jag undersöka.

Ha det gott! /Thomas
Svar från EGW   2010-02-21 22:38
Ja, som sagt, Adjust är ett av de program jag intresserat mig för. Och Detail. Men Topazprogrammen öser på mer effekter än jag är intresserad av. Dock, som du säger, det är väl en fråga om inställningar.
Rapportera denna kommentar
Visst, strukturen kom fram bra! Tar kanske lite längre tid än att trycka på en filterknapp, men man har ju desto mera kontroll om man gör allt separat och mera "manuellt".
Svar från EGW   2010-02-21 22:39
Jo, Adobe-programmen är ju vanligtvis mycket kompetenta. Men faktum är att jag inte använder dem själv.
Rapportera denna kommentar
Den tredje bilden av Obris är ju klart bäst i mitt tycke pga blåtoningen i Photomatixbilden. Undrar om det verkligen inte går att göra något åt sådana färgstick i Photomatix? Det dyker upp ett histogram efter tonemappningen men tyvärr kan man inte där göra något. Eventuellt kanske Color Settings-Temperature kan göra nåt?

(Och sen tog jag mig friheten att experimentera lite med vernissagebilden i Photomatix och nog kunde då jag få fram bilder som var klart godkända i mina ögon. Men det beror ju på vad man är ute efter och tycke och smak är ju dessutom olika.)

Jag ser fram emot fler av dina experiment!
Svar från EGW   2010-02-21 22:42
Jag gissar att man kan fixa till bilden i Photomatix, men det var klart enklare i Orbis.

Bilden från konstutställningen är egentligen inte så knepig, och det finns säkert olika vägar att fixa upp den. När jag körde den i Photomatix tyckte jag att det blev lite för intensiva färger, men allt beror ju på hur länge man har lust att experimentera. Med Orbis var det ett ögonblicks verk.
Rapportera denna kommentar
Filtret ser ut att plocka fram den bild som du såg vid fotograferingstillfället, eller hur? För mig så ser faktiskt inte bilderna som du behandlat i Orbis Luminum, ut som om de är efterbehandlade. Intressant produkt om man har bråttom, har man inte bråttom så går det ju att göra som Nils skriver.
Svar från EGW   2010-02-21 22:43
Ja, Orbis förändrar inte bilden så mycket, det är precis bara den där lilla uppfixningen av konturer och kontraster. Visst finns det många sätt att göra det på, det är väl en fråga om vad man tycker är bekvämt och effektivt.
Rapportera denna kommentar
Audiátur et áltera pars.
(Må även den andra parten höras)
Pröva allt och behåll det som är bra =)
Själv är jag väldigt nöjd med Lightroom. Det räcker för mig.
Svar från EGW   2010-02-21 22:46
Analognördar göre sig icke besvär :-D

Visst kommer man långt med Lightroom. Eller med ACDSeePro, som jag använder själv. Men nu har jag fått lust att gå en liten bit till. Det är spännande att pröva olika filter och metoder, precis som jag antar att det är lite kul att pröva olika antikvariska kameror. /Digitalnörden