Bilder från Saltspring Island

Om mitt liv som fotoamatör på en liten ö på andra sidan klotet

X100 och X100 – och kanske en hype

Fujifilm X100 var en av de viktigaste nyheterna på Photokina i höstas. Men det som visades var ingen färdig kamera, bara ett idékoncept och en s k mock up, d v s i praktiken ett tomt skal. Man kan fråga sig varför denna tillsvidare tomma nyhet väckt så mycket uppseende.

Nu har Fuji släppt ett förseriexemplar till – av allting – en norsk journalist, som kommit med ett fösta omdöme. Vi tackar Thomas Meldert för detta tips.

Den norske skribenten inleder på ett ganska festligt sätt med förklaringen till varför så många av oss blivit charmade av Fujis ickekamera: ”Det är det läckraste vi sett sedan Eva tappade fikonlövet”. Det är stuket av 50-tals-Leica som fått oss på knä, fastän det är en ren designfråga utan praktiskt betydelse för själva fotograferandet.

Det var naturligtvis oerhört intressant att läsa om hur det kändes att använda kameran. Men detta förseriexemplar var egentligen inte användbart. Och skribenten fick inte heller lov att visa några bilder. Vilket kanske var lika bra, för kamerans firmware gjorde inget bra jobb med bilderna. Firmware är helt enkelt inte färdig än, det rör sig närmast om en alfatestversion. Den kan inte läggas till grund för någon seriös bedömning. Skribenten uttalar sig ändå försiktigt positivt.

Själv blev jag lite förvirrad av den där artikeln. Jag går i inköpstankar och är en bland säkert många som bestämt sig för att skjuta upp nyinköpsbeslut tills jag fått se vad FX100 går för i praktiken. Och det är för tidigt ännu. Ändå blev jag lite betänksam. Jag kände att det var tid att komma ned på jorden lite grand. Så jag bestämde mig för att jämföra det lilla jag vet om FX100 med en på sätt och vis liknande kamera, som jag vet något lite mer om, nämligen Samsung NX100. Kalla det X100-racet :-) NX100 gav inte lika mycket eko i Sverige som FX100, men utländska skribenter nämnde den om en av Photokinas viktigaste nyheter. Och den var verklig, inte bara en mock up.

Här är ett omdöme om NX100.

Låt oss börja med utseendet. Fuji har verkligen lyckats släppa en kosmetisk bomb. Men hur lyckad är egentligen denna formgivning? FX100 är en pastisch, och de har säkert mycket medvetet spelat på känslosträngar med den formen. Samsung har gått en helt annan väg, som egentligen är mer nyskapande. En stram och strikt funktionell formgivning. Båda kamerorna uppges vara gediget byggda, och en smula för stora och tunga för att vara fickkameror. Men hur vitsigt är det med Fujikosmetiken?

Vi går vidare, till sökaren. Fuji har gjort stort nummer av sin hybridsökare. Den kan växla mellan optisk och elektronisk sökare. Jag är inte förtjust i elektroniska sökare, de är för mig mest en ursäkt för att inte ha en riktig sökare. Ändå är de dyra (eller fördyrande). Jag har hela tiden tyckt att det bästa med den elektroniska FX100-sökaren tycks vara att den går att stänga av. På NX100 är det en påsticksmojäng som man inte ens behöver betala för, ifall man inte vill ha den. Att FX100 har en optisk sökare tycker jag är alla tiders. Jag skulle nöja mig med bara den, och därmed en kamera som blev lite billigare.

Displayen är en obligatorisk del av den moderna digitalkameran. Jag törs inte säga vilken som är bäst utan att ha sett båda, men min gissning är att Samsung, som är experter på denna teknik, har den bästa displayen. Ingen av dem är vikbar, vilket jag tycker är en brist. Ur den synvinkeln är t ex Sony NEX3 mer intressant, men deras pannkaksobjektiv har så väldigt kort brännvidd. Det är därför jag inte har jämfört med den utan i stället valt NX100.

Fuji har skördat mycket beröm för reglagen på FX100. En riktig bländarring, och en ratt för tidsinställning på översidan. Och så en extra ratt för exponeringskompensation. Så enkelt och självklart att det är obegripligt att kameratillverkarna någonsin gick ifrån det. Även den manuella avståndsinställningen sitter på objektivet, men det är lite båg. För den manuella avståndsinställningen är i själva verket motordriven. Något som jag tycker är rena skräpet. Å andra sidan kanske det inte spelar någon roll, eftersom man ändå inte kan kontrollera skärpan på något annat sätt än i den elektroniska sökaren. En idé jag sätter tummen ned för.

Återigen har Samsung för NX100 valt något helt nyskapande, som också verkar oerhört enkelt och logiskt. Ratten på översidan är en programvalsratt, något vi sett på många kompaktkameror. Men det är inte ett myller av mer eller mindre kryptiskt beskrivna program, utan man kan ställa in t ex bländarförval, tidförval, programautomatik och ett par andra saker. Det som på en äldre kamera var bländarringen används på NX100 för att precisera det val man gör. Samsung kallar det i-Function. Har man t ex valt bländarförval så ställs bländaren in med ringen. Är det tidförval så är det tiden som ställs in där. Genom att trycka en liten knapp bredvid ringen får man kameran att stega fram till något annat man kan ställa in, t ex vitbalans. Det hela är snabbt och ytterst intuitiv. Testaren lånade ut kameran till några olika vänner utan att ge några instruktioner alls, och bad dem pröva den och komma med ett omdöme. Inte en enda av dem hade haft några svårigheter att komma underfund med hur man ställde in kameran.

Fuji och Samsung har valt olika vägar att skapa en kameran som är enkel och självklar att handha. I mina ögon är Samsungs väg inte i något avseende underlägsen Fujis.

Så kommer vi till optiken, och här är det lite svårare att jämföra. För NX100 är en riktig systemkamera, medan FX100 har fast optik. Fuji har valt en 20 mm vidvinkel, motsvarande 35 mm i fullformat. NX100 har ett pannkaksobjektiv 20 mm, vilket skiljer den från andra små systemkameror, som har kortare brännvidd på sina pannkakor. Så det kommer så småningom att bli relevant att jämföra FX100 med NX100 med pannkakan. Men Fuji har skapat ett helt nytt objektiv för denna speciella kamera, och det väcker förväntningar om något utöver det vanliga.

När det gäller praktisk användning så finns det information att få om NX100. Vad jag har läst mig till är att den är en smula långsam, och att den fasta vidvinkeln 20 mm ger bättre bildkvalitet än zoomobjektivet 20-50 mm. Kameran har K-fattning, så det finns fler objektiv som passar, men dessa två är ännu de enda som ger tillgång till i-Function. Flera ska komma, har Samsung lovat. Hur som helst, bildkvaliteten är ju en funktion av sensor och optik. NX100 uppges erbjuda en god bildkvalitet, men inga sensationer.

Priset är viktigt när man står inför ett inköpsbeslut. Det gäller inte bara att få något bra, vi vill ha något riktigt bra för de pengar vi är villiga att spendera. NX100 med pannkakan kostar i Sverige ca 6000 kr. Förhållandevis billigt jämfört med andra kompakta systemkameror med pannkaksobjektiv. Vad FX100 kommer att kosta är alltjämt en hemlighet.

Mitt intryck är att NX100 är en prisvärd, mångsidig och behändig kamera som utlovar ett enkelt och elegant handhavande men inga bildmässiga sensationer. När det gäller FX100 är jag hänvisad till gissningar. Jag tror fortfarande att den är bra. Troligtvis är den enkel att handa. Med tanke på det nyutvecklade objektivet och en antagligen förstklassig sensor borde den erbjuda högklassiga exponeringsresultat, men det återstår att se. Prismässigt hamnar den säkert någonstans mellan Leica X1 (16000 kr) och NX100 (6000 kr).  Men precis var? Det är faktiskt ganska viktigt.

Efter att ha nyktrat till när det gäller FX100-kosmetiken säger jag att det vill till att bildkvaliteten är något utöver det vanliga och priset under 10000 kr, om jag ska fortsätta att vara intresserad. NX100 räcker antagligen väl till för mina behov, och den är faktiskt i vissa avseenden mer framtidsinriktad, eftersom det är en systemkamera. Om jag hade en och verkligen gillade den skulle den kanske kunna ersätta min systemkamera, som ju nu har några år på nacken. FX100 kan däremot knappast bli enda kameran. Så om jag hade pengar i spargrisen just i dag kan det hända att jag struntade i att vänta på FX100 och i stället beställde en NX100 direkt. Men det har jag inte, så jag får i alla fall vänta.

Man kan säga som Bengt Björkbom med flera, hoppas inte FX100 är alltför bra, så att man måste köpa den :-) Men av någon anledning tvivlar jag.

Bonusbilder

Lördagen den 29 januari vilade ett grått dis över ön. På eftermiddagen strilade ett stilla duggregn.

Hamnen i Ganges

 

 

Inlagt 2011-01-30 03:45 | Läst 2370 ggr. | Permalink
(Logga in för att skriva en kommentar)
Hej Ernst! det Norska förserietestet var väl inte det första om FX100, DPreview hade en presentation den 25 januari

Se länk : http://www.dpreview.com/previews/fujifilmx100/

Mvh Leif
Svar från EGW   2011-01-30 14:44
Nja, DPreview presenterar kameran men redovisar väl inte direkt några personliga erfarenheter?
Det kanke undgick en del att testet av X100 var det FÖRSTA I NORGE =)
Jag kände på NX100 på Fotomässan i höstas. En klart trevlig kamera. Men jag väntar tills jag får känna på X100 innan jag bestämmer mig. Och när jag bestämt mig pensionerar jag min D80. Eller ställer den med de andra retrokamerorna för luftning då och då =)
Svar från EGW   2011-01-30 14:46
Fast jag har inte sett någon tidigare test någon annan stans. Bara presentationer. Inte fick man pröva att plåta med exemplaret de visade på Fotomässan heller. Det gick antagligen inte alls.
Ingen sökare, ingen kamera. Att det ska vara så förbannat svårt för tillverkarna att förstå? Som att försöka sälja en bil med permanent neddragen rullgardin för vindrutan. Det är just detta som gör att X100 fått så extremt mycket mer uppmärksamhet än NX100.
Svar från EGW   2011-01-30 14:53
Om vi nu ska hålla oss till fakta, så har ju (nästan) alla digitala kameror en display, och en del föredrar att använda den även om kameran skulle ha en sökare. Men när vi kommer till NX100 så har den faktiskt en sökare. Du får själv avgöra om du behöver den och vill betala för den.

När det gäller X1 så har jag läst en recension av en Steve Huff som ansåg att displayen var så bra att han inte såg något behov av en sökare. Jag skriver om det här: http://www.fotosidan.se/blogs/saltspring/40872.htm.

Själv vill jag förstås helst ha en optisk sökare, men den får inte vara för dålig. Men visst går det ofta att plåta med bara displayen som sökare. Även om du personligen har idiosynkrasier mot idén :-)
Intressanta funderingar Ernst Göran...

Som också ger mig funderingar på en ev blogg om varför Fujifilm lyckats så bra med marknadsföringen av en relativt ofärdig produkt....
/B
När man läste recensionen och såg att avståndsinställningen var servostyrd och inte fungerade utan att kameran var påslagen tyckte jag nog att mitt intresse sjönk en bra bit. Den har uppenbarligen ingen avståndsskala på det fasta objektivet heller.
Jag har aldrig varit en vän av en massa information i sökaren och märker att jag har fått ännu svårare att se de pyttesmå siffrorna sen jag började använda progressiva glasögon. Så gärna en optisk sökare som visar bilden, men också synliga inställningar utanpå kameran!
Då kan man förinställa allt och sedan kompensera med exponeringskompensationsratten vid behov. Enkelt och smidigt!

Jag blir lite förvirrad av NX100-recensionen:
De tycker att bildkvaliten är dålig, bara en "point-and-shoot replacement" och inte en ersättare till en systemkamera. Och så tycker de att autoläget prioriterar fel och att bilderna blir brusiga.
Men sen skriver de upp totalresultatet ändå. Varför? För det låga priset? För att de gillar de "intelligenta inställningarna"?
Om den inte ger bra bildkvalitet så är den ju inte värd priset i vilket fall...
Svar från EGW   2011-01-30 14:57
Jag håller med om att den där recensionen av bildkvaliteten för NX100 var en smula tvetydig. Så man borde söka efter fler recensioner och se om det går att få klarhet. Men att autoläget prioriterar fel är nog inte så mycket att säga något om, jag tror inte på själva idén att låta kameran alldeles på egen hand utvärdera scenen och sätta exponeringsdata. Det är värre om autofokus gör fel.
Fuji skall ha `full kredit´ för sin satsning på FX100. Förstår dock inte hur de tänker när en ofärdig produkt valsar omkring i fotomedia ock skapar minst sagt förvirrade kommentarer. Risken är nog inte helt obefintlig att Fuji skrapar sig ordentligt i fallet. En ny kameramodell av denna typ utan ett eller två ordentliga tillkortakommanden jämfört med systemkameror i samma prisklass kan man nog bara glömma;) Och med fast optik på XF100 har man rätt att ställa lite extra tuffa krav.

Vad blir FX100:ans akilleshäl!
Slö AF?
Mjukvara/sensor som inte når upp till det senaste från Nikon-Canon
Etc,etc.

Skall bli extra spännande att ta del av dpreview:s omdömen om ett halvår eller så.
/Stephan
Svar från EGW   2011-01-30 15:03
I princip har du rätt, det är för tidigt att skapa sig ett omdöme om FX100. Men vi borde inte behöva vänta ett halvår på mer data. Jag hoppas att få se mer omdömen i april. Vad jag var ute efter var snarast att moderera mina förväntningar en smula. Och jag är skeptisk till sökaren. Inte för att den inte skulle fungera, utan för att jag inte är förtjust i elektroniska sökare.

Jag har i dag en Fuji S5 pro, och den hade en för sin tid mycket bra sensor och firmware. Just den biten borde Fuji bemästra tycker jag. Men man vet inte förrän man sett.

Sedan har vi ju frågan om prisklassen. Vad är den egentligen? Jag såg något rykte om max $1000 dollar, och det skulle ju vara bra. Men det var som sagt bara ett rykte. Ja, vi väntar med spänning.
Intressant inlägg om två nyheter som jag övervägt en tid. Jag gillar Samsung och jag gillar deras koncept. Jag tror att Samsung blir väldigt stora inom digitalfoto ganska snart. Jag har för mig att jag har läst att de är världens största tillverkare inom elektronik och då har de säkerligen mycket resurser för FOV. De är dessutom sydkoreanskt och därför tror jag inte att de är lika konservativa som de stora japanska tillverkarna.

Hur som helst så tillhör jag en av dem som faktiskt struntar i hur vida X100s bildkvalitet står sig mot andra. Jag värdesätter formgivning och funktion långt före begrepp som CA, MTF och allt vad det heter. Jag vet att X100 kommer att bli ett perfekt komplement till min underbara Pentax och brännvidden 35 mm är min brännvidd. X100 kommer att vara den bästa kameran, den man alltid bär med sig.
Svar från EGW   2011-01-30 16:04
Jag har gått igenom flera bildrecensioner nu, och det är kanske mest vid de högsta ISO-talen om NX100 inte hävdar sig så väl mot t ex Sony NEX 3. Den är lite brusigare och tappar detaljer. Annars verkan den hålla måttet. När det gäller hantering slår den allt annat på marknaden just nu. Och om man tittar på pannkaksobjektiven på andra småkameror så har de så kort brännvidd att man får problem med perspektivförvrängning. Jag tror 20 mm (motsv 35 mm i fullformat) är mer användbart. Om man klarar sig utan sökare (EVFn till NX100 verkar inte vara någon höjdare) så tror också jag att NX100 är ett bra val.
Vissa likheter med kameror från Leicafamiljen är väl än så länge det som lockar kanske lite äldre fotografer. Där har Fujis marknads- och designavdelning kanske fått in en fullpoängare. Nu är förväntningarna jättehöga på att den ska prestera också. Lyckas inte Fuji med detta så lär den här modellen bli en flopp. De andra kameratillverkarna sitter ju inte med armarna i kors och väntar på att X100 ska bli färdig :-).
Svar från EGW   2011-01-30 18:48
Det är sant, när resten av kopplet ser vilken uppmärksamhet Fuji väcker, så blir det väl dubbel fart på dem. Och så kommer jag att tänka på att just i Japan brukar retrostuk vara särskilt poppis. Ja, vi väntar ivrigt på X100. Och på vad som ska hända i branschen i övrigt nu, när det faktiskt tycks vara en välbehövlig förnyelsetendens.
Inte hype, skicklig marknadsföring. Fujis agerande kan tyckas märkligt, men jag är fullständigt övertygad om att det är en medveten strategi. Möjligen skulle jag kunna sträcka mig så långt att kalla det för en myt. Men det kan ju också vara en marknadsföringsstrategi.
Svar från EGW   2011-02-01 01:19
Man kan se det på två sätt.
1. Kameran är just så himla bra som vi alla hoppas. Så vi säger: "Äntligen, den vill jag ha!"
2. Det är för mycket skryt, så bra är den inte. Så vi säger: "Vad skönt. Den behöver vi inte köpa!"

I vilket fall håller jag med dig, det är säkert en mycket medveten strategi från Fujis sida. Om sedan ingenjörerna kan leverera vad marknadsfolket utlovar, då har vi version 1. Annars blir det version 2. Fast det är ju en prisfråga också, förstås.