The Roots of Photography is Snaps!
Back to the roots!

Straight 4481 / Hur skall man veta om man e en bra fotograf? Eller e på rätt väg! Om man nu vill veta det!

En grej kan nog vara att en bra bildbedömare bedömer bilderna! Men då kanske någon säger, "jag får en  massa gillanden på fejan, det måste väl ändå betyda något!" Ok, vad säger många gillanden på Fejan?
Ofta e det ju mina vänner, och dom vill ju vara snälla såklart! För jag har varit snäll mot deras bilder tidigare! :)

Och bildsmak e olika såklart, för om man tittar in på IKEA och deras bildavdelning så speglar den nog en bred bildsmak, för marknadsavdelningen på IKEA, dom e inte dumma, dom vill sälja till många, inte till få! Så vill man sälja bilder till IKEA så bör man nog lära sig den bildsmaken och jobba åt det hållet! Jobba smart alltså! Inget fel på IKEA-bilder alltså!

Men det finns såklart annan fotografi som kan vara intressant, men kanske intressant i en mindre grupp, men en fotografi som kanske även kan bli intressantare med åren! Å man måste chansa litet! Litet unik och ovanlig fotografi, å kanske inte så mycket att ha på väggen i vardagsrummet! Men var sak har sin plats liksom! Och den får ofta inte så många gillanden på Fejan heller, om man inte har många vänner såklart! Då fixar det sig även med udda fotografi! ;)

Se'n e det faktiskt litet mera vad gäller internet! För det finns mängder av duktiga recensenter av fotografi numera! Dom har varit "vilade" innan internet kom! ;) Men nu när alla kan ha en uppkoppling, då! ;)
Men som vanligt gäller det att försöka undvika "Nigeriabrev" även här! ;)

Det här e inte lätt! Så vad vill jag komma till, jo jag tror att en bra "analog" fotoskola är just en bra fotoskola! (Analog = fototräffar, eller träffar med handledare eller vanlig fotoskola) För bra fotodiskussioner förs mellan fyra ögon, eller i en mindre grupp och mellan personer som kan ämnet, och personer man litar på vad gäller omdöme! Men som även kan hjälpa till med ideér! Och avstyra ideér! ;)

Och att man även skapar kontakter inom fotografin, för det är än viktigare i dag just för den mängd av fotografer och bilder som numera finns!

Så tror jag! :)

För övrigt så har jag tio bilder kvar i Leica Standard! Slow Photografi liksom! :)

/Bengan

Inlagt 2019-01-18 11:15 | Läst 1997 ggr. | Permalink


(visas ej)

Hur mycket är tre plus två?
Skriv svaret med bokstäver
Gillar din bild, Bengan – vilsam komp och innehåll. När och var?

Ja, det är nog bra att träffas i verkligen och diskutera bilder. Man får ju direktrespons och behöver inte vänta på nästa kommentar som görs i kommentarsfälten till en bild. Men, risken finns att folk inte är lika ärliga i det fysiska umgänget. Det är lättare att komma med tuff kritik över nätet och det i sig kan vara värdefullt. Jag tror överlag att det viktigast är kunskapen och ärligheten hos de man diskuterar fotografi med – vara sig det är i cyberrymden eller på kafé som Tårtan!

Apropå bilder i sociala medier så har jag störst erfarenhet av Instagram. Det finns säkert en hel del likes på mina bilder som kommer av att folk vill vara "snälla" men man kan faktiskt se vilka bilder som uppskattas extra mycket och därav förmodligen dra en slutsats att just den bilden kanske är lite mindre dålig än andra bilder!

Mvh
Fredrik
Svar från Benganbus 2019-01-18 14:26
Vad gäller bilden, så är den fotograferad på en innegård i Gamla Stan Stockholm, c:a 1962.
B)
De är svårt att bedöma bilder. Ofta är dom bilder jag själv gillar inte så poppis hos andra. Ibland sammanfaller det i alla fall. Nån gång alltså.
En bra fotograf ja - svårt det där. Din text väcker tankar.
Handlar det om bildspråk, enstaka bilder eller kanske vad man vill med sina bilder, dvs vill man att bilderna ska kunna stå för sig själva eller vill man att bilderna ska passa in i sammanhanget, kontexten om man så vill - alltså olika aspekter när det gäller hur bilderna kan bedömas/kritiseras.
Frågan om man gör ett "gott hantverk" men att bilderna kan bli lite "tråkiga" och förutsägbara, eller om det handlar djärva kompositioner och tekniker och motiv, mer yviga eller "konstnärliga" bilder som går utanför allfartsvägarna vad gäller uppfattning...
Man kanske kan vara en bra fotograf på olika sätt. I grunden ligger väl ändå att man som fotograf ska försöka vara så ärlig man kan, medveten och med en vilja att utvecklas, oavsett åt vilket håll man går.
Sorry om det blev lite snårigt, vi kanske kan försöka reda ut det IRL, exempelvis på nåt kafé på söder...
//GöranR
Intressant text och BRA bild!
Ja, detta med bilder är ju relativt.
En sak är vad en bild skall användas till, dvs. en bild som är perfekt för ett visst ändamål, där den till 100 % fyller sin funktion, kan ju vara världens tråkigaste som "galleribild".
Och den bästa galleribild kan ju vara fullständigt "onyttig" i andra sammanhang.

Detta med konstruktiv bildkritik som har till uppgift att göra en fotograf duktigare, skall helst göras av en duktigt fotopedagog/fotograf/fotolärare, som kan genren, det är min erfarenhet.

I många grupper, fotoklubbar etc. är det oftast de mest högljudda och verbala som kommer fram, som har starka åsikter, och de behöver nödvändigtvis inte vara gruppens bästa fotograf ...

- hawk
Klokt. Det är de personliga mötena som utvecklar. Respons och fler språk än det skrivna. En blick, ett leende och så vidare. Analoga möten. Bra ord.
Lev väl
( Fin bild dessutom med flera ingångar.)
Det där resonemanget kallades på min tid i gymnasiet för cirkelbevis. Alltså, för att klura ut vad bra bilder egentligen är bör man förlita sig på omdömen från bra bildbedömare, gärna utgå från en bra analog fotoskola och/ eller bara en bra fotoskola. Kanske kommer det också fram vid bra fotodiskussioner. Det där lilla ordet med tre bokstäver, bra, vill du vara snäll och definiera det för mig? :-) Hälsningar/ Björn T
Det är trevligt att få likes och ännu trevligare att ge!
Den här bilden gillar jag!

Hälsar
Eva
Tack för alla tänkvärda kommentarer!
Mvh Bengan