Straight Photography!

The Roots of Photography is Snaps!
Back to the roots!

Straight Photography 9


                                                           (M Leica, 15 mm, HP5+)

Straight Photography
eller "Rakt på"-foto!

Funderingar om begreppet SP!

Bakgrund till bilden.
Var på en födelsedagsfest i Upsala, studerande, och det blev väl litet segt på "tillställningen", så flickorna började plåta sig själva och andra med sina digitala kompakter/mobiler.
Helst då närbilder! Väldigt nära! Rakt i ansiktet! Straight Photography!! :)

Jag hänger på dessa friska fotografiska fritänkare, har min "normaloptik" 15 mm på Leican, och tar ett antal bilder.
Här är en av dom.

Trots alla varningar från "kunniga" fotografer om vilka objektiv som passar till vad, så tycker jag att bilden funkar utmärkt, trots 15 mm!
För mig känns bilden nära och spontan!

Så detta är,
som jag tycker,
en "Rakt-på"-fotografering, eller "Straight Photography" som också innebär "en dialog" med motivet.
Sedan om dialogen är verbal, eller bara kommer via en blick, en gest, det betyder nog mindre. 
Men det krävs närhet till motivet för att kommunikationen skall fungera!

Postat 2007-02-23 17:12 | Permalink | Kommentarer (5) | Kommentera

Straight Photography 8

  
                                                                               (M Leica, Canon 1,8/35 mm, Tri-X)
 

Och så frågan nog de flesta har fått: "Varför fotograferar du?"

Det är en så'n där fråga som man får ibland på ofta olämpliga ställen....
Då man är litet instängd/inklämd, kanske på en fest, å sittandes i ett hörn, när man inte bara kan kuta iväg, och inte hinner hitta på nå't bra för att hinna gå iväg....
Och ofta av en kvinna...män brukar fråga om kameran... 

Varför kan hon inte också fråga om min fina kamera istället!?
Om den tar bra bilder! Som de flesta brukar.. 

"Har alltid fotograferat", brukar jag försöka börja förklaringen med...
Startar litet ytligt så där, för att inte själv styra in det för djupt....
Då kommer det naturligtvis fler frågor!!
Samtidigt som hon tittar mig djupt i ögonen...och jag börjar bli litet svettig på överläppen!!
"Vad är det du ser när du tar bilden? Berätta vad du tänker när du skall ta bilden"....

Ärligt talat, jag vet inte riktigt vad jag ser.....!! Skulle jag vilja säga...
Med det blir ofta något "konstnärligt", djuplodat, för att inte verka oartig...


Men frågan kvarstår, varför jag fotograferar...   Det kan jag inte riktigt svara på.
Så illa är det!!

Jag har tänk så här, att jag kanske samlar på bilder på nå't sätt...
Som andra samlar på andra saker...

Men det är nå't som drar igång det hela när jag tar en bild...
När jag ser en bild alltså, när det uppstår en bild framför mig,
så vill jag "fånga in bilden" stanna ögonblicket, eller frysa ögonblicket....

Nu låter det djuplodat va!!
Men jag tycker det fungerar så på nå't sätt!
Skall kanske gå och undersöka mig!! ;)

Ok, de va det om det,
och nu då, för att försöka få ihop det hela, med bilden upptill i alla fall...
Jag har haft en kamera sedan 1959...
Och nästan alltid har den varit med, i nästan alla lägen...
Och jag har använt den som en slags anteckningsbok...
Noterat händelser.

Så bilden ovan, den är en noterad händelse i en Boxningslokal på Söder i Stockholm...
Jag tycker om den här bilden!
Kanske just också för att den väcker upp minnen,
jag kan höra ljuden, känna dofterna, höra rösterna.....
Men också för det finns en del saker i bilden, människor i olika poser, frysta rörelser...
som en teaterbild....
Ett fruset ögonblick från en källarteater på Söder året 1964... 

Ha det bra!
/Bengan

Ps.
Ett kommande fotoprojekt de e nog att fota litet i en boxningslokal igen....
Å ett annat,
de e att fota Argentinsk Tango!
Å vad gäller Tango, här är spännande musik!
http://www.gotanproject.com/home.php?lang=en

 

Postat 2007-02-22 19:31 | Permalink | Kommentarer (1) | Kommentera

Straight Photography 7


                                                                 (M Leica, Canon 1,8/35 mm, Tri-X)

Straight Photo Forts.

Den sk Konstnärsfotografin på 1800-talet var en "reaktion" mot vad man då tyckte var en förflackning av fotografin som uppstog då "var man fick en kamera i sin hand".

Man startade olika projekt för att få människor och konstkritiker att förstå, att fotografi det kunde vara konst, och inte bara enkla amatörbilder.
Och som jag sagt tidigare, man använde och återupptäckte olika metoder vid bild/kopieframställningen som skulle visa svårigheten, och konstnärligheten, med att göra en fotografisk bild.

Och då för att sticka ut hakan litet och fråga: Var befinner vi oss fotografiskt idag då?

När nu "gemene man fortfarande har den den analoga och digitala kameran"
har vi fortfarande en grupp Pictorialister som också bygger bilder,
antingen via något slags analogt "ädelförfarande",
eller "digitalt ädelförfarande" (via Photoshop) för att visa oss sin konstnärlighet...!?

Och den nya tidens sk "konstkritiker/konstvetare",
som nu finns på våra moderna bildtidningar, 
dom "upptäcker" och stöder denna "nygamla fotografi"....
Är det inte dags att börja fundera då?

Och det är nog så,
trots att vi inte vill erkänna det,
att vi fortfarande är kvar i 1800-talet vad gäller vårt bildseende och bildtänk!

Och våra möjligheter till bildmanupilationer (tex via Photoshop) det blir då bara en modernare form av 1800-talets dubbelexponeringar, färgpåläggningar, atelje-tagningar,
som fortfrande bara ger bildresultat som tex "solnedgång över havet med åska",
eller "Livets två vägar" eller kanske "Gråtande barn"! ;)

Vi har sannolikt fortfarande i stort sett två tydliga grupperingar av "fotografer",
Pikture-Taking (Bildtagare)
och Pikture-Making (Bildtillverkare)
Vi som "tar kort",
och vi som "gör kort" alltså!  ;)

Och är man nöjd med det, då så! :)

Men vi onöjda då!?
Hur skulle vi kunna tänka oss en fotografisk utveckling?
Inte bara tekniskt,
för tekniken har ju hittils inte visat sig kunna tillföra något i grunden.

Jag tror,
att en av de möjliga och framför allt en av de spännande vägarna är sk. "Straight Photography"...
En nära fotografi,
konfronterande och rak fotografi, men utan att vara spekulativ!

En "rakt på fotografi" ofta med människor som ingående motiv!

Med fotografer som vågar gå nära andra människor i en "dialog".

Men som för fotografen också kan betyda omvärderingar under den "fotografiska resan" 
både vad gäller "egna inre motiv" och "yttre motiv" samt fotografiska motiv...."

Och det kan bli svårtagna bilder,
då "Straight Photography" eller "rakt-på fotografi",
inte har så mycket att gömma sig bakom....
Ingen "Ädelforms-PS-bildmanipulering",
utan det som gör bilden,
det är vad fotografen placerar i sin bild vid fotograferingsögonblicket!

Och målet då...
vad skulle målet med de bilderna kunna vara?

Målet kanske skulle bli en bild som kan uppfattas och förstås på ett ögonblick,
men ändå tål att betraktas i en evighet......

Och kanske kommer då någon av dessa bilder att "finnas kvar",
och inte försvinna in i "glömskans bildflod"......

/Bengan

 

Postat 2007-02-22 09:29 | Permalink | Kommentarer (2) | Kommentera

Straight 6 / Om Straight och om Picktorialismen



Några ord om Straight Photography som ju ingår i Blogg-namnet, och Pictorialismen.

Begreppet "Straight Photography" har funnits länge i fotohistorien, och är utsprunget av vår amatörfotografering, mao att ta ett kort "rakt av".

"Straight Photography" har ofta stått på den ena kanten i fotohistorien, och på den andra kanten har den sk Pictorialismen stått. Pictorialismen, där man bygger bilder till ett slags konstverk.

Nu blir den historiska beskrivningen litet kortfattad, men Pictorialismen kallades på sent 1800-tal även Konstnärstiden i Sverige, och den riktade sig främst mot den framväxande amatörfotografin.

Man experimenterade inom Pictorialismen med en mängd olika tekniker, gemensamt var att man lade ned mycket arbete på bilden/kopian, tex med softfocus, exotiska tryckförfarande, dubbelexponeringar, färgtoningar, markeringar med nålar, och man kunde även repa bilden, osv och allt gärna sedan väl synligt!
Just för att tydligt skilja sig från amatörfotograferingens enkla knäppande och få fotografiet erkänt som konst.
Man nådde ganska långt, 
många av dessa fotografier kom på konstmuseer.

Straight Photography-fotografin strävar efter realismen, närvaro, närhet, med ett minimum av "pålägg" eller eftermanipulationer av bilden.
Här måste bildinnehållet tala utan att man lägger på något extra förtydligande vid bildframställningen/kopieringen.

För att nämna några sentida efterföljare i Straight Photography-andan, så är det Josef Koudelka, Robert Frank, Garry Winogrand, Bruce Davidsson, mfl.

 

Postat 2007-02-21 10:08 | Permalink | Kommentarer (2) | Kommentera

Straight Photography 5

Tog några idolbilder under Fotomässan i Nacka på Gunnar Smoliansky .
(M Leica med 15 mm och CO Nice Color-fägfilm)

Bla är det hans sk. "Stureplansbilder" som imponerar på mig.
För 50 år sedan tillbringade Gunnar Smoliansky en timme på Stureplan med sin nyinköpta Leica. Under timmen som gick lyckades han gestalta dåtidens människor i vardagen. Människor som väntade på spårvagnar eller möten eller bara var på väg..... 

För övrigt i dag vad gäller gatufoto i sta'n, så va det kallt!!! Tog några bilder "för att jag skulle ta några". Känns som om gatufototiden utomhus börjar framåt våren.

Nu får man hålla till i gallerior, men kolla först så fotografering är tillåten. I Söderhallarna (Medborgarplatsen i Stockholm) är det i stort sett tillåtet. Det är "kommunens mark" som är uthyrd. Men annars så är affärer, varuhus, tunnelbana "företagets område", inte tillåtet att fota i alltså. Men om man inte "viftar" med kameran för mycket eller för länge, utan uppträder som jag sagt tidigare, "som en turist", så e chansen ganska minimal att man får några fotoproblem!
Å heller inte "smyga" vid gatufoto! :)

Och teleobjektiv,
det tycker jag hör fågelfotografering till!  ;)

Slut för idag, tack för idag!

Mvh Bengan

Postat 2007-02-20 19:30 | Permalink | Kommentarer (1) | Kommentera
Föregående 1 ... 735 736 737 Nästa 

Skriver om

  • Intresse - Reportage / Situation
  • Intresse - Svart-vitt