Tobbes blogg

Bilder och berättelser från min resa genom livet.

Kan en fimp vara gatufoto?

Här kommer ytterligare ett inlägg i debatten om vad som kan anses vara gatufoto. I bloggen och i gatufotopoolen har frågan om människors närvaro diskuterats. Är människors närvaro i en bild en förutsättning för att bilden ska kunna definieras som gatufoto? Eller, för att omformulera frågan, kan en bild utan människor kallas för gatufoto? Kan t ex en kvarlämnad cigarettfimp definieras som gatufoto?

Eftermiddagskaffe

Kan det här vara gatufoto?

Själv har jag ingen bestämd uppfattning för jag är mycket väl medveten om att någonstans finns det en gräns och var den gränsen ska dras får nog mogna fram med tiden. Under tiden finns det kanske andra ingredienser inom gatufotografin som är lättare att tänja gränserna för än inom just det ovan nämnda området.

 

På återseende

/Torbjörn

 

 

Inlagt 2011-10-19 08:49 | Läst 950 ggr. | Permalink



(visas ej)

Hur många stjärnor ser du här? * * *
Skriv svaret med bokstäver

Gränser begränsar! ;)
/B
Svar från pic-tor   2011-10-19 18:23
Det är sant. Begränsar och sorterar bort ;)
Min egen definition är att det ska vara ett levande väsen med i bilden, dvs. det måste inte vara en människa, det kan vara en hund eller katt t.ex.
Däremot tycker jag att en pool på FS kan ha egna regler jämfört med den vedertagna definitionen av Gatufoto för att begränsa eller utöka antalet bilder som får läggas in.
Gillar din fimpbild förresten :-)
Hälsar /Claes
Svar från pic-tor   2011-10-19 18:36
Tack så mycket Claes. Vad som menas med gatufotografi är väl dissekerat ned på atomnivå vid det här laget och folk börjar kanske tröttna på diskussionen. Risken med alltför rigida regler är ju att folk tröttnar på genren som sådan. Din definition tycker jag är helt OK.

/Torbjörn
Den här bilden gör mig röksugen (not), haha! Har inget att tillägga i debatten, är för blyg för renodlad Gatufotografering (vad det nu egentligen är) men tycker det är trevligt att följa din blogg..

Ha en underbar dag! //Annelie
Svar från pic-tor   2011-10-19 18:42
Nu vet jag ju inte om du är rökare men jag blir nästan ledsen om bilden lockar in dig i fördärvet igen (om du slutat att röka ) :(. Men en sur fimp kan väl inte vara särskilt lockande, eller hur :). Äsch, inte tror jag att du är för blyg för gatufotografering Annelie. Du som fotograferat bröllop. Vad roligt att du läser min blogg (jag läser också din).

/Torbjörn
Annelie Hallberg   2011-10-19 19:41
Jag är en ickerökare, som börjat igen och som så snart som möjligt ska sluta, igen ;)

Och nej, jag blev INTE röksugen av bilden, haha.
Jag anser att en bild utan människor i allra högsta grad kan kallas för gatufoto. Många av de klassiska gatufotograferna tog ju sådana bilder.
Svar från pic-tor   2011-10-19 18:43
Tack Joakim. Raka besked från Blekinge :).

/Torbjörn
Fin bild! Och jag tycker nog att det kan vara gatufoto även utan människor, mijön, är för mig viktig i sammanhanget. Och i det perspektivet så skulle jag gärna sett lite mer av den i din bild här, på tal om gatufoto och mina tankar... Sedan, så är ju det viktiga att Du, gillar bilden och står upp för den...
Hälsningar, Peter
Svar från pic-tor   2011-10-19 18:44
Tack Peter för dina tankar.

/Torbjörn
Gatufoto enligt min ringa mening är bilder tagna i en viss miljö med någon form av mänsklig aktivitet infogad.
Fimpen är ju en lämning av en mänsklig aktivitet och därför helt ok som gatufotobild tycker jag.
Fimpen symboliserar den människa som har lämnat den.
Att använda symboler i stället för klartext inom konsten anses ju ofta som ett bevis på verkets höga kvalitet.
Svar från pic-tor   2011-10-19 18:46
Tack Roger för en mycket intressant kommentar. Den sista meningen suger jag åt mig som en svamp :).

/Torbjörn
lynxx   2011-10-19 18:54
Ja, Sug i dig du bara!
Summa summarum:
Fimpa folket - få finfina frames!
Peter-L   2011-10-19 09:34
Men, att röka "fimpar folket". Fast du menade kanske fimpa cigaretterna ;))
Svar från pic-tor   2011-10-19 18:51
Långt tillbaka i tiden använde människor symboler i alla möjliga sammanhang och alla förstod innebörden. Mycket av det har tyvärr gått förlorat i den nya tiden. Det är en intressant brandfackla du kastar in här Roger.

/Torbjörn
lynxx   2011-10-19 18:54
Jag visste väl att du var intelligent nog att hugga på det betet... :-)
Varför fundera? Ta bilden istället! Vad den sen ska kategoreiseras som eller vilken pool den kan passa i, ja det är en fråga av underordnad betydelse.
Svar från pic-tor   2011-10-19 18:56
Att ta bilden är naturligtvis min utgångspunkt, och det var ju det jag också gjorde :). Så är det alltid. Inte kan man tänka på en massa definitioner hit och dit när man fotograferar. Det här var bara ett litet tankespån jag kastade in i den allmänna debatten här på FS.

/Torbjörn
Jättefin bild!!!!
(Lägg den i GF-poolen...så får du kanske svar... :)
// Lena
Svar från pic-tor   2011-10-19 18:58
Tack så hemskt mycket Lena. Det gläder mig att du gillar bilden. Bilden ligger i gatufotopoolen och vi får se om någon tycker det är mödan värt att kommentera.

/Torbjörn
Personligen har jag lite svårt med alla defenitioner hit och dit. Håller med Bengt; Gränser begränsar. Tycker din bild passar in i gatufoto.
Om jag ska hårdra det hela så är väl det optimala gatufotot en bild på en helt tom gata ;-))
En massa bra//Kurre
Svar från pic-tor   2011-10-19 19:02
Tack så mycket Kurre för raka besked :). En bild på en tom gata är i alla fall en gatbild :-).

/Torbjörn
En cirkel transformerad till en ellips och kryddad med en fimp, eller är det en cymbal avsedd för en forntida offerrit, och gränsen är långt borta här för jag tycker det är en gränslös bild.
Och en bild man lägger märke till.
Svar från pic-tor   2011-10-19 19:17
Tack så mycket Jan-Olof för din mycket intressanta kommentar. Visst är det något magiskt med cirklar? Fast här kanske det bildmässigt blev en dragning mot ellips.

/Torbjörn
Jag har aldrig kallat mig gatufotograf.Jag kallar mig stadsfotograf.Då kan man ta på fimpar och med eller utan människor.Enkelt som livet.
FH Kenneth
Svar från pic-tor   2011-10-19 20:27
Jag gillar din inställning Kenneth. Gatusmart :-).

/Torbjörn
Det vi gör är väl egentilgen att beskriva och dokumentera vår samtid. Och det inbegriper väl det mesta i mänsklig levnad. Det finns ett antal kända fotografer som inte drog sig för att fotografera dom spår vi som människor lämnar efter oss, vad det än må vara. Sedan beror det naturligtvis på hur vi gör det, bara vår egen fantasi sätter gränser. Fimpen den har någon jag känner till fotograferat tidigare. Inget nytt under solen.
Svar från pic-tor   2011-10-19 20:31
Du har så rätt Hans-Åke. Så är det i livet och konsten. Det mesta går i cirklar. Efter att ha varit borta ett tag kommer saker och ting tillbaka i en eller annan form. Som fimpar t ex. Låt fantasin få flöda.

/Torbjörn
Fick denna uppgift en gång i skolan.
Jag gillar att att dra på saker och ting så det slutade med att jag
tog skolans mamiya 6x7 och fotade gatan rakt av och rätt ner. Det blev faktiskt
några bra rutor. Spåren på gatan är ett tecken på det liv som passerat.

Ja, så svaret på din fråga enligt mig är ja.
Svar från pic-tor   2011-10-23 10:14
Tack så mycket Tony för din intressanta kommentar.

/Torbjörn