Bilderna i bloggen kan med fördel förstoras!

Tåg, tåg, vartän jag såg ett tåg. ;)

Ja, som du som läsare med inte obefintlig sannolikhet räknat ut så handlar det här inlägget om tåg. Du vet sådana där som går på räls, i alla fall enligt ordspråket. Hur det står till med den saken i dessa tider kan kanske diskuteras. Jag hörde om ett flertal förseningar i högtalarna när jag drev runt med kameran i högsta hugg... Fast först ska jag erkänna att jag avverkade en wrap köpt på Pressbyrån för att stilla det akuta underskottet på kalorier efter att ha vandrat runt i Stockholm och Nacka sedan mitt på dagen.

Just det, tåg var det ja... Alla bilder är tagna med Nikon D700 och AF-S 50/1,8G och är förstoringsbara som vanligt.


f/1,8

Åhej, ett av SL:s X60 mot Västerhaninge ankommer Stockholm C:


f/1,8


f/2,8

Hmm, nu får det räcka med att stå på samma ställe och nöta på asfalten. Ett X2, eller X2000 som marknadsföringsnamnet är står inne för förmodad städning eller fournering. Säkerligen inte obefogat. Samma X2:a som syns i bakgrunden på de föregående bilderna.


f/1,8

Äsch, jag kan inte låta bli. En panorering på ett avgående X60 på väg norrut kan ju vara kul. Om ni som läsare tycker den är bra vet jag inte, men jag är rätt nöjd med den här faktiskt.


f/1,8

Jag bytte plattform och hittade ett exemplar av SJ:s dubbeldäckare X40. Om jag inte minns fel är modellen av franskättad.


f/2,8

Nu började jag bli ganska trött i benen, men det dök upp en lite mer udda fågel som inkom söderifrån. "På kopplet" satt ett antal vagnar från Veolia. Med tanke på deras utseende (ålderdomligt...) förmodar jag att det var avdankade vagnar från SJ.


f/2,8

Det är faktiskt en ganska udda fågel inte bara i Sverige utan överhuvudtaget då det är ett prototyplok tillverkat i tre exemplar för ÖBB (Österrikes SJ, typ). Dessa såldes sedermera till Hector Rail som kallar det för Class 141. ÖBB kallade dem för Class 1012. Om jag minns rätt var det här loket som döpts till 001 Ripley.

Nu kanske det räcker med tåg för ett inlägg, men jag kan inte lova att det inte blir mer vid ett senare tillfälle. ;)

PS. Du ser rätt, jag har justerat bloggens rubrik till något jag tycker känns lite mer genomtänkt. DS.

Inlagt 2011-08-11 02:31 | Läst 1907 ggr. | Permalink


(visas ej)

Vad heter hufvudstaden i Sverige?
Hallelå Martin
Hectorrail har vi här på jobbet, (jobbar på motala train) vi ska renovera boggie tror jag,
men du skriver som om de va fåglarn å de e lite kul för just i hector som har stått ett tag, så har svartrödstjärt haft bo inunder, annars så har vi även jobbat med å x10 serien mest å regina tåg, å även lite x60
å även en del annat :=)
Fast än så länge har jag int fotat ett tåg, men har sett ut en plats i soluppgång, bara vänta på rätt tillfälle.

MVH Roger
Svar från ztenlund 2011-08-12 15:39
Foto tåg och järnvägsmiljöer är kul om man gillar sådana. ;) Pröva!
X10 såg jag nog till ett, men det är mest X60 man ser numera tycker jag. X1:orna har ju utrangerats helt.

Jag tänkte faktiskt inte på tåglarm utan på den klassiska "Såg vid såg jag såg varthelst jag såg" som myntades uppåt Norrland till. Dä var det förr inte någon större brist på sågverk...
Bra information om de olika tågmodellerna med fina bilder av tågen på Sthlm C.
Här uppe i Boden är det inga strömlinjeformade lok som används.mvh/blj
Svar från ztenlund 2011-08-12 15:47
Nej, X40 kör man väl mest i Mälardalen tror jag och pendeltågen lär nog inte rymma till Boden inom kort. Fast allt är ju inte strömlinjeformade motorvagnar såklart. Uppsalapendeln går t ex med vanliga vagnar och två RC6. Sedan går det ju gott om vanliga fjärrtåg också samt nattågen upp till Norrland osv. :)