Annons
Artiklar > Försäljningen av kompakter sjunker kraftigt

Försäljningen av kompakter sjunker kraftigt

Försäljningen av digitala kompaktkameror har sjunkit med 42 procent enligt Wall Street Journal. Trots detta tas det fler och fler bilder.

2010 var toppåret för kameraindustrin. Då såldes 144 miljoner digitala kameror varav 132 miljoner kompakter. I år pekar siffrorna mot 102 digitalkameror i år varav 80 miljoner kompakter.

Det är försäljningen av de enklaste kompaktmodellerna som främst drabbats. Orsaken är en explosionsartad ökning av antalet smartphones. För Sony som tillverkar sensorer innebär detta en ökad produktion .

Fotosidan har varit i kontakt med ett flertal kameratillverkare som bekräftar trendutvecklingen.

Canon är den största tillverkaren och har skrivit ner sina prognoser från 17 till 14 miljoner kompakter under 2013, enligt Wall Street Journal. Antalet systemkameror är justerat från 9,2 till 9 miljoner. Canon har skrivit ner vinstprognosen med 10 procent.

Motdragen är liknande för alla: Mindre utbud av enkla kompakter och mer fokus på avancerade kompakter och spegelfria systemkameror.

Olympus styrelseordförande Hiroyuki Sasa säger i en intervju:
– Marknaden är inriktad på kompakter. Vi måste ändra det. Det kommer att bli svårt eftersom alla har samma idé.

Det kan bli en hårdare konkurrens för avancerade kompakter och billigare systemkameror som leder till lägre priser för kunderna och minskade marginaler för tillverkarna.

Läs mer här: Wall Street Journal



Publicerad 2013-08-02.

15 Kommentarer

Damm på sensorn 2013-08-02 11:09  
Å andra sidan har försäljningen av smartphones ökat med 300% senaste 3 åren ...
Christer2 2013-08-02 18:53  
Instämmer, när det gäller problemet med (eller snarare frånvaron av) sökare. Hopplöst gissande vad kameran "ser" när solen skiner.

Jag vet att kameraproducenterna hävdar att "det är detta som marknaden vill ha".

Är det verkligen det??
unoengborg 2013-08-02 20:02
Om det är sökarlösa kameror marknaden vill ha, kan jag bara konstatera att jag nog inte är del av marknaden. Men den delen av marknaden som använder mobiltelefon verkar inte ha något emot att vara utan sökare.
Nicklas Blomster 2013-08-02 19:10  
"... som leder till lägre priser för kunderna och minskade marginaler för tillverkarna."
Jag skulle vilja påstå att det är återförsäljarna som drabbas mest av minskade marginaler, tillverkarna sitter fortfarande relativt säkert.
lumor_ 2013-08-03 02:21  
Sökare eller ej har nog inte så stor betydelse för försäljningssifforna. Det kompaktkameratillverkarna har missat är internet. Det är helt förbluffande hur det helt verkar ha gått dem förbi att folk vill ha möjligheten att snabbt slänga upp mängder av bilder på nätet. Även systemkameror är löjligt begränsade på den fronten. De borde ha fattat grejen för flera år sedan och ändå finns det fortfarande bara svindyra wifi-dongles till systemkamerorna och andra rudimentära uppkopplingsmöjligheter för icketelefonkameror.
x-country 2013-08-03 08:35
Där slog du huvudet på spiken! Visst har mobilkamerorna blivit mycket bättre och visst är det skönt att slippa ta med både mobil och kamera men precis som du säger så är det mobilkamerans möjligheter till redigering och delning på sociala medier som gör skillnaden. Jag brukar jämföra kameratillverkarna med biltillverkarna. De hänger inte med i utvecklingen och är väldigt konservativa.
Benganbus 2013-08-03 19:24  
Jag tycker det är utmärkt med den inbyggda, och nästan helt optiska sökaren som finns på Fuji X100, speciellt i motljus, sol och snö!
X100 e som en liten digital CL-Leica med autofokus! :)
Åsikt vad gäller sökare på en kompakt alltså! :)
Robert L. 2013-08-04 17:29
Håller med! Den är verkligen bra och flexibel..
Grevture 2013-08-05 03:22  
Jag tycker Stefan Malvezzi har en tänkvärd kommentar ovan. Att försäljningen av kameror minskar och att just kompaktkameror minskar drastiskt är varken konstigt eller ens förvånande. Konkurrensen från mobilkameror är bara ett av flera skäl till den här utvecklingen.

Några saker att fundera på:

Sedan digitalkamerorna slog igenom som konsumentprodukt i slutet på 90-talet har kameraförsäljningen haft en våldsam tillväxt i drygt tio år. Detta gäller både kompaktameor och systemkameror. Runt om i världen har andelen kameraägare i befolkningar ökat kraftigt. I många länder, som till exempel Sverige, har man nog nog rent av nått en mättnadsnivå där det helt enkelt inte finns fler nya kundgrupper att nå ut till. Bara det här får försäljningen att bromsa in.

Försäljningstillväxten eldades dessutom på rejält under de sex-sju första åren av en mycket snabb teknisk utveckling där modeller kändes hopplöst omoderna redan efter två till tre år. Den fasen är nu över vilket ytterligare bromsar försäljningen.

Dessutom befinner sig faktiskt stora delar av västvärlden sedan några i en ganska rejäl lågkonjunktur - vi i Sverige har nog mer hört om den än känt den, medan i många länder har krisen slagit rejält hårt. Hur tror ni kameraförsäljningen sett ut i Grekland, Spanien eller för den delen i USA de senaste åren? Inga glada siffror.

Och visst, nog har mobilkamerorna påverkat, men det är som sagt bara en av flera faktorer. De har nog - som nämns i artikeln - mest slagit mot de enkla kompaktkamerorna.

Jag har sedan i alla fall 2008-2009 (när finanskrisen först poppade upp på allvar) hört flera av kameratillverkarna tala om att försäljningen förr eller senare måste bromsa in. Och att den kategori av kameror som kommer att drabbas först och hårdast antagligen blir de billiga och enkla kompaktkamerorna. Jag tvivlar på att de här försäljningssiffrorna kommit som någon större chock för kameratillverkarna.
Grevture 2013-08-05 03:30  
En annan fundering:

Har kameratillverkarna sovit och helt missat internet? (som någon skrev ovan). Nej, det finns många betydligt värre syndare skulle jag hävda ... :-)

Visst, nog har kameratillverkarna reagerat lite trögt på utvecklingen där alla människor (i alla falla alla de som har råd med någon form av kamera) går omkring ständigt uppkopplade och att det uppstått ett ibland närmast neurotiskt behov av att omedelbart dela med sig av bilder och annat ...

Men den utvecklingen, eller i alla fall hastigheten i den, är det inte bara kameratillverkare som överraskats av. Jag skulle nog säga att majoriteten av företag i de flesta branscher reagerat ganska yrvaket och förvirrat på den utvecklingen. I mina ögon är det betydligt mer graverande och pinsamt att ett företag som Nokia länge missade den saken - de om någon borde ju haft insikt i telebranschens potential ... Inte heller smartphone-erans två största vinnare, Apple och sedan Samsung, har varit helt vakna när det gäller foto heller: Apples hantering av kamerafunktioner har ju knappast varit så värst föredömlig (var är t.ex. vår smarta iCamera? :-). Samsung har bara varit marginellt snabbare och bättre på att integrera renodlade kameror i den nya uppkopplade världen än de tradtionella kameratillverkarna.

Begrunda också tidslinjen i den här utvecklingen: Den första genuint smarta telefonen, Iphone, visades upp för första gången vid halvårsskiftet 2007, dvs för ganska precis sex år sedan. Året efter, 2008, dök de första Android-telefonerna upp. Sedan tog det faktiskt något år till innan det stod klart att den idén med smarta telefoner och allt de för med sig (som delandet av bilder) verkligen var en hållbar succé. Det var i den här vevan Facebook började bli stort - vi talar 2009, dvs, runt fyra år sedan. Det var först i slutet av 2010 som Instagram lanserades - två och ett halvt år sedan. Det är faktiskt inte längre sedan än så :-)

Att ta fram en helt från grunden ny kameraplattform (inte bara putsa vidare på ett gammalt koncept) tar flera år. Idag 2013 har faktiskt en rätt stor andel av nyare kamerodeller någon form av enkel wifi-uppkoppling och förmåga att hjälpligt samarbeta med en smart telefon.

Jag tycker faktiskt det är ganska orättvist att utmåla kameratillverkarna som någon slags tröga dinosaurier (dessutom var de flesta dinosaurier allt annat än tröga) som inte hänger med sin tid. Jag skulle nog snarare hävda att de ligger lite före snittet bland företag rent generellt när det gäller att anpassa sina produkter efter den nya uppkopplade världen.
Bofoto2 2013-08-05 14:56
Kameratillverkarna slumrade redan tidigare. Varför integrerade dom inte
telefon i kompakterna?
Inte hade jag köpt en mobil för 5-8 år sen om det gick att ringa och smsa
med en kompakt.
Svensson väljer inte som jag att ha både kompakt och mobil.
Dom tigger om att bli utkonkurrerade på den stora marknaden under säg 4000:-.
Grevture 2013-08-05 21:29
Tänk på att integrera en telefon kräver ett helt från grunden nytt operativsystem vilket inte är något man bara fixar lite snabbt - det har tagit telefontillverkarna massiva insatser att ta fram de OS de använder (och de är väldigt mycket större företag än kameratillverkarna).

Tänk vidare på att på den tiden du pratar om fanns det just inga riktigt bra pekskärmar ännu - det var med första Iphone för runt sex år sedan som man lärde sig behärska den tekniken (i en så liten, strömsnål och inte allt för tokdyr enhet). Alternativet, att bygga in ett tangentbord i en kamera hade blivit rätt pilligt.

Lägg sedan till att en mobiltelefon bygger på en hel del rätt sofistikerad teknik (framför allt radiodelen), definitivt inget som kameratillverkarna ens är i närheten av att behärska. Kort sagt: Skulle impulsen att integrera kompaktkamera med en telefon komma från något håll så får den nog komma från de stora bjässarna med de stora ekonomiska och tekniska resurserna - telefontillverkarna.

Min poäng är att det snarare är telefontiolverkarna som varit tröga att inse hur viktigt fotografi skulle bli i de nya typerna av smarta telefoner - inte kameratillverkarna.
unoengborg 2013-08-06 19:55
Rent tekniskt är det kanske inte så svårt att lägga till en telefonifunktion, men gör man det fordras det en massa certifieringsprocesser som är tidskrävande.

Merläsning

ANNONS