Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D300 - Den nya klassledaren

Fotosidan testar nya Nikon D300, 12.3MP. En riktig vitamininjektion, tycker Jesper Ekvall, som testat kameran.



Eposta en länk till denna sida Tipsa Denna sida i utskriftsformat Skriv ut Bevaka kommentarer Skapa bokmärke
Artikelförfattare: Jesper Ekvall
Har sysslat med foto sedan mitten av 80-talet. Intresset för bild och kameror har alltid funnits, men det var först 2001 som teknikintresset tog fart på allvar. Fotograferar mest på uppdrag och lever efter devisen: Om du inte vet vart du är på väg - spelar det ingen roll vilken väg du väljer.
Publicerad 2008-01-14. Läst 17745 ggr.
Patrik Blom 2008-01-13 20:07  
Betyg: 5
Så sant, känns gott o äga en D300.
light 2008-01-13 20:32  
Alltid intressant att ta del av sådana här tester. Så tack. Men jag hade velat veta mer specifikt om kamerans "bildkvalité". Men det kanske kommer en fortsättning...?
Jeppe 2008-01-13 20:59  
Ragnar, jag har bloggat en del om det här:
http://www.fotosidan.se/blogs/jeppe/13982.htm
Men du kanske vill ha mer?

Jag svarar gärna på frågor, nu när jag fortfarande har kameran i färskt minne.
saranorrehed 2008-01-13 22:30  
Betyg: 5
Vill ha nuuuuuu!
Jeppe 2008-01-13 23:03  
Artiklen uppdaterad, med avsnittet bildkvalité enligt önskemål.
Per 2008-01-13 23:05  
Jag hajjar inte hur stycket om bildkvalitet, bilderna på kyrkan och bildtexten hänger ihop - "AWB Före/Efter" vadå? Jag är nyfiken, kan du utveckla lite?
MVH Per
Per 2008-01-13 23:06  
:D - tack, det gick undan!
Jeppe 2008-01-13 23:10  
Du får inte vara så snabb att kommentera Per, glömde avpublicera den under tiden jag arbetade på den :)
Michael Buch 2008-01-14 11:07  
Hvor er testen af Olympus E-3 og andre konkurenter som Pentax og Sony ????????

Alle test jeg har læst om Olympus E-3 bliver det holdt op imod Nikon D300 og Canon 40D men til Olympus fordel.

Det er fint med tester, men jeg syntes der er en tendens hos fotosidan at koncentere sig om de 2 største på market Nikon og Canon.
( Iso test i dec. )

http://www.fotosidan.se/cldoc/13506.htm

Kunne være intressant fotosidan var mere neutral hvad dette angår.

Alle ved hvad Canon og Nikon står for, hvad med at tage frem de mindre kendte og se hvad de gør for at tage krigen på med de 2 store som bortset fra Canon D1 markIII og Nikon D3, ligger i samme pris klasse og Niveau.

Lidt stof til eftertanke og måske en dialog.

mvh.
Michael Buch
Jeppe 2008-01-14 11:52  
Hej Michael,

Du har helt rätt och vi kommer att börja testa fler kameror framöver, vi ska bara fixa kontaktnätet. Sony A700 och Olympus E-3 är två kameror som står på min lista över intressanta modeller. ISO-testet i december gjordes med de tre kamerorna, eftersom det var de jag hade tillgängliga då. Hade jag gjort detta på heltid, så hade jag haft mer tid att ordna fram saker, men som det är just nu, så sker detta i den takt jag hinner med.

Mvh
Jeppe
TH-56 2008-01-14 13:50  
Betyg: 4
Intressant och välgjord test.
Vad gäller ergonomi så håller jag med,men Pentax har ännu bättre grepp och reglage (och har alltid haft).Där har Nikon sneglat lite och tagit efter en del.
Brusmässigt så verkar den grymt bra!
Synd bara att både Nikon och Canon kostar så hutlöst mycket.
Klas Sjöberg 2008-01-14 15:33  
Betyg: 4
Bra test.
Jag har bekantat mig med min D300 och plåtat ett par jobb med den. Så här långt känns den helt rätt!!
esbtse 2008-01-14 20:44  
Kommer ni gämföra D300 med D3?
Exempelvis om man fotograferar landskap med en kraftig vidvinkel, Då kanske inte 12Mpixel räcker?
Mvh
Thomas Eriksson
Står i valet mellan D3 och D300
Jeppe 2008-01-14 22:00  
Thomas, om inte 12MP räcker, så är det varken D300 eller D3 som gäller, då är det 1Ds MkIII, men då följer problemet med kantskärpan hos Canonobjektiven. Jag kommer att göra vissa jämförelser med D300:an i min D3-artikel.

Att tänka på är att D300 faktiskt har högre upplösning än D3:an pga den mindre sensorn. Men vill man ha extrem vidvinkel (dvs mer än 21mm) riktigt skarpt, så är det Nikon D3 + AF-S 14-24/2.8G som gäller.
billextreme 2008-01-15 07:10  
Betyg: 4
För att vara en "crop" kamera är säkert D300 ett mycket lyckat köp, men jag undra om inte en begagnad EOS 1Ds2 fortfarande är bättre på att leverara fantastiska bilder än både D300 och D3'an.

Varför inte köra en test: D3 vs EOS 1Ds2?
carinlinnea 2008-01-15 10:02  
Betyg: 4
Tack för ett bra test.
Har haft min D300 under 3-4 jobb nu och har själv märkt tendenser att kameran överexponerar, bilderna ser ut som på din kyrkbild ovan genom att det blir en hel del utfrätt. Undrar hur du löste det, du skriver att du korrigerar genom att underexponera och då undrar jag när och hur du gör det?
Jag upplever att om man följer histogrammet efter en tagen bild så säger det antingen att bilden är överexponerad eller underexponerad, det finns inga mellansteg (trots att man använder +/-0,3-stegen) och histogrammet ligger antingen för långt till höger eller för långt till vänster.
Jag tycker inte det är okej att tvingas underexponera minst -0,7 steg varje gång man tar en bild, det är bara spotmätningen som fungerar någotsånär. Med den blir histogrammet okej, dvs sträcker sig lagom långt åt båda håll utan att slå i väggarna. Men jag kanske gör nåt fel?
kalisz 2008-01-16 16:27  
Betyg: 4
Intressant test...

Vore kul även med lite synpunkter om de nya
objektiven exempelvis 24-70/2.8. Kan tänka mig att de är bra på D3an men hur är de på D300 kamera?

Blir det inte mycket bytande mellan vidvinkel o tele? Hur funkar de som "allround" objektiv?
(Hade helst sett exempelvis ett 17-55vr motsvarande Canons)

//Michael
salar 2008-01-16 20:38  
Betyg: 5
Bra test,tackar för trevlig läsning
Janne
ANNONS