Annons
Artiklar > Serkan Günes visar Lapplands natur i ny bok

Serkan Günes visar Lapplands natur i ny bok

Varje vecka under ett års tid fotograferade Serkan Günes det som samerna kallar de åtta årstiderna. Bilderna publiceras nu i boken The Land of Eight Seasons.

Naturfotografen Serkan Günes växte upp i Istanbul och flyttade som ung vuxen till Stockholm och den svenska naturen. 2015 flyttade han vidare till Gällivare, 10 mil norr om polcirkeln.

– På väg hem från mina tidigare Lapplandsresor brukade jag fundera på vad som skulle hända i naturen efter att jag lämnat. Jag undrade alltid hur det såg ut i landskapet alla andra dagar då jag återvänt till Stockholm. Att få möjlighet att vistas här under hela året har givit mig en unik chans att skildra övergångarna mellan varje årstid.

En viktig del i projektet har varit att varje vecka publicera en ny bild på Instagram.

– Detta har varit min tuffaste utmaning hittills. Att vara tvungen att ge sig ut varje vecka, oavsett väderlek, har utvecklat mig som fotograf … och som skidåkare! Jag hade aldrig tidigare stått på skidor, men när vintern kom var bara att lära sig. På något sätt var jag tvungen att ta mig fram i den meterdjupa snön.

Boken The Land of Eight Seasons finns tillgänglig från mitten av februari 2017. Boken har producerats i samarbete med Fujifilm Nordic.



Publicerad 2017-02-06.

136 Kommentarer

Alf-Magnus 2017-02-06 10:57  
Tja visar och visar, jag känner ingen närvaro i hans bilder och inte har han varigt mycket längre in i Laponia än ett stycke från vägen. Saknar Padjelanta och det inre av Sarek. Skall man ta på sig att skildra ett område som som Laponia under ett år så får man allt anstränga sig lite mera än dit vägen och rösade leder lede annars blir det bilder som skulle kunna var tagna var som helst.
Laponia 2017-02-06 13:05
Det han har skildrat är de 8 årstiderna. Mycket av det vackra i Laponia kräver inga veckomarscher, det räcker faktiskt att kliva ut ur bilen. Sen finns det naturligtvis mycket mer att upptäcka om man lämnar vägarna. 8 årstider kan du inte fota var som helst. Sen är det upp till betraktaren vad man tycker om bilder, men det har inget med fysisk ansträngning att göra.
Alf-Magnus 2017-02-06 13:11
JO det behöver man eftersom en del av projektbeskrivningen var att skildra LAponia och de åtta årstiderna då ingår flytvägar och sommarbete. Dessutom har han inte skildrat de åtta årstiderna eftersom det är ett kultur folks begrep knutet till den samiskakulturen.
Laponia 2017-02-06 13:21
Det är ju ingen guidebok han gjort typ Grundstens, vandra Kungsleden utan en fotobok skildrandes de 8 årstiderna i Laponia, så naturligtvis är den inte heltäckande geografiskt. Om det kan man tycka vad man vill Kulturbegrepp eller inte, men någon vårvinter finns det iaf inte i Skåne.
Hur som helst, så får vi väl enas om att vi har olika uppfattningar om boken.
Alf-Magnus 2017-02-06 14:01
Jo då begäret vårvinter finns i södra Sverige, preses som för-, hög- sensommar är begrep som styrt jordbruket här i Sydsverige. Annars brukar många norrlänningar i min bekantskaps krets
beskriva övergången mellan vinter och sommar som väldigt hastig där uppe. De åtta årstiderna handlar nog mera om att beskriva bete, kalvning, vattenstånd, fören medmera som rör renskötsel
Laponia 2017-02-06 14:30
Helt rätt. En enkel beskrivning finns här för den intresserade.
http://renbiten.se/samernas-atta-arstider/
Se där, trodde det knappt var vinter i Skåne.
CarinaSöderström 2017-02-14 13:35
Hej Alf! Du och jag känner varandra sedan länge, så jag vet att du inte är en ond människa. Men det här börjar likna trakasseri. Varhelst Serkans namn nämns så kommer du med dina negativa kommentarer - oavsett sajt. Varför är du så intresserad av honom? Du skulle säkert må bättre av att fokusera på dem som du berikas av istället.
I denna tråd sprider du rena sakfel. (Då menar jag inte din syn på Serkans bilder. Var och en äger sin egen upplevelse.) Du har inte ens sett boken. Du påstår att det står Fuji på bokomslaget. Det är inte sant. Du påstår också att du vet hur han tar sig fram i naturen, men du har ingen aning om det. Du får det också att framstå som att du vet något om hur sponsoravtalet ser ut. Vilket du inte gör.
Jag vet. Serkan är min svärson. Jag har följt projektet på nära håll och var med i tryckeriet när boken producerades.
Idén till projektet är Serkans. För att kunna genomföra det kunde han inte längre ha ett vanligt jobb. Däremot behövde han fortsatt ha mat på bordet. Även en fotograf behöver äta...
Å andra sidan så hade han väl också sålt sin själ om han haft ett jobb, enligt ditt sätt att se på saken.
Jag blir allvarligt talat ledsen när jag ser hur du förföljer honom. Du får tycka vad du vill om hans bilder, men det får finnas gränser för hur mycket "näthat" man får sprida. Ditt svartmålande har gått för långt. Gå ut själv i naturen och gör din konst och låt andra göra sitt!
Hälsar din gamla folkhögskolekamrat
x-country 2017-02-06 11:11  
Alf! När vi ändå är inne på skidspåret så passar jag på att citera skidlegenden Arthur Häggblad: "Åk själv din gubbjävel!".
Alf-Magnus 2017-02-06 11:51
Presis vad jag gjort ett antal gånge, därför kan jag uttala mig. Han har inte varit i närhet av de platser jag har varit på. Här ett axplock https://befintligtljus.com/category/fjall/ och bakom knåpen ”äldre inläg” så finns det mera
PMD 2017-02-06 13:38
Finns det någon annan som har fotograferat varje vecka under ett helt år i Lapplands vildmark?

Jag har inte läst Günes bok så jag vet inte om jag gillar bilderna. Det är möjligt att du har rätt, men jag väntar nog med ett omdöme tills jag har läst boken. Den tycks vara lite svår att få tag på just nu. Var hittade du din?
Alf-Magnus 2017-02-06 13:53
Gnäll har följt honom på nätet. Mudus och inte heller naturreservaten har jag inte besökt men flera av bilder är fångade på plats dock inte alla. Retar mig bara att Fotosidan så okritiskt blåser upp en reklamkampanj för ett känt japanskt kameramärke med en i mina ögon ganska medioker fotograf. Som jag tidigar har skrivit så är jag sommar tid både bekant med fjället och delar av det område som han skildra, har rört mig utefter delar de vägar som styrs av begreppet ”de åtta årstiderna’. Det intressant är att han från början inte nämnde samerna överhuvudtaget men nu efter min kritik har börjat nämna dem.
Svar från froderberg 2017-02-06 13:59
Det kan vara bra att ha koll på skillnaden mellan nyhetsnotis och bokrecension. Denna artikel tillhör den förstnämnda formen. Djupare kritik och subjektiva åsikter hör den senare formen till. Vi nämner att Fujifilm står bakom för att bidra till transparens.

Det blir tokigt om vi ska censurera våra nyheter utifrån någon form av kvalitetskriterium. Dessutom finns det olika kvaliteter. Vilka är det i så fall som ska gälla? Serkan Günes har kvaliteter som vissa uppskattar, men inte alla.
JeannaQ 2017-02-09 10:08
Jag tycker Serkan Gunes (den tyska bokstaven fattas på tangentbordet här) visar riktigt fina bilder...
Sedan är en annan sak om han kunnat utföra projektet ännu bättre ...Mer varierat t.ex.
Jag har ingen bestämd åsikt om all slags sponsring,
kanske han trivdes med denna och allt flyter bra.

Men sponsring som ide´tål enligt erfarenheter att diskuteras, det kan vara en stor fråga,
där kommer Alf ju med vettiga vinklingar.
Min historielärare i skolan var mörkblå - moderat men inte alla elever.
De med "rätt" åsikter fick bäst betyg oavsett kunskap.
Att vara beroende kan vara destruktivt.

Detta problem har diskuterats på andra håll än bara på Fotosidan,
inte bara Alf påpekar detta dilemma!
PerK 2017-02-09 15:30
Per Danielsson: "Finns det någon annan som har fotograferat varje vecka under ett helt år i Lapplands vildmark?"
Jodå! Den främste skildraren av Sarek är Edwin Nilsson. Han ägnade större delen av sitt liv i Sarek. Hans erfarenheter, kunskaper, känsla för och insikter kunde han överföra i fotografi!
Många kommentatorer här verkar se fotografering som ren teknik. Jodå, mycket naturfoto är bara det: vackert men i långa loppet repetitivt och tråkigt att titta på. Bra bilder är de som dessutom speglar och skapar känslor - mer är bara så vackert.
Som mångårig vandrare känner jag igen och delar Serkans upplevelse - det sköna känslan av ens egen litenhet i den enorma naturen. (från hans promo-video för en kamera.)
Att återge den känslan är svår, Serkan är, lika lite som jag själv, där ännu.....
PMD 2017-02-09 19:59
Intressant! Jag har inte hört talas om Edvin Nilsson förut. Finns hans bilder tillgängliga på nätet? Finns de i böcker som fortfarande går att få tag på?
Timo Peter Grönlund 2017-02-06 14:39  
Ska läsa boken när den kommer & din med Alf när och om en sådan kommer. Väntar till dess med att uttala mig vidare om dess kvaltet.

Kan dock allmänt glädja mig åt att Sapmi uppmärksammas på sin egen nationaldag, på olika sätt. Tack FS för det!
Mamaya 2017-02-06 18:50  
Vilket gnäll! Hans bilder är fina tycker jag, känner mig inspirerad att ge mig ut och fota naturen.
gdip 2017-02-06 19:30  
Jag gillar Serkan. Han har gjort en resa som få av oss andra naturfotografer har gjort. Från uppväxtens trädgård i Istanbul där han fann ro till Stockholm och vidare till Norrland. Hans föredrag på Camera Natura-mässan i helgen i Västerås var en njutning där han utvecklade sina tankar kring de 8 årstiderna.

Han genomförde 4-dygnsvandringar i den svenska fjällvärlden vintertid och fick känna på lappmarkens temperament. Vi är snabba att döma de som inte har besökt "våra platser i fjällvärlden" men Serkan är en sökare och en dag är jag säker på att han kommer att räknas till en av våra stora skildrare av svensk natur!
(Vänligen var nu inte så jävla missunsamma :)
Macros 2017-02-07 09:46  
Kul! Jag blir inspirerad av Serkan och hans sätt att arbeta på. Han återger sitt landskap på ett naturligt sätt.

Det är så synd att man många gånger får en sur eftersmak när man läser en artikel - ofta måste samma individ vara snabb som blixten med att skvätta sin bittra galla. Att ge kritik är jätteviktigt men det här börjar mest kännas som systematisk smutskastning. Jag är säker på att individen själv inte har samma uppfattning men jag är lika säker på att det här börjar gå många på nerverna. Det är synd.

Kram på er!
mats lindfors 2017-02-07 11:21  
Tråkigt nog så har jag svårt att se Serkans bok ycket mer än som en reklambok för Fujis kameror. Men jag är kanske överkänslig för kamerareklam och prylhysteri. Hade han fått jobba med det här projektet som helt eget i tio års tid så hade nog boken sett annorlunda ut.
PMD 2017-02-07 14:01
Hur mycket nämns Fujis kameror i boken?
Alf-Magnus 2017-02-07 14:06
Tryckt på omslaget, hela projektet känns som marknadsföring
PMD 2017-02-07 14:59
Eftersom det är Fujifilm som har gett ut boken (eller åtminstone bekostat utgivningen) så är det väl rimligt att de står med på omslaget? Bokförlagets namn brukar stå på böcker, och det här är ju ett liknande omnämnande.

Eftersom jag frågade hur mycket Fuji nämns i boken syftade jag förstås på text i boken och inte på omslaget.

Givetvis vill Fuji att folk som läser boken ska vara medvetna om att Fuji finns och att de sponsrat Günes arbete med den, så visst är det väl marknadföring i någon mening, men det är väl inte så att Günes har tagit reklambilder på beställning av Fuij?
Alf-Magnus 2017-02-07 17:28
Nja man skall inte bita den hand som föder en eller hur heter det. Blir lite som Jacob Aue Sobol bildsvit ”arvel and departures” som skulle visa på genuin fotografi, sen visar det sig att han har ett helt filmteam fån Leica och en förproduktions exemplar av Leica monocrom.
mats lindfors 2017-02-07 18:45
Efter det jag hade skrivit kommentaren klickade jag på länken i artikeln och hamnade på Serkans hemsida. Där framgick det att han hade använt ett förproduktionsex. av den kommande nya mellanformats Fujin. Så boken verkar vara just en del i en reklamkampanj. Tråkigt.
Laponia 2017-02-07 19:05
Vad jag vet så använde han den mindre kameran i det här projektet, men är nu testpilot för mellanformataren, vad nu det har med boken och bilderna att göra.

Jag tror inte att man i dag kan avsätta ett helt år för skapandet av en fotobok och sedan hämta in det inkomstfallet på försäljningen av denna bok. Ser inget hinder med sponsorer så länge det inte inkräktar på den konstnärliga friheten och det tror jag knappast har varit fallet här.

Sen håller jag med dig att 10 år skulle ge en helt annan bok, men nu är det ju de 8 årstiderna som skulle skildras under ett år och boken ska ju ses ur det perspektivet.
Arne Bivrin 2017-02-07 19:26
Serkan är öppen med samarbetet med Fuji. Ytterst få fotografer kan leva enbart på sina bilder, både Canon och Nikon har sina sponsrade ambassadörer. Om boken är en reklambok eller inte kan bara avgöras av hur innehållet ser ut. Jag har ännu inte tillgång till den men har svårt att tro att det är en ren hyllningsbok till Fuji.

Vad man än tycker om reklam och sponsring är detta i hög grad en realitet bland t ex elitidrottare. Vi hade sannolikt inte sett den mängd av idrott i tv om det inte vore för reklamen.

Jag tycker det är sorgligt att komma med kritik om boken utan att ha läst den.

Vem säger att Serkan inte jobbar med ett tioårsperspektiv? Hans mycket modiga beslut att flytta till Gällivare tolkar i alla fall jag som att han tänker långsiktigt. Måste han vänta tio år på att släppa en bok?
PMD 2017-02-07 19:53
Nämen oj! Både Sobol och Günes använde förproduktionsexemplar av varsin kamera. Det måste ju innebära att bilderna är genomuselt dåliga. Det finns säkert både bandning och för mycket brus redan på bas-ISO.

Men herregud, alltså. Skit i vilken kamera folk använder. Titta på bilderna istället!
Alf-Magnus 2017-02-07 20:19
Hop då jag har fält honom och ser vad han presterar kan inte påstå att jag blir imponerad. Problemet med sponsring är att det slätar ut och inte sporrar utveckling och nyskapande. Det finns en mängd fotografer som verkligen försöker skildra platsens och söka nya väggar sina bilder. Trist att både Fuji och Naturvårdsverket premiera en så trist och intetsägande natur/landskapsfotografi. Skälv klart så vill Fuji sälja kamrar, bilen är utgiven ihopa med Fuji, de har en sådan marknadsstrategi att få fotografer, bloggare att tala väl om märket, precis som Jacob Aue Sobols ”arrivals and departures” också var ett marknadsförings jippo
Laponia 2017-02-07 20:43
Men ge dig. Vilket kameramärke gör inte det !!!
OK, att du inte imponeras av bilderna, det är du i din fulla rätt att göra. Alla har vi ju olika smak.
Tycker inte om din argumentation att misskreditera en fotograf för att du inte gillar hans bilder och för att han är sponsrad. Jag är inte speciellt förtjust i Rolling Stones, men skulle inte kalla dem dåliga musiker. Det skulle nog uppfattas som väldigt obildat.
mats lindfors 2017-02-07 21:34
För att uttrycka mig helt klart: Jag tycker inte om reklamsponsring av något slag. Inte av sport och inte av fotografer heller.
PMD 2017-02-07 21:54
Kan du berätta varför?
Och är den en generell ovilja oavsett hur bilderna blev?

Kan du även säga vad som specifikt gör just den här boken av Günes dålig pga reklamsponsring?
Alf-Magnus 2017-02-07 22:04
Tyvärr så leder sponsring till bristande tillit och en anpassad förflackning se bara hur både Fotografiska och Kontrasts utbud, de har sponsorer. Inga av de har haft utställningar sensate tiden som har varit måsten eller inget som har ställt svåra frågor trist. Hans bilder är slätstrukna och lockar inte till reflektioner
Arne Bivrin 2017-02-07 22:38
@Alf: Vad som är måsten eller inte, är inget som kan fastställas som fakta. Jag har inte samma åsikt som du, även om Fotografiska inte har haft många utställningar som lockat mig. Nick Brandts senaste utställning var en spark i magen och en riktig käftsmäll. Den syriska flyktingens utställning var stark och gjorde stort intryck på mig.

Sponsring ger inte nödvändigtvis de effekterna som du påstår. Här är det helt öppet och med en självklar koppling till hantverket. Bristande tillit? Menar du att han skulle tagit andra bilder med ett annat märke eller om han inte vore sponsrad? Det tycker jag verkar krystat. Utan sponsring hade det kanske inte blivit någon bok.

Det som lyser igenom är att du inte gillar hans bilder. Det är helt ok, men du kritiserar honom innan du sett boken och går mer åt personkritik.
Arne Bivrin 2017-02-07 22:42
@mats lindfors: Sponsring eller inte, vi lever i en värld där ekonomi spelar roll. Fotografen vill försöka försörja sig på fotografering, förlaget vill tjäna pengar och kameratillverkaren vill sälja fler kameror. Det är få som kan leva utan inkomster.

Hur tycker du t ex Serkan ska göra? Blir han en sämre fotograf av sponsringen?
Alf-Magnus 2017-02-07 22:52
Tja Nick Brandts verklighets beskrivning kan diskuteras men han säljer.

JO man biter inte den han som föder en, vilket betyder att man anpassar sig tyvärr. Det är på samma sätt med utställningar spm är betlada av välgörenhetsorganisationer har svårt att ta dem på 100% alvar då syfte inte är att beskriva något utan att få mig att öppna plånboken. Birgitta Rubin skrev något bitskt om Nick Brandt och öppna plånboken i DN för några år sedan.

Som sagt jag föredra oberoende artister
PMD 2017-02-07 23:27
För att vara oberoende artist (du menar nog konstnär, gissar jag) så måste man vara ekonomiskt oberoende. Det finns inte så många sådana, så vi får nog acceptera att bra konstnärer har mecenater, vilket inte direkt är något nytt. Bra och duktiga konstnärer har haft mecenater under århundraden.

Det är inte nödvändigtvis något ont att vara sponsrad. Ett bra sponsringsavtal är ett där båda parter är nöjda och som resulterar i ett bra verk.

Ibland är t.o.m. publiken nöjd, men det är ganska förmätet att klaga på sponsringen när det är bilderna som bör bedömas. Är det lika illa om ett bokförlag betalar förskott till någon som ska producera en bok?
Alf-Magnus 2017-02-07 23:53
Mecenater eller sponsor syftet har varit i många fall det samma, att ge givaren glans och en kulturell aura. Sen fins det en del mecenater som har tillräckligt med bildning för att först konst och kultur
mats lindfors 2017-02-08 13:25
Det bästa svar jag kan ge till er som undrar över min negativa inställning till sponsring av fotografer, konst och kultur. Jag vill kunna få en konst och kulturupplevelse utan bli matad med reklam. Det förstör min upplevelse. För övrig tycker jag att Alf och M Jeanna har kommit med många kloka synpunkter.

Om bilderna i den aktuella boken har jag inga synpunkter. Jag har inte tittat i den.
JeannaQ 2017-02-08 14:45
Det finns olika aspekter på vad sponsring är förstås, men det går i stort ut på samma ide´,
någon utanförstående driver på i ett vinstsyfte.
Konstnären exploateras.
Dock för min del var det ett mycket seriöst förlag jag skulle lämna manus till.
Men det hjälpte inte ... blev för medveten, låst, för påverkad.
PMD 2017-02-08 17:56
Då får väl konstnären bekosta sin verksamhet själv istället? Svårare än så är det inte.
JeannaQ 2017-02-09 17:18
Ja man kan ju aldrig veta om det är fotografens äkta uppsåt med bilderna om nu Fuji är med överallt.
Boken skulle "brinna bra" (vara mer levande) utan Fuji.
Åtminstone i betraktarens ögon.
Bilderna är bra, det kan jag inte säga emot..
Men inte så värst personliga eller skildrande växlingar i naturen
och årstiderna.
JeannaQ 2017-02-09 17:25
Ja, jo du och nej du.
Skriva går bra utan sponsring faktiskt.
Men skriva sammanhängande i månader kräver ju en pension.
Fota går också bra utan sponsring men kanske inte i månader heller.

Ja hu ja.
Har inte vågat bita den hand som ville föda mig.
Har mumlat hittills.
Men visst känner jag mig samtidigt ärad.
I juryn satt mina idoler
med vilka jag dock inte haft kontakt
mer än rena formaliteter.

Det hela är mer och mindre komplicerat
för sponsrings -frågor.
PMD 2017-02-09 20:16
Fuji är nog med överallt bara genom att Günes har använt en Fujikamera. Jag har svårt att tro att Fuji har skickat en representant att vara "överrock" åt Günes medan han fotograferade. :-)
JeannaQ 2017-02-09 20:36
Det ligger mer i upplägget än i personers närvaro ...
Alf-Magnus 2017-02-09 21:11
Ett exempel mes faran av sponsring är William Klein som under ett antal år hade ett väldigt förmånlig kontrakt med Amerikanska Vogue. Med en fast månads lön så var han fri att driva egna projekt, en form av arbeta stipendium som var vanlig på den tiden. Den förmånen tog snabbt slut när han började engageras sig i den Amerikans anti Vietnamkrigs rörelsen, så vist finns det en fara med att bli ekonomisk beroende av kommersiella krafter.
PMD 2017-02-09 21:31
Det är alltid "farligt" att vara beroende, men om man vill slippa det så måste man antingen tjäna en massa pengar på annan verksamhet för att finansiera sin konstnärliga verksamhet, eller göra kommersiellt gångbar konst så att man drar in pengar direkt på sin konst för att finansiera vidare verksamhet.

Vill man inte göra något av ovanstående så kan man inte bedriva oberoende konstnärlig verksamhet i någon större omfattning.
JeannaQ 2017-02-09 21:34
Bra skrivet Alf, håller med.
Alf-Magnus 2017-02-09 22:11
@Per om man inte stirra sig blind på kostsamma verktyg och material så kan man göra stor och intressant konst med små medel
PMD 2017-02-09 22:31
Säkert, men att åstadkomma högklassig naturfotografi är en dyr materialsport.

Det är å andra sidan vid sidan av poängen. Oavsett hur stora eller små medel man behöver så är det enda alternativet till sponsring att bekosta dem själv.
Alf-Magnus 2017-02-09 23:18
Inte kräver det dyra grejer för att naturbilder som berör, till det krävs bar kunskap om platsen och ljuset, resten är långt ifrån raketforskning
Alf-Magnus 2017-02-09 23:18
Inte kräver det dyra grejer för att naturbilder som berör, till det krävs bar kunskap om platsen och ljuset, resten är långt ifrån raketforskning
mats lindfors 2017-02-10 00:42
Det behöver inte alls vara dyrt att ta fina natur och landskapsbilder. Min andrakamera med objektiv kostar bara 10.000 kr. Jag kan inte hålla räkningen på hur många av dom bilderna som jag sålt. Och ingen har klagat på kvalitén.

För att få bra bilder behövs främst tid och kärlek till motivet. En tämligen enkel kamerautrustning som man trivs bra med räcker långt.
PMD 2017-02-10 01:16
"Bara" 10000 kr? Det är inte så bara. Dessutom har du en förstakamera, som jag gissar är lite dyrare.

Som sagt, det är inte huvudpoängen. Huvudpoängen är att man måste bekosta de små eller stora medlen själv om man inte är sponsrad. Det begränsar också friheten man har att göra det man vill.

Men det är bara att gratulera dig, Mats, som lyckas göra kommersiellt gångbar fotokonst. Det kräver båda talang och arbete. Det är inte alla som lyckas så bra.
Alf-Magnus 2017-02-10 10:54
£Per partar vi konst eller dekorativa fotografier. Skulle tänka mig att göra nästa tur med en gammal Zeiss Ikon med en Tessar, ett enkelt gammalt Linhof stativ en uppsättning filter finns och 10-20 rullar fomapan 100 eller 200. Allt har jag fått utom filmen som ligger i frysen, kostnad cirka 700 kr plus framkallning cirka 300 kr. Per du har får allt om bakfoten det behövs ingen dyr utrustning för att göra konst däremot för att göra skarpa fotografer vilket int är samma sak , konst kan man göra med en skokartong.
PMD 2017-02-10 12:49
Det finns ingen skarp gräns mellan konst och dekorativa bilder. VIsst finns det okonstiga dekorativa bilder, men det finns också ful konst. Det finns även vacker konst.

Dyr eller billig utrustning var inte poängen (vilket jag tycks behöva tjata om).
JeannaQ 2017-02-10 13:06
På den akademiska nivån behövs avdelningar och indelningar, inte minst för att hitta.
Svårare eller mer märkvärdigt är det inte?
Kan tänka mig att det fungerar med "Dekorativ konst" resp "Realistisk konst" eller "Naturkonst"
...
"Ful konst" skulle inte fungera utan bör hänvisas till det subjektiva bedömandet ...

Men några skarpa gränser finns ju inte alltid, en karg och naturalistisk skildring av
fjällvärlden kan mycket väl hänga dekorativt i en sofistikerad salong med dämpade färger.

Med "dekorativt" får man väl besluta sig för vad som menas med det.'"Tillgångligt", "klatschigt",
"inbjudande", "färgstarkt" eller så ...

De aktuella geografiska områdena som diskuteras kan nog skildras på många sätt -
och svårt är det tycker i alla fall jag.
Lättare att diskutera sponsring!
Handlar ofta om en kapitalistisk ägare.
JeannaQ 2017-02-10 13:31
"Dekorativ" måste inte vara ett skällsord heller.
Men att visa "Den dekorativa fjällvärlden i samernas land", låter inte det rentav litet tokigt?
Arne Bivrin 2017-02-10 14:21
Nej, det behöver inte vara dyrt att ta naturbilder, men livet består för de allra flesta av fler utgifter än rent fotografiska.. Sedan behövs det inkomster också.
PMD 2017-02-11 12:24
Javisst finns det objektiva egenskaper hos konstverk, Jeanna, och det finns definitivt behov av ontologier i konstsammanhang. Till syvende och sist är det dock alltid en subjektiv bedömning man gör så att kategoriskt dela in fotografier i sådana subjektiva fack som "dekorativ", "seriös", eller "konst" tycker jag är meningslöst.

Sponsring kan också bestå av crowd-funding, eller offentliga medel, men man ska inte inbilla sig att man är mer oberoende om man blir sponsrad av sådant.
stigfredrik 2017-02-07 11:44  
Oj är det nån som råkat slinta på skärpereglaget? Det kanske inte är så i boken får man hoppas. Det där såg ju riktigt snuskigt ut.

Tycker Alfs bilder vara bättre på alla sätt.
PMD 2017-02-07 14:03
Fuji gör väldigt skarpa objektiv.

Alfs bilder var lite kontrastlösa, tycker jag.
Alf-Magnus 2017-02-07 14:08
JO en mjukare ton är ett medvetet vall, som gamla Tessarer och gamla enkel antireflexbehandlade objektiv från det tidiga 60-tallet
PMD 2017-02-07 15:00
Jag tycker att det är lite tråkigt med gråaktiga fjällbilder, men det behövs förstås mycket tid och tålamod för att vänta ut ljus som ger bättre kontraster.
Alf-Magnus 2017-02-07 16:23
Eller tvärt om i fall man veklingen vill skildra fjällets villkor, vi tallar om i många fall om de nederbördsrikas områdena i landet. Sen fungerar kanske inte gråljuset så bra optik för att bevisa objektivets objektiva företräden och det var nog villkoren med Fujis stipendium, att producera skarpa, färgmättade och dekorativa bilder.
Laponia 2017-02-07 16:52
Ja, jesus. Att få till kontrastlösa bilder i fjällen är väl det enklaste man kan tänka sig då det ofta är mulet och nederbörd där. Det behövs inga avancerade grejer för det eller någon skolad fotograf.
Efterfrågan på konstrastlösa gråvädersbilder från fjällen är inte så stor, så det är väl inte konstigt att de inte finns i boken. Däremot går det att ta riktigt bra bilder i fjällen då det är oväder. Det är bara att kolla in Hörnells verk.
Alf-Magnus 2017-02-07 17:05
Jo kan så vara, men att få till det så att betraktaren känner fjällets villkor de är det avgörande för att skilja skildringarna från standardmässig kitsch
Laponia 2017-02-07 17:16
Tja, fjällens villkor är varierande. Vill man ha riktiga strapatser åker man ut i februari/mars eller helst före då det inte finns ett skidspår att följa och meterdjup snö som inte bär. Men några bra bilder lär man inte få med sig hem då.
Alf-Magnus 2017-02-07 17:23
Nä bra bilder behöver det inte bli ens i solsken och 20-25 gradig värme. Men det finns de som fångar landskap på ett för en marknadsförare blick mindre attraktivt, men som får en betraktar med öppet sinne att känna platsens närvaro.
Laponia 2017-02-07 18:01
Visst är det så. Med ett öppet sinne kan man både gilla Kenneth Gustavsson och David LaChapelle.
Alf-Magnus 2017-02-07 18:06
Nja vid David LaChapelle. går nog min gräns för öppettsine
Laponia 2017-02-07 18:16
Jo, alla har vi våra gränser :)
PMD 2017-02-07 19:48
Med ett öppet sinne kan man nog ta till sig Serkan Günes bilder också ...
Arne Bivrin 2017-02-07 19:54
Tyvärr är Alfs bilder alltför begränsade i motivval och verkar endast komma från en av de åtta årstiderna. Bilderna räcker för att ge mig en fin känsla av vandringssemester, inte mer.
Alf-Magnus 2017-02-07 20:39
Stämmer semester men med en annan vinkel än de flesta ganska trista natur/landskapsbilder man ser här, dessutom betydligt längre bort från både bil och vandringsleder än hans.
Arne Bivrin 2017-02-07 22:45
@Alf: Är prestationen avgörande för bildkvaliteten?
Alf-Magnus 2017-02-07 22:55
Nä men skal man täcka in området där de åtta årstidernas folk bor och verka så får man lov att röra sig från Bottenviken, långt in fjällvärden och in över Norska gränsen
PMD 2017-02-07 23:39
Att prestationen är avgörande för bildens kvalitet är den gamla macho-inställningen till naturfotografi som var helt förhärskande förr och som fortfarande lever kvar i en del kretsar.

Om prestationen är avgörande för bildens kvalitet så är nog att Günes bilder som är tagna varje vecka under ett helt år bättre än Alfs som är tagna under fjällvandring på semestern. :-)

Men bilder bör bedömas oberoende av hur de är tagna, tycker jag. En bra bild är en bra bild oavsett omständigheter. Sen kan man beundra en fotografs hängivenhet, ihärdighet och fysiska prestation för att åstadkomma bilden, men det är en annan sak.
JeannaQ 2017-02-08 01:40
Håller med dig, Alf. Man får i nämnda fall nog lov att bege sig till de platser
där det går att skildra motiven / ide'n med kamerans hjälp.
PMD 2017-02-08 18:08
Det är väl närmast självklart att man måste ta sig till sina motiv för att kunna fotografera dem? :-)
JeannaQ 2017-02-08 01:38  
Jag måste skriva att jag håller med Alf Jagnell och Mats Lindfors.
Sponsring tar friheten av den konstnärliga utövaren, han är hela tiden påverkad
av att vara till lags för sponsorens målsättning - kanske "bara" i stora drag, i huvudsak eller för en ide´,
men dock påverkad.
Det ger varken samma ansvar eller samma fria val, och svårare sätta sitt
personliga signum på verken.
..
Medger att det kan vara nödvändigt också.
Hur många har råd att ge sig iväg och fota som Serkan Gunes, för egna medel?
Han kanske brinner för projektet men skulle förmodligen visa intressantare
resultat som opåverkad.
Det säger ju sig självt (har inte heller läst eller sett boken).
De som recenserar lär ju få veta eller tar reda på villkoren
och boken blir bedömd på olika grunder, till olika delar,
där sponsringen ingår.

Har sett inom litteraturen att den når längst som är mest
självständig, dock kanske både fattig och risktagande.
Svar från froderberg 2017-02-08 09:04
Nästan all högre kultur är sponsrad, antingen genom privata eller offentliga medel. Jag har svårt att köpa att det innebär per automatik minskad frihet och att man skulle behöva vara till lags. I praktiken tillhör konflikter mellan finansiärer och kulturutövarare nog undantagen.

Problemen ligger på ett annat plan, i vilka som får stöd.
JeannaQ 2017-02-08 09:11
Det där kan man vrida och vända länge på ...
Säger inte uttalat att det sker per automatik.
Vet bara med mig själv att när jag fick författarstipendium
av ett bokförlag (bokförlagen har olika "profiler") för att ingå i deras stall,
skapades förväntan hos mig och på mig
och jag fick en skrivkris.
Jag skrev bättre (lättare, rakare, mer målmedvetet)
innan, faktiskt.
Har hört detta från några andra också, särskilt kände de så
i början av karriären.,
men det går kanske att sätta sig över.
Andra kanske känner sig sporrade och känner fritt utlopp
för fantasin.
Frågan är inte lätt, inte enkel.
Alf-Magnus 2017-02-08 09:31
Sen har vi en av landets kunnigast och intressantaste teoretiker inom fotografi Niklas Östling som numera arbetar på Göteborgs universitet. Han sade upp sig från sitt arbeta som chef för Liljevals konsthall i protest mot den utarmning som skede där för att vara sponsorerna tillags, tj resten är historia och utan hans resa hade vi aldrig fått se Callahan, Dawid och Sugimoto i samma sammanhang och på den här sidan Atlanten. Sen är det skillnad på de stiftelse drivna konsthallarna de seriösa gallerierna och Fotografiska som drivs som vinstdrivande aktiebolag ätet av ett antal företag som normalt inte sysslar med kultur
JeannaQ 2017-02-08 12:10
Ja det är väl typiskt, att en del kultursponsorer inte sysslar med kultur!
Det har jag också varit med om, dvs jag hade god insyn i ett galleri på
Hornsgatspuckeln i Stockholm, där en ren och ram klåpare drev galleri
för seriösa konstnärer (måleri o även fotografi),
det var Galleri Lukas då.
Författarinnan Nina Södergren som vaktade galleriet på uppdrag,
kände sig minsann inte bekväm alla gånger
och inte heller jag som deltog i en utställning med bild & dikt.
Vad som mer hände där ska vi kanske inte bedriva ord om här,
då det kan få för Fotosidan jobbiga konsekvenser i form av svar på tal
om någon med gott sisådär gott minne läser och vill försvara sig här.

I vilket fall gällde det inte konst eller kultur, det som mer sysslades med
och som vi ombads deltaga i.
Suck.
Svar från froderberg 2017-02-08 16:06
Slutsatsen av er argumentation är alltså att det är bättre att inte göra något än att söka sponsring för att kunna göra något, ty eftersom det inte funkade med sponsring i några fall så gäller det för alla fall.
JeannaQ 2017-02-08 16:28
Magnus, både ja och nej,
jag ville vinkla synvinkeln eller hur det heter.
Det finns de som avstår av nämnda skäl.
I de fall sponsring har negativ effekt vill man rädda skinnet,
dvs resten av sin integritet / konstnärsdentitet
för att inte känna sig - som långt dragen konsekvens -
prostituerad.

Sen tror jag visst att det finns många goda sponsorer
som vill ge kulturen en utveckling.
Men alla kan inte ta emot det,
av antingen politiskt färgade åsikter
eller av ren psykisk påverkan (läste peddan -
läs pedagogik - en gång, om hur man påverkar.
Borde inte läst det kanske ...Blev väl överanalytisk då
ett tag).

Men om en god sponsor och en insiktsfull fotograf
/ konstnär samarbetar är det ju bara att gratulera
och inte göra som Bruno K Öijer, sprida flygande sedlar
för 10 000 kr på T -baneperrongen i Gamla stan
för att han inte ville tro på metoden.

Litet ego kan tyckas. Men Bruno är ju ego.

Jag tror att du Magnus skulle kunna fungera i en jury
för urval av sponsormottagande fotografer
och på fler sätt göra saken rätt - vis.
mats lindfors 2017-02-08 16:32
@Magnus Frödeberg Det går alldeles utmärkt att fotografera natur, landskap m.m utan sponsor. Det är precis vad jag har gjort i över 25 år. Hade till och med ett eget galleri på södermalm i Stockholm i över sju år. Också helt utan sponsor. Jag var fri och kunde bestämma själv. En skön känsla. Men visst fick jag leva enkelt och billigt. Så visst kan det gå. Det är bara att sätta igång att försöka.
PMD 2017-02-08 18:06
Alla är inte lika ekonomiskt oberoende som du och kan syssla med egen konstnärlig verksamhet som de har lust.

Någon måste ju alltid betala och om konstnären inte är rik ("fattig konstnär" är väl nästan en truism?) så måste någon ställa upp och bekosta den konstnärliga verksamheten.

Det är i det läget bara att välja: bli sponsrad eller låta bli att syssla med sin konst.

I och för sig finns förstås ett tredje alternativ: att syssla med kommersiell konst som säljer så pass bra att den går att leva på, men konstnärer brukar ofta fnysa lite åt kommersiell verksamhet, så jag tror inte att det är ett realistiskt alternativ annat för ett fåtal.
Svar från froderberg 2017-02-08 18:07
@Mats Jag tvivlar inte på att det går att ta bra naturbilder på heltid utan sponsring, men jag tror fotografens skicklighet är mer avgörande för kvaliteten.

Att fotografen går i Lundhags kängor och dricker soppa från Blå Band påverkar nog inte bilderna negativt.
Laponia 2017-02-08 19:19
När har naturfoto blivit så seriöst att det inte tål att sponsras. De flesta naturfotografer försöker göra sin tolkning av den upplevelse de har i naturen. Det är just det som gör att vissa blir kända, premierade och andra inte. Vad skulle fotografen eller sponsorn ha för intresse att plocka bort fotografens särart, unika tolkning av naturen?

Sen kan jag förstå att pengar kan orsaka prestationsångest, eller om man är emot att naturfoto kan inbringa pengar, ge en moraliska dilemman som påverkar ens prestation.
Men ger det oss rätten att misskreditera folk som inte har något problem med det.

Vad gäller andra typer av konst, foto, mm med ett djupare budskap kan jag mer förstå diskussionen. Kanske är det jag som inte förstår djupet, allvaret med naturfoto.
Alf-Magnus 2017-02-08 19:55
Jo det kan vara känsliga skildringar av human och kommersiell påverkan av naturen, alltså ekonomiska intressen
PMD 2017-02-08 19:59
Den vill dokumentera sådant lär väl knappast leta rätt på en kommersiell sponsor?

N.B. Exemplet du nämnde handlar mer om dokumentation än om konstnärligt naturfoto.
Laponia 2017-02-08 20:02
@alf jagnell
Och det tycker du Serkans bok handlar om...???
Alf-Magnus 2017-02-08 20:34
Dn får handla om precis vad som helst men jag är kritisk till projektets namn och påstående att han skildrar Laponia. Sen är han inte särskilt bra sett bättre i den changeras här på fotosidan. Vill främst lyfta frågan om natur och landskapfotografi vilket i mitt tycke inte mår bra utav att den här sättet att närma sig landskapet premieras.
Laponia 2017-02-08 21:55
OK, då tycker vi olika!
PMD 2017-02-08 22:03
"Skildra Laponia". Var hittar man projektbeskrivningen som säger att målet var att skildra Laponia?

F.ö.: om man ska skildra hela Laponia så får man nog hålla på i åtskilliga år. Det vore givetvis ett berömvärt projekt, men vem har råd med ett sånt?

Att skildra delar av Laponia är också att skildra Laponia. Om nu det var ett projektmål. Jag vet inte för jag kan inte hitta någon projektbeskrivning.
Alf-Magnus 2017-02-08 22:27
Den som söker han finner https://www.instagram.com/landof8seasons/
PMD 2017-02-09 00:25
Menar du att urvalet av bilder är otillräckligt för att skildra Laponia? (Men bilderna på den sidan är väl ett rätt begränsar urval av bilderna i boken?) Det må så vara, men var står det att målet är just att skildra Laponia? Det är mycket möjligt att så är fallet, men jag hittar då inget om det på den sidan.
JeannaQ 2017-02-09 08:27
Har sett flera bilder och de är inte dåliga.
Bilden den 13 maj -16 med den över floden tvärgående tallen
t.ex, är en bild jag fastnade för.
Med detta inte emotsagt vad du skriver om projektets upplägg mm.
PerK 2017-02-08 15:55  
Naturfoto är svårt: Så många ägnar sig åt det och tar väldigt vackra bilder. Inte minst är dom tekniskt perfekta. Det är svårt att tränga genom det "vackra bruset", att få betraktaren att inte bara fastna i estetisk perfektion utan också uppfatta den personliga/emotionella upplevelsen och de tankar den väcker hos bildskaparen.
Inte minst om man bara kollar på bilderna på webben.......
Vill nog gärna se boken, allra helt riktiga utskrifter innan jag recenserar.
Har själv gjort 20-30 vandringar i Laponia, Norge, Island, Himalaja och Borneo. Gillade Serkans första bok mycket. Kan hålla med om en del nedan, och saknar att få den riktigt stora och svåra naturen innanför skinnet. Den upplevelsen finns inte inom gångavstånd från bilen.
PMD 2017-02-08 18:11
Hur långt från en bilväg måste man befinna sig för att hitta "riktig natur"? Är det någon djurart utom människan som bryr sig om att det finns vägar dragna genom vildmarken?
Alf-Magnus 2017-02-08 19:49
Tja skall man skildra det åtta årstidernas land, så är det nog runt fyra dagsetapper väster ut från Kvikkjokk. Som här ovanför Staddajåkkå https://befintligtljusdotcom.files.wordpress.com/2014/03/det-stora-beteslandet.jpg
Laponia 2017-02-08 20:00
@alf jagnell
Sen när blev du same och kan uttala dig om den frågan?
Om du sen tycker att riktig natur endast finns 4 dagsetapper från bilväg får stå för dig, det ids jag inte ens kommentera.
PMD 2017-02-08 20:01
Sapmi är stort. Det finns vägar kors och tvärs genom Sapmi. Naturen är inte magiskt annorlunda där vägar inte finns, och årstidsväxlingarna bryr sig inte ett dugg om vägar.

Men nu är vi tillbaka till prestationstramset gällande naturfotografi. En bild blir inte ett dugg bättre bara för att fotografen har vandrat eller skidat i ett par dagar för att ta bilden. Visst måste man ta sig till sina motiv för att fotografera dem (duh!), men bilden blir bara så bra som fotografen är.
Alf-Magnus 2017-02-08 20:27
Prestation och prestation det finns de som har gjort sträckan på en dag. Sen är det så att Padjelanta kräver en del det fins liksom ingen väg dit och nu handlar det om en stor del av Laponia med en unik natur med en växtlighet som är svår att fina någon annanstans. Jag har gått så oas mycket i fjällen så jag vill nog påstå att det är en väldig skillnad att stå vid Rittsen och befinna sig ovanför Staddajåkkå. Men det är klar tycker man att parkeringsplatsen på E10an ger samma natur upplevelse som att streta mot en hagelstorm i genom Sarvesvagge så vist. Eller fotbollsplanen på Flatruet är stort så som att klättrat flera hundrameter för att se hur ljuset tränger fläckvis i genom molnen över Padjelanta vist får man tycka så men inte jag och det handlar inte om perstationer utan om njutning och starka naturupplevelser utan ljudet av timmerbilar.
Laponia 2017-02-08 20:40
Eller så kan du gå upp på Skierfe och njuta av utsikten över Rapadeltat. Det är ca: 2 timmars vandring totalt om du vill göra det på lättaste sättet. En upplevelse jag kan rekommendera alla.
Har inte sett några timmerbilar där.
Självklart så är det skillnad på en dagstur och en långvandring, men vad har det med fotograferande att göra?
Alf-Magnus 2017-02-08 20:49
JO när det gäller Padjelanta så gör det, men det är klart har man inte vandrat där och upplett storhet så har man inte, eller ståt vid Virihaure strand så har man inte. Aktse nja det fins bättre vägar in i området.
Laponia 2017-02-08 21:39
Ok, vi vet att du varit där nu.
Big deal!
Varför göra sig märkvärdig över det, ser inget behov att rättfärdiga mina åsikter med att redogöra vilka ställen jag besökt.
Visst är det vackert där, men det är det på så många andra ställen också.
PMD 2017-02-08 22:09
Alf, du tycks vara fast i idén att det ska vara jobbigt och svettigt att ta en bra bild. Det är ett tämligen förlegat synsätt, tycker jag. En bra bild är en bra bild oavsett hur den kom till. Den smarte fotografen anstränger sig inte i onödan för att få chansen till en bra bild, för då har hon tid och ork till flera bra bilder.

Sen är det förvisso så att det kan vara en fantastisk naturupplevelse att vandra i många mil till en plats där väldigt få människor har varit, men det har inte så mycket med fotografi att göra. (Been there, done that).
Alf-Magnus 2017-02-08 22:20
@Per du är för rolig nej det behöver inte var svettigt och jobbigt att ta en bra bild däremot så finns många motiv, ifall man är ute efter att skildra det han påstår att han skildra, på lite avstånd. Sen så klarade sig Claes Grundsten med 16kg under tio dagar i Sarek inklusive kamera.
JeannaQ 2017-02-08 22:34
Det verkar som att ni utgår från att Alf talar prestigeartat.
Jag har mer uppfattningen att Alf verkligen har en bred upplevelse
av att ha varit på platsen inifrån och ut -
inte kikat in från dikeskanten.
Att han tror på att hans egen erfarenhet skapar möjligheter till
mer nyanserat synsätt och fotograferingsnivå än de som nöjer sig
med att ta typiskt karaktäristiska bilder av området, på några utvalda
platser.
Som när man tentar på universitetet - man kan läsa en resume´på tio
minuter och klara provet och få sina poäng.
Man kan också läsa hela boken och få en mer samlad återgivning
och gå vidare med mer tyngd.

Att vara på plats och skildra från gräsrotsnivå
är verkligen inte dumt,
om man har tid och råd ...

Skulle varit kul och intressant att gå där med Alf.
Stimulerande för fotografin. Få nya ideer kanske.
Laponia 2017-02-08 22:34
Förstår inte att du genom att ha besökt det här området som turist någon gång under sommaren tar dig rätten att avgöra om boken är gjord på ett riktigt sätt eller inte.
Det verkar mer som du vill framhäva dig själv genom att misskreditera en annan.
Nåväl nu slösar jag inte mer tid här.
JeannaQ 2017-02-08 22:38
Det spelar väl ingen roll om man var där som turist eller inte.
Laponia 2017-02-08 22:40
Jeanna, jag har nog lika bred uppfattning och erfarenhet av området, men delar inte alls hans åsikter.
Förstår inte vad avstånd ska göras så märkvärdigt, men jag har bara bott här i hela mitt liv. Så fjällen o naturen är vardag för mig o då förstår.man nog inte bättre.
JeannaQ 2017-02-08 22:48
Jag respekterar vad du skriver Jan ..
Visste inte att du är så hemmastadd där.
Menar det nu inte ironiskt, men vill säga att man kan ju bli "hemmablind".
Alf såg platsen med den sökande blicken, den som vill erövra något nytt.

Kanske finns verkligen ställen i området (Laponia - parken
eller Padjelanta vid norska gränsen där vegetationen och annat,
kanske till och med ljuset, är annorlunda än från utvalda få ställen,
så att naturens rikedom där, nyanserna, blir fler?

Ja inte vet jag ... som inte varit där.
Varit i Kvikkjokk!
Alf-Magnus 2017-02-08 23:20
@Jan jag är inte ute efter att misskreditera eller hävda mig, däremot är jag ute efter att diskutera landskaps fotografin i det här kände vilket jag tycker står på en bedrövlig nivå inklusive minna egna alster. Hade jag haft tid och råd hade jag gärna skildrat platsen och des påverkan av oss människor som både kultur plats och exploatering. Utomlands fins det en betydligt seriösa inställning till landskap/topografiskfotografi där man ex belyser förnedringar i landskapet mm. Tänker bar på det stora konstprojektet i Graz 2015 där landskapet penetrerades från ett antal infallsvinklar med historia, filosofi och miljö som några infallsvinklar. Katalogen Landscape Construction af a Reality verkar tyvärr vara slut på förlaget. en annan bok för den som vill fördjupa sig i ämnet är Broken Environmental Photgraphy som fins att beställa från förlaget Art and Theory Publishing http://www.artandtheory.org/?isbn=9789198087468 Tyvärr så har Svensk landskap- och naturfotograf förfallet till dekorativ kitsch och i stället för att för djupa sig i ämnet under ett års tid, jo en dröm, levererar han dekorativ bilder att hänga bakom soffan.
Arne Bivrin 2017-02-08 23:36
@Alf: "ej tid och råd"... Om du fått ekonomisk hjälp av en kameratillverkare för att genomföra ditt projekt, skulle du göra det? Om inte, varför?
PMD 2017-02-09 00:28
Alf,
Menar du att bilderna i boken är undermåliga för att visa "de åtta årstidernas land", eller vad menar du annars med "ute efter att skildra det han påstår att han skildra"?

Vilken slags bilder tycker du fattas i boken?
PMD 2017-02-09 00:31
Jag vill mycket hellre ha en dekorativ bild att hänga bakom soffan än en icke-dekorativ. :-)
Alf-Magnus 2017-02-09 09:35
Nej vill inte var industrins fånge. Hr ingen lust att bli för personlig det sista fem åren har sjukdomen hindrat mig. Men vist har jag tankarna att göra en djuppar skildring av landskapet och des livsvillkor. En som gjort det är Robert Frank i sin Pangunirtung, Jungjin Lee i sinna böcker wind, Desert och Unnamed Road. I Sverige etiker Catharina Gotby ut med sina skildringar av Tenerifas och Islands karakteristiska landskap. Svaten Lundgren Skildra fjället och svensk natur på ett föredömligt kunnigt sätt boken Stiglöst Land handlar om Torne lappmark.
JeannaQ 2017-02-09 09:57
Intressant, Alf!
Du är en källa till mycket som man inte alls visste om.
Böcker blir utsålda, biblioteken skyltar "enligt efterfrågan" (fick man
lära sig på Bibiliotekshögskolan där jag utbildade mig) - trots protester
från mig, som ville fördjupa och bredda kvaliteten och göra andra inköp
än de nämnda, titlar enligt efterfrågan.

Hur ska folk kunna fråga efter andra titlar om de inte vet att de finns!
Nej, rädda kulturen! Så säger jag också.
JeannaQ 2017-02-09 09:59
Men vad är en "icke - dekorativ bild" på temat "natur" egentligen?
Finns några sådana?
Möjligen med mer eller mindre bra kvalitet?
Alf-Magnus 2017-02-09 10:23
JO det finns bilder som bara är dekorativ enigt normen från första delen av artonhundratalet sen kom Turener och röde om utan att det märks i Svensk landskaps fotografi. Jo en bild kan ha flera plan en tilltalande yta och djup. Tyvärr handla svensk landskaps fotografi om att upprepa tidigare gjorda bilder utan något djupare innehåll Den enda som jag kan på rak arm komma på är Holländare Michiel Brouwer, här några av hans bilder av vintern http://www.michielbrouwer.com/Lapponensis-1/Supplement-A-Sapmi
PMD 2017-02-09 14:49
Mycket vägar där. Orkade han inte gå en bit bort från vägkanten? :-)

Bra bilder, de flesta, tycker jag, men inte väsensskilda från Günes bilder (förutom icke-landskapsbilderna förstås). Djupare eller grundare är nog mest en sak som finns hos betraktaren.
Arne Bivrin 2017-02-09 15:39
@Alf: Fotografi rymmer så många olika aspekter. Jag ser ingen motsättning mellan det beskriver som "dekorativt" och projekt av djupare, mer problematiserande karaktär. Alla har en roll att spela och har olika kvaliteter. Enligt mig finns det absolut plats för estetiskt tilltalande foto. Också.
Arne Bivrin 2017-02-09 15:47
@Jeanna: Visst är det bra att Alf delar med sig av kunskap om fotografi. Att böcker säljs slut och inte nytrycks är inget nytt problem. Fotoböcker har en begränsad målgrupp och ekonomiska realiteter sätter naturligtvis gränser.

Det är ju mycket bra att Fotosidan uppmärksammar en ny fotobok som annars kanske inte upptäckts av många som är intresserade. Faller bokens innehåll en inte på läppen, går man väl vidare?
Laponia 2017-02-09 16:57
@Alf
Först ursäkta mig för mitt påstående om dig.
Visst är det viktigt att diskutera kultur, all heder åt dig för det,. Jag anser att det finns en stor risk att diskvalificera verk som inte faller en själv på läppen. Det blir lätt att man missar saker då.

För min egen del så tycker jag det är viktigt med fotoböcker som har dekorativa, vackra bilder från mitt närområde. Det visar på vilka värden som bör räddas till våra barn.
Jag har själv en son som jag gjort några naturfotoböcker till för att han ska inspireras och förhoppningsvis gå i sin faders fotspår.
Jag har även gjort en bok över Malmberget där han finns med framför olika byggnader som inom en snar framtid kommer att försvinna. Många av de bilderna skulle nog kunna beskrivas som dekorativa, men har ett annat värde också.

Ser ingen motsättning mellan dekorativt och seriöst.
JeannaQ 2017-02-09 17:09
Ja Alf, jag förstår, menade bara att det är svårt att sätta etikett sådär.
Visst finns på olika plan kvalitetsskillnader.
Nu har jag sett de där bilderna av holländarn.
Och ... jag som betraktar mig som en medioker fotograf,
om ens det - mest tur om det blir bra-
skulle ta lika bra bilder som alla de visade utom möjligen en,
där kompositionen var fin.

Stor skillnad på Gunes bilder och dessa.
JeannaQ 2017-02-10 12:12
Däremot håller jag med Jonsäter om att de av Gunes här visade bilderna inte är så intressanta.
Ganska allmängiltiga.
Finns bättre i den boken, som visades på annan sajt.
Skulle vilja se Alfs bilder! Var?
Alf-Magnus 2017-02-10 12:12
Jan du behöver inte be om ursäkt, kilar när det heter till, är utav den uppfattningen att det är sånt som för fram fotografin. Underbart om din och din sons dokumentering av hembygds, brukar framför Curt Larson från Hallstavik som ett föredöme.

@M Jeanna jag bedömer inte Michiel Brouwer bilder efter hans kompositioner ut efter helheten i sitt sammanhang konceptet och finner hans bilder fyllda med information allra helst i hans sammanbet med Anders Sunna som är uppvuxen i den samiska renskötar kulturen
Alf-Magnus 2017-02-10 12:17
@M Jeanna här bilder täcker in Jämtlans, Västerbotten , Norrbottensfjälen inklusive Sarek och Padjelanta och Storasjöfallets nationalparker och stärker sig från sent sjutiotal till tidigt 2000-tal https://befintligtljus.com/category/fjall/
JeannaQ 2017-02-10 12:27
Tack, håller just på och tittar på dina bilder där, hittade länken högre upp.
Riktigt fina!
Kallar dem vackra och jordnära men tycker ju inte "dekorativa" är rätt epitet (måste skratta åt det uttrycket i sammanhanget!)
JeannaQ 2017-02-10 12:39
Sammanhanget och helheten hos Michier Brouwer och Sunna
har jag nu också läst om och är ju mycket väsentligt.
Ett fint samarbete tycks de haft-
Tillsammans med text blir bilder ofta mer intressanta.
Kan ju tillägga att jag alltid tyckt att just fjällvärlden (liksom träd och skog för övrigt)
är något svårfotograferbart.
Ljuset spelar stor roll, närhet - distans och perspektivet har en stor betydelse
och färgerna är inte lätta. Har försökt.
Jag har lätt att tycka mycket är trivialt. Guenes bilder är ju dekorativa och jag tycker då
i en mer positiv bemärkelse men att de inte känns som några nyheter.
Brouwers bilder känns litet som "landet efter kriget", saknar en hoppfull eller fruktbar / varm
känsla.Men såg ungefär 5 stycken och utan text.


Inte för att reta någon här, men Alfs bilder i jämförelse (och även som enskild betraktelse)
berör mig mycket mer.
Alf, dina bilder ger mig bildaptit, skapar nyfikenhet och stundom är de dramatiska.
Vad jag mest tänker på är hur jordnära de känns.

Begrepp som "dekorativt" finns ju inte på den kartan,
men däremot en slags ödslig skönhet.
Du har ju en alldeles egen stil som du känns igen på.
Efter att ha sett dina bilder nu förstår man ju att du har åsikter
om boken som diskussionen handlar om.
Alf-Magnus 2017-02-10 13:25
@M Jeanna tack för dina ord, känt som jag är på rätt spår, där med sätter jag streck i, för min del, i debatten och laddar för nästa diskussions ämne
JeannaQ 2017-02-10 13:38
Då lägger jag också ner, har sagt mitt, är glad att ha fått se dina bilder Alf.
stigfredrik 2017-03-06 17:34
@Alf (och Jeanna). Jag har också tittat på dina bilder och jag håller med Jeanna om allt, kan inte uttrycka mig lika bra som henne. "bildaptit" var väldigt träffande. Alf jag tycker d ska göra en bok, jag skulle köpa den direkt.

https://befintligtljus.com/category/fjall/
Gun-Inger Arvidsson 2017-02-10 19:34  
Till er som undrar över fotografer som tagit bilder i fjällen....

Sven Hörnell har dokumenterat mycket men han hade sitt flygplan
så bodde han under många år i Riksgränsen...samerna kontaktade honom när det var
bra väder för att flyga...
dessförinnan traskade han kring och fotograferade....han har gett ut böcker.
Boken Mitt Lappland SAREK KEBNEKAISE TORNE TRÄSK gissar jag många av er är ägare till.

Borg Mesch 1896 - 1956 är den fotograf som alla naturfotografer måste vara intresserade av att
få se hans bilder. Jag har sett dessa i Kiruna flertal gånger det är ett måste för mig.
Hasse Andersson har gett ut en bok Borg Mesch Drömmen om fjällen.

Jag yttrar mig inte i denna debatt förrän jag läst syftet samt sett bilderna. Jag har vandrat i många år i svensk fjällvärld men aldrig vågat ge mig in i Sarek...hälsningar Gun-Inger
CarinaSöderström 2017-02-14 13:37  
Hej Alf!
Du och jag känner varandra sedan länge, så jag vet att du inte är en ond människa. Men det här börjar likna trakasseri. Varhelst Serkans namn nämns så kommer du med dina negativa kommentarer - oavsett sajt. Varför är du så intresserad av honom? Du skulle säkert må bättre av att fokusera på dem som du berikas av istället.
I denna tråd sprider du rena sakfel. (Då menar jag inte din syn på Serkans bilder. Var och en äger sin egen upplevelse.) Du har inte ens sett boken. Du påstår att det står Fuji på bokomslaget. Det är inte sant. Du påstår också att du vet hur han tar sig fram i naturen, men du har ingen aning om det. Du får det också att framstå som att du vet något om hur sponsoravtalet ser ut. Vilket du inte gör.
Jag vet. Serkan är min svärson. Jag har följt projektet på nära håll och var med i tryckeriet när boken producerades.
Idén till projektet är Serkans. För att kunna genomföra det kunde han inte längre ha ett vanligt jobb. Däremot behövde han fortsatt ha mat på bordet. Även en fotograf behöver äta...
Å andra sidan så hade han väl också sålt sin själ om han haft ett jobb, enligt ditt sätt att se på saken.
Jag blir allvarligt talat ledsen när jag ser hur du förföljer honom. Du får tycka vad du vill om hans bilder, men det får finnas gränser för hur mycket "näthat" man får sprida. Ditt svartmålande har gått för långt. Gå ut själv i naturen och gör din konst och låt andra göra sitt!
Hälsar din gamla folkhögskolekamrat
JoakimH1 2017-02-15 21:58  
Haha. Kan inte låta bli a tänka hur jävla korkade ni är hela högen. Sitta här och kommentera nåt som redan är gjort och som sedan Inte bryr sig ett skit om vad ni tycker. Fis i rymden är vad ni är.
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Merläsning

ANNONS