Få ut mer av Fotosidan som inloggad
Fotosidan är gratis! Som inloggad får du smarta funktioner. Du kan ladda upp 10 bilder och få kritik på dem. Du får vårt nyhetsbrev. Du kan skapa köp&sälj annonser mm
Merläsning
Test: OM SYSTEM M.Zuiko Digital ED 150-600mm f/5-6,3 IS - för dig som vill komma nära
Fotosidan testar
Plus
För Micro Four Thirds-systemet motsvarar 150-600 ett utsnitt jämförbart med upp till 1200 mm för småbild, ett imponerande omfång. För den som är intresserad av sportfoto eller att komma riktigt nära fåglar och andra små djur kan detta stabiliserade objektiv av rekordlängd vara högintressant. Men frågan är om det är värt strax över 30 000 kr?
Läs mer...
44 Kommentarer
Logga in för att kommentera
De bör vara i det närmaste produktionsklara men att börja producera något som marknaden inte efterfrågar kostar ju än mera.
Kommer även Nikons 1-serie att få känna på snaran tro?
Den har man investerat en hel del i både på hus- och glassidan.
http://www.bythom.com
http://nikon.com/about/ir/ir_library/result/pdf/2017/17third_all_e.pdf
Tyvärr finns det i dag flera kameratillverkare som brottas med sin försäljning och med skakiga försäljningsprognoser.
Jag är själv hängiven Nikonanvändare och har stort tålamod. Men företagets strategi för lanseringar under det senaste året är spretig och oroande. Att Nikons position som tvåa på DSLR marknaden "tvingat" dem till att bredda sig är förståeligt, men om det sker bekostnad av utvecklingen av proffsprodukter, så kan det vara ödesdigert.
Att 100 års jubileet skulle bjuda på nyheter var väntat, men då kanske framförallt i termer av uppgraderingar på av FF hus och nya DX - objektiv som matchar D500 inriktning på sport och action.
Vi får hoppas att resten av 2017 blir bättre för Nikon.
Det markant skilda saker.
Men kanske gör man annorlunda på den amerikanska marknaden än i Sverige.
Men nu verkar det här segmentet mättat. De flesta kunderna har redan köpt en kamera och är nöjd. Nikon är sist in till festen och får backa ur.
“…everyone involved has worked very hard to develop products with which our customers will be satisfied. However, it has been decided that sales of the DL series will be canceled due to concerns regarding their profitability considering the increase in development costs, and the drop in the number of expected sales due to the slow-down of the market.”
Personally, I call bull****. What’s really happening at Nikon is that they’re finally starting to understand the mess they’ve gotten themselves into. The “new” initiatives they’ve tried—Nikon 1, KeyMission, and now DL—have all been failures, while their neglect of the consumer DSLRs has now gotten them to the point where sales of them in some key areas are essentially down to zero.
http://www.dslrbodies.com/newsviews/dl-turns-out-to-mean-dead.html
Mycket hårda ord från en av fotovärldens främsta Nikonexperter..... och mer kommer "in a couple of days"
Jag kan hålla med om delar av hans kritik. Som den mot Nikons brister inom wifi-teknik och appar/programvaror. Men att Nikon skulle vunnit på att presentera fler DX-objektiv är jag lite tveksam till - Canon bygger ännu färre APS-C-specifika objektiv än Nikon och verkar inte vara något problem ...
Jag tror man kan sammanfatta Hogans kritik med att Nikon kan ha en tendens att tänka konservativt vilket fungerar ok för (ofta) konservativa proffskunder, men sämre för de ofta mindre konservativa konsumentkunderna.
Nikons varumärke hade fått sig en riktig smäll om även DL-serien hade floppat. Säkert ett korrekt affärsmässigt beslut att stoppa lanseringen.
Jag har själv längtat efter en motsvarigheten till 400 f/5,6 och kan i övrigt konstatera att Canon har ett bättre utbud av begagnade modeller för alla olika smaker och prisklasser. Jag finner det förvånande att Nikon inte utmanar denna position, när man väl tar fram ett kamerahus som D500 och sedan tidigare har trogna köpare till D7000/D7100/D7200.
Då borde det ha varit både enkelt och kostnadseffektivt att utveckla DX varianter av 300mm pf f/4 i tex 200mm f/2,8 och 400mm f/5,6. Vilket hade varit mer naturligt än experimenten med Keymission och 3 varianter av DL, eller?.
Speciellt som detta måste ha bidragit till att skapa ett långt mellanrum för uppgraderingar av FX husens modeller i övre konsument- och proffsklass typ D610 & D750 samt D810an.
Att bygga DX-versioner av teleobjektiv, i synnerhet fasta, är för det mesta meningslöst. Med 300/4 PF och nya 200-500/5,6 har nog Nikon ett konsumentutbud på telesidan som står sig bra, så jag ser inte heller det som något av deras problemområden.
Men jag håller med om att satsningen på Keymission känns malpalcerad. Kul grejer, visst, men jag jag har svårt att se det som något kärnområde för Nikon. Där hade ju DL-kamerorna passat bättre in, de var ju entusiastkompakter. Men jag undrar om inte den marknaden redan är ganska mättad nu, så att de hoppar ur den kanske inte är så konstigt egentligen.
Det jag upplever saknas från Nikon är väl någon slags indikation på hur de skall dra nytta av spegelfri teknik på ett sätt är relevant för deras kärnmålgrupper - fotoentusiaster och proffs.
Nikon har tidigare haft en volymstrategi som gav problem med lönsamheten. De ville ta marknadsandelar från främst Canon.
Sedan något år tillbaka satsar Nikon på produkter med högre marginal och lägre volym. Därav objektiv som 58/1,4, PC19, 105/1,4 och de nya superteleobjektiven. Nikon DF är också gjord med tanke på lönsamhet.
Jag kör Nikon FX och har fasta 24, 35, 50 och 85 (plus makro), samt ljusstarka zoomar som täcker 15-200 mm. Det mesta däri är i mitt fall inte Nikon, men Nikon har i alla fall dessa alternativ.
Motsvarande på DX?
Som 85 kan man väl använda 50 mm, det blir lite kort men kan vara ok.
Motsv 50, ja det har de löst med den utmärkta 35/1,8 DX.
Motsv 35? Tja, det finns 24/1,8 från Nikon, men den är rimligen större och dyrare än den behövt vara om man avpassat den för DX-cirkeln.
Och motsv 24? Nej det finns väl inte ens?
Zoomarna är inte bättre. Vidvinkeln kan man lösa med lite fantasi, men inte tack vare Nikon. Nästan samma sak för normalzoomen, även om där finns mer att välja på. Men teledelen, motsvarande 70-200? Nope. Att använda en faktisk 70-200 är inte klockrent, 70 mm på DX blir ofta för långt (tycker jag).
Sigma hade en 50-150 som löste problemet. Nu har de 50-100 som är ljusstarkare men, tja, inte 150 mm. Nikon? Inget.
Jag tycker att det här gör det avsevärt svårare att rekommendera Nikon DX än vad det skulle behöva vara.
Självfallet beror det på vem som ska ha grejerna. Kommer man aldrig byta ut kitzoomen är det en annan sak, likaså om man är helt inriktad på fåglar. Men för allround hobbyfotografer som jag själv framstår DX-utbudet som frustrerande.
Skulle jag själv börja om från noll, och hålla mig till APS-format, skulle jag i D500 hitta en jättebra kamera, men objektivutbudet skulle få mig att tveka.
Därmed inte sagt att jag faktiskt skulle välja Fuji eller m4/3 över Nikon, jag vet ärligt talat inte hur jag skulle landa, men just objektivutbudet skulle i alla fall få mig att överväga det.
Mer allvarligt talat: Min poäng är att fler APS-C-specifika objektiv nog inte är den viktigaste frågan för Nikon att arbeta med. Rent ekonomiskt är det nog viktigare för dem att fortsätta utveckla entusiastobjektiv som passar småbildskameror, eftersom ägarna till sådana kameror (trots att de är färre) lägger mer pengar på objektiv än de som äger APS-C-kameror. Kan man sedan åstadkomma objektiv som passar bra för bägge grupperna (som serien med fasta f/1,8-objektiv, 300 PF, 200-500) så är det ju en win-win.
För mig är ändå huvudfrågan för Nikon framöver hur de skall utnyttja den spegelfria tekniken på ett sätt som tilltalar deras viktigaste målgrupper.
Produkter med högre marginal tycker jag verkar vara en allmän trend på kameramarknaden. Det är väl en logisk följd av den allmänna nedgången på volymprodukter.
"Everyone worrying that Nikon is going away soon or will be acquired or will stop making cameras should settle down and relax a bit. Things are not dire. "
"........but for the most part, everything Nikon seemed to be doing with the DLs was the correct product line management decision making. Compacts targeted for the core Nikon user."
"But here’s something more to the point: Nikon keeps thinking about cameras, not customers"
"Look at Canon: we’re slowly seeing them develop into a 1”, APS mirrorless, APS and full frame DSLRs range of cameras that work similarly, use the same accessories, and produce similar results (DIGIC)."
Faktum är att alla de kända kameramärkena verkar sitta ganska tryggt just nu. För några år sedan hade både Sony och Panasonic stora ekonomiska problem och som varade i flera år. I synnerhet Panasonic var nog illa ute ett tag då det pratades om styckning av företaget. Olympus hade ju sina bekymmer med bokföringsfiffel och andra underligheter. Men i inget av de fallen var det ju kameraverksamheten som var det stora problemet. Och idag går alla de här företagen ganska bra finansiellt sett. I synnerhet Canon och Fujifilm verkar gå väldigt bra, även om just kameradelarna knappast är motorn bakom det (kameror är mycket små delar av bägge företagen). Det kameramärke som nog egentligen varit mest hotat de senaste fem-sex åren har nog varit Pentax med sin försumbara marknadsandel. Men de har numera en stark ägare i Ricoh som tjänar bra med pengar på annat (t.ex. dokumenthanteringssystem för företag) och dessutom har ju de redan innan de köpte Pentax hållit på med nischade kameror.
Man skall ju hålla i minnet att kameratillverkarna - trots de senaste årens kraftiga och uthålliga ras för kameramarknaden - fortfarande säljer fler kameror och objektiv än de någonsin gjorde på filmtiden. Visst är dagens marknad deprimende för dem jämfört med hur det såg ut under guldåren 2005-2010, men det är fortfarande en i hög grad livskraftig marknad att befinna sig i.
De här tråden började på grund av beskedet att Nikon meddelat att man inte fullföljer lanseringen av sin DL-serie. Anledning är kanske delvis teknisk, men man säger också själva att man inte ser tillräcklig lönsamhet i del delen av marknaden. Ser man till det material som finns att tillgå som beskriver kameramarknaden har försäljningen av kompaktkameror stagnerat (och inte bara den). Så kallade ”premiumkompakter” riktar sig till stora delar till människor som vill ha dem som ett komplement till mer avancerade kameror. Då kommer också kraven på att de ska ”kunna” en massa. De måste alltså bli mer avancerade. Utveckling och tillverkning av sådana premiumkameror kostar rätt mycket, vilket vi ser i att priserna börjat krypa allt närmare 10 000 kronor (till och med förbi denna nivå). Det är rätt mycket pengar både för dem som vill ha en kompletterande kamera och för en familj som vill dokumentera barnens uppväxt.
Tillsammans med det faktum att produktlivscykeln för dagens kameramodeller är väldigt kort (även om de egentligen skulle kunna fungera i många år) bidrar stora utvecklingskostnader och den något svårbedömda marknadsutvecklingen till att kameratillverkarna står inför tuffa utmaningar framöver. De flesta har ett bra finansiellt läge i dag, men det handlar alltså om vad som händer i morgon. Och då har vi inte ens berört många andra viktiga frågor som påverkar försäljningsutvecklingen, lönsamheten med mera. Den totala bilden är rätt komplex.
En sak i det du skriver jag däremot skulle vilja invända lite mot är "det faktum att produktlivscykeln för dagens kameramodeller är väldigt kort" - jag skulle nog säga att det var så under guldåren (då många bytte kamera varje eller vartannat år), men att ett av branschens problem idag är att det inte längre fungerar så. Kort sagt, en av många skäl att nyförsäljningen går ned är att vi just nu växlar från en situation då många bytte kamera ofta till en situation där många istället behåller samma kamera i ganska många år.
Jag behöver bara se på mig själv: 2007 köpte jag en ny proffskamera direkt när den släpptes eftersom den innebar ett sådant jättekliv i prestanda jämfört med mina andra två kameror som jag köpt ett år respektive tre år tidigare. Nu tio år senare (2017) använder jag fortfarande ganska ofta samma kamera ihop med min huvudkamera (en modell som släpptes 2009). Jag misstänker att det finns många entusiaster idag som förnöjt fotar vidare med 4-5-6-7-8 år gamla kameror. Och tillverkarna har anpassat sig: det släpps färre kamerahus numera och fler nya bättre objektiv istället.
Och jag tror entumskompakter är ett sådant segment där det till en början fanns ett stort sug, kamerorna fyllde ett behov som inte riktigt täckts med någon tidigare kamera. Men idag är nog ganska många av de potentiella kunderna ganska nöjda med till exempel sina RX100, RX100 II eller RX100 III och känner inget jättebehov att uppdatera. Kort sagt, en väldigt stor del av den potentiella marknaden för entumskompakter är troligen redan mättad och kommer nog vara det i några år framöver.
Konsumenterna däremot är nog inte lika ivriga längre. Som du skriver fungerar kameror som vi köpte för några år sedan alldeles utmärkt även i dag. Detta är dock inte det intryck man får om man läser alltför många kommentarsfält på olika webbsajter. Naturligtvis sagt med vetskap om att de inte på något sätt reflekterar den "riktiga världen". Flera av de som har många läsare på nätet och följare på Youtube verkar också vara väldigt gnälliga kring diverse petitesser och inte minst tro att placeringen av en knapp eller storleken på handgrepp har en allvarlig betydelse för en kamera och en kameratillverkares framgång (eller ej). Inom fotosektorn är det överdrivet stort fokus på teknik, men väldigt lite marknadsbevakning. Med fotosektorn menar jag då "alla som är intresserade", vilket inkluderar tillverkarna men också användare, media och så kallade experter. Möjligheterna på nätet har skapat tretton experter på dussinet!
2016 - 7 nya kameror, varav 3 systemkameror
2015 - 8 nya kameror, varav 3 systemkameror
2014 - 14 nya kameror, varav 5 systemkameror
2013 - 20 nya kameror, varav 6 systemkameror
2012 - 23 nya kameror, varav 6 systemkameror
2011 - 22 nya kameror, varav 6 systemkameror
2010 - 24 nya kameror, varav 9 systemkameror
För Canon är siffrorna jämnare, men med en liten topp 2012 då man lanserade 23 nya kameror, varav 6 systemkameror. Förra året var det 13 respektive 5. Vad jag kan se vid en hastig titt är Canons siffror ganska typiska för branschen i stort. Den största skillnaden man kan se är ju att framför allt antalet nylanserade kompaktkameror kraftigt minskat, vilket är logiskt eftersom det är den del av marknaden som krympt mest. Men tempot har även minskat för systemkameror.
(källa: Dpreview)
Så jag skulle nog säga att även hos tillverkarna har produktlivscyklerna på kameror faktiskt blivit längre nu senaste åren.
Angående vad som hörs och syns på nätet så finns ju det gamla klassiska uttrycket "hälsan tiger still", vilket omvänt också kan tolkas som att de som hörs, det är de som upplever att de har något att klaga på. Det är helt enkelt så webben, bloggar, kommentarsfält, Youtube och allt vad det är fungerar. De som är missnöjda låter ofta oproportionerligt mycket i relation till hur stor andel de faktiskt är.
Kameratillverkarna lägger en hel del energi på marknadsbevakning (alltså den verkliga marknaden) och har av många tecken att döma för det mesta rätt bra koll på hur det verkligen står till - nu och bakåt. Däremot trevar de ju som alla lite i blindo om vad som skall slå i framtiden. Men av vad jag har märkt när man pratar med tillverkarna så bryr de sig mer om vad de kan se i verkliga försäljningssiffror än vad som är den senaste att bråka om på nätet.
Ett typexempel är väl Canons berömda "DR-problem" som ju sysselsatt oerhört många i forum, kommentarsfält och bloggar senaste 7-8 åren. Medan Canon på det stora hela verkar ha tagit frågan med upphöjd ro - så länge det inte har påverkat försäljningen har de nog inte prioriterat en lösning av den saken så hårt. Numera, som en del av sin allmän uppgradering av sin sensorteknik (Dual Pixel AF, snabbare utläsning m m) verkar de ha arbetat bort DR-skillnaden mot andra tillverkares sensorer. Men som sagt, så länge försäljningen går bra lägger de nog mer vikt vid det än vad vi argumenterar om i forum och liknande.
1.8 per år i genomsnitt.
Mellan 2000 och 2016 kom det 44 EOS-kameror (digitala) från Canon.
2.6 per år.
CIrka 45% högre takt av digitala kameror. Det är förvisso mer, men det är väl en smaksak om det ska kallas "betydligt högre takt".
Det här är bara en mätpunkt. Räknar man Sony-kameror får man garanterat en större skillnad. :-)
Tillägg: Det hade Martin redan gjort, medan jag räknade Canon-kameror.
Dåså. Då får jag bara tillägga antalet Sony-kameror (film) mellan 1987 och 2016: 0. :-)
Jag skulle nog hävda att lanseringstakten hade en generell topp någonstans under åren 2005-2013 (lite olika hos olika märken, men sett till marknaden i stort), och att den nu åter sjunker. Dels hör det här samman med den tekniska utvecklingen (som var extra intensiv åren 1999-2010 ungefär) och att försäljningen (i volym) som sagt nådde tidigare helt oanade höjder (åren 2007-2012).
Idag ser det annorlunda ut: Tekniken - i huvudsak sensorer, men även annat - fortsätter förvisso att utvecklas, men för många har de sedan flera år nått någon slags "good enough"-nivå. Det ihop med att försäljningsvolymerna för kameror sjunker leder - upplever jag - till en viss omfokusering hos tillverkarna. De laserar kameror med lite längre intervall, men har istället lagt mer resurser på att ta fram nya objektiv där man ökar prestanda och passar på att höja priset.
Sony verkar fortfarande sälja alla RX100- och A7-varianter, så hur långa produktcyklerna är vet vi inte än. Sony A6000 är en storsäljare och inte direkt ny.
Genom att lansera flera modeller tätt efter varandra kan Sony bygga upp ett modellprogram där det finns modeller för olika stora plånböcker. Canon agerar på liknande sätt och behåller äldre modeller i produktion som ett billigare alternativ. Under en period sålde Nikon D3000, D3100 och D3200 parallellt. D3000 såldes då bara på Elgiganten och MediaMarkt.
Beträffande marknadsbedömningen och marknadskunskapen så är jag säker på att tillverkarna anstränger sig så mycket som möjligt för att anpassa sin produktion. Det var därför jag skrev:
"Med fotosektorn menar jag då "alla som är intresserade", vilket inkluderar tillverkarna men också användare, media och så kallade experter."
Jag kanske skulle betonat det jag tror om tillverkarna bättre. Försökte bara hålla mig kort. Den här typen av "brevväxling" tenderar annars att bli överdrivet pratig.