Annons
X. Oanvända vyer > Nyheter > Retusch av 65-åring visar hur en bild kan ljuga

Retusch av 65-åring visar hur en bild kan ljuga


Svenska Dagbladet lät bildbehandlaren Anders Jensen glamourretuschera en studiobild på Eva, 65 år, så att hon såg nästan 30 år yngre ut. Glamourretuschering har tidigare varit vanligt i modellvärlden, men börjar nu även erbjudas till vanliga människor som vill ha ett porträtt.

Anders Jensen berättar att ljus och smink har blivit mindre viktigt i dagens modellfotografering, och att efterbearbetningen av en bild fått större roll. Själv tycker Andreas att den utvecklingen är oroande.
– Jag gillar inte det där så mycket själv, just för att det skapar så konstiga ideal, säger han. Det tycks ju inte hjälpa att folk vet att det är fusk, säger han till Svenska Dagbladet.

Läs hela artikeln, och se före-och-efterbilder här.

Publicerad 2008-10-10.

16 Kommentarer

Lindborg 2008-10-10 18:26  
Skrämmande att inte ens perfekta modeller är perfekta längre.

Hur långt ska klädköpare och andra konsumenter låta det gå?
iBoat 2008-10-10 19:30  
Det är rätt lustigt. Den här typen av artiklar dyker upp då och då. Varje gång sägs det vara "den nya tekniken". I själva verket är tekniken mer än 20 år gammal och har använts sedan det blev möjligt.

/retuschör inom kosmetikaindustrin m.m.
målning 2008-10-10 20:00  
Är det där verkligen representabelt för hur det används? Det såg ju fruktansvärt onaturligt ut. Med ljus och sådant tänker jag då... Rent tekniskt.
Helt klart en överdrift.

Ner med propaganda! :P
larsborg 2008-10-10 20:17  
Typisk nyhetstorka!
Redaktören har säkert letat länge, efter något lämpligt till tidningssidan!
Det här blev ingen nyhet, tyvärr nytt redan på glasplåtarnas tid!
Leif Eliasson 2008-10-10 20:43  
Det blir j inte bättre av att man gjort det i många år. Enligt min mening är det väl upp till var och en men som sagt ven f-n vill ha en fejkad bild på sig själv utan att meddela betraktaren att den är fejkad på grund av...jag vet inte vad.
//Leif
raunavaara 2008-10-10 21:12  
I mina ögon är Eva en mycket vacker kvinna som hon är, hon är vackare med de ålderförändringar som tiden gett henne. Behöver inte "bättras" på!
Per 2008-10-11 12:49  
När retusch blivit standard och alla ser ut som vaxade skyltdockor på bild kommer det genuina och äkta bli exklusivt igen.
Mattson_ 2008-10-11 15:23  
Tack för att ni lagt ut länken, såg rubriken i tidningen men hann inte läsa. Mycket intressant och lärorik artikel .
Escalib 2008-10-12 07:02  
Underligt dedär - jag tycker allt att originalfotot var vackrare jag, jopp.
Johan Pihl 2008-10-12 15:43  
En gång för alla - en bild kan INTE ljuga. Vi kan visserligen ljuga med hjälp av bilder. Men själva BILDEN saknar förmåga att ljuga, eller tala sanning heller för den delen. Tänk efter själva kring denna bild t ex. Lögnen här ligger väl i att nån säger/skriver "det här Eva 65" och inte i själva bilden? Vad är det som skulle vara lögn i själva bilden, på den retuscherade kvinnan?
hornavan 2008-10-13 02:12  
Fråga:

Vem vill ha en bild (av sig själv) som inte är sann?

Svar:

Nästan alla.

Jag fotar många människor varje år och det finns nästan ingen som inte blir glad åt lite ”försköning”.
Anledningen till detta är möjligen att vi ser oss själva genom olika filter.
Vi tycker att vi är lite smalare, lite mindre rynkiga med mindre finnar och större bröst än vad det oretucherade (falska) fotot uppvisar. Vi vägrar godkänna den sanning som ett foto kan visa.
— Jag känner mig yngre än min ålder, är en vanlig variant på filtret.
Johan Pihl 2008-10-13 10:37  
Det stora felet vi gör är att vi blandar ihop bild och verklighet. Två helt skilda saker. Det är först när vi lärt oss skilja på bild och verklighet, som vi kan börja diskutera frågan.
strixnebulosa 2008-10-14 20:53  
Lögnaktiga bilder verkar sälja bra.

Man talar om de tre S-en som är riktiga säljargument

Status (att vara snyggast är status och man vill vara som den snyggaste på bilden)

Skräck (man påstås kanske bli lika "snygg" om man konsumerar en viss produkt och då är det ju förfärligt om alla andra gör det och inte du - t ex gym-reklam)

Sex (modellen ser helt enkelt överdrivet sexig ut och ger mottagaren en illusion av ha fått modellen på köpet)

Det går att lura en del fjärilshannar att para sig med atrapper om bara vissa drag överdrivs tllräckligt så föredrar de atrapperna framför de riktiga honorna. Detta är samma princip. Hungern efter andras pengar är stor och pengar är gud i dagens samhälle så jag tror tyvärr att tekniken är här för att stanna, och allt fler kommer att fördummas av allt mer sofistikerade lögner.
eia 2008-10-16 09:27  
Fast för att en bild ska bli trovärdig för en yngre bild-van publik så får man väl ändå göra ett bättre jobb en så.
Få ut mer av Fotosidan som inloggad

Fotosidan är gratis! Som inloggad får du smarta funktioner. Du kan ladda upp 10 bilder och få kritik på dem. Du får vårt nyhetsbrev. Du kan skapa köp&sälj annonser mm

Merläsning

ANNONS