Annons
X. Oanvända vyer > Nyheter > Bildbyrå ger bloggare fri tillgång till bilder

Bildbyrå ger bloggare fri tillgång till bilder

Den svenska bildbyrån Pix Gallery Agency erbjuder nu professionella bilder utan kostnad till bloggare. Och det finns inga begränsningar, erbjudandet gäller alla bilder i deras arkiv.

För att hitta och använda bilder måste bloggaren skapa ett konto på Pix Gallerys webbplats . För att hitta bilder att använda är det bara att skriva in ett sökord. För att ladda ner den önskade bilden gäller det sen att välja användningsområde "blogg" vilket då gör att bloggaren omedelbart får tillgång till en version i rätt storlek - helt gratis. Målet är att bloggare skall få samma service som Pix Gallerys övriga kunder.
– Jag följer själv många bloggar och kan ofta se bilder från vårt arkiv som hade passat in och lyft inläggen betydligt. Våra bilder är oftast för dyra för privatpersoner och vi har ett behov av att synas. Då dök denna idé upp, som ett sätt att nå ut ytterligare med våra bilder och samtidigt öka läsarupplevelsen, säger Ronnie Peterson, VD på Pix Gallery Agency AB i ett pressmeddelande.

 

 



Publicerad 2009-08-19.

9 Kommentarer

matissen 2009-08-19 15:07  
Som jag ser det är det reklam på fotografernas bekostnad. Även om det i slutändan KAN bidra till att fotografen får sälja mer bilder är det ett riskfritt sätt för Pix Gallery att synas mer, utan att fotografen får någon ersättning.
sundlo 2009-08-19 15:29  
Helt lysande!
En bildbyrå som fattat hur man skall positionera sig på webben.
Måns H 2009-08-19 22:15  
Jag tror på idén.
Förutsätter då att deras fotografer accepterar idén och att bloggbilderna är lågupplösta och har copyrightstämplar etc.
cawi 2009-08-19 22:20  
Mathias: Men ju mer byrån syns ju mer bilder säljs väl, eller hur? Det kan ju inte finnas något egensyfte i att synas utan att sälja. Och det som säljs är ju precis det som fotograferna bidrar med - bilder!
matissen 2009-08-20 15:08  
Carl: Japp, bildbyrån kommer med stor sannolikhet sälja mer bilder, men det betyder inte att fotografen vars bilder använts i marknadsföringen får ersättning, utan den kan likväl tillfalla andra fotografer, och i alla utfall får bildbyrån betalt och tjänar pengar.

Som sagt, marknadsföring utan risk (utifall det inte ökar försäljning så kostar det bildbyrån inget) på fotografens bekostnad. Om det generar med försäljning tjänar bilbyrån på det hur som helst, medan fotografen vars bilder flitigt använts i marknadsföring kanske inte säljs mer för den skullen.
Sjöman 2009-08-20 16:16  
Det en väldigt bra deal utifrån Pix Gallerys synvinkel. Dock, och som också tas upp av flera i tråden här, så får fotografens bilder agera gratistjänst i bildbyråns egna marknadsföring.
Visst, fotografen är med i bildbyrån.. men översätt gärna detta till andra yrken för att
få ett bättre perspektiv på det hela.

Det finns ingen välgrundad logik i att bilder som används flitigt i bloggar behöver användas i försäljningssammanhang senare. Flera kunder som köper bilder letar ofta efter bilder som inte
visats eller exponerats i större utträckning.
Vilket kan vara en nackdel.

Stöder Mathias Sjöströms linje bl.a.
Sen är det frågan om fotografer vill ha
exponering av sina bilder i bloggar..
Säga vad man vill om tidningar och press, men
bloggar är i regel värre och utan någon direkt
styrning utifrån ansv utgivare mm.
Fotomange 2009-08-20 17:51  
Tveksam lösning...

Börja med att översätta alla sökord till engelska. Jag hittade inte en enda bild, tills jag insåg att det bara var på svenska. " Pix gallery " antyder lite mer internationellt
joli 2009-08-20 19:22  
Ju mera en bild syns desto mera sjunker dess värde.
Lars Lundqvist 2009-08-20 21:18  
Jonas: Det där förstod inte jag... Gäller även utsagan: "Ju mindre en bild syns desto mera ökar dess värde"?
Få ut mer av Fotosidan som inloggad

Fotosidan är gratis! Som inloggad får du smarta funktioner. Du kan ladda upp 10 bilder och få kritik på dem. Du får vårt nyhetsbrev. Du kan skapa köp&sälj annonser mm

Merläsning

ANNONS