Annons
Artiklar > YFO har begärts i konkurs

YFO har begärts i konkurs

I våras inleddes en rekonstruktion av yrkesfotobutiken YFO och man hoppades kunna hitta en ny finansiär för att vända den nedåtgående kurvan. Tyvärr gick det inte så bra och nu har YFO begärts i konkurs.

YFO har idag butiker i både Stockholm, Göteborg och Malmö, dock verkar det inte bli aktuellt att stänga butikerna just nu då verksamheten fortfarande drar in pengar. Men det kan komma att bli en utförsäljning av lagret, skriver Kamera&Bild.

Den 23 augusti lämnades en konkursbegäran in till Stockholms tingsrätt, som nu kommer att tillsätta en konkursförvaltare vars främsta uppgift blir att vara att få in så mycket pengar som möjligt för att betala de leverantörsskulder som uppstått.

Företaget har fått allt svårare att sälja sina produkter på grund av utvecklingen av billigare digitala kameror. Omsättningen beräknas ha fallit från 116,4 miljoner kronor 2007 till beräknade 49 miljoner kronor för 2010, skriver Resumé i en artikel.

Här finns en forumtråd om YFO's konkurs.



Publicerad 2010-08-23.

8 Kommentarer

J_R 2010-08-24 11:14  
Helt klart inte lätt att vara fotohandlare, men detta handlar väl knappast om en liten fotohandlare. Utan ett företag med en VD med 71000:-/mån och en massa interna stridigheter.
NPA 2010-08-24 11:32  
Att just YFO går i konkurs är för mig inget märkligt. De har en prisbild som är ointressant och klart högre än de flesta andra fotohandlare. De som än gång gjorde dem unika, att de faktiskt var riktade till yrkesverksamma fotografer, med den utrustning och service som "dåtiden" krävde, är idag ett minne blott. Idag behövs inte sådana butiker. Idag säljs samma typ av utrustning till lägre pris på en rad andra ställen. Konkurrens kallas det och kan man inte, eller vägrar, följa med in i framtiden, så sker just detta. I kombination med att allt fler yrkesverksamma fotografer dessutom inser att man kan sänka sina kostnader för inköp och lager, och fortsatt få ut bildkvalitén man söker, genom att köpa "enklare" och billigare produkter, är även det en bidragande orsak.
esbtse 2010-08-24 16:50  
De vöände sig till fel målgrupp.
De ville inte sälja till amatörer utan enbart proffs. Problemet är att det finns få fotoproffs sedan utslagningen på 2000-talet.
Vi amatörer köper där vi har råd och där vi kan lita på en säker leverans.
/Thomas
cowboy 2010-08-25 19:31  
"De har en prisbild som är ointressant och klart högre än de flesta andra fotohandlare."
Nej, det där tror jag inte på, åtminstone inte om du avser andra svenska fotohandlare.
Jag ställer alltid (åtminstone när det gäller dyrare grejor) frågan till leverantörerna "nu står jag med pengarna i handen och jag tänker beställa objektivet idag så nu måste du glömma din publicerade prislista och i stället fundera ut var jag VERKLIGEN ska betala".
Jag har genom åren köpt en kompaktkamera, ett kamerahus, ett objektiv, ett enbenstativ och kanske något mer hos Yfo och de har i samtliga fall varit billigare än alla andra svenska leverantörer som jag kollat.
Objektiv nummer två var beställt hos dem men konkursen kom emellan så jag fick köpa hos näst-billigaste leverantören drygt 500 spänn dyrare.
MartinTaesler 2010-08-27 07:38  
Det verkar råda samma kortsiktiga tänkande här som bland dagens bolagsstyrelser. Att som det kallas "klämma och känna" på en kamera eller dylikt innan köpet är för mängder av kameraköpare fortfarande mycket viktigt. Man vill kunna titta på handhavandet, se menysystem, pröva tillbehören på riktigt. Att dessutom kunna ställa sina frågor till de som säljer kameran (som i YFOs och många andra stora fotoaffärers fall, är yrkesverksamma fotografer) och få riktiga, ärliga svar, gör sällan saken sämre. Att hela lösningen skulle vara att finna dessa svar i forum på Internet är inget realistiskt alternativ. I alla fall inte för de som måste arbeta med utrustningen efter köpet.

Forum på Internet som behandlar kamerautrustning och dess för- och nackdelar, finns i överflöd. Dessa forum är tyvärr undantagslöst fulla av "snicksnackare" som alltid har tusen åsikter men som aldrig tagit en kommerciellt gångbar bild i hela sitt liv. Kolla bara kommentarsfälten när Canon eller Nikon släppt ett nytt proffshus, för där finns syrliga och kritiska kommetarer från flera pladdrare, som vid närmare kontroll visar sig spendera sina eftermiddagar efter högstadiet med sin EOS 350D bakom mammas och pappas hus.

Jag har varit kund hos YFO i flera år, och jag har spenderat ett obehagligt stort antal tusenlappar hos dem. Mina erfarenheter är till 100% positiva, både gällande kunskap, sortiment och prisbild. Självklart skulle jag kunna hitta en sladd eller väska för någon hundring mindre på nätet, men jag har inget emot att betala för kunskap, personlig service och ett genuint kundåtagande. Synd att denna åsikt verkar saknas hos fler och fler.

Hoppas att några tar sitt förnuft till fånga, innan alla står och trängs runt "servicedisken" på El-Giganten. För där kommer ingen att bli lycklig. Och varken dem eller MediaMarkt säljer den utrustning som YFO med sålt under många år. Att klämma och känna kan snart vara ett minne blott! Och försök få garantiservice på något köpt från Hong-Kong eller USA...

Mina tankar finns hos dem som nu riskerar att stå utan jobb. Hoppas ni blir varmt välkomnade någon annanstans i branschen!
recman 2010-08-27 20:03  
Uppenbarligen finns inte riktigt behovet av en handlare av det här slaget på marknaden. Då finns det heller ingen anledning att bli upprörd över att konsumenterna idag föredrar andra kedjor och handlare, oavsett vad man anser om deras servicenivå. Folk handlar där dom får det dom vill ha. Anpassar inte en handlare sig efter det så får man snällt slänga in handduken.
Få ut mer av Fotosidan som inloggad

Fotosidan är gratis! Som inloggad får du smarta funktioner. Du kan ladda upp 10 bilder och få kritik på dem. Du får vårt nyhetsbrev. Du kan skapa köp&sälj annonser mm

Merläsning

ANNONS