Annons
Photokinanytt: Canon

Photokinanytt: Canon

Canon hade presenterat det mesta av sina nyheter före Photokina, men kunde nu för första gången visa upp flera av nyheterna.

Vi tog en rundtur i Canons monter en morgon precis före mässan egentligen öppnade och tittade på en del av deras nyheter. Det visade sig vara en bra idé. Under dagarna är trängseln ofta så stor hos Canon att det tagit flera timmar att hinna se det vi nu gick igenom på trekvart. Canons monter tog upp en halv hall, men blev ändå ofta rejält full med folk.



Roel Lammers på Canon med en Eos 60D.

Vi pratade bland annat om nya Eos 60D med Roel. En sak han hade noterat och som vi känner igen är att den kameran överlag fick ett positivt mottagande i pressen. Medan i forum och bloggar har reaktionen över 60D ofta varit ganska sur och besviken. Förmodligen handlar det här egentligen inte så mycket om själva kameran som sådan, utan att många upplever att Canon nedgraderat den tvåsiffriga modellserien.

Gamla Eos D60, 10D och 20D var på sin tid påkostade modeller som ändå riktade sig till entusiaster och inte enbart till proffs. Numera är det Eos 5D och 7D som riktar sig till den målgruppen medan 60D och i viss mån föregångaren 50D snarare täcker upp mellanrummet ned mot de ännu billigare tresiffriga modellerna.

Men bortsett från diskussioner kring var modeller hör hemma i produktutbudet så är Eos 60D en trevlig kamera med en rad intressanta finesser. Canon har nu tre modeller byggda kring sin 18-megapixels aps-c-senor. Eos 550D är det billigaste sättet att få tag i den sensorn. Eos 60D har ett lite solidare hus och fyller på med mer avancerad autofokus och blixtstyrning från den inbyggda blixten. Den har mer avancerade videofunktioner, dessutom hjälpta av den vinklingsbara skärmen, en mycket användbar detalj vid just videofilmning. Eos 7D har ett ännu solidare kamerahus, ännu mer avancerad autofokus, dubbla processorer, högre hastigheter och en mer påkostad sökare.



I och med den vikbara skärmen tappade Canon en rad knappar till vänster om skärmen och fått göra om reglagelayouten en del hos 60D.

Fundering: Det är intressant att jämföra mottagandet av Eos 60D i forum och bloggar jämfört med Nikons D7000. I sak är kamerorna faktiskt inte så förfärligt olika, den ena har vissa fördelar, den andra vissa andra. Men Nikon har lyckats få D7000 att tas emot som en uppgradering medan Canon kanske lite klumpigt fick 60D att framstå som en nedgradering. Canon borde kanske, som Nikon, vågat sätta punkt för sin tvåsiffriga modellserie. (Nu hade inte Nikon så mycket val, de hade redan förbrukat alla lockande tvåsiffriga tal)

Men det är svårt att bortse från att 60D hamnat en tusenlapp högre i pris än en konkurrent som på en hel del punkter tål att jämföras med den ännu dyrare Eos 7D. Det är nog ingen vågad gissning att 60D kommer att hamna under 10000 kronor före Nikon D7000 gör det.


Objektiv

Canon håller på och uppgraderar fyra av sina stora supertelen, 300/2,8, 400/2,8, 500/4 och 600/4. De nya versionerna har uppdaterad optisk konstruktion, är lättare och har fått effektivare stabilisering. De har även ett intressant nytt fokusläge avsett för video, där du manuellt tvingar objektivets fokusmotor att fokusera om. Det här underlättar om man vill göra jämna mjuka omfokuseringar mellan motiv.



Canons nya 400/2,8, 500/4 och 600/4.

Samtidigt med de nya stora teleobjektiven har Canon även uppgraderat sina 1,4x och 2x telekonvertrar. Logiskt, telekonvertrar är starkt beroende av de objektiv de används tillsammans med. Skall man fullt utnyttja de nya objektivens egenskaper behöver konvertrarna också uppgraderas.



Canons nya telekonvertrar.

Det klart koolaste av Canons nya objektiv och ett av de koolaste objektiven över huvud taget senaste åren är nya EF 8-15/4L. Det här objektivet ersätter Canons gamla 15 mm fisheye och tillför lite nya funktioner. Har du en fullformatskamera kan du zooma från fullt cirkulär bild vid 8 mm till heltäckande fisheye vid 15 mm. Du får så att säga två olika objektiv i ett och samma, var och ett med sin speciella användning.



Ett cirkulärt och ett fulltecknande fisheye i samma paket. Nya 8-15/4L lär bli populärt bland action- och sportfotografer.

Moderna kameror har helt förändrat förutsättningarna för yrkesfotografer. Med dagens höga känsligheter är lite sämre maxbländare inte längre det stora problem som det var förr. Där är Canons nya proffsinriktade 70-300/4-5,6L helt logisk. Så länge du fotografera utomhus och kanske inte behöver maximal bakgrundsiolering, varför släpa på ett fast supertele på 3-4 kilo när du istället kan ha en flexibel men ljussvagare zoom på bara ett kilo?



Många blev förvånade när Canon introducerade en ganska dyr proffsversion av sitt 70-300. Men med dagens högkänsliga kameror är ett sådant här objektiv oerhört användbart.

Fundering: Uppgraderingen av supertelena är logisk, delvis helt enkelt för att de gamla började bli just lite gamla. De hade första generationens stabilisering, och var i några fall påtagligt tyngre än jämförbara moderna motsvarigheter hos konkurrenten. Sedan är det intressant med det nya fokusläget avsett för video. Att kamerorna har anpassats för video har vi noterat, men det här är första gången vi ser att objektiv fått videoanpassningar. Budskapet är inte svårt att förstå: Canon tror på det här med video med stor sensor.

Annars är som sagt den koolaste nyheten den nya fisheyezoomen. Dels är det helt enkelt en smart idé med så att säga två objektiv i ett. Dels undrar vi om inte Nikons 14-24/2,8 har irriterat Canon en hel del och de helt enkelt vill visa att de också kan bygga klart koola vidvinklar. Ett roligt och faktiskt påtagligt användbart objektiv är det hur som helst. Vi intervjuade Kazuto Yamaki, COO hos Sigma. Han sa, inte utan avundsjuka, "we should have built that one first". Det är bra beröm.

Den nya 70-300/4-5,6L är en helt logisk utveckling med tanke på de ofattbart bra egenskaperna på höga iso hos dagens kameror. Många yrkesfotografer och entusiaster har tröttnat på att bära på tunga otympliga objektiv nu när kamerorna ändå kan kompensera för mindre maxbländare. Så en ljussvagare telezoom i proffsklass är helt logisk. Men lite förvånande är att Canon inte valt att bygga en variant med fast bländare i linje med deras mycket omtyckta 70-200/4. Till exempel en proffsig variant av Sigmas omtyckta 100-300/4. Eller av Nikons underbara och rejält mycket dyrare 200-400/4. Det sistnämnda har blivit mycket omtyckt bland Nikon-baserade sportfotografer och jag har hört flera Canon-baserade yrkesfotografer sakna en motsvarighet.

Till sist - Canon-nyheten vi saknade: Eos 1Ds Mark IV. Vi hade en pratstund med två produktspecialister, Mark Burnhill och Peter Yabsley. När vi frågade om Eos 1Ds Mark IV svarade Mark Burnhill lite undvikande (som alltid kring framtida modeller) med ett resonemang om att Canon ser två tydliga grupperingar bland kunderna: Dels de som ville ha fortsatt mer pixlar och mer detaljteckning, framför allt i bra ljus. Dels de som snarare ville ha mer omfång och känslighet ur den upplösning de redan hade.

Intressant i sammanhanget är de uttalanden Dpreview fick från Nobuaki Sasagaki, marknadschef hos Nikons Imaging-division, under en intervju i februari i år: Där menade han att de med D3s helt prioriterat känslighet och omfång, medan framtida Nikon-modeller skulle ha en "bättre balans" mellan hög känslighet och mer upplösning.

Det verkar som om både Canon och Nikon avvaktar och lyssnar efter vart proffsmarknaden är på väg just nu: Max antal pixlar eller max prestanda per pixel. Det uppenbara svaret är väl att de fortsätter med dubbla proffskameror. En som ger max upplösning, en som ger max känslighet. Men så länge Nikon inte uppgraderar D3x känner Canon antagligen ingen större press att uppgradera sin 1Ds.



Publicerad 2010-09-26.

9 Kommentarer

Andreas S Eriksson 2010-09-26 16:28  
Så jag längtat efter att få händerna på ett 28-300 igen, men samtidigt väntat på en 70-300. This is cause for happiness and celebration. =)
Calle S 2010-09-26 16:30  
Angående 60D; hur orkar folk tjafsa om beteckningen? Det är en kamera, för böveln, inte ett bråk om vad nyfödda barnet ska heta....!
Forslund 2010-09-26 16:35  
Saknar 24-70 2.8 med IS
Grevture 2010-09-26 16:44  
@ Jonas Forslund: Don't we all ... :-)

Men, ett 24-70/2,8 med lika bra bildkvalitet som det nuvarande skulle antagligen blir både rejält mycket klumpigare och dyrare med stabilisering.

Att konstruera en vidvinkelzoom (som en 24-70 är i delar av sitt omfång) är en teknisk mardröm i sig självt. Att sedan göra den ljusstark, i synnerhet så att den även är ljusstark på 70 mm, och ändå ha hyfsade egenskaper ute i hörnen på fullformat, det är värre än en teknisk mardröm. Lägg sedan till krav på stabilisering och halva utvecklingsavdelningen sjukskriver sig ... :-)

Att göra en 24-70/4 för fullformat med stabilisering är genast ett mycket mindre problem (se 24-105/4). Eller en zoom med motsvarande bildvinkelomfång och 2,8, fast för cropsensor (se 17-55/2,8). Eller en ännu vidvinkligare zoom för cropsensor men där man acceptererar mindre maxbländare (15-85/3,5-5,6).

Men just kombinationen vivinkel, zoom, hög ljusstyrka, stabilisering och kunna teckna ut fullformat ... Slutar i ett väldigt stort och dyrt objektiv.
patrik_p 2010-09-26 22:07  
Kul att se att de kommer nya grejer! 60D Kanske inte för mig blir en jättehit, då jag skulle tycka att 7D känns som en given uppgradering OM man skulle ha en 50D. Saknar att de inte gör ett ljusstarkt allround med IS. Något som som de borde satsa på. ( och då snackar vi L-optik som fungerar på FF )
Bussmicke 2010-09-26 23:07  
Äntligen blev det Canons tur. Trevligt
Daniel Falk 2010-09-27 01:39  
@Martin: Märkligt, DET nämner ju aldrig Canon/Nikon och respektive svans när de talar sig varma för bildstabilisering i objektiven istället för i husen ;)
David Schreiner 2010-09-27 08:01  
Börjar det inte bli dags för en ny 5d mark II snart? Helst då inga fler pixlar men istället (ännu) bättre prestanda på hög iso, större exponeringsomfång och säkrare och snabbare autofokus.
Num Vistbacka 2010-09-28 10:23  
@David

Int kan vi väl få en ny 5D mkII? Men möjligen en ny 5D. ;-)

hehee.

När skall Canon ta upp kampen mot nikon med ett 200 - 400? Skulle förgylla serien;
24 - 70, 70 - 200, 200- 400

Eller?
Esquire 2010-09-29 22:27  
Jag kan ju tycka att det är lite konstigt att Canon valde att presentera ett nytt 70-300/4-5.6 L istället för att uppdatera sitt 100-400/4.5-5.6 L. Canons 100-400 har trots allt hängt med i ungefär 1½ evighet utan uppdateringar. Eller i alla fall sedan 1998.

Däremot så tycker jag inte att det är så konstigt att 60D är lite mindre "proffsig" i känsla och uppbyggnad än vad D60, 10D och 20D var. Förutom att introduktionspriset för de kamerorna var en aning högre än vad priset för 60D kommer att landa på så var de det enda mellansteget innan man klev upp på 1D-modellerna. De hade ungefär samma roll som 7D och till viss del även 5DmkII har idag.
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Merläsning

ANNONS