Få ut mer av Fotosidan som inloggad
Fotosidan är gratis! Som inloggad får du smarta funktioner. Du kan ladda upp 10 bilder och få kritik på dem. Du får vårt nyhetsbrev. Du kan skapa köp&sälj annonser mm
Merläsning
Nordiska museet digitaliserar 100 000 hotade bildminnen i nya projekt
Fotografer
Nordiska museet fortsätter att rädda och digitalisera fotografier från sina stora bildsamlingar. Under perioden 2024-2026 pågår två digitaliseringsprojekt med syfte att säkra material som riskerar att annars brytas ner. Bilderna görs även tillgängliga för forskare och allmänhet.
Läs mer...
Test: Ramverk Pro Sling - smidig och praktisk
Fotosidan testar
Plus
Trenden med multifunktionella väskor håller i sig. Och visst är det smartare med modulära system som går att kombinera för allt från resa och fotografi till fritid och skola. Db Journey Ramverk Pro Sling är en smidig axelremsväska som blir en kameraväska på ett litet kick.
Läs mer...
Fotosidan Poddradio 142 - AI i fotovärlden (i samarbete med Svenska Fotografers Förbund)
Fotosidan Poddradio
Vad är Artificiell Intelligens egentligen och hur påverkar den oss som jobbar med bild? I detta avsnitt dyker vi ner i den fascinerande och omtvistade världen av AI och fotografi. Tillsammans med retuschören Eric Asp utforskar vi hur artificiell intelligens påverkar branschen, både vad gäller kreativa möjligheter och utmaningar.
Läs mer...
5 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Den där effekten går inte att få till med längre slutartid och att följa pojken med panorering.
Det är ju inte så att han har en fix position som "åker åt höger", utan han springer och då skulle armar och ben också få rörelseoskärpa ju.
Det ser ut som att man haft kameran på stativ och tagit två bilder med kort slutartid, den ena då pojken springer förbi och den andra utan. Lagt på effekten på bilden utan pojken och sedan frilagt honom från den andra bilden och klistrat in plus fejkat skuggorna från fötterna. (Den bakre foten är dessutom lite i luften på "fartbilden", men inte på den andra). Då kan det ha hunnit hända saker i bakgrunden under tiden.
Eftersom det inte går att frysa huvudmotivet och få rörelseskärpa på bakgrunden på det sättet med klassisk fotograferingsteknik så är vi inte vana att se sådana bilder och därför uppfattar vi den som konstgjord.