Annons
Artiklar > Bygg din egen storformatskamera

Bygg din egen storformatskamera

Foto: Mark Hilton

Tycker du att en Nikon D800 ger för dålig bildkvalitet? Då kan du enkelt bygga en egen storformatskamera. Se hur Mark Hilton gjort.

Mark Hilton har byggt en 20x16-tums stormatskamera som laddas med positivt papper från Harman.

Han har monterat ett 240 millimeters objektiv som egentligen är gjort för en 8x10-tumskamera. Med hjälp av en extra lins får objektivet  dubbla brännvidden och kan användas för porträtt. För den som har lite budget finns Fine art XXL-serien från Schneider-Kreuznach.

Du kan följa arbetet med att bygga kameran på hans blogg eller här.

Läs mer om hur storformatskameror fungerar på Wikipedia.



Publicerad 2013-02-13.

37 Kommentarer

Mattias Karlsson Sjöberg 2013-02-13 11:26  
Enkelt? *fniss* Men jag är ju inte lika händig som du förstås. ;-)
Svar från froderberg 2013-02-13 11:29
Mycket enklare än att bygga en D800, även för dig ;)

Att vika bälg verkar svårast... Det gör man ju inte varje dag.
Tony D300 2013-02-13 12:44  
Ja tack FS när jag blir pensionär och har tid över då är detta en alldeles förträfflig sak att göra :)
black jaguar 2013-02-13 12:47
Ja men du måste göra nåt som är lite vackrare :-)
Tony D300 2013-02-13 15:40
Är man pensionär så har man tid eller rättare sagt man prioriterar sig till tid för ett sådant projekt och då får man inte stressa fram slutresultatet :)
Benganbus 2013-02-17 08:57
Dessa ungdomar som inte har en aning om hur det är att vara pensionär!
Att få tid över! Ha! ;)
Tid över hade jag då jag jobbade, då va det ordning och inrutat! Bestämda arbetstider, bestämda fikarasttider, bestämda mattider och bestämd ledighet med familjen! Allt va skönt inrutat! ;)

Nu e det ingen ordning alls! De e för många kul saker Pg, så det är därför jag inte hinner med en storformatskamera! :)
Tony D300 2013-02-17 14:42
Hahaha Tack Bengt för dagens svar, där satte du mig på plats :D
luminousoctaves 2013-02-13 13:03  
Det här är min dröm.
Men jag blir rädd när jag ser priserna för Harmans papper, 100 kr per bild. Finns det inget billigare sätt?
Svar från froderberg 2013-02-13 13:14
Jag har sett att en del fotograferar med röntgenfilm. Jag vet inte om det går att få tag på billigt.

Jag hade tyckt att det var häftigt nog att plåta med 8x10 tum.
Cybertrash 2013-02-13 13:47
Just 20x16 blir nog väldigt dyrt hur man än beter sig.
luminousoctaves 2013-02-14 08:23
Jag gillar tanken på att exponera direkt på printen. Storformatsfoto med krav på kopiering i mörkrum skrämmer mig! Så håller jag mig till småbild och 6x7.
PMD 2013-02-14 13:07
Ett storformatsnegativ kan även skannas, om man inte gillar att stå i mörkrum.
Det går rätt bra med en tämligen enkel skanner.

Någon form av kopiering vill man nog ändå göra såvida man inte är ute efter att hänga ett negativ på väggen. Eller finns det omvändningspapper?
luminousoctaves 2013-02-14 14:03
Ja, jag fattar det som att Harmans positivpapper är just det. Fast dyrt sådant.
hbengtsson 2013-02-13 13:25  
Var det inte nån snubbe som byggde en digital storformatare? Lär ha kostat en hel förmögenhet.
Svar från froderberg 2013-02-13 13:32
Man lär kunna bygga med en flatbäddskanner. Då exponeras inte hela ytan samtidigt, men för stilleben och arkitektur fungerar det. De första digitala bakstyckena till mellanformat var skannande. Vill man ha färg får man skanna tre gånger med olika filter framför objektivet.
Janne H 2013-02-14 09:51
Vad jag minns så var scannerbaktyckena från Phaseone o Dicomed ¨enpass¨ men exponeringstiden var svår att få ner under 2-3 minuter.
Däremot så fanns det några chipbakstycken försedda med filtersnurra o färgfilter för tre exponeringar.
Tell 2013-02-13 13:35  
Kvalitet? Den bilden han visade upp som var tagen med den här såg ju ut som skit. :\
luminousoctaves 2013-02-13 18:40
Begrepp som kvalitet kan betyda olika saker för olika människor. En kliniskt registrerande 50-megapixelsensor är ointressant i mina ögon. Jag ser en annan men större kvalitetspotential i den här kameran..
IronDavid 2013-02-13 20:22
Sorry, men då handlar det heller inte om "bildkvalitet"..?
Och eftersom det inte är bildkvalitet bör man istället ha ett helt annat begrepp man använder sig av för att "mäta" känslan etc, som inte heller jag ser i denna typen av meningslösa "konstskapande" mojänger...

Säg vad du vill men bildkvalitet är bildkvalitet, inget annat.
luminousoctaves 2013-02-14 08:17
Bildkvalitet är som all annan kvalitet subjektiv och beroende på förväntan och användningsområde. Det finns för övrigt massor av konstnärliga kvaliteter att ta hänsyn till inom fotografin – objektivens rendering, färgåtergivning, bokeh etc.
Att jämföra en analogt storformat med en digital sensor blir i slutändan fånigt. Det är två olika universum med helt olika kvaliteter.
Så nej, jag håller inte med dig.
IronDavid 2013-02-14 09:04
"Bildkvalitet är som all annan kvalitet subjektiv"

Hur? va? All annan kvalitet kan vi ju utelämna här
eftersom det inte är över huvud taget relevant?

Och att bildkvalitet skulle vara "subjektiv" är det nog
bara du och möjligen någon äldre herre som tycker.

"objektivens rendering, färgåtergivning, bokeh etc"

Kan du då förklara var i detta påstående denna då är
så överlägsen en i artikeln omnämnd Nikon D800?
Är det färgåtergivningen som du hänger upp dig på?

Nä, snälla... Att kommentera detta känns bara löjligt...
Michael f8 2013-02-14 09:25
En bra bild med mycket kvalitet kan båda sakna färg, skärpa över hela/delar av bilden och objektiven kan ha kraftig överstrålning, http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/2501531.htm, eller?


Michael - Som ser fler och fler verktyg varje dag -
IronDavid 2013-02-14 10:55
Ja, absolut... Avsiktligt iallafall. Men var vill du komma med det Michael?

Jag förstår inte riktigt vad det har för koppling till skillnaden mellan en 36 mp NIkon D800 och en Låda som lyckats fånga lite ljus på ett papper?
Michael f8 2013-02-14 12:04
Vad jag vill säga? Att man kan, och det är OK, att välja sina egna utmaningar, till "samma" bildidé, men olika lösningar. Varför? För att det är kul/utmanande att få till idéen genom D800 och/eller hemsnickrat kameraprojekt.

Jag kan uppskatta och bli inspirerad av båda lösningarna och uppskatta att fotosidan.se skriver om flera metoder, även de som just i dag, inte är intressanta.
luminousoctaves 2013-02-14 20:49
Shit, Wiberg, tagga ner lite. Allt kanske inte ser på världen exakt som du gör.
IronDavid 2013-02-15 10:12
@Michael: Jag håller med dig, men de var dock inte det som vi (Jag & Erik) pratade om här... Det vi hade som ämne var att (jag ansåg att) bildkvalité inte är något som man själv kan välja vad det ska betyda.


@Erik: Hehe... Ingen fara, jag är nertaggad... :p

Jag tycker bara det är skillnad på ren fakta och en åsikt.
Helmetrock 2013-02-15 11:50
Jag får hålla med er här Gustav och Daniel, den bilden har ju inget som gör att den inte skulle kunna ha tagits med en mobilkamera i alldeles för dåligt ljus.

Bygger man en kamera i den här storleken vill man väl förmodligen ha några av fördelarna med storformat, som brusfrihet, kort skärpedjup, detaljskärpa, dynamiskt omfång/färgomfång och så vidare.

Den här bilden har ju ingendera, den är brusig, ur fokus, har rörelseoskärpa, har ett mycket dåligt dynamiskt omfång och inga detaljer mindre än hela kroppsdelar. Kalla det känsla, men kalla det aldrig bildkvalité för det är raka motsatsen till det här oavsett vilken definition man använder. Dessutom saknar den ju varje form av andra fotografiska kvalitéer, men det är en annan historia.
Michael f8 2013-02-15 23:14
Läs rubriken igen: "Bygg din egen storformatskamera", läs vidare vad Magnus skriver "Du kan följa arbetet med att bygga kameran på hans blogg".

Ingenstans påstås det är fina/bra bilder, men en storformatskamera som man kan bygga med en vettig budget för testaren.

Bra kamerabyggare och bra bildskapare behöver inte, vad vi har sett av historian, vara samma personer. Därför skriver också Magnus om hobbykamerabyggaren Mark Hilton's kamera, inte om fotografen Mark Hilton och hans "nyskapande" bilder eller vad man vill kalla det.

Magnus länkar även till andra, Schneider, alternativa objektivlösningar för den som vill ha andra kavalitéer/effekter.
Tell 2013-02-15 23:23
Läs underrubriken igen: "Tycker du att en Nikon D800 ger för dålig bildkvalitet? Då kan du enkelt bygga en egen storformatskamera."
Michael f8 2013-02-16 08:45
Ahh, nu ser jag... Jag läste in en smiley efter Magnus inflik om "tycker du Nikon D800 ger för dålig...".
Varför? Det är svårt att ifrågasätta D800 leverans av filer och kamera som sådan, den är juh odiskutabelt bra, så då kan jag tänka mig att Magnus satte in lite humor i texten också och humor blev bättre utan smiley denna gång.

Och jag som ser mig själv som en liten "ordmärkare" på fotosidan.

Jag hoppas Magnus Fröderberg kan, med jämna mellanrum, skifta på kamera märken, t.ex 1DX, a99, M9 eller liknande så inläggen blir många och artikeln blir levande länge. Varför inte slänga in att den fokuserar snabbare än någon av de tidigare nämnda :-)
TVS 2013-02-13 14:16  
"Bättre än D800"... visar en oskarp, brusig, kontraststark underexponerad bild av någon random person. "Ja, den är ju inte perfekt men jag lär mig!".

Jag kan förstå att byggandet är kul och tekniken. Men detta är lite som att göra en stenyxa på skoj, får man för sig att jämföra med dagens teknik så blir det bara fånigt. Nu har inte Mark gjort det, men ändå. =)
Karl2 2013-02-13 14:52  
Fattas ett objektiv för att få stereobilder.
Bildgooglade på Wood camera och hittade många tips.
Christer Törnkvist 2013-02-13 15:41  
Den ser förhållandevis enkel att bygga. Bra kamera att smygfotografera med ;-)
emjo 2013-02-13 17:53
Du kan till och med krypa in i den för att smygfota på riktigt!
Christer Törnkvist 2013-02-13 20:31
Den var bra. Tänkte inte på det självklara.
präntare 2013-02-13 16:54  
Varför inte bygga en klassisk storformatskamera istället för den där IKEA lådan. Bara så att den får alla funktioner, tycker jag alltså...
luminousoctaves 2013-02-13 18:44
IKEA borde verkligen bygga en storformatskamera. "Christer"... eller "Ansel" kan den få heta. :)
A.Dent 2013-02-13 20:18  
Det där är stor storformat, men det här är en gigantformat som även den exponerar direkt på positivt papper i formatet 200x60cm. En person i skala 1:1
http://goo.gl/xj5vY
PMD 2013-02-14 02:45  
En lite enklare konstrukion, tror jag:
http://www.flickr.com/photos/dairequinlan/4300741225/

Ett porträtt:
http://www.flickr.com/photos/dairequinlan/4386036602/

Ett till porträtt:
http://www.flickr.com/photos/dairequinlan/4386033060/

Båda porträtten har klar känsla av riktigt gammalt fotografi över sig, trots att de är nytagna. Så där fint blir det med storformat.
Tony D300 2013-02-16 01:07
Jävlar va fina kort på hon/han, tack för de länkarna :)

Dock har kvinnan lite för skarpa ögon men de e ju en smaksak... Herregud vilka underbara bilder :)

Merläsning

ANNONS