Proffsfoto

Nikon D850 - Vi har provat den

Vi har provat Nikon D850. Det dominerande intrycket är av en genuin universalkamera som skall klara alla sorters fotouppdrag. Som bonus har den smarta finesser som heltyst läge och fokusstackning.

Canon har haft stora framgångar bland både yrkesfotografer och entusiaster med sina 5D-modeller. Nikon D700 var en uppskattad kamera, men jämfört med den samtida 5D Mark II saknades både video och upplösning. D800 och D810 har klarat sig bättre mot D5 Mark III och Mark IV, men har saknat lite snabbhet. Sedan har även Sony A9 dykt upp som också är en trevlig universalkamera som är bra på de mesta.

Kort sagt, Nikon har velat skapa en riktigt attraktiv universalkamera som man kan sälja i flera år framåt. Den skall ju förstås bibehålla det som D810 har, men vara snabbare och gärna ha några trevliga finesser som bonus. Och första intrycket av D850 är att de lyckats bra med den målsättningen.

Sport och action

Skall du fota sport eller action så har du 7 bilder per sekund eller 9 med batterigrepp och stora batteriet. Det senare är samma hastighet som D3 och D3s klarar, och de har ansetts som bra sportkameror. D850 har dessutom fått den högpresterande 153-punkters autofokusen från D5 och D500.

Action-kamera. Här körde två stuntskådespelare lite uppvisning med lindrigt sagt hög intensitet. Autofokusen hänger med utan problem och med 7 bilder per sekund (9 bilder/sek med batterigrepp och EN-EL18b) får du med många ögonblick ur varje sekvens. Skillnaden mot D810 och dess 5 bilder/sek eller D800 och dess 4 bilder/sek är tydlig. Bilddata: D850 + 24-70 vid 62 mm, f/3,5, 1/200 och ISO 640.

Dessutom verkar D850 vara tydligt bättre än D810 på höga ISO. Exakt hur stor skillnaden är måste vi testa noggrannare, men ISO 12 800 och 25 600 såg helt klart bättre ut än i D810. Här har Nikon antagligen gått en fin balansgång, de har inte velat släppa på de fina prestanda vid basiso (ISO 64) som de uppnådde redan med D810, men samtidigt förbättra prestanda i andra änden av ISO-skalan. 

D850 på höga iso. Hela bilden och beskuren variant av samma bild tagen på ISO 10 000 med ett 500/4. Jpeg-direkt ur kameran.

Vill du ha ett snabbare arbetsflöde så har D850 två storlekar av mindre råfiler, medium som ger filer på 25,5 megapixel och small som ger 11,3 megapixel. Som med alla sådana här nedskalade format så är ju inte det här vad vi mer strikt menar med råfiler. Nikon uppger själva att det handlar om 12-bitars data med förlustfri komprimering. Det att jämföra med jpeg-filer som innehåller 8 bitar och har förstörande komprimering. Åter igen en sak vi måste testa mer utförligt, men det borde fungera bättre än de reducerade råfiler som Nikon tidigare haft. 

Sedan har ju Nikon sedan gammalt en bra finess i att du kan växla ned från 14-bitars till 12-bitars råfiler. Det här är ju genuina råfiler i full upplösning och när du skruvat upp ISO ett par steg förlorar du ändå ingen information på att gå ned i bitdjup - men du får märkbart mindre råfiler.

Norsk kollega testar D850 med AF-S 500/4

Sista punkten när de gäller förmågan som sport- och actionkamera är buffert. Även där känns prestanda hos D850 betryggande. Du kan köra 50 stycken 14-bitars råfiler i full storlek innan bufferten är full och jobbar du med 12-bitars råfiler med förlustfri komprimering har du en buffert på 170 råfiler. Detta med XQD-kort i kameran, kör du enbart med SD-kort blir bufferten mindre, även det snabbaste UHS-II-korten ligger långt, långt efter XQD-kort i prestanda.

På tal om XQD frågade vi en av Nikons tekniker om D850 också kommer att bli kompatibel med de kommande, och ännu snabbare, CFExpress-korten. Han kunde inte ge ett definitivt svar, men menade att det borde vara tekniskt enkelt, men att det troligen kommer att kräva en firmware-uppdatering.

Eftertänksam fotografering

När du fotograferar mer långsamma motiv som landskap, arkitektur, makro eller produktbilder ställs lite andra krav. Då vill du ha rejäl upplösning, gärna bra dynamiskt omfång och det kan vara viktigare att fokus är exakt än att den är snabb. Dessutom vill du kunna ta vibrationsfria bilder och gärna tyst.

Redan D810 skötte sig bra när det gällde upplösning och är fortfarande oöverträffad bland småbildskameror när det gäller dynamiskt omfång. D850 ger en smula mer upplösning och lovar att bibehålla det fina omfånget i D810, det här är egenskaper där Nikon nog känner att de sitter rätt tryggt. 

Den 153-punkters autofokusen som finns i D5 och D500 är exaktare än Nikons tidigare 51-punktersssystem, och av allt att döma så exakt ett fasdetekterande system kan vara med dagens teknik. D850 har precis som D5 och D500 också fått den smidiga automatiska fokusjusteringen som gör det påtagligt enklare att själv finjustera fokus. Nikon-representanter berättar att de sett en tydlig nedgång i hur många kameror som lämnas in till service för fokusjustering med D5 och D500, så det här systemet verkar hjälpa.

Men ibland vill man ha ännu högre fokusprecision och då är ett fokussystem direkt via bildsensorn bättre. Nikon har ju AF i live view och videoläge via huvudsensorn, men den har i alla kameror hittills varit rejält långsam. Här ligger de långt efter i synnerhet spegelfria konkurrenter men även Canons allt effektivare Dual pixel AF. D850 skall vara uppemot 40 procent snabbare än D810, men det känns mer korrekt att säga 40 procent mindre långsam. Fokus i Live view och video är ok, men fortfarande inte snabb.

Men flera saker har ändå blivit tydligt bättre. Dels kan du nu i live view och videoläge välja en betydligt mindre fokuspunkt för mer precis fokus. Detta gör överraskande stor skillnad i hur smidigt det är att sätta fokus på ett exakt ställe i bilden. 

Vinklingsbar skärm. Här har vi valt extra liten fokuspunkt i Live-view-läge. Notera att D850 precis som D500 har vinklingsbar skärm.

Men framför allt har Nikon till slut och äntligen lagt in konturframhävning, eller focus peaking, när du fokuserar manuellt. Du kan välja att markera med fyra olika färger och du har tre olika känslighetslägen där den så att säga visar olika stora skärpedjup. Det känsligaste läget kan vara svåranvänt på normala porträttavstånd, men i gengäld fungera bättre vid till exempel makrofoto. Ihop med förstoring av skärmbilden gör det här exakt manuell fokusering rejält mycket smidigare.

Äntligen! som Gert Fylking skulle sagt. Konturframhävning, eller focus peaking. (Här har vi valt att sätta bildstilen svartvitt i kameran så att kontuframhävningen syns tydligare, men det är inte på något sätt obligatoriskt).

Nikon har även lagt in en funktion för fokusstackning. Här kan du ange hur många bilder i serie du vill ta, hur mycket fokus skall justeras mellan varje bild, hur snabbt bilderna skall tas, om kameran skall jämna ut exponering, köra i tyst läge och om bilderna skall läggas i en ny mapp på minneskortet.

Inställningar för fokusstackningen.

Att sedan lägga samman bilder till en bild med mer skärpedjup får du göra i datorn, men notera att du kan jobba med råfiler så du kan justera dem innan du lägger samman dem. Funktionen bör dessutom kunna bli användbar för en form av fokusgaffling där du i efterhand kan välja den bild där fokus ligger exakt där du vill ha den.

Tyst läge

D850 har fått ett helt tyst bildläge där du kör elektronisk slutare. Du kan dels köra i full upplösning och då ha en serietagning på ungefär 6 bilder per sekund. Eller så kan du köra ett läge med 8-megapixels jpeg-filer då kameran dels tar 30 bilder/sekund, men också har mycket snabbare utläsning vilket ger mindre rolling shutter-effekt. Nikon var noga med att påpeka att det högupplösta läget inte är tänkt för actionbilder, i och med att du får viss förskjutning hos rörliga motiv och du inte har tillgång till det ordinarie fokussystemet.

Men för allt från bröllops- till insekts- och djurfotografering kan det här tysta läget vara hjälpsamt. Du har ingen sökarbild, utan får lita till skärmen och live view. Att det ändå känns användbart beror mycket på att skärmen är vinklingsbar, att AF i live view faktiskt ändå är lite mindre seg och inte minst att du mycket enklare kan fokusera manuellt med hjälp av konturframhävning.

Den kände brittiske bröllopsfotografen Ross Harvey demonstrerar D850 och pratade mycket om det tysta läget med elektronisk slutare som han verkligen gillade.

Video (uppdaterat)

D850 är den första Nikon-kameran som läser ut 4k-video, eller UHD om man vill vara mer strikt, från hela sensorbredden. Du kab välja 24, 25 eller 30 bildrutor/sek och får som bäst en bitrate på ungefär 144 Mbps. Plockar du ut videosignal via HDMI kan du samtidigt som du spar till minneskort spara den på en separat inspelare med 8-bitars 4:2:2.

Kör du i full HD kan du välja 24,25, 30, 60 eller 60 bildrutor per sekund och har dessutom slowmotionlägen som spelar in i upp till 120 bildrutor per sekund. Du kan dessutom köra elektronisk bildstabilisering och konturframhävning (focus peaking), något som du alltså inte kan göra i 4k.

Du kan välja en "platt" (engelskan "flat") videoprofil för att spara klipp som ger mer omfång och därmed blir lättare att efterbearbeta. D850 kan med kompatibla objektiv (de med E-bländare) göra steglösa upp och nedbländningar. Kameran har en funktion för att på ett mjukt sätt dämpa plötsliga höga ljud så du slipper det tvära ljudklipp de kan orsaka.

Detaljer och utformning

Vid en snabb blick är D850 mycket lik sin föregångare D810, men vid en närmare granskning har den också detaljer som vi sett hos D500. ISO-knappen har flyttat upp till tumgreppet och du har en mycket smidig joystick bland annat för att flytta runt fokuspunkten med. Och du har de upplysta knapparna som är mycket uppskattade hos D5 och D500. Vädertätningen skall dessutom vara lika bra.

Illustration av vädertätningarna i D850

Det många nog först reagerar på är frånvaron av inbyggd blixt. Det känns synd att tappa den inbyggda, enkla och smidiga styrningen av lösa blixtar direkt i kameran. Men, kan man argumentera, sätter du på den lilla fjärrutlöstaren WR-R10 har du, precis som i D500, inbyggd och smidig styrning av SB-5000-blixtar via radio.

Radiotriggade och -styrda blixtar ju framtiden så på ett sätt kan man sympatisera med hur Nikon tänker, men här behöver Nikon få ändan ur vagnen och komplettera SB-5000 med en modell som har transcieverfunktion (att den både kan skicka och ta emot radiosignaler), kanske en modern radioversion av den numera uråldriga styrenheten SU-800. Det är ju på ett sätt talande att när Nikon demonstrerade actionfoto med D850 med hjälp av två stuntmän (första bilden i artikeln) så kunde man ta bilder med blixtljus - med Profotos radiosändare och blixtar ...

Men det finns fördelar med att ta bort den inbyggda blixten. Dels har man fått plats med ett större sökarprisma som gör sökarbilden ännu större och ljusare. Det här är ingen liten fördel.

Det nya större sökarprismat.

Dessutom har man byggt in wifi- och Bluetooth-enheterna där blixten förut suttit vilket gör att de fungerar bättre än om de som på tidigare modeller hamnar någonstans i själva kamerakroppen där de lätt skärmas bort av metallchassit. Sist men inte minst kan man få en effektivare vädertätning än om blixten funnits där. Sist men inte minst sticker inte sökaren ut lika långt framåt vilket gör de enklare att arbeta med tilt-/skiftobjektiv, inte minst nya 19/4 som ju kan roteras fritt.

D850 (upptill) jämfört med D810. Till de yttre och när de gäller reglage är kamerorna mycket lika, D850 har fått samma ändringar som D500 med joystick och att ISO-knappen flyttats. Men D850 har också fått ett lite djupare grepp. Eller rättare sagt, själva kamerkroppen är lite tunnare än hos D850 medan batterigreppet är lika stort. Notera även att sökaren inte längre sticker ut lika mycket framåt vilket bland annat gör det enklare att jobba med Tilt-/skiftobjektiv. Men många kommer nog sakna den inbyggda blixten hos D810, den är om inte annat praktisk som styrenhet.

Greppet hos D850 är lite djupare vilket i alla fall delvis hänger samman med att själva kamerakroppen är lite tunnare. Det här gör att kameran ligger ytterligare lite skönare i handen, i synnerhet om du har stora händer.

Andra nyheter jämfört med D810 är den högupplösta vinklingsbara pekskärmen. Att ha en bra och vinklingsbar skärm gör i synnerhet videofilmning och makrofoto smidigare. Men det är också hjälpsamt med det nya helt tysta läget där du ju får jobba via skärmen.

Pekskärmsfunktionerna är utökade jämfört med D500 och D5, ett exempel är en smidig "fokusera och ta bilden"-funktion där du bara pekar var du vill ha fokus och när kameran fokuserat om tar den en bild. Fungerar bra vid produkt- och makrofoto och att smidigt kunna flytta fokus under videofilmning är hjälpsamt. 

D850 har fått en ny spegelmekanism med motvikter som skall dämpa vibrationer i kameran från spegelns rörelser.

Den inbyggda intervallfunktionen som Nikon länge haft har fått nya funktioner. Du kan välja att spara en time-lapse-sekvens som enskilda filer eller som ett 4k-videoklipp. Spar du separata bilder och lägger samman dem utanför kameran får du det 8k-bildspel som förhandsinformationen nämnde. En annan bra ny funktion är att du kan ange att time-lapse-sekvenser sparas i en ny separat mapp på minneskortet och att bildnumreringen kan återställas för varje ny sekvens.

Sammanfattning

Flera Nikon-representanter vi pratade med påpekade att kameramodeller numera lever kvar allt längre. Dels för att de helt enkelt produceras och säljs längre av tillverkarna. Men också för att vi numera kan fortsätta arbeta med begagnade kameror även efter att de ersatts. Då blir det allt viktigare att bygga genomtänkta kameror med kompletta uppsättningar av funktioner. 

Det känns onekligen som om D850 kan vara brukbar i många år framåt. D810 är fortfarande en bra kamera, men D850 är mer generell, mer mångsidig. Den är minst lika bra, bättre eller tydligt på allting. Ja, möjligen kan vi sakna en inbyggd blixt, eller att radiosändaren för blixtstyrning borde varit inbyggd. Men det är två av ytterst få skönhetsfläckar på vad som totalt sett ändå är en oerhört komplett och mångsidig kamera med mycket få brister.



Martin Agfors
Publicerad 2017-08-24. Läst av 13006 personer.
Denna annonszon syns endast för oinloggade eller ej Plus-medlemmar. Plus kostar från 14 kr / månad
2017-08-24 12:25   ctlindsten
Såg att priset landade på 3300 dollar på petapixels hemsida. Detta kombinerat med alla grymma specs och dom fina höga iso egenskaperna, gör detta till en mycket lockande kamera.
Svar från Grevture   2017-08-24 12:32
Svenskt introduktionspris är 39 290 kronor inklusive moms.
ctlindsten   2017-08-24 14:05
Såg det nu Martin. Det är ju en dyr kamera, men jag har inget emot att vänta ett halvår för att priserna ska gå ner. Synd att vi inte har samma skattesystem som i USA så kameran blir billigare. Trevlig artikel förresten.
lonian   2017-08-25 00:11
Frågan är om Nikon D5 inte kommer gå ned i pris nu. 68 tusen jämfört med denna. I mina ögon D5 vs D850 så ser D850 ut som mycket bättre alternativ.
Svar från Grevture   2017-08-25 01:37
John: Priset på D5 påverkas nog inte så mycket, däremot kommer de troligen sälja färre av dem nu när D850 är ett alternativ.
sodaboy   2017-08-25 10:27
För en sportfotograf som kör D5 är inte D850 ett helt lyckat val. Dels så saknar den mikrofon så att man kan prata in text till bildfilen när man skickar direkt ur kameran så att bildredaktören kan identifiera spelarna på bild (t ex AIK nr 7, Malmö nr 10) och kan lägga till bildtexten när bilden pushas ut till tidningarna. Sen är WT-7 en sämre lösning med sladd. Det är för otympligt. Hade föredragit en WT-6 istället. I alla andra aspekter verkar den vara alldeles förträfflig, men som ersättning för D5 för en byråfotograf som skickar direkt ur kameran är den inte riktigt där.
Svar från Grevture   2017-08-25 11:58
Suvad: Håller med, D5 (och dess motsvarighet 1DX II) är ju i grunden en specialkamera där väldigt mycket handlar om att göra livet så enkelt som möjligt för just sport- och byråfotografer. Den målgruppen försvinner inte.

Däremot kan nog Nikon tappa sälj till vissa andra typer av fotografer (allt från natur till mode, bröllop eller en del fotojournalister) som velat ha en stadig och rejäl proffskamera med småbild men som tycker D810 (eller möjligen D750) är för långsam och därför hittills valt D5.
PMD   2017-08-25 12:57
Har WT-6 mycket bättre prestanda än den inbygga WiFi-sändaren i D850?
sodaboy   2017-08-25 13:35
Om jag förstått det rätt så kan man skicka bilder från 850 till mobilen via wifi eller bluetooth, ska du däremot skicka direkt till tex en ftp så måste du ha wt-7 (detta enl Nikons prorepresentanter.). Den är otymplig med sladd och är stor som ett batteripack. Huruvida dess wifi-egenskaperna är sämre vet jag inget om.
Svar från Grevture   2017-08-25 13:47
Per: Enkelt svar, ja, med hästlängder ...

Skall vi vara lite elaka så har D850 snarare inbyggd Bluetooth för att tanka över bilder, än inbyggd wifi. Här anser jag och väldigt många andra att Nikon har tänkt fel med sin Snapbridge-app. Det är enbart om du från appen (i din mobil eller på en platta) letar upp en bild och tanka ned den från kameran som wifi används. Skickar du från kameran blir det bara Bluetooth som är mycket långsammare och ju har väldigt kort räckvidd. Till råga på allt kan du ju inte köra Snapbridge mellan kamera och en dator, bara mot telefoner och surfplattor (Ios och Android).

Dpreview skrev, lite fritt översatt "det är knappt man kan säga att D850 har inbyggd wifi" och tyvärr håller jag med dem. Den har wifi, men använder den inte på något konstruktivt sätt.

Snapbridge bygger på en bra grundidé, men är fortfarande efter ett och ett halvt år bedrövligt implementerat och nätt och jämnt användbart för en kamera som D850.

Sedan är de ju allmänt så att en inbyggd wifi-enhet har svårare att få bra antennprestanda än en lös enhet eftersom den inbyggda antennen hamnar så nära det skärmande metallchassit att den blir riktningskänslig.
2017-08-24 12:33   JesperY
Läste även att kameran har inbyggd negativ/diaskanningsfunktion med in-camera conversion. Skulle vara mycket intresserad av att veta mer om hur det funkar och presterar
Svar från Grevture   2017-08-24 15:16
Nja, det är nog i alla fall delvis ett missförstånd :)

Däremot lanserar Nikon en ny digitaliseringsadapter, ES-2 som ersätter den gamla ES-1.
http://www.nikonusa.com/en/nikon-products/product/miscellaneous/es-2-film-digitizing-adapter.html
En skillnad är att med ES-2 kan du sätta på små magasin så du enklare kan skanna sex stycken negativ (FH-4 Strip Film Holder) eller två stycken diabilder (FH-5 Slide Mount Holder) i stöten.

Du sätter en ES-2 framför ett AF-S Micro 60/2,8 (eller ett AF-S DX Micro 40/2,8 om du har en APS-C-kamera) och fotar av dina neg eller dia.

ES-2 kommer kosta lite drygt 1500 kr, de små magasinen någonstans 250 - 350 kr. Preliminärt börjar de säljas före jul

Sedan kan det vara så att D850 har fått en funktion för att "vända" negativ direkt i kameran, men det framgick inte riktigt av infon (och känns strängt taget inte så viktigt).

Det Nikon framhöll var att kör man en sådan på D850 får man mer än dubbla upplösningen jämfört med om man skannar med en LS-4000.
2017-08-24 12:42   joakim d
Hur kändes sökaren? Enligt specen ska den ju ha större förstoring, var det någon märkbar skillnad mot D810 och andra motsvarande FF kameror?

Jag är nyfiken för användandet av objektiv med manuell fokus.
Svar från Grevture   2017-08-24 13:06
Det är ju inte en dramatisk skillnad, men ja, du får en större, ljusare sökarbild och ja det är sannolikt enklare att ställa manuell fokus. Det sistnämnda provade jag inte igår, det är mer en slutsats jag drar av att ha använt andra kameror med liknande sökare (som Canon 1DX och gamla Sony A900/A850)
A I Nikolis   2017-08-24 22:16
Jag är väldigt nyfiken på hur den där legendariska sökaren på A900 är.

Oavsett så finns ju sökarförstoraren DK-17M. Jag har den på min D800 och den där 1,2x förstoringen gör betydligt mer skillnad än man tror!
2017-08-24 13:49   martinot
Lite synd håller jag med om att det inte gick att behålla den inbyggda blixten. Förutom för fjärr av andra blixtar så är det även en trevlig reserv som upplättningsblixt (om man inte har med sig bättre prylar).
froderberg   2017-08-24 15:23
Det kan vara så att Nikon testade att ta bort blixten på D500 och utvärderade reaktionerna. Det är bara ett litet antal objektiv som är tillräckligt små för att inte skymma blixten. Nikons tidigare argument för att ha inbyggd blixt på en pro-kamera är blixtstyrning, men nu går Nikon över tid radiostyrning av blixtar.
martinot   2017-08-24 17:36
Jo, det är just till fasta normaler (som t.ex. 50mm) som det kan vara perfekt med en inbyggd upplättningsblixt.

Gällande radiostyrning så borde de isf byggt in det (som hos Canons hus). Klar miss IMO på något som annars ser ut att kunna bli en grymt komplett allroundkamera.

Klart minus i "protokollet" tycker jag.
froderberg   2017-08-24 18:29
Canon har inte inbyggd radiostyrning i kamerahusen. Det krävs en sändare i tillbehörsskon eller en blixt som kan agera sändare.
PMD   2017-08-24 23:13
Någon kameratillverkare borde gå i bräschen och bygga in radiostyrning av blixt i en kamera. Om kameran har WiFi så har den ju redan en radiokrets. Nuförtiden kan man göra mycket i mjukvara av det som förr krävde specialkretsar för radio, så det borde inte vara dyrt eller svårt.
froderberg   2017-08-25 14:19
@Per Det kanske ändå är skillnad i vilka radiokretsar för att få wifi att fungera ihop med en mobiltelefon och att kunna styra en blixt som är 50 meter bort?

I vilket fall tjänar tillverkarna nog mer pengar på en extern enhet. Men jag håller med om att det vore läckert med inbyggd radiostyrning.
PMD   2017-08-28 19:26
Ja, kanske, men man kör ju Bluetooth, NFC, WiFi och GSM i samma radiokrets i mobiltelefoner så jag tycker att det borde gå att kombinera WiFi och fjärrkontroll av blixt i en och samma radiokrets.
Men caveat emptor, jag är inte radioingenjör.
2017-08-24 16:26   fitinghoff
Kommer nog att köpa den, men gör inte om samma misstag som med 750:n, utan inväntar prissänkningen som med all säkerhet kommer.
2017-08-24 16:40   horvendile
Inte för att det nämnvärt kommer påverka mitt köpbeslut, men hann ni se om den kan tajma exponeringen till bästa ljus i lysrörsbelysning? Det är en funktion jag gärna vill ha.
froderberg   2017-08-24 16:44
Ja, det finns för både stillbild och video. I D810 bara för video.
2017-08-24 17:33   Mats Lillnor
Hur funkar vertikalgreppet med det större EN-EL18b batteriet?
https://www.cyberphoto.se/info.php?article=MB-D18

Oftast har ju grepp en pinne som sticker in i kameran där det ordinarie batteriet sitter, men inte det här. Gör det att man har det vanliga EN-EL15 isatt i själva kameran förutom det som sitter i greppet?

Det andra är att det vanligtvis ryms två batterier i greppet, men här verkar det som att man bara har ett batteri i greppet. Verkar underligt tycker jag.

Verkar bökigt att behöva skruva bort greppet varje gång man skiftar batteri om det ena sitter i själva kameran.
Svar från Grevture   2017-08-24 17:59
Jepp, du har uppfattat det rätt, och ja, det gör de ju bökigare att byta kamerabatteriet. Men så vitt jag minns brukar kameran vara smart nog att tömma det batteriet som är lätt att byta först, så normalt klarar man sig långt på att bara ta ut och ladda batteriet i greppet.

Batterigreppet är nog i hög grad designat för att ta det större och kraftigare EN-EL18b-batteriet (D5-batteriet), det är ju med EN-EL18b du får 9 bilder/sekunden. Att det också kan ta EN-EL15 är nog mer att se som en bonusfunktion, ungefär som att det också finns en hållare för 8 AA-batterier.

Med ett EN-EL18b i batterigreppet har du ju ett CIPA-värde på drygt 5000 bilder för D850 vilket ju i praktiken innebär minst det dubbla vid normal användning. Så det skall ju till en del för att tömma bägge batterierna.
ztenlund   2017-08-24 18:12
Man brukar kunna välja vilket batteri kameran ska använda först. Så är det på D810 och jag har för mig att det är så på D700 också. D800 har jag inte tittat på, men jag betvivlar att det skulle vara annorlunda.
Mats Lillnor   2017-08-24 19:32
Det kanske är rätt så fiffigt ändå.
Om det sitter ett fulladdat batterii kameran och man ställer in att använda det i greppet först, så kan man byta greppets batteri on-the-fly utan att stänga av kameran emellan och att det interna batteriet är en backup.

(Fast hela grejen kanske är ett icke-problem ändå, bara jag som är van vid Sonys spegellösa med pyttebatterier som måste bytas stup i ett :-) )
Svar från Grevture   2017-08-24 20:22
Fiffigt kanske är ett starkt ord :)

Man jag har inte hört att det skall ha uppfattats som ett problem vare sig med D800/D810 (MB-D12) eller D750 (MB-D16) som ju har samma typ av batterigrepp.

Över huvud taget ser ju batteriprestanda hos D850 ganska lovande ut, den har ju en CIPA-siffra på 1840 bilder/laddning där D810 hade 1200 - och inte ens D810 har väl upplevts som besvärlig när det gäller batteriförbrukning.
froderberg   2017-08-24 21:49
Jag har länge önskat att Canon gjorde likadant, alltså så att det skulle gå att använda Eos-1D-batterier i batterigreppet till en 5D. Då hade man sluppit hantera och ladda olika sorters batterier om man kör 1D och 5D parallellt, vilket många gör.
Mats Lillnor   2017-08-25 18:01
Greppet 4 000 kr.
Batterier 2 000 kr
Lock 400 kr
Laddare 3 000 kr
------------------------
summa drygt 9 000 kr extra!
Kanske vill man ha två batterier, så då blir det ytterligare 2 000 kr.

Inte alldeles billigt för att få två extra fps :-)

Kanske dyker det upp nåt Meike eller Jupio som ger samma möjlighet till humanare pris.

Alltså, 3 000 för en laddare. Galet ju!
https://www.japanphoto.se/nikon-lader-mh-26-for-en-el18
Svar från Grevture   2017-08-25 18:51
Mats: I sak håller jag med - det är dyrt.

Men, jämfört med alternativet att köpa en D5 är det fortfarande hyfsat prisvärt.

Och för D5- eller D4/D4s-fotografer som kompletterar med en D850 och redan har sina stora batterier och laddare är ju 4000 kr för batterigreppet en rätt prisvärd investering.
ztenlund   2017-08-25 19:03
Cyberphoto tar 7 kkr extra när man köper prylarna i ett tilläggspaket ihop med kameran. Sedan får vi väl se om Nikon tar fram något motsvarande PDK-1 som fanns till D700 där det var färdigpaketerat. Det känns ganska relevant till den här kameran, kan tyckas.
Jan Rönnlund   2017-08-25 19:09
Precis som Martin säger och det blir nog så att D850 kommer bra till användning både som backup i sport/action och sedan framförallt riktigt bra i Porträtt/Bröllop.
Det här blir nog min lösning och sälja D4:an nu
Anders F. Eriksson   2017-08-26 15:25
Jag tror inte det kommer att gå att få snabbare serietagning med grepp från andra leverantörer. Med största sannolikhet känner kameran av om det sitter ett originalgrepp på (precis som de i vissa fall känner av om det är originalbatterier).
Mats Lillnor   2017-08-26 17:44
Nej, det tror inte jag heller. Det är nog som du säger att det måste vara originalprylar.
Man får väl bita i det sura äpplet och inhandla sig en D5 som backup-kamera så att man får med laddaren :-)
Anders F. Eriksson   2017-08-26 18:35
Bra lösning på problemet! ;)
Svar från Grevture   2017-08-26 18:55
Mats, ring NASA, de kanske har några sådana laddare över :)
https://www.dpreview.com/news/9915024320/nasa-just-ordered-53-nikon-d5-dslrs-for-the-iss-and-training-purposes
2017-08-24 23:59   lonian
Skulle vilja ha en Megapixel knapp/reglage för att snabbt kunna ställa in hur många Pixlar man vill arbeta med beroende på arbetstillfälle. Kanske det går att programmera in här.
Men då vill jag naturligtvis att raw filerna skall ha samma kvalité vid dynamiskt omfång.
Att kunna ha 24megapixlar som standard och sedan dra upp till 46 när man ska ta något riktigt snyggt utan att behöva gräva i menyerna.
Sputt   2017-08-25 07:30
Det är det Qual-knappen är till för på vänster ovansida av kameran, ingen nyhet den finns på min d800 också :)
horvendile   2017-08-25 07:41
Envar blir givetvis lycklig på sin egen fason, men av nyfikenhet - är detta alltså en funktion som du behöver ha blixtsnabb åtkomst till?
För egen del håller jag qual-knappen för att vara kamerans kanske mest onödiga knapp, det borde finnas andra funktioner som är viktigare att kunna ändra snabbt och utan att ta ögat från sökaren. Jag har alltid misstänkt den för att vara en kvarleva från när minneskort var små och det kanske var motiverat att per exponering ändra bildstorleken.

Jag säger alltså inte att du har fel, men jag är nyfiken - när behöver du snabbt ändra denna inställning?
lonian   2017-08-26 00:03
Hade jag vetat om dess existens hade jag naturligtvis använt den väl.
Att efter varje bild man skall ta kunna avgöra vad den skall användas till.
Så tänker åtminstone jag, kanske inte du.
2017-08-25 17:54   professorb
Såg skylt på BIC Camera i Tokyo idag. Priset var 370.000 yen vilket motsvarar 27.100 idag. Det fanns inga provet att klämma på dock.
2017-08-27 09:04   Mats Lillnor
Är det förresten någon som mäter och kollar upp den angivna serietagningshastigheten?
Borde vara enkelt att hålla nere avtryckaren i 10 sekunder och sen kolla hur många bilder som lagrats på minneskortet. Något som FS borde göra i sina tester och provningar tycker jag.

Det är nog inte så exakt 7,000 respektive 9,000, utan avrundade siffror.
Tänk om det är 7,4 fps utan grepp och 8,6 fps med grepp. Då är vitsen inte så uppenbar att spendera massa tusenlappar på specialbatteri och laddare mm. (Av just den anledningen alltså. Sen att det innebär andra fördelar som bättre grepp och längre batteritid är en annan sak).
Svar från Grevture   2017-08-27 11:48
Jodå, vi har gjort det ibland när något verkar fishy. Enklaste sättet är ofta att spela in ljudet och sedan kika på ljudkurvan i dator - då ser du tiden väldigt exakt.

Dpreview med flera gör dessutom detta regelmässigt, och det är sällan det avviker nämnvärt från vad tillverkarna uppger.
froderberg   2017-08-27 20:59
Kan lägga till att de flesta använder snabb seriebildstagning i kombination med kontinuerlig autofokus. Då är den angivna hastigheten bara en maxhastighet, inte något man kan räkna med. Hastigheten beror på hur svårt kameran har för att sätta fokus. Vår erfarenhet av den här AF-sensorn är att den presterar mycket bra i svåra situationer, därför är det sannolikt att D850 kommer att kunna hålla hög hastighet i de flesta situationer.
2017-08-27 09:46   Mats Lillnor
Monkrom top-display med flytande kristaller precis som en Casio-klicka från 70-talet.
Vad är det som gör att de inte vågar släppa sargen och vara åtminstone lite modern a´la 2017?

Skulle ju kunna vara en strömsnål högupplöst grafisk färgskärm där istället.
Kan det verkligen vara så att de skulle stöta sig med gamla rävar till fotografer som förväntar sig att det ska fortsätta vara som det alltid varit?

Kamerabranshen är faktiskt fascinerande i vissa avseenden hur löjligt konservativ den är.
MikaelSB   2017-08-27 10:44
Min första tanke är ju vad en uppdaterad toppskärm skulle ge för fördelar. Visst kan Nikon specialbeställa en storleksanpassad OLED-skärm. Men till vilken nytta? Känns som en teknisk grej Sony kanske skulle ha gjort för att bocka av ännu ett onödigt, eller överkomplicerat, teknikinslag i sina produkter till synes inriktat för att skapa sug från teknikforums-folket.

Jag uppskattar den lilla monokroma skärmen på mina hus. Huvudsakligen för att alltid, även i avstängt läge, ha det uppskattade antalet foton som får plats på det aktuella minneskortet. Samt att skärmen tål solljus och reflektioner rätt så bra. Något som möjligtvis en OLED skärm skulle ha problem med utan att köra bakgrundsbelysningen gasen i botten.

Den lilla skärmen har sin plats. Att den inte uppdaterats märkvärdigt vad gäller skärmteknik på länge kan ju också ha att göra med att den befintliga tekniken tillfredsställer förväntningarna hos konsumenterna. Sedan kan ju toppskärmen alltid göras mer meningsfull genom att klämma in mer information på skärmen - på bekostnad av enkel- och tydligheten.
Svar från Grevture   2017-08-27 11:57
Det finns flera skäl. Ett är troligen just strömförbrukningen, det finns inte en färgskärm som är i närheten av lika strömsnål som en monokromskärm, tänk på att man (som i Nikons fall) ofta vill ha info som visas även när kameran är avstängd och vill därför ha närmast försumbar strömförbrukning.

Sedan finns det inte en färgskärm som visa info lika tydligt i starkt solljus som de monokroma (i synnerhet om den skall vara strömsnål).

Sedan undrar jag hur mycket man skulle vinna med färger, eller om det rent av kan vara en nackdel. Tänk tanken att ha en färgglad klocka - blir den tydligare för det? Det finns givetvis saker som går att visa tydligare med färg, men om man håller sig till enkel info i form av siffror, symboler och enkla skalor skulle jag tro att man uppfattar budskapet snabbare ju enklare de är. Sådan information som faktiskt blir tydligare i färg - tja, den kan man ju visa på LCD:n på baksidan istället.

Som Mikael väl är inne på - krångla inte till något enkelt om det fungerar.
horvendile   2017-08-27 16:05
En typ av skärm som faktiskt skulle kunna funka bra - om man kan göra den med tillräckligt hög upplösning - är e-bläck, som används i e-bokläsare.
Även denna mycket strömsnål, funkar utan problem i solljus och skulle ge större flexibilitet i och med att man inte behöver hårdkoda vad som ska visas.
Ett möjligt hinder skulle vara om den är för långsam.
(Och om det skulle lösa något egentligt problem låter jag vara osagt, se det som teknikspekulation.)
A I Nikolis   2017-08-27 16:55
Håller helt med Dan. Fuji GFX 50s har ju trots allt en E-bläckskärm på ovansidan som till och med visar all information när kameran är avstängd (eftersom bläcket inte kräver någon ström för att stanna kvar).

Fördelen med en pixelbaserad skärm ovansidan är att det blir möjligt att lägga till nya ikoner eller förändra interfacet om en mjukvaruuppdatering skulle komma med nya funktioner. Detta är ju uppenbarligen inte möjligt med en vanlig LCD där layouten och ikoner inte går att förändra. Inte för att Nikon brukar komma med så stora uppdateringar, men ändå...
Svar från Grevture   2017-08-27 17:08
Nej, Fujifilm GFX har precis som många andra en reflekterande monokrom-LCD på ovansidan. En mycket bra sådan, och strömsnål javisst, men fortfarande LCD och lite ström drar den. Den visar ovanligt komplett info medan kameran är avstängd, men det är trots allt snarare än gradskillnad mot till exempel Nikons motsvarande visning.
ztenlund   2017-08-27 18:06
Ja, det är väl ett hörn av någon gammal Nokia 3210-display istället för en Casio-klocka. :)

Jag förstår inte detta ständiga klagande på dessa "1980:s LCD" som T Northrup, som också gnäller jämt, brukar kalla dem. De gör det de är till för och om man absolut vill så kan man tända skärmen på baksidan istället.

Något som verkligen är ett problem på D810 är däremot vattenpasset i sökaren som inte går att tända permanent. Man får hålla på och dutta så att fokuspunkterna lyser upp, eller reservera en knapp för att tända dem kortvarigt, annars så är det lögn att se vattenpasset mot en mörkare bakgrund så fort det inte är ordentligt ljust. Har man kameran på stativ kan man ju ta upp vattenpasset på skärmen, men använder man sökaren handhållet så är det knappast ett alternativ. Jag kan bara hoppas att Nikon har gjort något åt detta i D850. Det här är en typisk användbarhetssak som missas i recensioner, som man själv sedan upptäcker. Jag har inte mycket att klaga på annars, men just detta är en av få saker som stör mig. Jämfört med D700 så slipper man nu hålla in en knapp, utan kan bara trycka till den för att få fram det, och vattenpasset har båda ledderna, men istället så blev det så här att det är svårare att se. Två steg framåt och ett steg tillbaka, tyvärr.
A I Nikolis   2017-08-28 10:08
Hoppsan, jag hade visst hört så mycket om att det skulle vara e-bläck att jag faktiskt trodde på det :) Tack för att du rättade mig!
Svar från Grevture   2017-08-28 10:42
Alexander: E-bläck är intressant och vi kommer troligen se mycket av det framöver - inte minst vill man ju uppnå etiketter och annan märkning som t.ex. kan byta språk.

Men för den typ av skärmar vi har på kameror har det nog nackdelen att i dagsläget både vara dyrare, långsammare och paradoxalt nog mer energiförbrukande när man visar information som växlar ofta och snabbt (ändringar drar ju effekt) än gammal ohederlig monokrom-LCD som ju är en väletablerad teknik sedan 30 år :-)
Tomasz   2017-08-28 23:58
Lite input från ett armbandsur: Min Pebble-klocka har ebläck med färger, en display som uppdateras en gång i minuten om jag inte fingrar på den -då blir det oftare- och som drivs av ett *litet* batteri. Displayen är drygt 4 kvadracentimeter och batteriet håller i tio dagar, då ska det dessutom försörja bluetooth och en mini-CPU.
Så visst är det möjligt! Men som kameratillverkare kanske man inte mäktar med allt på en gång, eller vill hålla på några godsaker till nästa modell.
Svar från Grevture   2017-08-29 01:38
Kai: det är precis där problemet ligger, på kameror vill man ha displayer som stora delar av tiden uppdateras flera gånger i sekunden och det är så vitt jag förstår där e-bläck fortfarande drar mer effekt än en traditionell passiv-LCD. Jag pratade för inte så länge sedan med en forskare på LITH (fast de fysiskt sitter i Norrköping) som håller på med just e-bläck och som han sa finns det två problem som bromsar fortfarande bredare användning - effektförbrukning vid uppdatering (den är låg, men inte om man vill ha snabb uppdatering) och livslängd.
2017-08-27 16:10   esbtse
Priset motiveras inte av prestandan relativt 810 för oss som inte fotograferar sport. Tycker de borde satsat på dynamisk omfång med 16 bitar i stället för 14 bitar. Kan de inte se till att prestandan förbättras för ISO 50 också. Storsökare är ju bra. Live view förbättringar och manuell fokus förbättringar är efterlängtade. Använder ofta den inbyggda blixten och gillar inte att släpa med mig extra blixtar för upplättning. Bra att TC optik är enklare att använda dock.
Svar från Grevture   2017-08-27 16:36
Som jag förstår det kommer D810 fortsätta säljas ett tag till just som ett billigare alternativ.

Dels har D850 förmodligen (enligt vad Nikon hävdar) samma DR på låga iso som D810 som redan det är klassledande för småbildskameror. Enda sättet att öka omfånget så mycket som du önskar med dagens teknik vore att - minst - tredubbla sensorytan och det skulle på väldigt många sätt bli groteskt dyrt.

Dagens sensorer är redan väldigt effektiva på att omvandla ljus till signal (och därmed bild) och några drastiska prestandaökningar kommer vi knappast se utan att byta teknikspår. På sikt kommer vi förmodligen se andra typer av färgfilter (kanske tvålagers) och annan typ av utläsning (t.ex. asynkron) och då kan prestanda skutta iväg lite. Men dit är det nog fortfarande några år.
esbtse   2017-09-03 12:33
Det kan vara intressant att vänta ut 850 och se om det kommer en kamera som mer passar till landskap.
Svar från Grevture   2017-09-03 18:02
Om vi bortser från mellanformatskameror i 250 000-kronorsklassen är det nog mycket svårt hitta någon annan kamera just nu som verkar bättre lämpad för landskapsfoto än D850, närmsta konkurrenten i klassen under 100 000 är väl troligen D810 :-)

Vad med D850 saknar du för landskapsfoto?
esbtse   2017-09-08 15:25
får funera reelt priset är inte speciellt lustfyllt för en fattig civil ingengör.
2017-08-31 17:36   kennethvärmdö
Finns det någon information på hur små fokussteg den klarar i fokusstackingen?
Svar från Grevture   2017-08-31 23:51
Det jag har hört är att de minsta stegen du kan flytta mellan bilderna är en trettiondel av brännvidden.

Det finns redan en del diskussioner om det här verkligen är tillräckligt små steg, de stegen borde funka om man kör nedbländat, men en poäng med stackning är att kunna köra lite uppbländat så man minimerar diffraktion.
kennethvärmdö   2017-09-06 16:00
Inte på stackingnivå alltså brukar behöva 0.03 mm för ett objekt på ca 15mm.
Synd på en fantastiskt praktisk funktion för att jag inte ska behöva släpa på min Stackshot med
batteripack etc.

Merläsning

Profoto A1: Kraftfull speedlight anpassad för ljusformare

Det finns många tillverkare av kompakta kamerablixtar, speedlights, men få som gör blixtarna anpassade för att användas med ljusformare. Det har svenska Profoto tagit fasta på och utvecklat sin första kamerablixt: Profoto A1. Läs mer... 16

Phase One Trichromatic ger exaktare färger

Tillsammans med Sony har Phase One utvecklat ett färgfilter framför sensorn som ska ge mer exakta färger än tidigare filter. Det gör premiär i det nya bakstycket Phase One IQ3 100MP Trichromatic. Läs mer...

TTL-sändare för Fujifilm från Profoto

Profoto fortsätter utveckla sändare med TTL-blixtautomatik för fler märken. Sedan tidigare finns sändare för Canon, Nikon, Sony och Olympus. Nu kommer även en sändare som passar med Fujifilms TTL-system. Läs mer... 1

Fyra nya L-objektiv från Canon

Canon har uppdaterat sina L-zoomar de senaste åren. Nu är det dags att ersätta flera objektiv med fast brännvidd och addera några extra. Tre av objektiven är tilt/shift-makroobjektiv och det fjärde är ett kort ljusstarkt tele med bildstabilisering. Dessutom lanseras en ny makroblixt. Läs mer... 6

Hasselblad X1D får elektronisk slutare

Hasselblad fortsätter att utveckla nya funktioner till X1D-50c. Med den senaste versionen av kamerans mjukvara ges möjlighet att ändra storlek på AF-punkterna och att aktivera elektronisk slutare. Läs mer... 1

Nikon D850 är snabb och högupplöst

Nikon D850 har en bakbelyst 45-megapixelsensor och kan ta upp till 9 bilder per sekund. D850 kan även filma i 4K med hela sensorns bredd och har samma 153-punkters som autofokus Nikon D5. Läs mer... 63

TEST: Sony A9

Plus Sony A9 har utsetts till Årets kamera av EISA. Även Fotosidan ger kameran högt betyg. Sony A9 klarar 20 bilder/sekund, har nästan 700 fokuspunkter och översamplad 4K-video. Kameran håller vad den lovar, men det finns några irriterande småmissar. Läs mer... 45

Patent- och marknadsdomstolen fäller Wikimedia

Patent- och marknadsdomstolen har, i linje med Högsta domstolens tidigare beslut, fastställt att Wikimedia och andra som vill lägga ut omfattande samlingar av konst i offentlig miljö på nätet måste söka en bildlicens. Läs mer... 136

Dubbla processorer i Tamron SP 24-70/2,8 Di VC USD G2

Tamron SP 24-70/2,8 Di VC USD var världens första 24-70/2,8 med bildstabilisering. Nu har Tamron gjort om det populära objektivet med bättre mekanik, vädertätning, effektivare bildstabilisering och snabbare autofokus. Läs mer... 22

Zeiss Milvus 35/1,4 är ljustark och videoanpassad

Det tionde objektivet i Zeiss Milvus-familjen är en ljusstark och väderskyddad vidvinkel, främst tänkt för reportage, gatufoto och video. Läs mer... 29

4K och nytt råformat i Canon Eos C200

Canon utvidgar sitt Cinema Eos-system med C200 som blir den billigaste modellen med 4K. Canon Eos C200 är först ut med det nya råformatet Cinema RAW Light. Läs mer... 6

Triss i vidvinklar från Nikon

Nikon lanserar tre nya objektiv – alla med kraftig bildvinkel. En ljusstark supervidvinkel, en prisvärd ultravidvinkelzoom samt en fisheye-zoom. Läs mer... 34

Vi provar Sonys nya zoomar

Fotosidan har fått möjlighet att prova Sonys nya vidvinkelzoomar FE 16-35/2,8 GM och FE 12-24/4 G samt den nya telezoomen FE 100-400/4,5-5,6 GM OSS. Tre imponerande objektiv som utökar Sonys sortiment i bägge ändar av brännviddsskalan. Läs mer... 8

Fel på AF i vissa Canon-objektiv

Canon har upptäckt att visa objektivserier har defekt autofokus. Det är gratis att att få objektivet reparerat. Här kan du se om du är drabbad. Läs mer... 1

TEST: Panasonic Lumix GH5

Plus Panasonics GH-modeller är bra stillbildskameror, men deras fokus har hela tiden varit video. Nya GH5 tar videoprestanda och videofinesser till nya höjder. Dessutom utlovar Panasonic att att GH5 ska få ännu fler funktioner framöver. Läs mer... 9

Två vidvinkelzoomar från Sony

Sony utökar sitt objektivprogram på vidvinkelsidan med två nya vidvinkelzoomar, ett G-objektiv och ett GM-objektiv. Läs mer... 10

Profoto B1X ger mer kraft

Profotos batteridrivna blixt B1 ersätts av B1X som ger mer kraft i batteriet, med inställningsljuset och i HSS-läge. Dessutom lanseras fler OCF-ljusformare. Läs mer...

Laddad för 2 minuters fotografering

Varje år fotograferar Bill Frakes galopptävlingen Kentucky Derby. Finalen är över på två minuter. För att få bilder ur olika vinklar använder Bill Frakes och hans assistent mer ett femtiotal Nikon-kameror. Läs mer... 14

Profoto-sändare med TTL för Olympus

Olympus och Profoto har tillsammans utvecklat en blixtsändare som ger TTL-automatik och High Speed Sync med Profotos nya blixtar ihop med flera Olympus-kameror. Läs mer... 1

Elinchrom ELB 1200 överglänser solen

Fotosidan fick chansen att prova Elinchroms nya batteriblixt ELB 1200. Trots sol från klarblå himmel orkade blixten ge mer ljus än solen, och även om vi använde kamerans snabbaste slutartider. Läs mer... 3