Annons

Proffsfoto

TEST: Canon EF 24-105/4L IS II USM

Canon uppgraderar successivt alla sina L-zoomar eftersom kraven på skärpa och autofokus har ökat. Vi har testat Canon EF 24-105/4L II IS som är förbättrad på en rad punkter jämfört med sin 11 år gamla föregångare.

Canon EF 24-105/4L IS II USM är en helt ny konstruktion jämfört med föregångaren. Tanken är att få till bättre optiska och mekaniska egenskaper. Det märker vi bland annat på att objektivet känns kraftigare byggt än föregångaren, trots att även föregångaren når upp till det vi kan kalla proffskvalitet. Zoomringen är något trög, men går mjukt. Trögheten är inte optimal för video, men ger en solid kvalitetskänsla.

En annan förbättring för att stå emot yttre påfrestning är att frontlinsen fått en flourbeläggning som skyddar mot fett och smuts.

En 11 år nyare konstruktion innefattar givetvis också en mer effektiv bildstabilisering. Effektiviteten har ökat från 2,5 till 4 steg.

Det finns en möjlig förbättring för video som Canon inte nämnt i samband med lanseringen – det är att USM-motorn troligen fungerar bättre för autofokus i live-view än föregångaren. Canon USA uppger att objektiv konstruerade efter 2009 har en ny sorts USM-motor som ger mjukare fokusrörelser vid videofilmning. Föregångaren lanserades 2005.

Effektiv bildstabilisering. EF 24-105/4L IS II klarar att kompensera för skakningar med samma effekt som 4 stegs kortare slutartid. Den tidigare versionen klarade 2,5 steg. Stabiliseringen ger helt enkelt fler skarpa bilder. Bilddata: Lunds Domkyrka, Canon 1D X Mark II, f/5,6 1/15s ISO 3 200)

Bra skärpa och snygg oskärpa

Canon EF 24-105/4L IS II presterar skärpemässigt mycket likt sitt mindre syskon EF 24-70/4L IS. Båda ger mycket bra centrumskärpa, men tappar lite skärpa ut mot kanterna. Lillebror 24-70 har däremot mindre kraftig distorsion. Vi har inte haft möjlighet att testa EF 24-105/4L IS II mot sin föregångare, men MTF-kurvor och andra tester tyder på att de optiska skillnaderna är små.

Jämför vi med det betydligt dyrare EF 24-70/2,8L II så har det lite bättre centrumskärpa och en tydligt bättre kantskärpa.

Canon har försett objektivet med en bländare med 10 blad. Det ger runda oskärpecirklar även om mindre bländaröppningar används. I teleläge är bakgrundsskärpan ovanligt behaglig.

Det förekommer både kromatisk aberration och synbar distorsion, men inte mer än att det lätt går att korrigera bort i ett råkonverteringsprogram. En modern och avancerad antireflexbehandling (ASC) ger bra motljusegenskaper.

SLUTSATS

Canon EF 24-105/4L IS II är ett ovanligt bra allroundobjektiv sett till sitt stora brännviddsomfång, men så kostar det också en hel del. För den som har den första versionen är det inte säkert att det är lönt att uppgradera eftersom de båda versionerna är rätt lika skärpemässigt, skillnaderna ligger mer i mekanisk konstruktion, autofokus och bildstabilisering.



Magnus Fröderberg
Publicerad 2017-04-03. Läst av 7528 personer.
(Logga in för att skriva en kommentar)
2017-04-05 11:32   Damm på sensorn
"Bilddata: Lunds Domkyrka, Canon 1D X Mark II, f/2,5 /15s ISO 3 200)" f/2,5 låter lite för bra för att vara sant ;-)
Svar från froderberg   2017-04-05 13:20
1/15 sekund, inte 15 sekunder.
Damm på sensorn   2017-04-05 14:02
F/2,5 på en f/4 glugg?
tumlaren   2017-04-07 07:37
Canon 1D X Mark II, f/5,6 1/15s ISO 3 200
Står det om man läsa.
2017-04-07 16:03   Nilssonaskim
"frontlinsen fått en flourbeläggning som skyddar mot fett och smuts."
Rätta till:
"frontlinsen fått en flourbeläggning som skyddar mot fett och smuts."
2017-04-08 11:20   fotose2004
Wow, objektivtest, en bild på frihand och slutartiden 1/15 sek samt iso 3200.
Svar från froderberg   2017-04-08 16:43
Det kan ju vara så att vi tagit fler bilder ...
2017-04-12 08:15   brutusostling
Visst är det fantastiskt. Att en bild tagen med 24 mm brännvidd och slutartiden 1/15 s. blir skarp med dagens bildstabiliseringsteknik är dock inte förvånande.(Ovan nämns dock inte brännvidden som användes.) I klassisk fotografi, före bildstabiliseringsrevolutionen, sa man att man kan handhålla ett objektiv på samma slutartid som dess brännvidd. Ett 300-mm-objektiv skulle man alltså kunna handhålla på 1/300 s., ett 50 mm på 1/50 s., en 24 mm på 1/25 s. och så vidare. Förutsatt att man höll kameran stadigt. Teoretiskt sett ska ett objektiv som har fyra stegs bildstabilisering vid 24 mm brännvidd klara att handhållas på inte bara 1/12 s. (motsvarar ett steg) eller 1/6 s. (motsvarar två steg) eller 1/3 s. (tre steg) utan rentav på mer än en halv sekund, på 0,66 s. Min erfarenhet är att detta stämmer med de nya objektiven. När jag första gången testade Canons nya EF 400 mm f/2,8 tog jag en bild i en butik med tidsautomatik, jag tittade på LCD-skärmen, såg slutartiden som hade blivit 1/20 s. och tänkte att den får jag slänga. Sen förstorade jag bilden och till min förvåning var den skarp på 1/20 sekund. Och när jag räknade efter stämde detta med fyra stegs bättre bildstabilitet. Samma hände när jag kom hem med den nya EF 600 mm f/4 L IS II USM. Första bilden jag tog på en bokrygg därhemma hade slutartiden 1/40 s. Den var skarp. Fyra stegs ökning innebär att jag ska kunna handhålla 600 mm fullformat vid inte bara vid 1/300 s. (motsvarar ett steg), 1/150 s. (två steg) eller 1/75 s. (tre steg) utan med en så lång slutartid som 1/37,5 s. eller avrundat 1/40 s. (Om detta sedan innebär att jag får rörelseoskärpa hos fågeln eller vad det kan röra sig om, det är en annan fråga.) Dagens kameror och objektiv ger oss fantastiska möjlighet att fotografera med långa slutartider utan stativ.

Merläsning

Zeiss Milvus 35/1,4 är ljustark och videoanpassad

Det tionde objektivet i Zeiss Milvus-familjen är en ljusstark och väderskyddad vidvinkel, främst tänkt för reportage, gatufoto och video. Läs mer... 14

4K och nytt råformat i Canon Eos C200

Canon utvidgar sitt Cinema Eos-system med C200 som blir den billigaste modellen med 4K. Canon Eos C200 är först ut med det nya råformatet Cinema RAW Light. Läs mer... 6

Triss i vidvinklar från Nikon

Nikon lanserar tre nya objektiv – alla med kraftig bildvinkel. En ljusstark supervidvinkel, en prisvärd ultravidvinkelzoom samt en fisheye-zoom. Läs mer... 34

Vi provar Sonys nya zoomar

Fotosidan har fått möjlighet att prova Sonys nya vidvinkelzoomar FE 16-35/2,8 GM och FE 12-24/4 G samt den nya telezoomen FE 100-400/4,5-5,6 GM OSS. Tre imponerande objektiv som utökar Sonys sortiment i bägge ändar av brännviddsskalan. Läs mer... 8

Fel på AF i vissa Canon-objektiv

Canon har upptäckt att visa objektivserier har defekt autofokus. Det är gratis att att få objektivet reparerat. Här kan du se om du är drabbad. Läs mer... 1

TEST: Panasonic Lumix GH5

Plus Panasonics GH-modeller är bra stillbildskameror, men deras fokus har hela tiden varit video. Nya GH5 tar videoprestanda och videofinesser till nya höjder. Dessutom utlovar Panasonic att att GH5 ska få ännu fler funktioner framöver. Läs mer... 9

Två vidvinkelzoomar från Sony

Sony utökar sitt objektivprogram på vidvinkelsidan med två nya vidvinkelzoomar, ett G-objektiv och ett GM-objektiv. Läs mer... 10

Profoto B1X ger mer kraft

Profotos batteridrivna blixt B1 ersätts av B1X som ger mer kraft i batteriet, med inställningsljuset och i HSS-läge. Dessutom lanseras fler OCF-ljusformare. Läs mer...

Laddad för 2 minuters fotografering

Varje år fotograferar Bill Frakes galopptävlingen Kentucky Derby. Finalen är över på två minuter. För att få bilder ur olika vinklar använder Bill Frakes och hans assistent mer ett femtiotal Nikon-kameror. Läs mer... 14

Profoto-sändare med TTL för Olympus

Olympus och Profoto har tillsammans utvecklat en blixtsändare som ger TTL-automatik och High Speed Sync med Profotos nya blixtar ihop med flera Olympus-kameror. Läs mer... 1

Elinchrom ELB 1200 överglänser solen

Fotosidan fick chansen att prova Elinchroms nya batteriblixt ELB 1200. Trots sol från klarblå himmel orkade blixten ge mer ljus än solen, och även om vi använde kamerans snabbaste slutartider. Läs mer... 3

Canon centraliserar servicen till Göteborg

För tre år sedan stängdes Canon-verkstaden i Malmö. Nu har även verkstäderna i Stockholm och Linköping bommat igen eftersom Canon koncentrerar all service till Mölndal utanför Göteborg. Som kompensation bjuder Canon på frakten om man lämnar in utrustningen hos vissa fotohandlare. Läs mer... 4

Nya videoobjektiv från Sigma

Sigma fortsätter utvidga sitt utbud av objektiv för professionell video. De nya videoobjektiven baseras på stillbildsobjektiven 14/1,8 Art och 135/1,8 Art som nyligen lanserats. Läs mer...

Canon EOS 5D Mark IV får C-log

I vårt test av Canon Eos 5D Mark IV gav vi minus för att kameran saknade C-log. Canon har tagit fasta på kritiken och nu kan 5D Mark IV uppgraderas och få C-log, som bland annat kan ge större dynamiskt omfång. Läs mer... 4

Kompakt videozoom med EF-fattning

Canon CN-E 70-200mm t/4,4 L IS KAS S är en relativt kompakt zoom för filmning. Objektivet tecknar ut småbildsformatet och har motorzoom och bildstabilisering. Den motordrivna zoomningen kan fjärrstyras. Läs mer...

Sony A9: Proffskamera som tar 20 bilder per sekund

Sony Alpha 9 (A9) liknar till utseendet A7-seriens andra generation, men är kraftigare byggd och kan ta 20 bilder per sekund med en nykonstruerad 24-megapixelsensor. Läs mer... 59

Sony FE 100-400/4,5–5,6 GM OSS ger mer räckvidd

300 mm har hittills varit den längsta brännvidden hos Sonys objektiv med E-fattning. Nu kommer FE 100-400/4,5–5,6 GM OSS som ger ännu lägre räckvidd. Läs mer... 7

Nya objektiv till Fujifilm GFX

Fujifilm GFX 50s har nyligen kommit ut på marknaden med tre objektiv. Fujifilm meddelar nu att ytterligare två objektiv är färdiga och offentliggör dessutom en roadmap som visar ännu fler kommande objektiv. Läs mer... 5

TEST: Canon EF 16-35/2,8L III USM

En uppdatering av Canons 16-35/2,8 har efterfrågats i flera år. Nu står det klart varför Canon inte stressat fram EF 16-35/2,8L III. De har utnyttjat tiden till att få fram en vidvinkelzoom med optiska prestanda som få objektiv med fast brännvidd når upp till. Läs mer... 1

TEST: Sony FE 50/1,4 ZA, 50/1,8 och 50/2,8 Macro

Sony har fått en del kritik för att de varit långsamma med att bygga upp ett objektiv­utbud till sina spegelfria kameror. Men i en del av utbudet har du gott om alternativ: normalobjektiv. Vi har testat tre nya normaler från Sony med tydligt skilda egenskaper. Läs mer... 2