Proffsfoto

TEST: Canon EOS 7D Mark II

Plus

Proffsprestanda till amatörpris. Fågelfotografernas nya standardkamera. Eller 1D X light. Det finns många sätt att beskriva Canon Eos 7D Mark II.

Få obegränsad och direkt tillgång till denna och alla plus-artiklar för bara 16 kr första månaden*

Fotosidan Plus kampanj 1 månad

Direkt efter genomförd beställning så kan du läsa denna artikel.

Dessutom får du som Plus-medlem:

  • Fri uppladdning av bilder
  • Obegränsad tillgång till alla artiklar, nyheter och video
  • Egen blogg och portfolio
  • Mindre reklam
  • Rabatt på kameraförsäkring hos Gefvert
  • Rabatt på tidningen Fotosidan Magasin
  • Rabatt på böcker i Fotosidans butik

* Beställningen gäller ett löpande medlemskap om tre månader som automatiskt förlängs där månad två och framåt kostar 20 kr per månad. Ingen uppsägningstid men betald avgift betalas inte tillbaka.



Magnus Fröderberg
Publicerad 2015-03-09. Läst av 18202 personer.
2015-03-09 17:21   Bengf
En kraftfull kamera, där autofokusprestandan lyser lite extra. Amatörpris där i mot vet jag inte riktigt hur man skall förhålla sig till, det finns FF-kameror med skaplig prestanda till lägre pris, om ett år dock kan nog Amatörpris passa bättre.
2015-03-09 22:11   JanG
Den mindre sensorn är aldrig en fördel vid fågelfotografering, hur gärna man än vill tro det. Och man får inte längre brännvidd för att man har en mindre sensor, brännvidden är vad den är oavsett hur stor sensorn är. Många gånger är det däremot en fördel med en större sensor. Här är några exempel:

1. När man är så nära fågeln att man inte behöver beskära bilden får man bättre bildkvalité med en större sensor.

2. Med en fullformatskamera kan man ofta göra det lätt för sig vid fotograferingsögonblicket och placera fågeln i mitten av bilden. När man sedan beskär bilden har man p.g.a. av den större bildytan ändå möjlighet att få till en bra komposition.

3. Vid fotografering av flygande fågel är det lättare att hitta och få in fågeln i sökaren med en fullformatskamera.

4. Flyger fågeln emot dig kan du fotografera fågeln när den är närmare än vad du kan med en kamera med aps-c sensor p.g.a. av den större bildytan.

Är brännvidden och sensortekniken densamma är en fullformatskamera nästan alltid att föredra. Det som talar för kameror med aps-c sensorer är priset.
Svar från froderberg   2015-03-09 22:23
Precis som du skriver så står det i testet att aps-c-kameror är ett billigare alternativ.
A I Nikolis   2015-03-10 07:38
"2. Med en fullformatskamera kan man ofta göra det lätt för sig vid fotograferingsögonblicket och placera fågeln i mitten av bilden. När man sedan beskär bilden har man p.g.a. av den större bildytan ändå möjlighet att få till en bra komposition."

Fast hur får du det till att vara en fördel med just fullformat? Utsnittet beror ju förutom sensorstorleken även på brännvidd och avstånd till motivet. I din beskrivna situation skulle man t.ex kunna använda ett 400mm på aps-c istället för 600mm på fullformat, och då ha samma möjlighet.
JanG   2015-03-10 09:21
Precis som du skriver Alexander så blir bildytan densamma om man har motsvarande kortare brännvidd på en aps-c kamera, och då försvinner den fördel jag beskriver i punkt 2.
Men försvinner gör också en hel del bildkvalité jämfört med en fullformatskamera.
Så återigen: En fullformatskamera är nästan alltid att föredra.
2015-03-10 08:22   Iore117
"Det går att ställa in bildfrekvenser mellan 24p och 60p."
I svenska/europeiska sammanhang är det intressant vilka bildfrekvensen mellan 24 och 60 som går att ställa in, speciellt om det går att ställa in 25p, 50i eller 50p så materialet kan smidigt användas på denna sidan Atlanten.
2015-03-14 14:03   Neq
Jag blir så trött. Du skriver så här Magnus: "För pressfotografen som fotar mycket sport finns det fortfarande fördelar med 1D X. Det kortare skärpedjupet som 1D X ger kan behövas för att sudda ut en tråkig läktare i bakgrunden. "
Skärpedjupet har inget med sensorstorleken att göra. Skärpedjupet beror på förstoringsgraden, vilket i sin tur bror på brännvidd och bländare, Det enda APS-C sensorn gör med bilden som objektivet projicerar är att den beskär bildytan mer än FF sensorn. Ett Canon EF 200/2,0L IS USM exempelvis ger samma bokeh och skärpedjup på både FF och APS-C. Det enda APS-C gör är att den beskär bildcirkeln kraftigare.

Detta som du skriver är dock sant: "Småbildssensorn i 1D X utnyttjar de vidvinklarna i L-serien bättre." Detta stämmer eftersom APS-C beskär mer av bildcirkeln än FF.

Rätta mig om jag har fel. Men jag tror inte det.
martinator   2015-03-14 18:25
Du har delvis fel...
"Skärpedjupet beror endast på två saker; det relativa bländarvärdet och avbildningsskalan. För att fylla ut en större sensor med ett visst motiv krävs större avbildningsskala. Detta erhåller man genom att välja en längre brännvidd, och man får då ett kortare skärpedjup. En kompaktkamera med väldigt liten sensor behöver också mycket mindre avbildningsskala för att få samma utsnitt, och därigenom också mycket större skärpedjup vid ett visst bländarvärde."
Neq   2015-03-14 19:31
Jag pratar inte om att fylla sensorn så att man får samma utsnitt. Det är samma tankevurpa Magnus gör i artikeln. Samma objektiv ger samma skärpedjup oavsett sensorn som tar emot bilden. Avbildningsskalan påverkas inte av sensorstorleken.

Blir det någon skillnad om du tar en bild med en viss bländare med en FF-sensor och beskär den i PS till APS-C format och man tar samma bild med samma bländare med samma objektiv på samma avstånd med en APS-C-sensor?

Så egentlige borde sportfotografer gilla crop-sensorn för då kunde de använda en kortare brännvidd och därmed lättare kamera. Istället för en 300 mm f/2,8, använda en 200 f/2,8 osv.

Problemet är att man blandar ihop korten och odlar en myt. Man vill ha samma utsnitt. Det är då man får olika skärpedjup eftersom man måste ha en annan brännvidd.

Samma objektiv ger samma skärpedjup. Det är bara utsnittet som skiljer pga av sensorstorlek. Om du sätter en 200 mm-glugg på en kompaktkamera blir skärpedjupet vid samma bländare och avstånd samma som om den satt på en FF-kamera.

Vill du ha samma utsnitt så är saken en annan, men då talar vi inte om samma brännvidd.
Svar från froderberg   2015-03-16 09:39
Vi är nog ense om fysiken, att samma utsnitt ger olika skärpedjup. Jag håller med om att objektivet inte får olika egenskaper med olika sensorer, utan att det beror på olika fokusavstånd.

Att jämföra vid samma utsnitt är det mest verklighetsnära fållningssättet. Det går inte att komma till redaktören och säga att jag klippte av huvudet på Zlatan för att få en snyggt utsuddad bakgrund med min aps-c-kamera. Samma sak med porträtt, kompositionen/utsnittet är prio ett.

En parallell kan dras till hur man jämför EOS 7D Mark II med EOS 5Ds. Jämför man dem med samma avstånd till motivet, med samma objektiv och i 100 procent visning på skärm så får vi i det närmaste samma inryck av bilden. Är det ett relevant sätt att jämföra? Nej, eftersom i praktiken vill vi ha samma utsnitt oavsett kamera. Och då får vi istället skillnader i brus och upplösning.
JanG   2015-03-18 11:53
Jag håller med dig Magnus när du skriver ”Att jämföra vid samma utsnitt är det mest verklighetsnära förhållningssättet”.
Gör man det skall det mycket till om en liten APS-C sensor skall kunna jämföra sig bildkvalité med en fullformatssensor, även om APS-C sensorn har lite fler pixlar.
2015-03-19 09:19   Baidof
Get a life!
2015-03-19 16:00   Fredrik Klintberg
Någon som har en siffra på hur många fågelfotografer som häckar i Sverige?
2015-03-21 14:18   PierreS
Jag köpte 7d m2 för att det är det bästa jag tycker att jag har råd med som amatör. Prismässigt lika på fullformatsidan är ju 6d men jag tycker att med det jag fotar är bra autofokus viktigare än sensorstorlek. Jag rapporterar emellanåt till artdatabanken och då är GPS en mycket bra funktion att ha till hands.
2015-03-24 23:24   zanoii
"Helt nytt är en möjlighet att finjustera själva fokusrörelserna med inställningar för hastighet och känslighet."

Den möjligheten fanns väl även på första 7D om jag inte minns helt galet?
2015-04-12 21:39   RolfE
Sedan 1 år är jag van vid EOS 1DC (samma AF som 1DX) och EF 200-400 mm.
Jag har just påbörjat ett projekt med ett häckande tranpar.
Har nu skaffat en EOS 7D MkII och ett Tamron 150-600 mm som komplement i första hand för stillbilder (1DC används främst för 4K-video).
På båda dessa långa telezoomar fungerar AF fantastiskt snabbt o. bra för mig på 7DII. Jag har testat och jämförts fokuseringen med en SHOGUN och fokuserat manuellt med focuspeeking och jag kan inte se någon skillnad!
På Tamron m bl 8 fungerar AF blixtsnabbt.
Tamron 150-600 mm: fungerar över förväntan för mig även vad avser skärpan på 600 mm (900 mm), åtminstone när ljuset är hyggligt. Vad jag kan se räcker det med ett stegs nedbländning.
Bruset på 7DII är större än på t.ex. 5DIII men jag tycker inte det på något sätt ät svårt att hantera.
Sammantaget är 7DMkII verkligen en 1DX Light!

Merläsning

Profoto A1: Kraftfull speedlight anpassad för ljusformare

Det finns många tillverkare av kompakta kamerablixtar, speedlights, men få som gör blixtarna anpassade för att användas med ljusformare. Det har svenska Profoto tagit fasta på och utvecklat sin första kamerablixt: Profoto A1. Läs mer... 12

Phase One Trichromatic ger exaktare färger

Tillsammans med Sony har Phase One utvecklat ett färgfilter framför sensorn som ska ge mer exakta färger än tidigare filter. Det gör premiär i det nya bakstycket Phase One IQ3 100MP Trichromatic. Läs mer...

TTL-sändare för Fujifilm från Profoto

Profoto fortsätter utveckla sändare med TTL-blixtautomatik för fler märken. Sedan tidigare finns sändare för Canon, Nikon, Sony och Olympus. Nu kommer även en sändare som passar med Fujifilms TTL-system. Läs mer... 1

Fyra nya L-objektiv från Canon

Canon har uppdaterat sina L-zoomar de senaste åren. Nu är det dags att ersätta flera objektiv med fast brännvidd och addera några extra. Tre av objektiven är tilt/shift-makroobjektiv och det fjärde är ett kort ljusstarkt tele med bildstabilisering. Dessutom lanseras en ny makroblixt. Läs mer... 6

Hasselblad X1D får elektronisk slutare

Hasselblad fortsätter att utveckla nya funktioner till X1D-50c. Med den senaste versionen av kamerans mjukvara ges möjlighet att ändra storlek på AF-punkterna och att aktivera elektronisk slutare. Läs mer... 1

Nikon D850 - Vi har provat den

Vi har provat Nikon D850. Det dominerande intrycket är av en genuin universalkamera som skall klara alla sorters fotouppdrag. Som bonus har den smarta finesser som heltyst läge och fokusstackning. Läs mer... 48

Nikon D850 är snabb och högupplöst

Nikon D850 har en bakbelyst 45-megapixelsensor och kan ta upp till 9 bilder per sekund. D850 kan även filma i 4K med hela sensorns bredd och har samma 153-punkters som autofokus Nikon D5. Läs mer... 63

TEST: Sony A9

Plus Sony A9 har utsetts till Årets kamera av EISA. Även Fotosidan ger kameran högt betyg. Sony A9 klarar 20 bilder/sekund, har nästan 700 fokuspunkter och översamplad 4K-video. Kameran håller vad den lovar, men det finns några irriterande småmissar. Läs mer... 45

Patent- och marknadsdomstolen fäller Wikimedia

Patent- och marknadsdomstolen har, i linje med Högsta domstolens tidigare beslut, fastställt att Wikimedia och andra som vill lägga ut omfattande samlingar av konst i offentlig miljö på nätet måste söka en bildlicens. Läs mer... 136

Dubbla processorer i Tamron SP 24-70/2,8 Di VC USD G2

Tamron SP 24-70/2,8 Di VC USD var världens första 24-70/2,8 med bildstabilisering. Nu har Tamron gjort om det populära objektivet med bättre mekanik, vädertätning, effektivare bildstabilisering och snabbare autofokus. Läs mer... 22

Zeiss Milvus 35/1,4 är ljustark och videoanpassad

Det tionde objektivet i Zeiss Milvus-familjen är en ljusstark och väderskyddad vidvinkel, främst tänkt för reportage, gatufoto och video. Läs mer... 29

4K och nytt råformat i Canon Eos C200

Canon utvidgar sitt Cinema Eos-system med C200 som blir den billigaste modellen med 4K. Canon Eos C200 är först ut med det nya råformatet Cinema RAW Light. Läs mer... 6

Triss i vidvinklar från Nikon

Nikon lanserar tre nya objektiv – alla med kraftig bildvinkel. En ljusstark supervidvinkel, en prisvärd ultravidvinkelzoom samt en fisheye-zoom. Läs mer... 34

Vi provar Sonys nya zoomar

Fotosidan har fått möjlighet att prova Sonys nya vidvinkelzoomar FE 16-35/2,8 GM och FE 12-24/4 G samt den nya telezoomen FE 100-400/4,5-5,6 GM OSS. Tre imponerande objektiv som utökar Sonys sortiment i bägge ändar av brännviddsskalan. Läs mer... 8

Fel på AF i vissa Canon-objektiv

Canon har upptäckt att visa objektivserier har defekt autofokus. Det är gratis att att få objektivet reparerat. Här kan du se om du är drabbad. Läs mer... 1

TEST: Panasonic Lumix GH5

Plus Panasonics GH-modeller är bra stillbildskameror, men deras fokus har hela tiden varit video. Nya GH5 tar videoprestanda och videofinesser till nya höjder. Dessutom utlovar Panasonic att att GH5 ska få ännu fler funktioner framöver. Läs mer... 9

Två vidvinkelzoomar från Sony

Sony utökar sitt objektivprogram på vidvinkelsidan med två nya vidvinkelzoomar, ett G-objektiv och ett GM-objektiv. Läs mer... 10

Profoto B1X ger mer kraft

Profotos batteridrivna blixt B1 ersätts av B1X som ger mer kraft i batteriet, med inställningsljuset och i HSS-läge. Dessutom lanseras fler OCF-ljusformare. Läs mer...

Laddad för 2 minuters fotografering

Varje år fotograferar Bill Frakes galopptävlingen Kentucky Derby. Finalen är över på två minuter. För att få bilder ur olika vinklar använder Bill Frakes och hans assistent mer ett femtiotal Nikon-kameror. Läs mer... 14

Profoto-sändare med TTL för Olympus

Olympus och Profoto har tillsammans utvecklat en blixtsändare som ger TTL-automatik och High Speed Sync med Profotos nya blixtar ihop med flera Olympus-kameror. Läs mer... 1