TEST: Nikon 24-70/2,8E VR ED

Pressfotografens verktyg. Stabilisering gör 24-70/2,8 ännu mångsidigare, snabbare fokus gör jobbet enklare. Notera frånvaron av flare trots en spotlight rakt i kameran. (52 mm f/5 1/400s ISO 6 400). Foto: Martin Agfors

För proffs och för många entusiaster är en ljusstark normalzoom ofta det mest använda bruksobjektivet. Nikon har nu moderniserat sin 24-70/2,8 där den mest slående nyheten är stabilisering. Men även den elektroniska bländaren kan visa sig viktig.

Förra versionen av Nikons ljusstarka proffsnormalzoom kom 2007 och har varit ett omtyckt objektiv. Men det har muttrats lite om mjuka hörn och kanter. Där ser vi faktiskt tydlig skillnad mellan den nya och gamla versionen. Skärpan i hörn och kanter är tydligt bättre genom hela omfånget. Det här gör objektivet mer lättanvänt, du får en mer förutsägbar skärpa även när du komponerar med motiv utåt kanterna.

I mitten av bilden är skärpan ungefär som gamla versionen, utom vid 70 mm där även mittskärpan är lite bättre. Vilket lär uppskattas för porträttbilder. På tal om det så är oskärpeteckningen trevligt nog lika bra som hos det gamla objektivet, mjuk och med ovanligt snygga oskärpecirklar för en normalzoom. Även förmågan att hantera starka ljuskällor i bilden är bra, det finns flare, men den är överraskande måttlig för ett så komplext objektiv.

Objektivet klarar motljus bra.

Nya AF-S 24-70 mm f/2,8E VR är 170 gram tyngre och 22 mm längre än sin föregångare. En del av detta är säkert orsakat av stabiliseringen. Men i praktisk användning märks detta överraskande lite. Vi har kört bägge versionerna sida vid sida, inte ens på en relativt lätt kamera som en D610 är skillnaden speciellt märkbar under fotografering.

Något vi däremot märkte när vi körde bägge versionerna sida vid sida var hur mycket snabbare fokuseringen är i den nya. Vi körde en del med D610 i svagt ljus, där dess autofokus lätt blir lite velig. Här fungerade det märkbart bättre med nya 24-70.

Stabiliseringen fungerar mycket bra och är genuint hjälpsam. Visst, stabilisering är ännu viktigare i till exempel en 70-200, men det  är trots allt en bra hjälp även här.

En nyhet som idag bara märks genom att du ser nedbländning i live view är den elektroniskt styrda bländaren. Mer intressant är att den kan möjliggöra snabbare serietagning i kommande kameror. Du slipper en mekanisk länkning som tar plats och det borde dessutom göra det lättare att köra objektivet med adaptrar av olika slag.

SLUTSATS

Nikons nya AF-S 24-70 mm f/2,8E VR har jämnare kvalitet över bildytan än sin föregångare. Stabiliseringen är hjälpsam och fungerar bra, fokuseringen är snabbare och säkrare. Det här är ingen måste-uppgradering för de som har en 24-70 idag, men det har gjort ett bra objektiv både bättre och mer mångsidigt.



Martin Agfors
Publicerad 2016-03-27. Läst av 11480 personer.


Bättre kantskärpa. Den tydligaste optiska prestandaskillnaden mot förra versionen (till vänster) är bildkvalitet utanför bildens centrum där nya (till höger) är tydligt bättre. Däremot vinjetterar den nya faktiskt en aning mer, men det är ett mycket mindre problem än sämre skärpa.



Denna annonszon syns endast för oinloggade eller ej Plus-medlemmar. Plus kostar från 14 kr / månad
2016-03-27 19:54   rayoflight
Elektroniskt styrd bländare hade ju Canon redan vid introduktionen av EOS-konceptet på 1980-talet. Då talades det bara om att de övergav FD-fattningen. Hur blir det med bakåtkompatibiliteten hos Nikon nu då? Blir det både mekanisk och elektronisk styrning av bländaren?
bomalt   2016-03-27 20:50
Enligt Nikon är objektiv med elektronisk bländare kompatibla med följande kameror: D5-serien, D4-serien, D3-serien, Df, D810-serien, D800-serien, D750, D700, D610, D600, D300-serien, D7200, D7100, D7000, D5500, D5300, D5200, D5100, D5000, D3300, D3200 och D3100. Sätter man objektivet på andra kameramodeller än ovan kan det endast köras på "full glugg", dvs 2,8 i det här fallet.
Svar från Grevture   2016-03-27 21:26
De första Nikon-objektiven med elektronisk bländare kom faktiskt 2008 (PC-E-objektiven med tilt/skift där en mekanisk koppling blir extra krångligt). Nu senaste åren har man gradvis börjat använda det i allt fler objektiv, som senaste generationen av stora supereteleobjektiv, nya lilla 300/4 PF eller 200-500. Dels handlar det nog om att man få en enklare konstruktion (mekaniska kopplingar är alltid krångliga) men dels också om att klara snabbare serietagning.

Det är ju del av en allmän utveckling i hela kameravärlden: mekaniska kopplingar försvinner och ersätts av elektroniska.
PMD   2016-03-30 00:22
RImligen borde då alla Nikonkameror sen 2008 klara att styra objektiv med elektrisk bländare och det stämmer nästan med Bos lista ovan. D300S var väl för fast i äldre hårdvara.
Svar från Grevture   2016-03-30 01:23
Enkelt uttryckt: Från och med D3 och D300 (som presenterades hösten 2007) och framåt kan kameror ställa bländaren i objektiv med e-bländare precis som med entraditionell bländare

Med många äldre kameror (digitala före D3/D300, och tillbaka en bit in i filmtiden, F100, F80 osv) kan man komma runt det med det Nikon kallar "One-touch preset aperture operation" i sina bruksanvisningar. Avtrycket triggar inte nedbländning, utan man får först trycka på nedbländningsknappen för att blända ned objektivet från maxbländaren.

Per: Men vad skulle problemet med D300s vara menar du? D300 klarar ju e-bländare ...
PMD   2016-03-30 01:50
Jag läste slarvigt. D300 finns ju faktiskt med i Bos lista.

Intressant med "One-touch preset aperture operation". Nedbländningsknappen triggar alltså nedbländning elektriskt, men inte avtryckarknappen? Det tycks mig som en liten miss, men numera är det väl få som besväras av det.
iSolen.se   2016-03-30 09:23
Tycker också det verkar väldigt konstigt, jag får väl leta fram någon gammal kamera och prova om det går att blända ner detta objektiv med tex gamla F501 från 80-talet med nedbländningsknappen.
Svar från Grevture   2016-03-30 09:47
2016-03-28 00:36   iSolen.se
Fotar väldigt mycket med detta objektiv, jag uppgraderade från gamla 24-70 och är jättenöjd, fokus och skärpa är klart bättre men jag köpte det för VR.

En detalj att nämna är filterdiametern som nu är 82. Det gör att man inte kan låta lock "gå runt" mellan objektiven och värre; jag måste köpa ny uppsättning av ND och polaroidfilter så det blir mer pengar och mer att kånka på.
Palletheking   2016-03-31 22:18
Jag hade optiken hemma och snabbtestade lite. Tyckte inte den var skarpare än äldre modellen. Skickade tillbaka den omgående pga att den var betydligt mjukare när man fotade nära objektet
2016-03-29 09:18   snap01
Till Martin som testar mycket optik. Har en fråga jag har alltid upplevt att Canon pro optik har bättre motljus egenskaper än nikon dito. Oftast tecknar dom kraftigt motljus snyggare nedbländat med (stjärneffekt). Är canons motsvarighet till nikons nano coating böttre ?
Svar från Grevture   2016-03-29 12:16
Jag tror det mest handlar om lite prioriteringar i designen, snarare än att man är olika skicklig på antireflexbehandling.

Jag har ju själv i det längsta fortsatt använda en gammal (och i mitt fall dessutom lite trasig) AF-S 17-35/2,8 mycket just för att den hanterar starka ljuskällor i bilden så snyggt. Och det är en design från 90-talet helt utan modern nanocoating. Visst hjälper bra antireflexbehandling - det är ett av de områden där man ser en generell och rätt tydlig fördel hos modernare objektiv jämfört med äldre - men man måste ändå i grunden ha en optisk konstruktion som är bra på motljus.
2016-05-20 12:09   Erik Schalin
Jag är nyfiken på hur den står sig emot Tamrons 24-70 med stabilisering.
Är den värd 2,5 stycken Tamron?
Svar från Grevture   2016-05-20 13:29
Det blir ganska olika svar beroende på vem som ställer frågan: För en hobbyfotograf med begränsad budget, nej. För en heltidsarbetande yrkesfotograf, definitivt. De flesta här på Fotosidan hamnar väl någonstans på vägen mellan de två ytterligheterna.
Erik Schalin   2016-05-20 17:26
Jag håller med dig om att värderingsuttrycket aldrig kan få ett svar. Det beror ju också på hur många man tänkt förbruka.....
Fast jag tänkte mer på synbara skillnader:
Skärpa
AF säkerhet
AF snabbhet
AF i dåligt ljus
Färg, om de diffar mycket
Motljus
Är skillnaderna tydligt märkbara eller är det bara nyanser.
Svar från Grevture   2016-05-20 19:24
Jag jämförde huvudsakligen mot Nikons äldre version, och i viss mån mot Canons variant. För att ge svar på dina frågor skulle jag behöva köra det här objektivet sida vid sida med Tamrons variant. Men jag har hört från andra som först kört Tamron och sedan bytt till antingen den förra Nikon-varianten eller den här nyare, att det mest märkbara är en skillnad i snabbhet/säkerhet i AF plus att oskärpan är annorlunda (bättre/sämre där är ju mycket en smaksak). Skärpemässigt är det så vitt jag vet ganska små skillnader, i alla fall i mitten av bilden.
Erik Schalin   2016-05-20 21:28
Tack så mycket
2016-05-24 01:31   lonian
Bytte ut mitt Nikon 24-70 den utan VR till Tamron 24-70 med VR. Med VR och lättare i handen känner jag mig riktigt nöjd med bytet. Visst är det kul att ha Nikons egna gluggar, men ibland blir det nästan överdrivet dyrt och tungt tycker jag.
Svar från Grevture   2016-05-24 16:28
Som jag skrev i svaret till Erik så är nog Tamrons objektiv svårt att slå för konsumenter, för många är prisskillnaden för stor för att kunna motiveras.

För yrkesfotografer ser det ju lite annorlunda ut, där kan kostnaden för en missad bild snabbt äta upp skillnaden i inköpspris och det är ju mycket därför man ofta är beredd att betala rejält mycket mer även för vad som kan kännas som små skillnader.
2016-05-24 09:09   snap01
testade du den emot canons 24-70 2,8 L II som har varit klassledande med deras nya ? Den fick en kraftig förbättring på kantskärpan mot föregångaren. Min 24-70 nikons gamla är rätt mjuk på full öppning visserligen kör jag nerbländat för det mesta men frågan är viilken är skarpast canon (nya) 24-70 eller nikons nya ?
Svar från Grevture   2016-05-24 16:24
Jag jämförde skärpa, och konstaterade att jag inte såg så mycket skillnad i mitten, men att Nikon-objektivet var skarpare utåt kanterna.

Roger Cicala på Lensrentals har kollat det mer vetenskapligt, och av deras test framgår att Canon har en aning bättre prestanda i mitten, men Nikon är bättre i kanterna.
https://www.lensrentals.com/blog/2015/10/nikon-24-70mm-f2-8-ed-af-s-vr-sharpness-optical-bench-testing

Merläsning

Är en av de bästa analoga kamerorna på väg tillbaka?

Ihärdiga rykten på nätet påstår att en av världens kanske bästa analoga kameror är på väg att göra comeback. Läs mer...

Bildmanipulering - vad är det?

Fotosidan har sedan starten ett dokument som beskriver vad vi menar med manipulation. Ordet i sig är negativt laddat och ramarna för det är alltid debatterat. Ansel Adams ansåg skapa rena bilder ("pure photography") men manipulerade han bilder enligt vår definition? Läs mer... 13

TEST: Sigma 135/1,8 DG HSM Art

Plus Sigmas Art-serie har blivit synonym med hög kvalitet. Nya Sigma 135/1,8 Art är inget undantag. Objektivet är faktiskt bättre än bra med extremt hög optisk prestanda. Läs mer... 7

Adobe gör rekordvinst

Adobe har återigen kommit med en kvartalsrapport med rekordvinst. Omsättningen ökade 26 procent och vinsten har ökat cirka 50 procent. Läs mer... 12

Vinn workshop med Magnus Nyman/N

Tillsammans med Olympus anordnar Fotosidan en fototävling med tema rovfågel, där vinsten är att få åka på workshop med Magnus Nyman/N, redovisa bilder och bli publicerad på Fotosidan. Tävlingen är öppen och sista dag att ladda upp är 31 oktober. Läs mer...

Loppis och internationell fotografi på Uppsala Fotofestival

Årets upplaga av Uppsala Fotofestival bjuder på ett brett program med allt från kameraloppis till paneldebatt till utställningar av etablerade utländska konstfotografer. Festivalen pågår 21-24 september. Läs mer... 1

Fotosidan-medlem vinner fotografins fredspris

19 000 bilder från 165 länder hade skickats in till Alfred Fried Photography Award på temat "Hur ser fred ut?". Fotosidan-medlemmen Cletus Nwadike fick ta emot medalj och 10 000 euro under en ceremoni i Österrike nyligen. Läs mer... 10

Jämnare ljus i Lightroom och Photoshop

Peter Györffy visar hur du jämnar ut ljusheten i en bild i Photoshop och Lightroom. Läs mer...

Profoto A1: Kraftfull speedlight anpassad för ljusformare

Det finns många tillverkare av kompakta kamerablixtar, speedlights, men få som gör blixtarna anpassade för att användas med ljusformare. Det har svenska Profoto tagit fasta på och utvecklat sin första kamerablixt: Profoto A1. Läs mer... 17

Världspremiär för nya Tunbjörk-bilder

Lars Tunbjörk hann aldrig visa sina bilder från Paris Fashion Week innan han plötsligt gick bort. Den 13 oktober visas bilderna upp för första gången i samband med invigningen av ett Lars Tunbjörkrum på Borås Konstmuseum. Läs mer... 2

Elinchrom Deep Umbrella Promotion