Proffsfoto

TEST: Nikon AF-S 70-200/2,8E FL ED VR

Plus

Nya Nikon AF-S 70-200/2,8E FL ED VR är inte bara optiskt förbättrad. Även hantering och AF-prestanda har blivit bättre. Resultatet är riktigt imponerade.

Få obegränsad och direkt tillgång till denna och alla plus-artiklar för bara 16 kr första månaden*

Fotosidan Plus kampanj 1 månad

Direkt efter genomförd beställning så kan du läsa denna artikel.

Dessutom får du som Plus-medlem:

  • Fri uppladdning av bilder
  • Obegränsad tillgång till alla artiklar, nyheter och video
  • Egen blogg och portfolio
  • Mindre reklam
  • Rabatt på kameraförsäkring hos Gefvert
  • Rabatt på tidningen Fotosidan Magasin
  • Rabatt på böcker i Fotosidans butik

* Beställningen gäller ett löpande medlemskap om tre månader som automatiskt förlängs där månad två och framåt kostar 20 kr per månad. Ingen uppsägningstid men betald avgift betalas inte tillbaka.



Martin Agfors
Publicerad 2017-03-13. Läst av 12818 personer.
2017-03-13 13:44   Palletheking
Nu finns det förutom storlek o vikt inte längre någon anledning att överväga Nikons fasta 180 2,8. Den här är så himla bra. Dessutom en mycket användbar närgräns som ihop med en konverter blir i princip en macrozoom. Riktigt bra fjärilsobjektiv
2017-03-13 22:17   Kent Helgesson
Om man jämför med tex min 80-200 vridzoom så tar min bättre bilder när man väl får till det.
Trist bara att min är ett rent helsike att kalibrera med en DX-kamera för att fokusen skall sitta rätt.
Palletheking   2017-03-13 22:40
Hur kom du fram till den slutsatsen?
Ventures   2017-03-13 22:44
"Surt sa räven...." ;)
Svar från Grevture   2017-03-14 11:46
Jag kan erkänna att jag inte jämförde nya 70-200 FL sida vid sida mot gamla vridzoom-80-200.

Men jag har jämfört den vridzoomen med AF-S 80-200 och första generationen 70-200 VR och de bägge nyare presterar bättre. Och de får i sin tur bägge stryk av 70-200 VR II. Som i sin tur får stryk av den nya 70-200 FL.

Så nej Kent, jag tror helt enkelt inte att du vet vad du pratar om :-)
Kent Helgesson   2017-03-16 19:17
Har tittat på testbilder med Nikon AF-S 70-200/2,8 FL ED VR och jämfört med mina egna tagna med 80-200 2,8.
Svar från Grevture   2017-03-16 20:07
Kent: Du menar att du tagit precis likadana testbilder, av samma motiv, i exakt samma ljusförhållanden?

För om du inte gjort det faller liksom hela idén att jämföra dem ...
Kent Helgesson   2017-03-17 19:07
Ok Martin...jag ger mig. Du vet alltid bäst.
Jag har fel...mitt 80-200 är kass i jämförelse.
Svar från Grevture   2017-03-17 19:52
I wish :) Men Kent, om du postar tvärsäkra men underliga påståenden som du inte kan visa någon trovärdig grund för, tja då får du nog faktiskt leva med att bli motsagd.
Newnoise   2017-03-18 08:31
Men du har helt rätt i att ditt 80-200 är kasst jämförelse med nya 70-200...
Anders F. Eriksson   2017-03-18 17:50
Det är nog inte alltid Martin vet bäst, men i det här fallet skulle jag med säkerhet säga att han gör det :)
Kent Helgesson   2017-03-20 19:06
Jag lovar att jag kan leva med att bli emotsagd.
Jag har bilder som är så in i h-vete skarpa och tekniskt fulländade tagna med mitt kassa 80-200
så jag trodde i min enfald att de var bättre än de bilder jag sett tagna med 70-200.
Men visst...ett vetenskapligt väl genomfört test utfört av gurus, väger tyngre...det fattar jag också.
Men som vanligt sticker jag ut hakan...skriver först...tänker sen. :-)
Palletheking   2017-03-20 19:20
Men gamla tvåringszoomen är ju en bra glugg som verkligen kan leverera skarpa bilder, ingen tvekan om det. Tror inte det är så lätt att se skillnad på bilder tagna med den, speciellt nedbändad ett steg. Men vid kritiska jämförelser tror jag ändå att skillnaderna är rätt tydliga. Jag har haft flera varianter av 80 och 70-200 genom åren. Den nya är bäst tycker jag. Men det handlar inte bara om skärpa och kontrast. Det är allt sammantaget som gör den så bra. Den är så bra och välkorrigerad så det finns i princip noll intresse av ex en uppgraderad 180 2,8.enbart om man lyckas göra den liten och lätt möjligtvis, men optiskt går det nästan inte att göra en glugg bättre än nya 70-200
Svar från Grevture   2017-03-22 00:47
Kent: den enda här som kallat gamla 80-200 för kass är du själv :-) Faktum är att det som Paul skriver än idag är ett mycket bra objektiv. Det jag (och andra) hävdar är att det nya objektivet är ännu bättre. Och att argumenten du stödde dig på när du tyckte tvärtom inte kändes så genomtänkta. Det var nog framför allt det sistnämnda som gjorde att jag svarade lite syrligt :-)
Kent Helgesson   2017-03-24 21:10
Ingen fara! Jag har fått såå mycket skit på FS så jag klarar nog av det mesta.
Som sagt ...jag skriver innan jag tänker.
Men...Mitt 80-200 vridzoom är bara så bra! :-)
2017-03-14 17:37   Palletheking
Vet inte om det här är relevant men tittade på Matt Grangers jämförelse av Tamrons förstoringsgrad och Bokeh. Jag kan redan nu säga att ny Tamronen har rejäl fokus breathing. på 2 m ger den nästan samma avbildningsskala som Nikons 70-200 2,8 VR II vilket är rätt dåligt. På närgränsen 0,95 m ger den sämre avbildningsskala än nya Nikon 70-200 2,8 FL som har 1,1 m i närgräns. Åtminstone enligt de jämförelser jag gjorde själv med min glugg. Synd när tillverkarna lockar med korta närgränser men som istället förkortar brännvidden. Gissar på att nya Tamronen är ca 135-140 mm vid sin närgräns. nya Nikon håller brännvidden väldigt bra. Skulle tippa att den är minst 180 mm vid sin närgräns.
EJM68   2017-03-14 18:05
2017-03-18 11:54   Kalejdokom
Vän av ordning blir förvirrad över produktbenämningen i artikeln. På Fotosidan brukar vi vara noga med formaliteter. Den nya modellen heter "AF-S NIKKOR 70-200mm f/2.8E FL ED VR" och den gamla heter "AF-S NIKKOR 70-200mm f/2.8G ED VR Ⅱ"

Vid första anblick låter det som att det kommit en tredje variant, som uppdatering av den gamla. Men det är alltså den nya med elektronisk bländare som avses.

Jag har haft denna nya variant i några månader och den är absolut supervass! Jag är helt lyrisk över hur den presterar. Visst är den dyr, men väl värd varenda krona!
Palletheking   2017-03-18 14:13
Håller med. En otroligt bra optik som verkligen levererar. Skärpan sitter alltid. En dröm att fota ex konsert med. Den har hör o häpna fått kritik för att ha för hög kontrast. Tycker personligen det är en av objektivets styrkor, den höga kontrastnivån. Dessutom har man fått ordning på både närgräns och brännviddsförkortning. Jag skall vartefter skaffa en 1,4 X konverter och använda den som telemacro
Svar från Grevture   2017-03-18 19:54
Hej Johan, jag kan hålla med om att vi tyvärr slarvade bort ett "E" i beteckningen (har nu korrigerat det), men i övrigt är jag inte helt säker på att jag hänger med - det här är mycket riktigt det tredje 70-200/2,8-objektivet från Nikon. Som nog av många uppfattas som en uppgradering av den föregående :-)
Kalejdokom   2017-03-28 17:12
Eftersom det saknades ett E i produktnamnet menade jag att det kunde uppfattas som att det (utöver den nya modellen med elektronisk bländare) hade kommit ytterligare en ny modell utan elektronisk bländare :-). Over-and-out. Saken är utredd!

Merläsning

TEST: Sigma 135/1,8 DG HSM Art

Plus Sigmas Art-serie har blivit synonym med hög kvalitet. Nya Sigma 135/1,8 Art är inget undantag. Objektivet är faktiskt bättre än bra med extremt hög optisk prestanda. Läs mer... 9

Profoto A1: Kraftfull speedlight anpassad för ljusformare

Det finns många tillverkare av kompakta kamerablixtar, speedlights, men få som gör blixtarna anpassade för att användas med ljusformare. Det har svenska Profoto tagit fasta på och utvecklat sin första kamerablixt: Profoto A1. Läs mer... 19

Phase One Trichromatic ger exaktare färger

Tillsammans med Sony har Phase One utvecklat ett färgfilter framför sensorn som ska ge mer exakta färger än tidigare filter. Det gör premiär i det nya bakstycket Phase One IQ3 100MP Trichromatic. Läs mer...

TTL-sändare för Fujifilm från Profoto

Profoto fortsätter utveckla sändare med TTL-blixtautomatik för fler märken. Sedan tidigare finns sändare för Canon, Nikon, Sony och Olympus. Nu kommer även en sändare som passar med Fujifilms TTL-system. Läs mer... 1

Fyra nya L-objektiv från Canon

Canon har uppdaterat sina L-zoomar de senaste åren. Nu är det dags att ersätta flera objektiv med fast brännvidd och addera några extra. Tre av objektiven är tilt/shift-makroobjektiv och det fjärde är ett kort ljusstarkt tele med bildstabilisering. Dessutom lanseras en ny makroblixt. Läs mer... 6

Hasselblad X1D får elektronisk slutare

Hasselblad fortsätter att utveckla nya funktioner till X1D-50c. Med den senaste versionen av kamerans mjukvara ges möjlighet att ändra storlek på AF-punkterna och att aktivera elektronisk slutare. Läs mer... 1

Nikon D850 - Vi har provat den

Vi har provat Nikon D850. Det dominerande intrycket är av en genuin universalkamera som skall klara alla sorters fotouppdrag. Som bonus har den smarta finesser som heltyst läge och fokusstackning. Läs mer... 54

Nikon D850 är snabb och högupplöst

Nikon D850 har en bakbelyst 45-megapixelsensor och kan ta upp till 9 bilder per sekund. D850 kan även filma i 4K med hela sensorns bredd och har samma 153-punkters som autofokus Nikon D5. Läs mer... 63

TEST: Sony A9

Plus Sony A9 har utsetts till Årets kamera av EISA. Även Fotosidan ger kameran högt betyg. Sony A9 klarar 20 bilder/sekund, har nästan 700 fokuspunkter och översamplad 4K-video. Kameran håller vad den lovar, men det finns några irriterande småmissar. Läs mer... 45

Patent- och marknadsdomstolen fäller Wikimedia

Patent- och marknadsdomstolen har, i linje med Högsta domstolens tidigare beslut, fastställt att Wikimedia och andra som vill lägga ut omfattande samlingar av konst i offentlig miljö på nätet måste söka en bildlicens. Läs mer... 136

Dubbla processorer i Tamron SP 24-70/2,8 Di VC USD G2

Tamron SP 24-70/2,8 Di VC USD var världens första 24-70/2,8 med bildstabilisering. Nu har Tamron gjort om det populära objektivet med bättre mekanik, vädertätning, effektivare bildstabilisering och snabbare autofokus. Läs mer... 22

Zeiss Milvus 35/1,4 är ljustark och videoanpassad

Det tionde objektivet i Zeiss Milvus-familjen är en ljusstark och väderskyddad vidvinkel, främst tänkt för reportage, gatufoto och video. Läs mer... 29

4K och nytt råformat i Canon Eos C200

Canon utvidgar sitt Cinema Eos-system med C200 som blir den billigaste modellen med 4K. Canon Eos C200 är först ut med det nya råformatet Cinema RAW Light. Läs mer... 6

Triss i vidvinklar från Nikon

Nikon lanserar tre nya objektiv – alla med kraftig bildvinkel. En ljusstark supervidvinkel, en prisvärd ultravidvinkelzoom samt en fisheye-zoom. Läs mer... 34

Vi provar Sonys nya zoomar

Fotosidan har fått möjlighet att prova Sonys nya vidvinkelzoomar FE 16-35/2,8 GM och FE 12-24/4 G samt den nya telezoomen FE 100-400/4,5-5,6 GM OSS. Tre imponerande objektiv som utökar Sonys sortiment i bägge ändar av brännviddsskalan. Läs mer... 8

Fel på AF i vissa Canon-objektiv

Canon har upptäckt att visa objektivserier har defekt autofokus. Det är gratis att att få objektivet reparerat. Här kan du se om du är drabbad. Läs mer... 1

TEST: Panasonic Lumix GH5

Plus Panasonics GH-modeller är bra stillbildskameror, men deras fokus har hela tiden varit video. Nya GH5 tar videoprestanda och videofinesser till nya höjder. Dessutom utlovar Panasonic att att GH5 ska få ännu fler funktioner framöver. Läs mer... 9

Två vidvinkelzoomar från Sony

Sony utökar sitt objektivprogram på vidvinkelsidan med två nya vidvinkelzoomar, ett G-objektiv och ett GM-objektiv. Läs mer... 10

Profoto B1X ger mer kraft

Profotos batteridrivna blixt B1 ersätts av B1X som ger mer kraft i batteriet, med inställningsljuset och i HSS-läge. Dessutom lanseras fler OCF-ljusformare. Läs mer...

Laddad för 2 minuters fotografering

Varje år fotograferar Bill Frakes galopptävlingen Kentucky Derby. Finalen är över på två minuter. För att få bilder ur olika vinklar använder Bill Frakes och hans assistent mer ett femtiotal Nikon-kameror. Läs mer... 14