Proffsfoto

TEST: Nikon D5

Nikons nya sport- och presskamera har en helt ny sensor, helt ny autofokus, mångdubblad processorkapacitet och har tar ISO-skalan till smått absurda höjder. Nikon har dessutom passat på att putsa på många detaljer. Vi testar vad Nikon D5 går för.

Läs även: 
Prov: Nikon D5 mot
Canon 1D X Mark II
Test: Canon Eos-1D X Mark II

Sida: 1 2 3 Nästa sida Visa alla 

I år är det sommar-OS och precis som inför London 2012 har både Canon och Nikon presenterat varsin ny sport- och presskamera. De här kamerorna är udda fåglar i en fotovärld där mycket de senaste åren handlat om allt mindre och lättare kameror. D5 är en ogenerat stor kamera som väger in på strax över 1,4 kilo.

Grundlösningen i sådana här kameror är mycket traditionell, men de är samtidigt byggda med den senaste och mest extrema tekniken. Kombinationen ger en mycket snabb och driftsäker kamera som uppträder konsekvent vad du än utsätter den för. Precis så som ett yrkesverktyg för stressade situationer skall vara.

Nikon D5 är mycket lik föregångare D4s, både till det inre och yttre. Men det finns ett flertal skillnader som tillsammans gör skillnad.

Sensor med plus och minus

Sensorn i D5 är på 20 megapixel, mot 16 i D4s. Det är en helt ny och annorlunda design än i D4-generationen, något som syns i bildresultaten. Utvecklingen kan bäst beskrivas som två steg framåt och ett steg tillbaka. Utläsningshastigheten har ökat och egenskaperna på höga ISO har blivit bättre. Men där D4-generationen hade påtagligt bättre dynamiskt omfång på bas-ISO än D3-generationen så har D5 tagit ett steg tillbaka. Mycket tyder på att detta en eftergift för att uppnå snabbare utläsning.

Ser vi på höga ISO känns det som om råfilerna är ungefär ett tredjedels eller ett halvt steg bättre än i D4s från ungefär iso 6400 och uppåt. Det handlar delvis om en kombination av lite bättre brushantering men mest om bättre färgteckning på riktigt höga ISO. Vi kände oss helt bekväma att köra D4s på ISO 12 800 och på 25 600 om man kunde acceptera ett försämrat färgomfång. Med D5 känns ISO 25 600 faktiskt helt ok, och 51 200 ger nästan lika bra färger som D4s gav vid 25 600, fast med lägre detaljteckning.

Kör du jpeg-filer är skillnaden större. Här fungerar faktiskt ISO 102 400 helt OK för pressbilder med lite bleka färger och reducerad detaljteckning. Men helt klart publicerbart direkt från kameran. Med högre ISO behöver du skala ned för att få användbara resultat. Du kan få användbara men platta färgbilder för dagstidningsbruk på iso 204 800. Över det börjar färgbruset bli för märkbart och bilderna fungerar bäst i svartvitt.

ISO 32 000. Här har vi kört med ISO 32 000 för att få en riktigt kort slutartid under Let’s Dance. Bildkvaliteten påminner om D4s vid ISO 20 000, alltså ungefär 2/3 steg bättre än föregångaren. Det finns helt klart brus i bilden, men det är nästan enbart luminansbrus som dels inte stör så mycket, dels är enklare att dämpa.
Bilddata: Nikon D5, AF-S 400/2,8E VR vid f/4, 1/2 000 och ISO 32 000.

Sida: 1 2 3 Nästa sida Visa alla 



Martin Agfors
Publicerad 2016-08-05. Läst av 12153 personer.


Små viktiga justeringar. En hel del små detaljer har ändrats. Som att ISO-knappen nu sitter bakom avtrycket, istället för under den lilla undre skärmen på baksidan. En förändring som efterfrågats av många.



Räta upp bilder. Beskärning och redigering av bilder i kameran är smidigt för den som skall skicka bilder direkt utan att de passerar en dator. I D5 kan du äntligen räta upp sneda bilder, något som efterfrågats länge.


Merläsning

TEST: Sigma 135/1,8 DG HSM Art

Plus Sigmas Art-serie har blivit synonym med hög kvalitet. Nya Sigma 135/1,8 Art är inget undantag. Objektivet är faktiskt bättre än bra med extremt hög optisk prestanda. Läs mer... 7

Profoto A1: Kraftfull speedlight anpassad för ljusformare

Det finns många tillverkare av kompakta kamerablixtar, speedlights, men få som gör blixtarna anpassade för att användas med ljusformare. Det har svenska Profoto tagit fasta på och utvecklat sin första kamerablixt: Profoto A1. Läs mer... 17

Phase One Trichromatic ger exaktare färger

Tillsammans med Sony har Phase One utvecklat ett färgfilter framför sensorn som ska ge mer exakta färger än tidigare filter. Det gör premiär i det nya bakstycket Phase One IQ3 100MP Trichromatic. Läs mer...

TTL-sändare för Fujifilm från Profoto

Profoto fortsätter utveckla sändare med TTL-blixtautomatik för fler märken. Sedan tidigare finns sändare för Canon, Nikon, Sony och Olympus. Nu kommer även en sändare som passar med Fujifilms TTL-system. Läs mer... 1

Fyra nya L-objektiv från Canon

Canon har uppdaterat sina L-zoomar de senaste åren. Nu är det dags att ersätta flera objektiv med fast brännvidd och addera några extra. Tre av objektiven är tilt/shift-makroobjektiv och det fjärde är ett kort ljusstarkt tele med bildstabilisering. Dessutom lanseras en ny makroblixt. Läs mer... 6

Hasselblad X1D får elektronisk slutare

Hasselblad fortsätter att utveckla nya funktioner till X1D-50c. Med den senaste versionen av kamerans mjukvara ges möjlighet att ändra storlek på AF-punkterna och att aktivera elektronisk slutare. Läs mer... 1

Nikon D850 - Vi har provat den

Vi har provat Nikon D850. Det dominerande intrycket är av en genuin universalkamera som skall klara alla sorters fotouppdrag. Som bonus har den smarta finesser som heltyst läge och fokusstackning. Läs mer... 54

Nikon D850 är snabb och högupplöst

Nikon D850 har en bakbelyst 45-megapixelsensor och kan ta upp till 9 bilder per sekund. D850 kan även filma i 4K med hela sensorns bredd och har samma 153-punkters som autofokus Nikon D5. Läs mer... 63

TEST: Sony A9

Plus Sony A9 har utsetts till Årets kamera av EISA. Även Fotosidan ger kameran högt betyg. Sony A9 klarar 20 bilder/sekund, har nästan 700 fokuspunkter och översamplad 4K-video. Kameran håller vad den lovar, men det finns några irriterande småmissar. Läs mer... 45

Patent- och marknadsdomstolen fäller Wikimedia

Patent- och marknadsdomstolen har, i linje med Högsta domstolens tidigare beslut, fastställt att Wikimedia och andra som vill lägga ut omfattande samlingar av konst i offentlig miljö på nätet måste söka en bildlicens. Läs mer... 136

Dubbla processorer i Tamron SP 24-70/2,8 Di VC USD G2

Tamron SP 24-70/2,8 Di VC USD var världens första 24-70/2,8 med bildstabilisering. Nu har Tamron gjort om det populära objektivet med bättre mekanik, vädertätning, effektivare bildstabilisering och snabbare autofokus. Läs mer... 22

Zeiss Milvus 35/1,4 är ljustark och videoanpassad

Det tionde objektivet i Zeiss Milvus-familjen är en ljusstark och väderskyddad vidvinkel, främst tänkt för reportage, gatufoto och video. Läs mer... 29

4K och nytt råformat i Canon Eos C200

Canon utvidgar sitt Cinema Eos-system med C200 som blir den billigaste modellen med 4K. Canon Eos C200 är först ut med det nya råformatet Cinema RAW Light. Läs mer... 6

Triss i vidvinklar från Nikon

Nikon lanserar tre nya objektiv – alla med kraftig bildvinkel. En ljusstark supervidvinkel, en prisvärd ultravidvinkelzoom samt en fisheye-zoom. Läs mer... 34

Vi provar Sonys nya zoomar

Fotosidan har fått möjlighet att prova Sonys nya vidvinkelzoomar FE 16-35/2,8 GM och FE 12-24/4 G samt den nya telezoomen FE 100-400/4,5-5,6 GM OSS. Tre imponerande objektiv som utökar Sonys sortiment i bägge ändar av brännviddsskalan. Läs mer... 8

Fel på AF i vissa Canon-objektiv

Canon har upptäckt att visa objektivserier har defekt autofokus. Det är gratis att att få objektivet reparerat. Här kan du se om du är drabbad. Läs mer... 1

TEST: Panasonic Lumix GH5

Plus Panasonics GH-modeller är bra stillbildskameror, men deras fokus har hela tiden varit video. Nya GH5 tar videoprestanda och videofinesser till nya höjder. Dessutom utlovar Panasonic att att GH5 ska få ännu fler funktioner framöver. Läs mer... 9

Två vidvinkelzoomar från Sony

Sony utökar sitt objektivprogram på vidvinkelsidan med två nya vidvinkelzoomar, ett G-objektiv och ett GM-objektiv. Läs mer... 10

Profoto B1X ger mer kraft

Profotos batteridrivna blixt B1 ersätts av B1X som ger mer kraft i batteriet, med inställningsljuset och i HSS-läge. Dessutom lanseras fler OCF-ljusformare. Läs mer...

Laddad för 2 minuters fotografering

Varje år fotograferar Bill Frakes galopptävlingen Kentucky Derby. Finalen är över på två minuter. För att få bilder ur olika vinklar använder Bill Frakes och hans assistent mer ett femtiotal Nikon-kameror. Läs mer... 14