TEST: Nikon D5500

Specifikationer säger inte allt. På pappret består skillnaderna mellan Nikon D5300 och D5500 mest av en pekskärm. I verkligheten är skillnaderna stora.

Läser man diskussioner på nätet är det lätt att få intrycket att spegelreflexkameror är fotovärldens motsvarighet till tjock-tv – en klumpig och föråldrad teknikgeneration på väg att utrotas. Men än har spegelreflexkamerorna ett rejält grepp om marknaden och de stora spelarna, Nikon och Canon, utvecklar allt nättare spegelreflexkameror som gör storleksskillnaderna mot spegelfria kameror mindre.

Nikon D5500 har blivit sex millimeter lägre och 60 gram lättare än sin föregångare D5300. Samtidigt har D5500 ett rejält grepp som är svårmatchat i den här prisklassen.

Även om spegelfria kamerahus kan vara ännu mindre så sätter sensorns storlek gränser för hur små objektiven kan bli. En tillgång med spegelreflexkamerorna är det stora utbudet av objektiv som passar.

För att ytterligare utjämna storleksskillnaderna mot de spegelfria konkurrenterna har Nikon utvecklat två relativt kompakta zoomar AF-S 18-55 mm f/3,5-5,6G VR II och 55-200/4-5,6G VR II som passar D5500 som hand i handske. Komplettera med den billiga ljusstarka normalen AF-S DX 35/1,8G och du har en utrustning som räcker för de flesta motiv.


Bra paket-objektiv. För att vara en billig och kompakt normalzoom är AF-S 18-55/3,5-5,6G II imponerande bra. Skärpan är bra, även ut i kanterna vid nedbländning, och det klarar motljus bra.

Utmärkt ergonomi

D5500 är en av de bästa kameror vi testat när det kommer till ergonomi. Genom att att göra kamerahuset tunnare (som med D750) har greppet blivit djupare. Kameran ligger skönt och säkert i handen. Även placeringen av knappar, rattar och reglage är föredömligt. Allt är lätt att komma åt och risken att trycka fel är liten. Den vridbara pekskärmen ger ytterligare pluspoäng. Dels för att en vridbar skärm kan underlätta fotograferingen i många situationer och dels för att pekskärmen gör det snabbare och smidigare att ändra vissa inställningar, exempelvis att välja fokuspunkt. Tryck på i-knappen så kommer du åt en meny med kamerainställningar. Sen är det bara att trycka på det värde man vill ändra. Snabbt och smidigt.

Nikons bantningprocess där D5300 blivit D5500 har skördat ett offer. Gps-funktionen har tagits bort och den som vill lagra geografiska platsuppgifter (som vilken smartfon som helst) måste köpa den extrerna gps-enheten GP-1A som ansluts med sladd. Det hade varit smidigare om gps-enheten kunnat kommunicera via kontakterna i blixtskon.


GPS som tillbehör. D5500 har inbyggd wifi, men inte gps. Den som vill lagra gps-data behöver använda tillbehöret GP-1A.

Smidigare Wifi-överföring

Wifi börjar bli en standadfunktion i systemkameror, men det fungerar olika smidigt. Nikon har tänkt till lite för att det ska gå snabbare att föra över sina bilder. Genom att trycka på i-knappen markerar man att bilden ska överföras. Det går att markera flera bilder. När kameran kopplas upp mot en smartfon eller surfplatta överförs de valda bilderna automatiskt. Tyvärr saknas fortfarande nfc-koppling skulle göra det ännu enklare att koppla samman kameran med en smart enhet.



Inbyggd wifi. Tack vare inbyggd wifi-funktion är det relativt lätt att skicka vidare bilderna till sin mobil eller surfplatta och publicera bilderna på sociala medier. Det går antagligen att finslipa det här flödet ytterligare i kommande modeller.

Lämplig för video

Den vridbara skärmen gör att D5500 passar särskilt bra för videofilmning. Det är ingen tillfällighet att nästan alla videokameror har vridbar skärm. Även D5300 hade vridbar skärm, men den nya pekfunktionen hos D5500 gör videofilmning ännu smidigare.

D5500 har även fått den senaste generationen av bildstilar som gör att man kan finjustera bildinställningarna mer. Det finns en platt kontrastkurva som är särskilt tänkt för video och som bevarar maximalt med toner till efterföljande bildjusteringar i ett videoredigeringsprogram.

Med tanke på alla videovänliga funktioner i D5500 ter det sig lite märkligt att Nikon inte petat in en hörlursutgång.


Inbyggd blixt. Paketzoomen AF-S 18-55/3,5-5,6G II klarar motljus bra. Den inbyggda blixten är praktisk att ständigt ha till hand.

Snabbare autofokus

Vi gav D5300 ett minus för långsam autofokus vid live view. Nikon har snabbat upp autofokusen i live view med 20 procent, men minuset får står kvar. Någon blixtrande snabb autofokus är det inte frågan om.

När den optiska sökaren används är det en annan femma. D5500 sätter skärpan snabbt. I vissa lägen tvekar autofokusen en aning, men överlag är den bra.

Nikon har även småjusterat bildkvaliteten något. Den nya processorn Expeed 4 orkar jobba mer med bilden. Skillnadena är små och märks främst i skuggområden om man ”plågar bildfilen” i råkonverteringsprogrammet.

SLUTSATS

Nikon D5500 har satt ett nytt ergonomiskt riktmärke. Nikon bevisar att en liten systemkamera kan ligga bra i handen och vara lätt att hantera. I-knappen och pekskärmen gör kameran enkel och snabb att ställa in.

Nikon D5500 ger hög bildkvalitet och har prestanda som räcker för de flesta situationer. En utmärkt kamera för semestern och för mer ambitiös hobbyfotografering.



Magnus Fröderberg
Publicerad 2015-05-26. Läst av 21977 personer.
Denna annonszon syns endast för oinloggade eller ej Plus-medlemmar. Plus kostar från 14 kr / månad
2015-05-26 13:40   MrKarisma
Yes, bara nu Nikon ser till att släppa ett AF-S DX 24mm 2.8 pannkaks-objektiv också så är saken biff. Spegellöst blir meningslöst :)
2015-05-26 16:49   Magnus Grimmer
Eller så använder man GPS:en i telefonen och synkar bilderna med GPS-filen i datorn. Billigare och fysiskt smidigare.
2015-05-28 06:26   unoengborg
Vad det gäller wifi vore det intressant om det nämndes om är användbar eller oanvändbar wifi när ni testar kameror. Hur är det t.ex. i det här fallet?

Med oanvändbar wifi menar jag system där kameran blir en accesspunkt som man kan anluta en smart enhet till, medan avändbar wifi är när man kan ansluta kameran till en befintlig accesspunkt. I det första fallet förlorar den smarta enheten kontakten med resten av internet och man kan bara kommunicera med kameran. Vilket innebär att man först måste koppla upp sig till kameran för att hämta bilder tilll telefonen/plattan, och sedan koppla bort telefonen från kameran och sedan ansluta telefonen till internet för att skicka bilderna vidare till t.ex. facebook. Ingen orkar i realiteten arbeta på det sättet.

Med användbar wifi menar jag system där telefonen får fungera som internetdelande router. Dvs man kan ladda över bilder tlll kameran samtidigt som telefonen är ansluten till övriga internet.
eskil23   2015-05-28 13:19
"Oanvändbar" wifi är den enda formen av wifi jag använder för wireless tethering. "Användbar" wifi är helt oanvändbar för mig.
DavidBerg   2015-05-28 15:35
Jag tycker också det är jobbigt när kameran blir accesspunkten. Så är det på min D750 och precis som du säger får man koppla upp sig till massa olika nät hela tiden. Ett D750-nät, ett GoPro nät och så det egna WiFi-nätet t ex. Hade varit grymt om kamerorna gick att koppla till ett befintligt nät och att det användes standardprotokoll för att skicka bilderna så man inte blir beroende av Nikons sunkiga mjukvaror.
Anders F. Eriksson   2015-05-28 20:23
Jag tycker båda varianterna är användbara, men i olika situationer. Med min Sonykamera kan jag ha kameran som accesspunkt när jag vill kunna fjärrstyra den från min telefon, och ansluter enkelt med NFV. Råkar man ha t.ex. en Samsung NX500 kan den i stället ansluta med bluetooth, så då blir man inte bortkopplad från omvärlden.

Sonykameran kan också ansluta till en vanlig accesspunkt, men då tror jag bara man kan överföra bilder till dator.

Tyvärr ligger både Nikon och Canon lite efter när det gäller framför allt användarvänlighet och WiFi, vilket brukar visa sig i de flesta tester.

Merläsning

Är en av de bästa analoga kamerorna på väg tillbaka?

Ihärdiga rykten på nätet påstår att en av världens kanske bästa analoga kameror är på väg att göra comeback. Läs mer...

Bildmanipulering - vad är det?

Fotosidan har sedan starten ett dokument som beskriver vad vi menar med manipulation. Ordet i sig är negativt laddat och ramarna för det är alltid debatterat. Ansel Adams ansåg skapa rena bilder ("pure photography") men manipulerade han bilder enligt vår definition? Läs mer... 13

TEST: Sigma 135/1,8 DG HSM Art

Plus Sigmas Art-serie har blivit synonym med hög kvalitet. Nya Sigma 135/1,8 Art är inget undantag. Objektivet är faktiskt bättre än bra med extremt hög optisk prestanda. Läs mer... 7

Adobe gör rekordvinst

Adobe har återigen kommit med en kvartalsrapport med rekordvinst. Omsättningen ökade 26 procent och vinsten har ökat cirka 50 procent. Läs mer... 12

Vinn workshop med Magnus Nyman/N

Tillsammans med Olympus anordnar Fotosidan en fototävling med tema rovfågel, där vinsten är att få åka på workshop med Magnus Nyman/N, redovisa bilder och bli publicerad på Fotosidan. Tävlingen är öppen och sista dag att ladda upp är 31 oktober. Läs mer...

Loppis och internationell fotografi på Uppsala Fotofestival

Årets upplaga av Uppsala Fotofestival bjuder på ett brett program med allt från kameraloppis till paneldebatt till utställningar av etablerade utländska konstfotografer. Festivalen pågår 21-24 september. Läs mer... 1

Fotosidan-medlem vinner fotografins fredspris

19 000 bilder från 165 länder hade skickats in till Alfred Fried Photography Award på temat "Hur ser fred ut?". Fotosidan-medlemmen Cletus Nwadike fick ta emot medalj och 10 000 euro under en ceremoni i Österrike nyligen. Läs mer... 10

Jämnare ljus i Lightroom och Photoshop

Peter Györffy visar hur du jämnar ut ljusheten i en bild i Photoshop och Lightroom. Läs mer...

Profoto A1: Kraftfull speedlight anpassad för ljusformare

Det finns många tillverkare av kompakta kamerablixtar, speedlights, men få som gör blixtarna anpassade för att användas med ljusformare. Det har svenska Profoto tagit fasta på och utvecklat sin första kamerablixt: Profoto A1. Läs mer... 17

Världspremiär för nya Tunbjörk-bilder

Lars Tunbjörk hann aldrig visa sina bilder från Paris Fashion Week innan han plötsligt gick bort. Den 13 oktober visas bilderna upp för första gången i samband med invigningen av ett Lars Tunbjörkrum på Borås Konstmuseum. Läs mer... 2

Elinchrom Deep Umbrella Promotion