Få ut mer av Fotosidan som inloggad
Fotosidan är gratis! Som inloggad får du smarta funktioner. Du kan ladda upp 10 bilder och få kritik på dem. Du får vårt nyhetsbrev. Du kan skapa köp&sälj annonser mm
Mer premiumläsning
Test: Wacom Cintiq Pro 17 och Wacom Cintiq Pro 22 - ritskärmar med kvalitet – och höga priser
Fotosidan testar
Plus
För dig som intresserad av att förändra och kanske förbättra ditt arbetsflöde finns det numera ritskärmar med god prestanda. Cintiq Pro-serien är robusta pjäser som är trevliga att jobba med. Men smakar det så kostar det – och skärmarna är ännu inte i klass med de bästa.
Läs mer...
Bildkritik - tema Porträtt med proffskritik av Therese Asplund
Reportage
Plus
Med anledning av Therese Asplunds storslam på SM i Foto 2024 så publicerar vi här en intervju med Therese som publicerades i Fotosidan Magasin 2/2020. Therese Asplund är fotografen med erkänd känsla för det perfekta ljuset. Med Avesta som utgångspunkt jonglerar Therese kunduppdrag, workshops och ett internationellt ambassadörskap för blixttillverkaren Elinchrom på daglig basis. Dessutom tar hon sig alltid tid för egna kreativa fotoprojekt.
Läs mer...
Test: Fujifilm Fujinon XF 16-50mm F2,8-4,8 R LM WR - ett bra allroundobjektiv
Fotosidan testar
Plus
Fujifilm XF 16-50mm f/2,8-4,8 är en normalzoom utformad för att vara ett mångsidigt kitobjektiv för nyare Fujifilm-kameror med högupplösta sensorer. Det har en kompakt och lätt design, har intern zoom och är vädertätat. Objektivet har utmärkt skärpa och autofokusen är snabb och pålitlig.
Läs mer...
Test: Ramverk Pro Sling - smidig och praktisk
Fotosidan testar
Plus
Trenden med multifunktionella väskor håller i sig. Och visst är det smartare med modulära system som går att kombinera för allt från resa och fotografi till fritid och skola. Db Journey Ramverk Pro Sling är en smidig axelremsväska som blir en kameraväska på ett litet kick.
Läs mer...
6 Kommentarer
Logga in för att kommentera
70-300 AF-P har jag ingen egen erfarenhet av, men jag misstänker att den tydligaste skillnaden är densamma som när man jämför med Z 24-70/4 - att hörnskärpan hos långzoomen är lite sämre. I centrum av bilden är skillnaderna dock mycket små. Sedan har långzoomen lite mer distorsion.
Hur bra det är jämfört med 24-70 kan jag inte säga. Annat än att 24-200 slår 24-70 på alla brännvidder över 70 mm.
Själv har jag börjat snegla på den lite nyare, och antagligen mycket bättre, 4/24-120. Martin, har du någon uppfattning om hur dessa två jämförs?
Men om jag spekulerar lite så vore det rimligt att det objektivet har ytterligare lite bättre skärpa ute i bildkanter och hörn och mindre distorsion.
Alla zoomar är ju kompromisser, tydligast brukar det märkas hos normalzoomar och ju längre sådana är, ju mer får man kompromissa. Och omvänt, om man kan minska omfånget eller öka priset så kan man få till en bättre kompromiss. Z 24-120 har ju ett högre pris och ett mindre omfång, så oddsen är goda att det generellt presterar ännu bättre. Nu är det samtdigt ljusstarkare, vilket försvårar konstruktionen, så kanske är det just det som är den största skillnaden och resten är hyfsat lika.
I teorin skulle det nog gå att bygga en 24-200/2,8 med prestanda som inte är allt för olika de hos 24-70/2,8 och 70-200/2,8. Även om jag tror kant- och hörnprestanda blir svåra att upprätthålla. Men framför allt skulle det bli ett monster på åtskilliga kilo och ännu tyngre prislapp :-)
Att på en långresa eller under en fjällvandring bära med sig ett objektiv på 570 gram är OK. Men att bära två objektiv på sammanlagt 2245 gram ... Nej, det funkar ofta inte.
Men omvänt, jag äger ju både Z 24-200 och Z 70-200/2,8, och jag skulle aldrig välja den förstnämnda när jag fotar sport eller ett event. Där är det tyngre objektivet ett lika självklart val som långzoomen är på en fjällvandring.
För att kort sammanfatta: I min värld är 24-200 ingen konkurrent till eller ersättare av kombon 24-70/2,8 plus 70-200/2,8. Det är två väldigt olika paket som snarare kompletterar varandra på ett rätt intressant sätt.