Merläsning
Test: Fujifilm X-S20 - Instegskamera för entusiaster och proffs
Fotosidan testar
Plus
Att ha flera olika parallella serier av kameror har sina fördelar – det tycks förhållandevis enkelt att låna in teknik från andra modeller för att skapa nya. Eller för att uppdatera befintliga kameror. Fujifilms kompakta X-S20 är ett exempel på detta, där sensorn har ärvts från föregångaren X-S10 men processorn lånats in från nyare kameror i T-serien och H-serien.
Läs mer...
1
9 Kommentarer
Logga in för att kommentera
http://www.fotosidan.se/membershop/plus.htm
eller så köper du en prenumeration
http://www.fotosidan.se/membershop/magasin-extra.htm?
och läser artikeln ut Fotosidan Magasins arkiv
http://www.fotosidan.se/magasin/index.htm
Försöker nu klicka på erbjudandet Brons + tidning men klarna har svårt att hämta hem beställningen, brukar betala med att få en faktura i papper eller att kunna skriva ut en sådan.
Skall jag göra flera försök eller skickar ni en faktura, Brons + 7 tidningar.
Jag gillar verklige Nikon men nu blev jag lite avis, dock vill jag ha fullformat, få in dessa videofunktioner i en fullformats..... då är det oslagbart.
Tänk på att Panasonic och Sony använder just videoegenskaper och speciella videoinriktade modeller (A7S II och GH5) just för att locka sådana kunder som är väldigt videointresserade. Jag skulle bli mycket förvånad om Nikon eller för den delen Pentax eller Olympus, skulle göra någon superambitiös satsning på imponerande videospecar. Till skillnad från Sony, Panasonic och Canon jobbar man inte mot proffsvideomarknaden och har inga möjligheter att dela teknik och utvecklingskostnader med proffsvideokameror. Jag misstänker att Nikon, Pentax och Olympus siktar på att ha anständiga, användbara videofunktioner, däremot har de nog inga ambitioner (eller kunskaper) att leda eller driva på den utvecklingen.
Alla tillverkare har ju sin identitet, sina selling points. För Panasonic och Sony är marknadsledande videospecar till måttligt pris en viktig selling point och de modeller de visar de med är som sagt A7S II och GH5. För Nikon är det nog snarare D5 (och en del av objektiven den ofta används med) som visar var på kameramarknaden de vill vara marknadsledande.
Är man i första hand intresserad av stillbild är nog GH5 ett lite onödigt dyrt sätt att få marginellt bättre prestanda jämfört med en G80.
Jag har en liknande gammal bild tagen med D70s, en kamera välkänd, eller kanske snarare ökänd, för sitt svaga antialiasfilter som ihop med den låga upplösningen (6 mp i aps-c) gjorde att man oftare fick mer spektakulär moiré i liknande situationer:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/593864.htm