Vi testar Zeiss Milvus

För den som njuter av bildkvalitet har det aldrig varit bättre tider. Både kameror och objektiv blir allt bättre i jakten på perfektion. Zeiss har flera objektivserier för objektiv-konnässörer Otus-objektiven försöker nå full perfektion och Milvus-objektiven är nästan lika bra till ett betydligt lägre pris.

Grunden i den nya Milvus-serien från Zeiss är äldre konstruktioner för Canons och Nikons spegelreflexkameror. Dessa objektiv har kallats  ZE eller ZF.2 beroende på om de passade för Canon eller Nikon. I takt med att Zeiss byggt ut sitt modellprogram med flera serier behövde Zeiss även ge dessa äldre konstruktioner ett gemensamt namn – Milvus.

Zeiss passade även på att göra om objektivens yttre. Milvus-serien har en mer modern design som påminner om objektiven i Otus- och Touit-serierna. Dessutom har Milvus-objektiven fått vädertätning.  En del gamla konstruktioner höll inte riktigt måttet och därför konstruerade Zeiss om 50/1,4 och 85/1,4.

Mjuk bokeh. Milvusobjektiven ger hög skärpa och mjuk bakgrundsteckning vid full bländaröppning f/1,4. Ljuskällorna tecknas ovala i kanterna på grund av mekanisk vinjettering. (50 mm f/1,4 ISO 100)

Ny design på gott och ont

Milvus-objektiven ser allt annat än konventionella ut och det är möjligt att den släta formen underlättar väderskyddet, men när objektiven blir blöta så blir fokusringen hal. Att använda ett par stickade vantar är inte heller att tänka på.

En smart funktion är möjlighen att ställa om Nikon-versionernas bländarring så att den blir steg- och ljudlös. Då kan bländarringen användas för att justera bildens ljushet på ett snyggt sätt under videotagning.

Bäst kantskärpa

Vi har testat de nya Milvus 50/1,4 mot Sigma 50/1,4 Art och Canon EF 50/1,2L. Alla tre välbyggda proffsobjektiv. Milvus 85/1,4 ställde vi mot legendariska Canon EF 85/1,2L II.

Som väntat presterar de båda Milvus-objektiven mycket bra och kantskärpan med full bländaröppning är särskilt imponerande. Skillnaden mot Canons och Sigmas objektiv är tydlig. Det är bara allra längst ut i bildhörnen som Milvus-objektiven tappar skärpa. Mittskärpan på full bländaröpping är därmot bättre med Sigma 50/1,4 och Canon 85/1,2. Milvus-objektiven har den kraftigaste vinjetteringen.

Nedbländade till f/5,6 är alla objektiven mycket skarpa i mitten med knappt märkbar försämring ut mot kanterna. Milvus-objektiven har bäst kantskärpa vid alla jämförelser, men nedbländat är inte skillnaderna så stora. Canon-objektiven ger genomgående lägst kontrast.

SLUTSATS

Milvus 50 och 85 mm f/1,4 är mycket välbyggda och nedbländade ger de en närmast perfekt bildkvalitet. Vid f/1,4 presterar de bra, men inte lika fantastiskt som storebror Otus.



Magnus Fröderberg
Publicerad 2016-04-30. Läst av 7767 personer.


Canon EF 85/1,2L @ f/1,2



Zeiss Milvus 85/1,4 @ f/1,4. På full bländaröppning ger Zeiss 85/1,4 jämnare skärpa över bildytan och mindre distorsion, men kraftigare vinjettering. Samma förhållande gäller för Zeiss Milvus 50/1,4 kontra Canon EF 50/1,2L och Sigma 50/1,4 Art.

Mittskärpan hos Sigma 50/1,4 Art och Canon EF 85/1,2L är något bättre vill full bländaröppning än motsvarande Zeiss Milvus. Canon EF 50/1,2L är däremot sämre. Nedbländat är det svårt att se skillnader mellan objektiven, men Zeiss har bäst kantskärpa i alla lägen.


Denna annonszon syns endast för oinloggade eller ej Plus-medlemmar. Plus kostar från 14 kr / månad
2016-05-01 11:37   kiwi
Eftersom jag (inte längre) är prenumerant på Fotosidan Magasin, så ska jag kanske inte orda för mycket... men är detta hela testet? Det känns väldigt korthugget.
Svar från froderberg   2016-05-01 12:00
Vi testar ett objektiv per sida, eller som i detta fallet ett naturligt par. Varje sida av testet blir alltså en separat artikel på webben.

Vill man testa 10 objektiv eller mer i tidningen är det svårare att skriva längre än så här om respektive objektiv.
2016-05-01 12:12   kjellepelle
Det framgår inte riktigt av artikeln att Milvius-objektiven saknar autofokus, men det kanske är självklart för alla? Själv skulle jag aldrig lägga så mycket pengar på ett objektiv som saknar autofokus om det inte var otroligt mycket bättre optiskt än motsvarande Canon / Nikon / Sigma
Svar från froderberg   2016-05-01 12:46
Det stämmer att fokuseringen är manuellt.

Merläsning

Är en av de bästa analoga kamerorna på väg tillbaka?

Ihärdiga rykten på nätet påstår att en av världens kanske bästa analoga kameror är på väg att göra comeback. Läs mer...

Bildmanipulering - vad är det?

Fotosidan har sedan starten ett dokument som beskriver vad vi menar med manipulation. Ordet i sig är negativt laddat och ramarna för det är alltid debatterat. Ansel Adams ansåg skapa rena bilder ("pure photography") men manipulerade han bilder enligt vår definition? Läs mer... 13

TEST: Sigma 135/1,8 DG HSM Art

Plus Sigmas Art-serie har blivit synonym med hög kvalitet. Nya Sigma 135/1,8 Art är inget undantag. Objektivet är faktiskt bättre än bra med extremt hög optisk prestanda. Läs mer... 7

Adobe gör rekordvinst

Adobe har återigen kommit med en kvartalsrapport med rekordvinst. Omsättningen ökade 26 procent och vinsten har ökat cirka 50 procent. Läs mer... 12

Vinn workshop med Magnus Nyman/N

Tillsammans med Olympus anordnar Fotosidan en fototävling med tema rovfågel, där vinsten är att få åka på workshop med Magnus Nyman/N, redovisa bilder och bli publicerad på Fotosidan. Tävlingen är öppen och sista dag att ladda upp är 31 oktober. Läs mer...

Loppis och internationell fotografi på Uppsala Fotofestival

Årets upplaga av Uppsala Fotofestival bjuder på ett brett program med allt från kameraloppis till paneldebatt till utställningar av etablerade utländska konstfotografer. Festivalen pågår 21-24 september. Läs mer... 1

Fotosidan-medlem vinner fotografins fredspris

19 000 bilder från 165 länder hade skickats in till Alfred Fried Photography Award på temat "Hur ser fred ut?". Fotosidan-medlemmen Cletus Nwadike fick ta emot medalj och 10 000 euro under en ceremoni i Österrike nyligen. Läs mer... 10

Jämnare ljus i Lightroom och Photoshop

Peter Györffy visar hur du jämnar ut ljusheten i en bild i Photoshop och Lightroom. Läs mer...

Profoto A1: Kraftfull speedlight anpassad för ljusformare

Det finns många tillverkare av kompakta kamerablixtar, speedlights, men få som gör blixtarna anpassade för att användas med ljusformare. Det har svenska Profoto tagit fasta på och utvecklat sin första kamerablixt: Profoto A1. Läs mer... 17

Världspremiär för nya Tunbjörk-bilder

Lars Tunbjörk hann aldrig visa sina bilder från Paris Fashion Week innan han plötsligt gick bort. Den 13 oktober visas bilderna upp för första gången i samband med invigningen av ett Lars Tunbjörkrum på Borås Konstmuseum. Läs mer... 2

Phottix Mitros Plus Speedlight