SKOLA: 10 tips för att ställa ut

Bild från utställningen Land meets water på Artipelag.
Foto: Jean-Baptiste Beranger

Sugen på att ställa ut dina bilder? Här kommer några tips på olika möjligheter som finns – och vad du ska tänka på inför en utställning.

ATT STÄLLA UT

Det är sällan svårt att hitta en plats att ställa ut sina bilder. Krasst sett går det alltid att hyra en lokal eller ett utrymme någonstans. Men det kan förstås vara kostsamt och dessutom kräva att man själv måste vara på plats och vakta utställningen. Det finns i och för sig en del gallerier som fungerar på det sättet, och det kanske kan vara en alldeles utmärkt lösning – speciellt om man är en grupp fotografer som ställer ut tillsammans. Då kan man dela på såväl kostnad som vaktande.

Ett annat alternativ är att kolla var det finns lämpliga ytor på till exempel caféer i ens närhet. Då lär det inte kosta något att få ställa ut, det behövs ingen egen närvaro och det kommer ”automatiskt” besökare (cafégästerna). En nackdel med ett café kan vara att de förstås vill ha många sittplatser, vilket kan innebära att det är svårt att gå fram och titta på bilderna. Eventuell försäljning av bilder lär man få sköta själv också.

Ytterligare en variant är att se vilka möjligheter det finns på biblioteken eller om det finns en kommunal konsthall. På offentligt ägda utställningsplatser – som just kommunala konsthallar eller länsmuseer – kan man dessutom få en ersättning för att ställa ut.

Sedan finns det givna alternativet: att ställa ut på ett kommersiellt galleri, det vill säga ett galleri där verksamheten bygger på att de säljer bilder. Det är givetvis svårt – just för att de är beroende av att kunna få in pengar från försäljningen. Men det finns även mellanting mellan de rena kommersiella gallerierna och de som hyr ut lokalerna. Fram till i våras var Galleri Axel på Södermalm i Stockholm ett sådant mellanting, där utställarna fick betala en låg hyra och sedan fick en större andel än vanligtvis vid försäljningen.

– Nu har jag ändrat min inriktning lite grann. Jag har höjt provisionen, men tagit bort hyran. Det ökar statusen, vilket kan locka en del av dem som inte kan tänka sig att betala för att ställa ut, säger Bea Tigerhielm som driver Galleri Axel.

Samtidigt ger det henne mandat att gå in och styra utställningarna mer, något som hon märker att många fotografer behöver.

– Bara för att man är en skicklig fotograf behöver man inte ha förmågan att göra en bra utställning av sina bilder – det är inget konstigt, för det är två olika saker. Det behövs ofta lite distans till materialet, och det är svårt att ha till ens egna bilder.

Nästa steg, när du har hittat en plats där du kan visa dina bilder, är att se till att få allt praktiskt på plats. Här har vi med Bea Tigerhielms hjälp sammanställt tio tips för en lyckad utställning.


Bea Tigerhielm på Galleri Axel. Foto: Magnus Fröderberg

1. Välja rätt printar

Det finns en rad olika varianter av bilder som du kan hänga upp på väggarna. Allt från olika analoga metoder till egna utskrifter på diverse papper (och andra material). Men i praktiken brukar det handla om två alternativ: c-printar eller fine art-printar. C-printarna (chromogenic color print) är bilder på färgpapper med en plastpappersbas (rc-papper). De är billigare, ofta tåligare och mer lätthanterliga än fine art-bilderna, som är utskrivna på arkivbeständigt bomullspapper med extra hållbart bläck.

Bea: ”C-printar fungerar bra för de allra flesta. Fine art behövs i första hand om man vänder sig till samlare, eftersom de åldersbeständiga på ett helt annat sätt. Men de kostar ganska mycket mer än c-printarna.”

2. Begränsa upplagan

Det där med att ha en begränsad upplaga på fotografiska verk har varit omdiskuterat genom åren. Det har till och med ansetts kontroversiellt i vissa kretsar, eftersom en poäng med mediet är att bilderna är reproducerbara.

Nu är begränsade upplagor helt accepterat, även om det är långt ifrån alltid används.

Bea: ”Jag tycker att man ska ha en upplaga. Även om man vill hålla ett lågt pris och kunna sälja många bilder så är det bättre att ha en stor upplaga, låt säga 100, än ingen begränsning alls. Men normalt brukar jag rekommendera en upplaga på max 10.”

3. Rätt prisnivå

Priserna är förstås direkt kopplade till upplagan – låg upplaga, höga priser och vice versa – men det är mycket annat som påverkar också: bildens storlek, upphovsmannens status på marknaden etc. Det kan för övrigt vara bra att erbjud olika storlekar. Får många är fotografi en inredningsdetalj och då ska en del praktiskt stämma. Ibland kan det enklare att sälja en stor dyr bild som passar bakom en soffa (en prioriterad utgift) än en mindre som ändå inte kan stå i centrum. Det finns dock ingen lathund för hur mycket man ska ta för sina bilder på en utställning.

Bea: ”Man måste våga sätta ett värde på sin konst. Jag brukar oftast få höja de priser som fotograferna själva föreslår. Prissättning är i och för sig svårt – till exempel kan det ibland vara så att ett högt pris motiverar sig självt, alltså att ett verk anses värdefullt för att det kostar mycket.”

4. Rama Rätt

Presentationen av bilderna är delvis en smaksak, och hänger också ihop med vad bilderna ska kommunicera. En bild som är häftad på väggen ger ett helt annat intryck än om den monteras i en tung ekram.

Bea: ”Det är bra att visa bilderna i det skick man har tänkt sälja dem. Det vill säga: om man säljer inramade bilder är det också så de ska visas upp. C-printar tycker jag absolut att man ska rama i vilket fall som helst. Men det är dyrt att gå till en ramverkstad, så jag anser att det är okej att visa bilderna i enklare färdiga ramar. Man kan i och för sig välja att sälja dem med finare ramar än på utställningen. Jag har dock svårt för Ikeas Ribba-ramar, men det finns ju andra varianter…”

5. Ge Information

På något sätt ska det finnas information om utställningen och konstnären tillgängligt för besökarna. Ha gärna info och verksförteckning på ett och samma blad, i flera exemplar, så att alla kan ha ett eget ex i handen när de tittar på bilderna. Glöm inte bort att lägga till olika kontaktuppgifter till dig. Ett bra sätt att sprida kontaktuppgifterna är att göra visitkort med bilderna på – det går att beställa många snygga varianter från exempelvis Moo.com.

Bea: ”Jag tycker att det alltid ska finnas någon form av presentation av utställningen. Sedan kan den i och för sig vara i form av exempelvis en dikt, det fungerar det med. Besökarna vill också få fakta om fotografen, även om det bara är några rader.”

6. Sätt Titlar

Givetvis har din utställning något slags tema, och därmed kan det vara bra med en titel som kan vägleda och förhoppningsvis locka besökare. Enbart ditt namn och titeln ”Fotografier” kan fungera som dragplåster för riktigt kända fotografer, men i de allra flesta fall är det bättre att ha något mer unikt.

Bea: ”Det behöver inte vara något avancerat eller märkvärdigt, men det är absolut bra att ha en titel. Även på var och en av bilderna, vilket jag tycker att många slarvar med. Jag hör ofta argumentet att man inte vill styra betraktaren med en titel, men jag är övertygad om att det många gånger handlar om att fotografen är lat. En genomarbetad titel kan lyfta en bild.”

7. Planera hängningen

Hur många bilder får plats? Hur ska de placeras i förhållande till varandra?

Planera hur du ska utnyttja utrymmet i utställningslokalen innan du står där framför de tomma väggarna med bilderna i kartonger. Rita upp på papper eller i datorn och laborera med olika varianter. Bilderna behöver absolut inte hänga på rad i ögonhöjd – det finns många andra sätt!

Bea: ”Jag har en skiss som utställarna får så att de kan planera hemma. Det var någon utställare som var så ambitiös att han byggt upp en liten modell av galleriet, med små bilder som kunde flyttas runt i rummet. Det är viktigt att planera, men man ska samtidigt vara beredd på att tänka om när man ser det på riktigt.”

8. Marknadsför dig

Ingen utställning lockar besökare utan marknadsföring. Ett kommersiellt galleri lär stå för den delen, men i många sammanhang är det utställarens ansvar. Det finns en rad olika sätt att synas och den enkla regeln är: ju mer desto bättre. Kom ihåg att skicka information i god tid till lokala tidningar och evenemangskalendrar på webben.

Bea: ”Att skapa ett Facebook-evenemang för utställningen är den absolut mest effektiva marknadsföringen just nu – och så bjuda in precis alla till det förstås! Jag gör också tryckta kort, bland annat för att kunna skicka till exempelvis konstföreningar där det kan vara svårt att hitta en mejladress. Korten lägger jag ut på caféer och andra ställen, jag sätter upp dem på anslagstavlor på fotolabben. Det är också bra att dela ut dem till folk, det blir mer personligt än att få en inbjudning till ett Facebook-evenemang.”

9. Vernissage på torsdagar

Vernissagen kan lämpligen äga rum på en vardagskväll (torsdag är en vanlig vernissagedag) eller på en lördagseftermiddag. Se till att allt är på plats en timme i förväg, så att du slipper fokusera på praktiska detaljer när besökarna kommer.

Bea: ”Inför vernissagen bör man fundera igenom vad man vill berätta om sig själv och sina bilder – för det är precis det som besökarna kommer vilja höra. I mitt galleri har jag ibland haft musiker som spelar i samband med vernissage, och det kan vara väldigt lyckat – bara det inte tar över, för det är bilderna som ska vara i fokus.”

10. Avsluta med Finissage

Ett finissage – ett evenemang under utställningens sista dag – är inte lika vanligt som vernissage, men de brukar vara väldigt uppskattade på Galleri Axel.

Bea: ”Jag har försökt få in det ofta på sistone. Många besökare uppskattar att det är något extra som händer, att finns folk att prata med, och har man då inte haft möjlighet att gå på vernissagen så är finissagen ett perfekt alternativ. För fotografen är det också ett skönt sätt att få en avslutning på utställningen, istället för känslan av att det bara rinner ut i sanden.”



Peter Wiklund
Publicerad 2015-11-11. Läst av 8644 personer.
 
(Logga in för att skriva en kommentar)
2015-11-11 18:14   Agneta Viklund
Det var ett intressant reportage med goda tips. Ställer mig dock lite funderande till att sätta ut bilderna på FB. De har ju rätt att sätta reklam till våra bilder. En tanke som slog mig när jag läste det.
froderberg   2015-11-11 18:41
Facebook brukar inte använda andras bilder mer än till att bädda in dem vid länkning.
Agneta Viklund   2015-11-13 03:53
Menar du att de länkar våra bilder till en viss reklam? Jag har varit med om det och det är INTE någon reklam jag ställer upp på. Jag vet att de får även sälja bilder som läggs ut...fast de måste då ha fotografens tillstånd.
2015-11-12 13:21   mudride
Bra tips! En annan sak att tänka på är att många konsthallar har väldigt lång framförhållning. Ett länsmuseum kan mycket väl ha sina konsthallar bokade i flera år.
2015-11-29 14:07   Nils Bergqvist
En fråga som jag funderat på efter att ha läst lagtexten om när provision (sk droit de suite till fotografen eller upphovsrättsinnehavaren) vid kommersiell försäljning i 2:a hand ska gälla. Vad räknas som ett industriellt framställt verk i flera identiska exemplar? Om man låter ett labb göra en upplaga som utskrift i hundra exemplar av ett fotografi, till exakt likhet, är det då inte att betrakta som industriellt framtaget? Då utgår nämligen ingen droit de suite till upphovsrättsinnehavare vid kommersiell försäljning, vilken gäller hela 70 år efter dennes död och alltså kan inbringa pengar även till efterlevande. Har inga rättsfall till detta, men det skulle vara intressant om man kunde få ett prejudikat för vad som gäller. Idag ser man nog även hundra labbutskrivna och identiska bilder som originalkonstverk, om de är numrerade och signerade av konstnären. Men är det egentligen rätt? Kan nog bli föremål för diskussioner i framtiden?
Lagtexten säger:
"Med originalkonstverk avses konstverk framställt i ett begränsat antal, av konstnären själv eller med upphovspersonens tillstånd. Detta innebär att även alster av brukskonst omfattas av följerätten. Dessa ska då normalt vara numrerade, signerade eller på annat sätt vederbörligen godkända av konstnären. Verk som framställts industriellt i flera identiskt lika exemplar omfattas inte."

Merläsning

Lightroom: Så ljusar du upp skuggor bäst

Peter Györffy visar hur du ljusar upp skuggor utan att bilden blir gråaktig och tråkig. Läs mer ...

TEST: Canon EF 16-35/2,8L III USM

En uppdatering av Canons 16-35/2,8 har efterfrågats i flera år. Nu står det klart varför Canon inte stressat fram EF 16-35/2,8L III. De har utnyttjat tiden till att få fram en vidvinkelzoom med optiska prestanda som få objektiv med fast brännvidd når upp till. Läs mer...

Har du fotat övergivna platser?

Nu har du chansen att få någon av dina bästa bilder på en övergiven plats publicerade i Fotosidan Magasin. Alla publicerade bilder får feedback av ett proffs. Förutom "övergivna platser" har vi också tema "närbild". Läs mer ...

Nytt på Fotosidan

Vi har släppt lite nya saker - aktivitetspoäng, uppfräschning av bildvisningssidor och lite andra detaljer. Läs mer...

Kulturama-elever lär sig modefoto av brittiska proffs

Eleverna på Kulturamas högre utbildning i fotografi hade nyligen en workshop tillsammans med en brittisk modefotograf och en "set designer". Fotosidan passade på och gjorde ett besök under workshopen. Läs mer...

Höga böter för drönarfotografering i naturreservat

En uppsalabo använde en drönare för att fotografera smålom i ett naturreservat. Nu tvingas han betala 33 000 kronor i böter för artskyddsbrott och otillåten miljöverksamhet. Läs mer... 30

Kalle Assbring vinnare av Svenska Fotobokspriset 2017

Kalle Assbrings bok "Fadern, Sonen och Göran" har tilldelats Svenska Fotobokspriset 2017. Boken berättar om mordet på Kalles far Göran i Eritrea 1983. Läs mer...

Reportage från norsk naturfotofestival

Lena Holm har gjort ett intressant reportage i sin blogg från den norska naturfotofestivalen i Ski. Läs mer ...

Nya bilder i Galleri FS

Nya bilder i Galleri FS bland annat Andreas Christensens vackra LOST. Läs mer...

Naturbilder med skav

Som barn växte Nic Kruys upp i en nationalpark i Wales och som 13-åring fick han sin första kamera. Att han skulle fotografera naturen som vuxen var nästan förutbestämt. Läs mer...

Aifo AB - Elinchrom Quadra Living Light Set