Definitionen av manipulerad

Att veta att en bild verkligen speglar vad som hände vid ett givet tillfälle spelar, i olika genrer och för olika fotografer och betraktare, olika stor roll. En fotograf för en dagstidning har mycket höga krav på sig att aldrig förändra bilden utan verkliga avspegla vad som skedde. Likaså brukar naturfotografer ha väldigt högt satta moraliska aspekter på att bilden verkligen visar den exakta verkligheten.

För andrar genrer och fotografer, såsom inom reklam/mode kan man som betraktare nästan vara övertygad om att bilden på något sätt manipulerats under och efter exponeringen.

Fotosidan lägger inga moraliska aspekter på vilket som skall anses mer rätt eller fel, olika saker kan vid olika syften skapa det eftersökta resultatet. Vad vi däremot tycker är viktigt, är att berätta om en bilds eventuella manipuleringar, för att betraktaren skall få en så bra grund som möjligt att stå på, i samband med sin kritik av bilden.

Manipulation kan för vissa vara ett negativt värdeladdat ord. Dock är manipulation den gängse beteckning på vad vi pratar om och därför väljer vi att använda detta ord.

Vad är en icke-manipulerad bild?

För att vi skall prata om samma saker och att alla medlemmar skall ha samma syn på begreppet så gäller vår definition för ordet manipulerad. Det fungerar inte att skapa egna värderingar eller synsätt, utan vi bestämmer vad som gäller. Detta för att vi skall få en gemensam definition på vad markeringen betyder.

På fotosidan.se definierar vi ett omanipulerat foto som ett foto som kan användas som bevis i rätten eller tryckt i en dagstidning, och utan minsta tvivel om dess äkthet. Dvs det som finns på filmen är exakt det som kameran såg. I sin renaste form så är motsvarigheten en framkallad diabild. Det är mot detta man skall sträva om man vill kalla sin bild omanipulerad.

För att förklara vår definition lite mer i detalj:

  • Bilden skall vara en (1) exponering, därför är hopslagna panoramabilder, dubbelexponeringar eller sammanfogade bilder, bilder som definieras som manipulerade.
  • Kontrastjusteringar och färgjusteringar (Nivåer, Levels, Curves i Photoshop) kan vara ok i förstoringar och utskrifter, likaså att mörka eller ljusa upp delar av bilden. Dessa saker skall göras med måtta och allt med syftet att efterlikna vad fotografen såg vid fotoögonblicket (dock skall denna definition inte tolkas filosofiskt i linje med ”detta var vad konstnären i sin hjärna såg för färger”). Att ljusa eller mörka bilden får inte göras så mycket att de kunde varit gjort med Cloneverktyget. Vi kommer inte att definiera exakt vilka verktyg eller handgrepp som är tillåtna, utan utgångspunkten med hela definitionen, är att bara tillåta sånt som gör att bilden bäst beskriver exakt vad fotografen såg vid fotoögonblicket.
  • Att skärpa upp bilden är OK. (exempelvis genom USM / Oskarp bild)
  • Cloneverktyget / Airbrushen är bara OK om syftet är att ta bort damm, partiklar, repor som hamnat på filmen i samband med att filmen handhafts.
  • Det är inte tillåtet att ta bort oönskade ingående delar av bilden eller lägga till delar till bilden som inte ingick i exponeringen. Alltså att ta bort en läskburk i bakgrunden eller lägga dit en, med hjälp av efterbehandling av bilden.
  • Blurring verktyget är inte tillåtet.
  • Perspektivjusteringar är inte tillåtet. Allt sådant måste göras innan exponering mha hjälp av PC objektiv eller justeringar av kamerapositionen.
  • Att beskära bilden är OK.
  • Att framkalla sin film, i en för filmen icke-standard process, definieras som manipulation. Dvs att crossprocessa filmen, är manipulation (exempelvis att framkalla en diafilm i en färgneg process).
  • Att ”styra upp” motivet (exempelvis genom att fysiskt städa motivet) innan exponeringen är INTE manipulering. Däremot är det lämpligt att i beskrivningen ange information så att betraktaren inte luras att dra felaktiga slutsatser om bilden, exempelvis att ett djur är vilt, fast det är fotograferat i hägn.
  • Att kolorera ett svartvitt foto är manipulering.
  • Att göra om en färgbild till svart-vitt är Ok, förutsatt att hela bilden är komplett justerad och inte bara delvis.

Denna definition är framtagen med photo.net som källa.

Vill du läsa mer om detta:

FoundView, (klicka på Photo Pages - en bit ner Found View) ett försök att skapa ett standardnamn för vad som avses. En väldigt genomgående dokumentation. Länken leder till en kopia av den nedlagda webbplatsen foundview.org. Kopian ligger på Vadim Makarov webbsida (http://www.vad1.com/)
TrustImage är kanske ytterligare ett snäpp mer detaljerad, modern och genomtänkt dokumentation av vad som avses.

David Elmfeldt
Publicerad 2003-11-22. Läst av 191115 personer.
 

Merläsning

Åke Ericson berättar om romer i Europa

Tolv miljoner romer bor i Europa. Några av dem möter du i Åke Ericsons utställning Non Grata (icke önskvärd) på Fotografiska. Han berättar om romers liv i tio europeiska länder. Läs mer...

Svensk fotograf skildrar afrikansk modevärld

Den prisbelönte svenske fotografen Per-Anders Pettersson har satt fokus på den snabbt växande modebranschen i Afrika. I boken African Catwalk undersöker han den afrikanske modevärlden med kamerans hjälp. Läs mer... 14
Annons

Fotohistoriskt centrum skapas i Landskrona

Landskrona kommun satsar på att skapa ett center som ska visa svensk fotohistoria och modern fotografi samt innehålla ett stort bildarkiv. Läs mer... 1

TEST: Olympus Pen-F

Olympus Pen-F sätter fokus på form och känsla. Kamerans design väcker uppmärksamhet och reglagen känns exklusiva. Olympus har försökt skapa en kamera som ger ha-begär. Men vad döljer sig under det snygga skalet? Läs mer... 4

Robotkamera fotograferar konst med extrem upplösning

Snabb, skarp och högupplöst. Med ny teknik kan Googles Art Camera snabbt fotografera konst i extrem upplösning. Läs mer... 10

Master-studenter berättar i bild

Avgångseleverna vid det internationella masterprogrammet i bildjournalistik vid Mittuniversitetet visar upp sina examensprojekt på Galleri Kontrast i Stockholm med start den 25 maj. Läs mer...

Full fart – sportfoto till sjöss

Jan Rönnlund berättar i sitt första blogginlägg på Fotosidan om ett blött och fartfyllt fotouppdrag. Läs mer ...

Museum över Christer Strömholm öppnas

På Mindepartementet i Stockholm öppnas ett museum med Christer Strömholms bilder, böcker och föremål. Samtidigt, den 1 juli, öppnas en bokshop på Mindepartementet. Läs mer... 10

Modeserie gav Cajsa Sofie fint fotopris

Yrkesfotohandlaren Molanders delar varje år ut ett stipendium på 10 000 kronor till en framstående elev som pluggar fotografi. i år var det Cajsa Sofie Borgströms tur. Läs mer...

En mörkare sida av Nick Brandt

Nick Brandt har blivit populär för sina porträtt av vilda djur. För tredje gången visas hand verk på Fotografiska. Hans bilder har blivit mörkare och mer komplexa. Fotosidan Poddradio fick en personlig intervju med världsstjärnan. Läs mer...
Senaste nyheter


Senaste blogginläggen
Senaste kommentarerna


Annons




Elinchrom Skyport Plus HS