Definitionen av manipulerad

Att veta att en bild verkligen speglar vad som hände vid ett givet tillfälle spelar, i olika genrer och för olika fotografer och betraktare, olika stor roll. En fotograf för en dagstidning har mycket höga krav på sig att aldrig förändra bilden utan verkliga avspegla vad som skedde. Likaså brukar naturfotografer ha väldigt högt satta moraliska aspekter på att bilden verkligen visar den exakta verkligheten.

För andrar genrer och fotografer, såsom inom reklam/mode kan man som betraktare nästan vara övertygad om att bilden på något sätt manipulerats under och efter exponeringen.

Fotosidan lägger inga moraliska aspekter på vilket som skall anses mer rätt eller fel, olika saker kan vid olika syften skapa det eftersökta resultatet. Vad vi däremot tycker är viktigt, är att berätta om en bilds eventuella manipuleringar, för att betraktaren skall få en så bra grund som möjligt att stå på, i samband med sin kritik av bilden.

Manipulation kan för vissa vara ett negativt värdeladdat ord. Dock är manipulation den gängse beteckning på vad vi pratar om och därför väljer vi att använda detta ord.

Vad är en icke-manipulerad bild?

För att vi skall prata om samma saker och att alla medlemmar skall ha samma syn på begreppet så gäller vår definition för ordet manipulerad. Det fungerar inte att skapa egna värderingar eller synsätt, utan vi bestämmer vad som gäller. Detta för att vi skall få en gemensam definition på vad markeringen betyder.

På fotosidan.se definierar vi ett omanipulerat foto som ett foto som kan användas som bevis i rätten eller tryckt i en dagstidning, och utan minsta tvivel om dess äkthet. Dvs det som finns på filmen är exakt det som kameran såg. I sin renaste form så är motsvarigheten en framkallad diabild. Det är mot detta man skall sträva om man vill kalla sin bild omanipulerad.

För att förklara vår definition lite mer i detalj:

  • Bilden skall vara en (1) exponering, därför är hopslagna panoramabilder, dubbelexponeringar eller sammanfogade bilder, bilder som definieras som manipulerade.
  • Kontrastjusteringar och färgjusteringar (Nivåer, Levels, Curves i Photoshop) kan vara ok i förstoringar och utskrifter, likaså att mörka eller ljusa upp delar av bilden. Dessa saker skall göras med måtta och allt med syftet att efterlikna vad fotografen såg vid fotoögonblicket (dock skall denna definition inte tolkas filosofiskt i linje med ”detta var vad konstnären i sin hjärna såg för färger”). Att ljusa eller mörka bilden får inte göras så mycket att de kunde varit gjort med Cloneverktyget. Vi kommer inte att definiera exakt vilka verktyg eller handgrepp som är tillåtna, utan utgångspunkten med hela definitionen, är att bara tillåta sånt som gör att bilden bäst beskriver exakt vad fotografen såg vid fotoögonblicket.
  • Att skärpa upp bilden är OK. (exempelvis genom USM / Oskarp bild)
  • Cloneverktyget / Airbrushen är bara OK om syftet är att ta bort damm, partiklar, repor som hamnat på filmen i samband med att filmen handhafts.
  • Det är inte tillåtet att ta bort oönskade ingående delar av bilden eller lägga till delar till bilden som inte ingick i exponeringen. Alltså att ta bort en läskburk i bakgrunden eller lägga dit en, med hjälp av efterbehandling av bilden.
  • Blurring verktyget är inte tillåtet.
  • Perspektivjusteringar är inte tillåtet. Allt sådant måste göras innan exponering mha hjälp av PC objektiv eller justeringar av kamerapositionen.
  • Att beskära bilden är OK.
  • Att framkalla sin film, i en för filmen icke-standard process, definieras som manipulation. Dvs att crossprocessa filmen, är manipulation (exempelvis att framkalla en diafilm i en färgneg process).
  • Att ”styra upp” motivet (exempelvis genom att fysiskt städa motivet) innan exponeringen är INTE manipulering. Däremot är det lämpligt att i beskrivningen ange information så att betraktaren inte luras att dra felaktiga slutsatser om bilden, exempelvis att ett djur är vilt, fast det är fotograferat i hägn.
  • Att kolorera ett svartvitt foto är manipulering.
  • Att göra om en färgbild till svart-vitt är Ok, förutsatt att hela bilden är komplett justerad och inte bara delvis.

Denna definition är framtagen med photo.net som källa.

Vill du läsa mer om detta:

FoundView, (klicka på Photo Pages - en bit ner Found View) ett försök att skapa ett standardnamn för vad som avses. En väldigt genomgående dokumentation. Länken leder till en kopia av den nedlagda webbplatsen foundview.org. Kopian ligger på Vadim Makarov webbsida (http://www.vad1.com/)
TrustImage är kanske ytterligare ett snäpp mer detaljerad, modern och genomtänkt dokumentation av vad som avses.

David Elmfeldt
Publicerad 2003-11-22. Läst av 194260 personer.

Merläsning

Kom igång med lagermasker i Photoshop

En av de stora styrkorna i Photoshop är möjligheten att jobba med lagermasker för att markera olika områden. Peter Györffy visar hur du kommer igång med lagermasker i Photoshop. Läs mer ...

Har du fotat vatten eller barn?

Nu har du chansen att få dina bästa bilder publicerade i Fotosidan Magasin. Teman för nr 5/2017 är "Vatten" och "Barn". Publicerade bilder får feedback från ett proffs. Läs mer ...

Världens snabbaste kamera utvecklad i Lund

I skånska Lund utvecklas inte bara många av världens övervakningskameror, här har två forskare vid Lunds Tekniska Högskola utvecklat en kamera som kan ta bilder med en exponeringstid på 0,2 biljondels sekund. Läs mer... 12

Rösta fram Årets Mästarbild 2017 i Fotosidan Masters

Nu kan du rösta på din favoritbild i Fotosidan Masters. Årets Mästarbild 2017 koras bland de 60 bilder som publicerats i Fotosidan Magasin under årets omgång. Sista dag att rösta är 1 maj. Läs mer ...

Fotomässan slås ihop med Vildmarksmässan

Det blir ingen fotomässa till hösten i Älvsjö. I stället hålls Fotomässan samtidigt med Vildmarksmässan den 9-11 mars. Läs mer... 23

Vinn 1500 euro i EISA Photography Maestro

Delta i EISA Photography Maestro 2017 och ta chansen att vinna 1500 euro och en resa för två till Berlin. Du kan också vinna ytterligare 1000 euro i EISA:s Facebook-omröstning. Årets tema är "Street life". Läs mer...

Digital Instax med bildbehandling

Fujifilms direktbildskameror Instax är väldigt populära runt om i världen. Nu lanserar Fujifilm en digital version, Instax Square SQ10, där bilden skrivs ut istället för att framkallas. Digitaltekniken medger att bilden kan redigeras på kamerans skärm innan utskrift. Läs mer... 1

Fotografiska letar nya talanger

För fjärde året i rad anordnar Fotografiska en höstsalong. Hit är alla svenska fotografer, proffs och amatörer, välkomna att skicka in bilder. Bilderna ställs ut i oktober. Läs mer... 2

SKOLA: Från råformat till utskrift

Peter Györffy visar hur du går hela vägen från råfil till färdig utskrift i Lightroom och Photoshop. Läs mer ...

Intressant radiointervju med Mattias Klum

Sveriges Radio har gjort en lång och intressant intervju med naturfotografen Mattias Klum som är väl värd att lyssna på. Läs mer... 3

Elinchrom Litemotiv 120 Promotion
Lexar