Annons
Artiklar > Konsten att fotografera pizza

Konsten att fotografera pizza

Om du trodde det var buslätt att fotografera pizza hade du fel. Kolla in den här backstage-filmen för Dominos Pizza om hur mycket jobb som krävs för ett par sekunders reklamfilm.

Det ser ut som en teknisk verkstad när Dominos Pizza ska spela in en reklamfilm till tv. 150 personer är på plats för att göra filmen så fulländad som möjligt – en person plockar ut de bästa ostbitarna med en pincett, medan en annan borrar fast pizzan i bordet så att den inte ska röra sig. Det finns även en handmodell på plats som i filmen berättar om konsten att ta en pizza-slice med handen.



Publicerad 2010-07-21.

22 Kommentarer

jagarbosse 2010-07-21 22:17  
"Here's an idéa, lets take a picture of them.".

hade det varit en fin bit oxfilé på planka med ytgrillad potatismos eller en smarrig ceasarsallad med nygrillad kyklingfilé, hade jag förstått syftet med denna monstersatsning på reklam, men pizza?.... (ja... nu kommer det besserfisrar och ska rätta mig.. jag förstår mycket väl att pizzan omsätter miljarder i bara usa varje år).

lite ironsikt är det.
Num Vistbacka 2010-07-21 22:40  
HAhaha!;

"Takin' your job!!"


Nej fy f*n. Dom har ju mer folk och utrustning här än när man spelar in en budgetfilm i Finland. Det bästa är att kocken faktiskt tycker detta är onödigt, vilket det egentligen är.

@Thomas
Tja.. Troligen är det samma sorts procedur på reklamvideon för även oxfilé och potatismos. Men en viss poäng har du nog...
starnut 2010-07-21 23:35  
fy fan, så mycket jobb och människor för att producera skit, usch.
episcopus 2010-07-21 23:57  
Det bästa är att reklamfilmen, för det är ju faktiskt en reklamfilm, i grund och botten dissar alla andras(pizzatillverkares) sätt att visa hur goda deras pizzor är. Pizzabagaren dissar metoden och förklarar att deras pizzor inte behöver något annat en några enkla bilder, för pizzan blir inte godare för det.
vfx 2010-07-22 08:27  
Det ABSOLUT bästa är att det här youtube-klippet i sig är en reklamfilm. Har ni sett det? Det går ut på att visa hur svårt det är att fota pizza, och på slutet kör pizzabagaren en bild med kompaktkameran som ska laddas upp på en webbsite. Tittaren uppmanas göra detsamma.

Tror ni det är tänkt att tittaren ska baka sin egen pizza också, eller dra ner till affären och köpa en bake-up-pizza från Dominos?

Brilljant marknadsföring - man har till och med lyckats få fotoforum att sprida deras reklam - gratis, antar jag.

Coolt!!
holo 2010-07-22 08:46  
Ett lågvattenmärke att artikelförfattaren inte förstod att detta var en reklamfilm. Siffran 150 borde ha väckt en misstanke... om inte loggan på slutet som "sa" att det var reklam gjorde det uppenbart.
sst 2010-07-22 08:49  
En reklamfilm som visar hur reklam görs... Den här pizzan bör nog tas med en stor näve salt.

"This video is actually a promotion for Dominos Pizza ... you'll knew if you watched the full video. "
TStyle 2010-07-22 09:28  
Pizza utanför Napoli är ju inte ens pizza...
snaxalig 2010-07-22 10:06  
En kul låtsasdokumentär. Å andra sidan är den nog mer sann än många anar...
martinator 2010-07-22 12:57  
Äh vad fan, han har ju vigselringen på sig när han gör pizzan... det funkar ju inte ur hygiensynpunkt. Gör om -gör rätt. I övrigt rätt coolt att se vad som krävs för att det ska se snyggt ut.
/martin
skivsamlaren 2010-07-22 13:10  
Förståeligt att Dominos fortsätter satsa hårt på sociala medier iom det youtube-blåsväder de tidigare varit i:
http://www.readwriteweb.com/archives/dominos_youtube_video.php

Länk till filmerna här:
http://www.goodasyou.org/good_as_you/2009/04/video-let-the-dominoes-appall.html
Kimster 2010-07-22 14:42  
Smart marknadsföring....!
Chr.Bra 2010-07-22 16:43  
Lite "over the top" är det, jag håller på Pizzabagarn, "what you see is what you get". Well well, fungrerade på mej i alla fall, pizza till middag ikväll!! ;-)
Nikenik 2010-07-22 19:55  
Uppenbart att "kocken" är en skådespelare.
pacc 2010-07-23 10:02  
Lite överdrivet,
fast man har ju ibland funderat på hur mycket jobb de lägger på att få fram glassar svävande i rymden med ett perfekt bett som blottlägger fyllningen. Eller för att inte ta visualisering av en raider där kola läggs på kex på väg att täckas av choklad.

Ibland blir resultatet rent syntetiskt, en magnum går ju t.ex inte att tugga utan att spräcka chokladen så 'bettet' på bilden måste ju vara gjord med något kirurgiskt superverktyg...
Ted Olsson 2010-07-23 15:46  
Vad ni än säger är Dominos underbart, man ligger bakis på soffan en söndag, "bygger" sin pizza online och 30 minuter senare knackar det på dörren och den dagen är räddad!
Shit vad jag längtar tillbaka till LA, 3 veckor semester kvar i Sverige sen blir det Dominos pizza igen! :)
Xoffis 2010-07-23 23:43  
Varför har kocken så jävla rätt? haha, det är ju faktiskt lite skrattretande, å det är ju faktiskt rätt, du tror ju att du får så mycket mer än vad du faktiskt får, så därför köper du ju pizza av denna fabrikanten 1 gång, blir missnöjd å köper av nästa....
Altari 2010-07-24 10:17  
OM alla omslag som till mat produkter skulle vara amatör gjorda så skulle dem kännas icke önskvärda att äta. Inte skulle jag köpa det i alla fall. Se bara på alla Euro shopper omslag till burkar med mera.. ser ju f'n ut. Låt proffsen göra sitt säger jag bara.
Masolonicum 2010-07-31 12:54  
Det känns ju lite löjligt med allt detta jobb med en reklamfilm för pizza men det skapar ju jobb haha.

Bästa är när kocken fotar och ropar "Taking your job!"
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Merläsning

ANNONS