Annons

Logiken bakom siffrorna på bländarskalan

Förklaringen till varför siffrorna på bländarskalan ökar med 1,4 gånger för varje helt steg finner man hos de gamla grekerna. 

Läs historien bakom den matematiska logiken på bländarskalan här



Av Magnus Fröderberg 2011-05-15
Läst av 17412 besökare
2011-05-15 00:30   RZetter
Ur artikelns kommentarer:

"his article seems to suggest the aperture series has something to do with human perception. this isn't true. it's just geometry. don't make it more complicated than it... well it isn't. it's middle school geometry."
2011-05-15 00:42   Makten
En bra påminnelse om att folk i allmänhet tydligen inte kan högstadiematte. Tragiskt om något.
Mathias Röjfors   2011-05-15 15:08
Tur att det finns såna såna du som är så duktiga då.
Antar du är en jäkel på allt annat med och klarar allt i livet själv.
Från att snickra, laga bilen mm till dom mest avancerade matte beräkningarna.
Makten   2011-05-15 16:46
Ja, det är nog tur när man får såna svar som ditt.
Micke Strandberg   2011-05-15 21:55
Så elakt inlägg bevisar bara en sak, att vissa inte ens kan Bebis empati och fått en total korkad uppfostran!
Makten   2011-05-15 22:05
Vem syftar du på?
acarlsson   2011-05-15 23:17
För mig som nybliven fotograf var det en jättebra artikel. Det är knappast självklart för någon att det här har med geometri eller annan matematik att göra heller för den delen!

Mathias kommentar var välbefogad. Martins kommentar var ungefär lika smart som Torbjörn Rosdahls när han säger att 100,- "enbart är tre chipspåsar".

Tragiskt är att vissa måste hävda sig.
Makten   2011-05-15 23:30
Andreas, du missförstår hela kritiken mot artikeln. Att du inte vet hur det funkar är det naturligtvis ingen som klandrar dig för. Det jag och en del andra här uttrycker är snarast en viss frustration för att artikeln ifråga INTE talar om hur det ligger till, utan säger massa nonsens som du nog inte blir hjälpt av.

Alla vill väl förhoppningsvis att kunskap ska spridas och att fotografer från alla hörn och håll ska förstå vad det är de pysslar med. Den här artikeln är dock mest förvillande och kommer inte att hjälpa dig, även om den utger sig för att göra det.

Det är inget konstigt, magiskt eller biologiskt i att bländaröppningens area halveras om du minskar dess diameter med roten ur två. Ditt öga funkar precis likadant. Med enkel matematik kan man förhoppningsvis förstå varför det är så, istället för att försöka förklara det med nonsens och dravel.
Leif Johansson/KK   2011-05-16 00:45
Poängen med artikeln är inte att bländaröppningen ska ökas med en faktor 1,4 för att dubblera ljusinsläppet. Du har helt rätt i att det handlar om geometri.

Poängen är VARFÖR ljusinsläppet just ska halveras eller fördubblas för att ge en lämplig skillnad mellan exponeringsstegen. Detta har ett visst samband med sinnenas sätt att fungera. Artikeln kunde ha varit bättre skriven, men den är varken felaktig eller nonsens.

mvh / LJ
Micke Strandberg   2011-05-16 11:16
På dig så klart!
D90 Amatören   2011-05-20 13:40
Håller med Marin om att hela logiken handlar om att halvera eller fördubbla ljusinsläppet och inget annat.
Att sedan definitionen av bländarvärdet är sådan att den refererar till en diameter på öppningen i förhållande till brännvidden leder till detta kvadratiska beroende och steg kan leda till lite förvirring som i det här fallet vänts nästan till mystik.
Men man får anta att man sökte en enkelhet när man en gång satte upp den här definitionen.
Sedan är väl rimligen valet att halvera och fördubbla ljusinsläppet, kopplat till motsvarande dubblering och halvering av slutartid, samt den händelse som ser ut som en tanke att man tillverkar och klassar filmens känslighet i motsvarande steg, orsakat av att filmens dynamik för att återge en bild behöver denna grad av anpassning vid exponering.
Det leder fram till att vi som fotar "bara" behöver tänka i steg där bländare, slutartid och filmkänslighet motsvarar varandra i hela eller i vissa fall halva steg.
Min uppfattning är att detta är ett oerhört kantigt, tekniskt och vetenskapligt tankesätt som inte har ett dugg med mänsklig intuition eller några andra mjuka egenskaper att göra. Tyvärr kanske ska tilläggas.
Jag håller därför med alla som tycker att artikeln är bra och förklarar begreppet bländare men tyvärr även är full av en massa dravel som inte har något värde.
Cygni   2011-05-22 17:08
Om man tänker i EV-värden är det inte så kantigt.
2011-05-15 01:11   Matti Montana
Vicka trista kommentarer. Det här är ju strålande! Visar åter på ett starkt samband mellan inuition och fotografi. Med en matematisk hjälpande hand - dock ej nödvändig att vara bekant med för den som väljer bländaröppningen. /Mattias

Nya artiklar

Många tester i Fotosidan Magasin 5/2014

Vilka stativ är stadigast och mest prisvärda? Så tar du bättre bilder av hav och sjö. Smart hudretusch - så gör du. Test av Leica T, Panasonic GH4, Sony A77 II, Nikon 1 J4 och V3. Det är några av många rubriker i Fotosidan Magasin 5/2014. Läs mer ...

Bildradion 82: Gemenskap och gatufoto i Gnesta

Bildradion har besök Gnesta-Planket där flera av Fotosidans medlemmar ställde ut. Göran Segeholm pratar med besökare och utställare om att gatufotografera hemma och borta, om gemenskap och att växa tillsammans. Lyssna här ...

Värmlands Museum söker National Geographic-tidningar till stor fotoutställning

I höst kommer utställningen National Geographic 125 år till Värmlands Museum. Nu efterlyses tidningar från de första två utgivningsåren. Läs mer... 1

Få oskarp stadsbakgrund - inne

Nya bakgrunder från Lastolite har färdig oskärpa och bokeh. Läs mer... 12

Fotoskolan - så värderar du dina bilder

Vad ska ett fotografi kosta? Vi har talat med några experter om vad som styr priserna på fotografier i Sverige i dag. Läs mer... 8

Fler ljusstarka objektiv från Fujifilm

Fujifilm har blivit mer konkreta om sina kommande objektiv. Fem objektiv, varav fyra med fullständiga beteckningar, finns med i den nya planen som offentliggjorts. Läs mer... 3

50 stycken 1D X länkade för "bullet time"-foto

Med kamerautrustning för nästan 3,5 miljoner kronor hjälpte Canon en schweizisk radio- och tv-kanal skapa så kallade "bullet time"-foton. Läs mer... 9

Video: Fotografera för en bildbyrå

Idag räcker det inte att skicka in sina bästa bilder för att få snurr på försäljningen hos en bildbyrå. Det krävs ett mer planerat arbetssätt som ger många bilder med rätt uttryck under kort tid. Den Läs mer... 3

Pentax XG-1 med 52 gånger optisk zoom

Pentax nya långzoom XG-1 har både supersnabbt skjutläge och stort zoomomfång, men har tyvärr ett lite klent batteri. Läs mer... 2

Bildradion 81: Längtan till det vilda

Landskapsfotografen Serkan Günes om varför han inte kan fotografera blommor intill motorvägen och om en längtan efter att bli mer än bara en gäst i naturen. Lyssna här ...



Aifo AB - Tether Tools Kamera och Datatillbehör