Annons

Logiken bakom siffrorna på bländarskalan

Förklaringen till varför siffrorna på bländarskalan ökar med 1,4 gånger för varje helt steg finner man hos de gamla grekerna. 

Läs historien bakom den matematiska logiken på bländarskalan här



Av Magnus Fröderberg 2011-05-15
Läst av 17508 besökare
2011-05-15 00:30   RZetter
Ur artikelns kommentarer:

"his article seems to suggest the aperture series has something to do with human perception. this isn't true. it's just geometry. don't make it more complicated than it... well it isn't. it's middle school geometry."
2011-05-15 00:42   Makten
En bra påminnelse om att folk i allmänhet tydligen inte kan högstadiematte. Tragiskt om något.
Mathias Röjfors   2011-05-15 15:08
Tur att det finns såna såna du som är så duktiga då.
Antar du är en jäkel på allt annat med och klarar allt i livet själv.
Från att snickra, laga bilen mm till dom mest avancerade matte beräkningarna.
Makten   2011-05-15 16:46
Ja, det är nog tur när man får såna svar som ditt.
Micke Strandberg   2011-05-15 21:55
Så elakt inlägg bevisar bara en sak, att vissa inte ens kan Bebis empati och fått en total korkad uppfostran!
Makten   2011-05-15 22:05
Vem syftar du på?
acarlsson   2011-05-15 23:17
För mig som nybliven fotograf var det en jättebra artikel. Det är knappast självklart för någon att det här har med geometri eller annan matematik att göra heller för den delen!

Mathias kommentar var välbefogad. Martins kommentar var ungefär lika smart som Torbjörn Rosdahls när han säger att 100,- "enbart är tre chipspåsar".

Tragiskt är att vissa måste hävda sig.
Makten   2011-05-15 23:30
Andreas, du missförstår hela kritiken mot artikeln. Att du inte vet hur det funkar är det naturligtvis ingen som klandrar dig för. Det jag och en del andra här uttrycker är snarast en viss frustration för att artikeln ifråga INTE talar om hur det ligger till, utan säger massa nonsens som du nog inte blir hjälpt av.

Alla vill väl förhoppningsvis att kunskap ska spridas och att fotografer från alla hörn och håll ska förstå vad det är de pysslar med. Den här artikeln är dock mest förvillande och kommer inte att hjälpa dig, även om den utger sig för att göra det.

Det är inget konstigt, magiskt eller biologiskt i att bländaröppningens area halveras om du minskar dess diameter med roten ur två. Ditt öga funkar precis likadant. Med enkel matematik kan man förhoppningsvis förstå varför det är så, istället för att försöka förklara det med nonsens och dravel.
Leif Johansson/KK   2011-05-16 00:45
Poängen med artikeln är inte att bländaröppningen ska ökas med en faktor 1,4 för att dubblera ljusinsläppet. Du har helt rätt i att det handlar om geometri.

Poängen är VARFÖR ljusinsläppet just ska halveras eller fördubblas för att ge en lämplig skillnad mellan exponeringsstegen. Detta har ett visst samband med sinnenas sätt att fungera. Artikeln kunde ha varit bättre skriven, men den är varken felaktig eller nonsens.

mvh / LJ
Micke Strandberg   2011-05-16 11:16
På dig så klart!
D90 Amatören   2011-05-20 13:40
Håller med Marin om att hela logiken handlar om att halvera eller fördubbla ljusinsläppet och inget annat.
Att sedan definitionen av bländarvärdet är sådan att den refererar till en diameter på öppningen i förhållande till brännvidden leder till detta kvadratiska beroende och steg kan leda till lite förvirring som i det här fallet vänts nästan till mystik.
Men man får anta att man sökte en enkelhet när man en gång satte upp den här definitionen.
Sedan är väl rimligen valet att halvera och fördubbla ljusinsläppet, kopplat till motsvarande dubblering och halvering av slutartid, samt den händelse som ser ut som en tanke att man tillverkar och klassar filmens känslighet i motsvarande steg, orsakat av att filmens dynamik för att återge en bild behöver denna grad av anpassning vid exponering.
Det leder fram till att vi som fotar "bara" behöver tänka i steg där bländare, slutartid och filmkänslighet motsvarar varandra i hela eller i vissa fall halva steg.
Min uppfattning är att detta är ett oerhört kantigt, tekniskt och vetenskapligt tankesätt som inte har ett dugg med mänsklig intuition eller några andra mjuka egenskaper att göra. Tyvärr kanske ska tilläggas.
Jag håller därför med alla som tycker att artikeln är bra och förklarar begreppet bländare men tyvärr även är full av en massa dravel som inte har något värde.
Cygni   2011-05-22 17:08
Om man tänker i EV-värden är det inte så kantigt.
2011-05-15 01:11   Matti Montana
Vicka trista kommentarer. Det här är ju strålande! Visar åter på ett starkt samband mellan inuition och fotografi. Med en matematisk hjälpande hand - dock ej nödvändig att vara bekant med för den som väljer bländaröppningen. /Mattias

Nya artiklar

Webb-TV om Panasonic LX100 och GM5

Martin Agfors har träffat en japansk reprentant för Panasonic som berättar om utvecklingen av kvalitetskompakten LX100 och den kompakta systemkameran GM5. Läs mer...

Nya objektiv från Voigtländer till Leica M

Voigtländer lanserar tre objektiv med Leica M-bajonett. Brännvidderna är 14, 35 och 40 mm. Läs mer... 9

Panasonic utvecklar makroobjektiv

Under Photokina I Köln meddelade Panasonic att de håller på och utvecklar ett nytt makroobjektiv. Läs mer...

Photokina 2014 - mässrapport del 1

Fotosidans utsände har besökt Canon, Wacom och Sony under Photokina 2014 Läs mer... 7

Tre nya zoomar till Pentax

Pentax ägare Ricoh meddelar att tre nya zoomar är under utveckling till Pentax systemkameror med K-fattning. Läs mer... 4

Ljusstark vidvinkel från Zeiss till Leica M

På förra Photokina för två år sedan utlovade Zeiss ett nytt ljusstarkt objektiv i ZM-serien. Objektivet tycks ha blivit något försenat, men nu kommer det: Zeiss Distagon T* 35 mm f/1,4 ZM. Läs mer... 13

Hasselblad H5D-50c får inbyggd wifi och nya funktioner

Hasselblad uppgraderar den nya cmos-kameran H5D-50c med inbyggd wifi och några nya funktioner. Redan sålda kameror kommer att kunna uppgraderas. Läs mer... 2

Leica S får cmos-sensor och 4K-video

När Leica hänger på cmos-trenden satsar de på 4K-video och snabb seriebildstagning istället för hög upplösning. Läs mer... 9

Leica gör digitalkamera utan skärm

Ska det vara retro så ska det. Leica M Edition 60 är framtagen för uppmärksamma att det är 60 år sedan Leica M3 lanserades. För att vara riktigt retro saknar kameran bildskärm. Läs mer... 31

Videointervju om utvecklingen av Canon 7D Mark II

Fotosidan har pratat med actionfotografen och Canon-ambassadören Richard Walch om utvecklingen av Canon Eos 7D Mark II och några av de nya objektiven. Läs mer... 1

Aifo AB - Elinchrom D-Lite RX ONE Studioblixt