Annons
Artiklar > Mässrapport: Gallerister från hela världen visade upp sig i New York

Mässrapport: Gallerister från hela världen visade upp sig i New York

Ett åttiotal gallerier från hela världen visade nyligen upp sig  i New York. Christer Strömholms debututställning Vännerna från Place Blanche från 1965 var ett av flera svenska inslag.

Aipad Photography Show, den i New York årligen återkommande mässan för fotogallerier, gick av stapeln för trettiofjärde gången den 10-13 april. Ett åttiotal gallerier från hela världen samlas i Park Avenue Armory för att under fyra dagar knyta kontakter med samlare, museer, fotografer och varandra.

Strömholm till MoMA?

För den svenska närvaron står framförallt Grundemark Nilsson Gallery - Swedish Photography från Berlin. Huvudnumret är Christer Strömholms debututställning Vännerna från Place Blanche från 1965. De masonitmonterade kopiorna förde en dold tillvaro i många år, tills kopisten erbjöd galleriet att sälja det helt unika materialet.

– Inte ens familjen visste att de fanns kvar. Ett fåtal verk har tyvärr försvunnit, förstörts eller eldats upp - som man gjorde med fotografi förr i tiden - men större delen finns kvar i mycket gott skick, säger Nina Grundemark.

Strömholms konstnärskap är mycket uppskattat, även om han är en ny bekantskap för många mässbesökare. New Yorks Museum of Modern Art, MoMA, har visat intresse för verken och söker nu finansiering för inköp av några av dem.


Stömholms första. Dorothée Nilsson med besökare i Grundemark Nilsson Gallerys monter. Fotografi från Christer Strömholms debututställning 1965 till vänster.

Grundemark Nilsson Gallery representerar också den unga duon Inka & Niclas som även de fått stor uppskattning och intresse från samlare i USA och Brasilien. De små fotografierna på mässan är av konstruktioner i landskapet byggs upp, fotograferas och rivs. Kvar blir fotografiet. Grundemark drar en parallell till 60-talets performancekonst och Fluxusrörelsen. Vad gäller formatet menar hon att fotografer blivit mindre trendkänsliga och bättre på att bedöma vad som passar det enskilda verket.


Inka & Niclas, ThePentagramPosition_II. Copyright Inka Lindergård and Niclas Holmström, courtesy Grundemark Nilsson Gallery


Gerry Johansson visas av f/5,6 Galerie från München.

Japan

Det stora intresset för japanskt foto är tydligt på mässan. Flera japanska gallerier är hitresta. Taka Ishii representerar bland annat Daido Moriyama och Eikoh Hosoe med deras stilbildande, hårt kopierade svartvita verk. Nyare material finns hos Los Angeles-galleriet Von Lintel i form av de cirkulära bilderna i Izima Kaorus One Sun. Solens vandring från morgon till kväll har fångats på olika platser i världen med fisheyeobjektiv och mycket långa slutartider.


Akira Sato, Untitled, 1960
©Estate of Akira Sato. Courtesy Michael Hoppen Gallery, London

Konceptuell fotografi

Andra konceptuella fotografier finns hos Julie Saul Gallery med New York-fotografen Arne Svensons serie Neighbors. Bilderna är tagna med ett långt teleobjektiv in i ovetande människors hem. Serien har väckt upprördhet över människor kränkta privatliv och Svenson drogs inför rätta i samband med utställningen. Svenson vann dock rättegången, vilket sågs som en viktig seger för konstnärlig frihet.


Richard Renaldi, Nathan and Robyn, 2012 © Richard Renaldi. Courtesy of Bonni Benrubi Gallery, New York

Hos Bonni Benrubi visas fotografier ur Richard Renaldis Touching Strangers, en uppmärksammad utställning där människor som möts för första gången har ombetts att röra vid varandra. Resultatet är fullt av tvetydiga känslor, samtidigt avvaktande och varma. Utställningen, som samtidigt visas i sin helhet på Aperture i New York, visar på fotografiets unika möjligheter att frysa en högst tillfällig händelse och relation till evigheten.

Vintage

Till stor del är Aipad en vintagekopiornas pilgrimsfärd där man högtidligt vandrar varv efter varv bland verk av Ansel Adams, Diane Arbus, Edward Weston och Irving Penn i nästan utmattande mängder. Ansel Adams Moonrise, Hernandez, New Mexico påträffas i flera varianter. Weston Gallery i Carmel har en för 60 000 dollar, Scott Nichols Gallery från San Francisco har två. Den ena är gjord i slutet på sextiotalet och signerad av konstnären för 125 000 dollar. Den andra är från 1970, något hårdare kopierad och osignerad, till priset av 33 000.


Irving Penn, Guedras in the Wind, Morocco, 1971
Courtesy Barry Singer Gallery, Petaluma, California.

Fotografiets starka ställning inom konstvärlden är odiskutabel, vilket både det stora besökarantalet på mässan och de höga priserna visar. Det stora prisspannet kan för en utomstående tyckas förvirrande.

Nina Grundemark menar att fotografiet med sin korta historia fortfarande dras med ”barnsjukdomar” som försvårar. Det är lättare att sätta priser på äldre verk som visats och sålts tidigare än på ungt, samtida fotografi. Köparna galleriet arbetar med är både museer och privata samlare. När det gäller unika verk föredrar de att sälja till museer. På så vis fortsätter de vara tillgängliga för allmänheten.


Vintage. Mässan är en pilgrimsplats för den vintage-intresserade.


Klassiker. Det är gott om fotohistoriens klassiker, här Robert Doisneau.


Japanskt finpapper. Fotografier utskrivna på japanskt handgjort papper väcker mångas intresse.


Stephen Wilkes talar med besökare om sina Day To Night-fotografier (t.v.) i Monroe Gallerys monter.



Publicerad 2014-04-17.

Bli först att kommentera


Merläsning

ANNONS