BBC erkänner fejkade naturbilder

Chefer på BBC har erkänt att flera scener i dokumentärfilmen ”Frozen Planet” är kraftigt missvisande. En del scener är filmade på zoo och inte ute i naturen.

Med fejkad snö fick filmteamet en holländskt zoo att se ut som en isbjörnshåla i Arktis, uppger Daily Mail.

En annan scen med en frysande larv spelades in i en låda. I filklippet säger en berättarröst: ”Under klippan undkommer larven vinden, men kylan penetrerar djupt ner i marken. Snart stannar larvens hjärta, den slutar att andas och börjar frysa”.

BBC försvarar sig med att det mesta av filmen är inspelat ute i naturen. Enligt Daily Mail uppger cheferna att det är normal inom naturfilm att iscensätta vissa scener som är svåra att fånga ute i verkligheten.

Här kan du se hur isbjörnshålan byggdes.

via



Magnus Fröderberg
Publicerad 2011-12-13. Läst av 8391 personer.
 
(Logga in för att skriva en kommentar)
2011-12-13 18:44   Morphen
Fler terjade bilder alltså... :/
2011-12-13 18:53   Janne H
Jag tycker ofta man ser sekvenser filmade i akvarier under vattnet, när föregående sekvens ovan vattnet ser ut att vara och uppges vara i ex Amazonas djungler?!
2011-12-13 19:50   Third eye
Jag har absolut inget emot iscensatta bilder/illustrationer/filmer, det enda som stör är att de får tittaren att tro att det är på riktigt....då är det bättre att de inte säger nått alls om just det.
Jag t.o.m gillar "fake" om det ger ett bättre resultat eller bättre effekt.
Och det är fortfarande en prestation som jag själv inte skulle ha klarat av.
2011-12-13 20:28   Jonas Nimmersjö
Tycker inte detta går att jämföra med "terjade bilder" … Det är ju deras egna genuina material.
Däremot tycker jag nog att man i berättande texten (alternativt eftertext) borde uppge att vissa scener är inspelade i konstruerade miljöer (zoo, låda, eller vad det nu vara månde …)
2011-12-13 21:21   xandx
Detta är ett känt fenomen inom naturfoto/film Jag har sett flera bakom kulliserna bilder på ljustält uppställda mitt i en djungel osv.. Fanns en film på youtube som jag inte hittar nu men den hette något i still med den tillrätta lagda verkligheten. Där avslöjades många sk stora naturfotografer och filmare. Man spikar upp bacon i träd och smörjer in grenar med jordnötssmör för att få bra bilder på örnar osv..
Är väl bara att acceptera detta fenomen.
Birdman   2011-12-14 08:15
Bacon skulle jag nog inte välja eftersom det är ett behandlat kött (saltlake och rökt). Att som naturfotograf kunna tricken att locka till sig sina tilltänkta objekt ser iaf inte jag (och många med mig) som något fusk. Men man kan ju förstås tycka olika.
Ratatoskr   2011-12-22 13:45
Jag har väl inte direkt något emot detta tillvägagångssätt även om jag i princip ogillar att fota på detta vis.
Så länge fotografen har stora kunskaper om naturen och djuren hon/han fotar så att det sköts på ett så naturligt och ostört sätt som det bara går. Börjar fotografen t.ex. mata vissa individer så ofta att de blir beroende av det, då är det helt fel.
2011-12-13 21:55   Helmetrock
Utan sånt här skulle serien kanske komma ut 2034 och kosta 11 miljarder att spela in i bästa fall. Eventuellt skulle inga filmare bli isbjörnsmat heller ;-)
2011-12-13 22:02   adampensel
Inget är nytt under solen. Såg ett avsnitt "Mitt i naturen" från 80-talet där de visar hur man spelar in naturfilm. Man inhägnade ett område och stoppade in olika djur rovdjur och bytesdjur och så filmade man när de blev uppätna.
Filmat i akvarium har man gjort länge. En som dyker ser det genast. En ickedykare märker ingenting.
2011-12-13 23:16   Calle S
2011-12-13 23:44   Birgitta Edelman
Frozen Planet slutar ju alltid med en Freeze Frame-del, där man talar om hur man gått tillväga vid filmningen. Kan dock ej minnas någon kommentar om isbjörnsigloon, men funderade nog på hur sjutton dom klarat av att filma den.
I en tidigare programserie av Attenborough visades hur hans team byggt enorma skenor i luften för att filma svärmande fjärilar. Flera veckors arbete bakom en kort sekvens. Det har alltså länge varit klart att det är omfattande teknisk apparatur bakom hans filmer.
Så länge som dom inte ljuger om hur dom gjort så kan jag acceptera att inte precis varje inspelningsteknik till varje filmsnutt redovisas i programmet. (Jag har f.ö. också fattat att det inte står en symfoniorkester och spelar på isen i Antarktis...) Men mera Freeze Frame-inslag skulle vara intressant att se - för fotografer i alla fall.
2011-12-14 07:40   atotowi
1. Man ska vara öppen med hur materialet framställts. Att i en naturfilm blanda material från det vilda, hägn och och i vissa fal special designade miljöer i stort och smått har nog alltid förekommit.
2. Djur i hägn och konstgjorda miljöer kan ändra vanor och bete sig på ett annat sätt än vilda djur. Sånt får inte förekomma i ett program som avser visa djurs naturliga beteende. Det är därför viktigt att man när man filmar i ett hägn vet vilka beteenden som är typiska för arten och vilka som kan vara ett resultat av fångenskapen.
3. Ett annat problem när man ska skildra hur djur gör är att en och samma art kan ha olika beteenden beroende på lokal dvs att i ett område har de ett beteende och i ett annat område ett helt annat. Vilket kan leda till att man generaliserar beteenden.

Som vid allt dokumentärt arbete är det öppneheten och trovärdigheten som är viktig.
2011-12-14 10:40   tormig
Har BBC påstått att det är en dokumentär? Söker man på "documentary" kommer den inte upp som sökresultat. Ej heller förkommer ordet så vitt jag kan se på Frozen Planet sajten. Så hur kan en arrangerad isbjörnshåla anses vara fejk?
vbg_snake   2011-12-15 10:38
http://www.bbc.co.uk/programmes/b00zj39x

"Documentary series"

självklart hävar de att det är en dokumentär och ingenting annat. Bara så att vi är klara över det, så anser sig BBC vara världens främsta när det kommer till naturdokumentär. Och det får man väl också säga, de är oerhört duktiga.

Sånt här är inte så farligt anser jag. Visst, de skulle kunna förklarat hur de gjort, men jag tycker fortfarande bilderna de får är givande för mig.
2011-12-14 11:47   Mesch
Om man inte inser att en mer eller mindre kubformad håla med vinkelräta raka linjer i. t.ex ingången är fejk så vet jag inte om man också får problem att läsa eftertexter :-)

Frågan är hur dum man måste anta att omvärlden faktiskt är?
2011-12-14 17:24   G Nilsson
Kan ju beratta att det finns "naturfilmer" som gatt annu langre och anvant sig av datoranimerade djur for att fa bilderna dom vill ha.
2011-12-15 13:51   Merlin
Flashback har en del att gräva vidare i uppenbarligen.. :)

Merläsning

Panasonic hårdsatsar på video

Vi fick en genomgång av Panasonics nya kompaktkameror, framför allt FZ2000 men också lilla LX15. Skall vi döma av de videoprestanda Panasonic nu stoppar in i sina kompaktkameror kan den kommande GH5 bli riktigt intressant. Läs mer...

Många förbättringar i nya Tamron 150-600

Tamrons 150-600 har blivit en stor säljframgång, och vi pratade med Tamrons marknadschef i Europa, Leonhard Steinberg om det nya versionen och om de nya SP-objektiven som Tamron fått mycket beröm för. Läs mer... 2
Annons

Sigma på djupet

Fotosidan fick ett långt samtal med Sigmas VD och huvudägare, Mr Kazuto Yamaki. Han berättar bland annat om hur de kan tillverka en 12-24/4 som är billigare än Canons motsvarighet, hur deras 85/1,4 kan jämföras med Zeiss Otus 85 mm och hur de kom på tanken att börja med Cine-objektiv.. Läs mer...

Laowa - objektiv med makrofokus

Det finns gott om små objektivtillverkare. Laowa är en ny bekantskap. Fotosidan har tittat närmare på Laowas objektiv. Läs mer... 3

Vi pratar blixtteknik med Profoto

Fotosidan besökte Profotos monter på Photokina och kikade på deras nya snabba D2 och ännu snabbare Pro-10, men passade samtidigt på att prata lite allmän blixtteknik. Läs mer... 3

Vi tittar närmare på Hasselblad X1D

Fotosidans reporter har pratat en lång stund om Hasselblad X1D med produktchefen Ove Bengtsson. Vi pratade även lite om företaget Hasselblad och vad som hänt där de senaste 15 åren. Läs mer... 9

Intervju med Nikon

Den nya Key Mission-serien är i fokus för Nikon på Photokina. Men vi passade även på att fråga Mattias Hjortzberg, produktchef hos Nikon för kompakt- och actionkameror, om de försvunna DL-kamerorna. Läs mer... 8

Poddradio: Ny fotoelit dissar digitalt

Unga konstfotografer intresserar sig mer för gamla tekniker än nya. Göran intervjuar tre makthavare i fotovärlden om aktuella trender. Dessutom: Glädjen och sorgen med ett sprillans 70-200-objektiv. Läs mer... 13

Vi tittar närmare på nya Olympus E-M1 II

Att det skulle komma en Olympus E-M1 II var ingen överraskning, men specifikationerna fick nog en och annan att höja på ögonbrynen. 60 bilder per sekund i topphastighet och 18 bilder per sekund med följande fokus är en rejält steg uppåt i prestandaligan. Läs mer... 1

Sony svarar på Fotosidans frågor

Hur ser Sony på A-systemet, på relationen mellan Zeiss-objektiven och de nya GM-objektiven och tekniken bakom den fina oskärpan hos GM-objektiven? Det är några av frågorna som får svar när Fotosidan riktar micken mot Sony-chefen Yann Salmon-Legagneur. Läs mer... 5
Senaste nyheter


Senaste blogginläggen
Senaste kommentarerna


Annons


Aifo AB - Elinchrom Quadra Living Light Set