Annons
Artiklar > Canon startar nordisk organisation

Canon startar nordisk organisation

Fotomarknaden blir allt mer nordisk med handlare som verkar i flera nordiska länder. Canon Consumer Imaging är en ny nordiska organisation för konsumentprodukter.

Den nya organisationen har anställda i Sverige, Finland, Norge och Danmark, men verkar även i de baltiska länderna. Canon Consumer Imaging ansvarar för försäljning och marknadsföring av alla produkter inom Canons konsumentutbud. Tanken är att kunna behålla ett lokalt fokus och samtidigt kunna dra nytta av synergieffekter länderna emellan.

– Samtidigt som vi skapar en nordisk organisation som kan ta hand om behoven hos alla våra stora kunder som arbetar på nordisk nivå, har det också varit viktigt för Canon att bibehålla lokal närvaro inom Consumer Imaging i de nordiska länderna, säger Jens Belner, Nordic Business Director.

– På så sätt blir vi snabbrörliga på varje marknad och kan behålla den viktiga lokala marknadsinsikten, något som behövs för att snabbt kunna svara på förändringar.

På senare tid har Canon utökat sitt produktsortiment till att även omfatta övervakningskameror. Den globala marknaden för videoövervakning via nätverkskameror förväntas öka med 20 procent årligen till 13 miljarder USD år 2017.

Canon har även gett sig in på marknaden för molnbaserad bildlagring med tjänsten Irista. Ytterligare ett tillväxtområde är professionell video under sub-varumärket Cinema Eos. Det kan tyckas konstigt att övervakningskameror och professionell video räknas som konsumentprodukter, men i Canons uppdelning är det exempelvis stora tryckpressar som räknas till den professionella avdelningen.



Publicerad 2014-07-01.

Bli först att kommentera


Merläsning

ANNONS