Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons
Artiklar > Fotografiska kommunicerar bäst

Fotografiska kommunicerar bäst

Grundarna Per och Jan Broman. Foto: Magnus Fröderberg 

Ledningen på Fotografiska har utsetts av kommunikationsbranschen till Årets kommunikationsteam 2011. De prisas för sin "starka identitet" och "effektiva arbete med pr".

Omkring 3.500 professionella kommunikatörer har varit med och röstat fram vinnarna. Fotografiska fick flest röster med 35 procent.

– Kommunikation har vid sidan av utställningarna 2010, nybyggnationen av det gamla Tullhuset och rekryteringen av vår personal varit avgörande för Fotografiskas framgång – för lite mindre än 1,5 år visste ingen vilka var, nu har fler än 300 000 personer besökt oss, säger Per Broman, marknads- och kommunikationsansvarig för Fotografiska Museet.

– Sett i perspektiv så kan vi hålla med om att vi lyckats få en mycket bra start, samtidigt som vi känner att vi har mer att ge. Vi har gett Stockholm och Sverige ett museum och en mötesplats som uppenbarligen fyller sin plats, säger Per och fortsätter.

– Vi har försökt tänja på gränserna både i köpta, interaktiva och egna medier med målet att nå den enskilda journalisten vid exklusiva pressvisningar, fotonörden med specialistutbildningar i vår akademi, våra besökare med en egen tidning samt stockholmaren på väg till jobbet i tunnelbanan. Dessutom har vi prioriterat den internationella kommunikation och turister i Stockholm. Vi har varit över 20 personer från olika discipliner, både externt och internt, som arbetet med Fotografiskas kommunikation under ett extremt händelserikt år.

Den samlade motiveringen som lade grunden för Fotografiska Museets seger lyder: ”Från den svårslagna starten som Sveriges mest efterlängtade museipremiär har Fotografiskas kurva fortsatt spikrakt uppåt. Timing, stark identitet, utnyttjande av sociala medier och effektivt arbete med PR. Så skulle Fotografiskas kommunikationsarbete kunna sammanfattas. Lägg till det en mycket genomarbetad strategi och synkroniserad styrning så uppstår ett framgångsrikt kommunikationskoncept.”

Bland övriga pristagare finns bland annat SJ, Tele2 och Apoteket.



Publicerad 2011-03-23.

2 Kommentarer

gatsu 2011-03-23 19:06  
Jag blir ju fundersam över vad SJ fick för pris... :D
Jonas Mauritzson 2011-03-23 23:23
SJ fick pris för bästa mix av traditionella och nya medier:
http://bit.ly/eAyv2G
Få ut mer av Fotosidan som inloggad

Fotosidan är gratis! Som inloggad får du smarta funktioner. Du kan ladda upp 10 bilder och få kritik på dem. Du får vårt nyhetsbrev. Du kan skapa köp&sälj annonser mm

Merläsning

ANNONS