Bilder utan likes skapar stress

Bland unga i Sverige känner mer än var femte stress när ingen gillar bilder de delar i sociala medier. I Norge är det ännu värre, var fjärde upplever samma sak. Det visar en nordisk undersökning som YouGov gjort tillsammans med Canon.

Inte mindre än 25 procent av norrmännen mellan 16 och 24 år svarade i undersökningen att de känner stress om de inte får några likes på bilder de delar. I Sverige är motsvarande siffra 21 procent i samma åldersgrupp, med den är 17 procent i Finland och Danmark.

Men inte bara unga känner sådan stress: 12 procent av vuxna svenskar, 25 till 40 år, känner liknande stress. Även i de övriga nordiska länderna är vuxensiffrorna lägre: 12 procent i Danmark, 10 procent i Norge och 14 procent i Finland. Helen Iwefors-Häggblom, kommunikationschef på Canon reflekterar över resultatet:

– Det är tur att oron verkar avta med åldern, men det finns ju olika sätt att minska sin bildstress. Antingen får man lära sig strunta i vad andra tycker eller så lär man sig helt enkelt bli en bättre fotograf. I den här undersökningen finns det en fingervisning om vad som fungerar bäst.

Canons slutsats är att fototips verkar vara vägen för de flesta. De baserar det på att bara drygt hälften, 53 procent, av svenskarna i undersökningen uppger att de är nöjda med sina bilder. I Finland är siffran 55, i Norge 46 procent och minst nöjda är danskarna, 35 procent.

Vilka bilder som är populära

På frågan "Vad fotograferar du helst?" fick de som svarade välja mellan elva olika genrer. Här skiljer sig resultaten en del mellan de nordiska länderna, men "Vardagshändelser" är generellt det mest populära motivet. I synnerhet i Danmark där det alternativet fick 42 procent. För Finland var samma siffra 23 procent, där är det "Natur" som är populärast med 32 procent. 30 procent av svenskar gillade också natur, 35 procent i Norge. Tredje mest populärt motiv är "Resor", fjärde är "Porträtt" som ligger jämnt med femman, "Djur" (som väl ofta är en del av Natur). Sjätte populärast motiv är - vilket inte lär överraska någon som följer sociala medier - "Mat". 

På frågan om varför vi tar bilder fick alternativet "Bevara minnen" överlägset flest röster. Tvåa, med mindre än hälften så många röster kommer "Dela stunder med vänner och familj" och på tredje plats "Dela bilden/filmen i sociala medier". Alternativet "Allmänt fotointresse" kommer bara på fjärde plats med ungefär en sjättedel så många röster som "Bevara minnen". Den siffran kan möjligen bekymra kameratillverkare.

Undersökningen gjordes av marknadsundersökningsföretaget YouGov. Sammanlagt 1025 intervjuer genomfördes med människor i åldersspannet 16-40 år i Norge, Danmark, Sverige och Finland.



Martin Agfors
Publicerad 2017-07-19. Läst av 3693 personer.
Denna annonszon syns endast för oinloggade eller ej Plus-medlemmar. Plus kostar från 14 kr / månad
2017-07-19 12:12   iSolen.se
Är det samma sak på fotosidan? Det har alltid klagats på för få kommentarer.
Svar från Grevture   2017-07-19 12:42
Jag tror situationen är lite annorlunda här, visst finns de "likes-kultur" här också, men det som väl oftast efterfrågas här är nog mer av konstruktiv kritik. Annorlunda formulerat: i mer utpräglade sociala medier handlar det nog oftare och mer om _vad_ man tagit en bild av (och blir uppskattad för), här handlar ligger nog tyngdpunkten mer på _hur_ man tagit den (och lär sig något av).
2017-07-19 12:34   Tomasz
Jag har löst problemet så som står i texten, genom att bli en bättre fotograf. Så nu känner jag ingen stress över att inte få några likes.
Svar från Grevture   2017-07-19 12:47
Själv har jag mest löst "problemet" genom att bli äldre och slutat se det som ett problem :-)
Jan Rönnlund   2017-07-19 12:51
Skönt med ödmjuka fotografer
Bara bli bättre så är allt klart ;)

Mvh Janne.
luminousoctaves   2017-07-19 15:43
Ja, reagerade också på den kommentaren. Något clueless uttalande.
PMD   2017-07-19 16:45
Insiktsfullt, snarare. :-)

Kai Thomas är på rätt spår. Ju bättre fotograf man är desto mindre stressad behöver man bli att andra inte uppskattar ens bilder. De är ju uppenbarligen inte speciellt bra på att bedöma bra bilder.
iSolen.se   2017-07-19 17:18
Vad är bra bilder då?

Att de säljer (bra)?
När man får många kommentarer?
När man får många positiva kommentarer?
När man får bra kritik?`
När vännerna gillar dem?
När mamma gillar dem?
När du själv gillar dem?
PMD   2017-07-19 20:49
Att många gillar en bild är definitivt inte ett tillräckligt kriterium för att den är bra.
Att få gillar en bild betyder inte heller att en bild inte är bra.

Vad övrigt är, är tystnad.
iSolen.se   2017-07-19 21:25
Jag utmanar dig här.

Varför inte då? Det är demokratiskt och vilka är vi som sätter oss över andras (speciellt majoritetens) åsikter?

En jamesbondfilm som "alla" gillar...kan den verkligen vara dålig?
Tomasz   2017-07-19 21:45
Ola Dusegård: Kanske man ska byta ut ordet "bra" mot "omtyckt" så blir det lättare att definiera. Men fortfarande är det inget absolut omdöme. "Omtyckt bland de som sett den" kanske är bättre, men fortfarande ingen absolut sanning.

Rekordet i höjdhopp är ganska sant, men höjdhopp är mycket tråkigare än fotografi tycker jag.
Anders F. Eriksson   2017-07-19 22:00
Jag har massor av skitbilder på FB som folk gillar ändå (tack vare bildinnehållet) och jag har massor av bra bilder som folk gillar (eller inte). Det säger inte sett skvatt!
luminousoctaves   2017-07-19 22:05
»» Ju bättre fotograf man är desto mindre stressad behöver man bli att andra inte uppskattar ens bilder. ««

Per, det där uttalandet löste inga knutar direkt, hihi.
luminousoctaves   2017-07-19 22:08
Den springande punkten här är sannolikt "bra" som är ett minst sagt flytande begrepp.

Och givetvis självuppfyllandet i att söka likes. Stackars nutid.
iSolen.se   2017-07-19 22:31
Bildinnehållet är förstås en del av bilden. Kul (bra) motiv kan vara väl så viktigt som perfekt teknik, komposition eller vad man för stunden värdesätter mest. Tidningarna är fulla av dåliga bra bilder men inte så många bra dåliga bilder om ni hänger med, de har annat fokus än vi fotografer.

Så hur kan vi bestämma över majoriteten? Om majoriteten tycker en bild är bra måste vi väl respektera detta och erkänna att bilden är bra även om vi vill säga "men den är ju [fylli lämplig invändning]"?
Anders F. Eriksson   2017-07-19 22:42
Om du tycker likes på FB är ett mått på bra bilder så varsågod. Jag gör det inte, även om det kan vara kul.
iSolen.se   2017-07-19 23:01
FB, aftonbladet, fotosidan, kollegor, mamma...har alla de fel när du tycker en bild är bra som ingen annan gillar? Vem bestämmer vad som är bra och att FB-likes inte betyder något för om en bild är bra eller inte?

"
Vad är bra bilder då?

Att de säljer (bra)?
När man får många kommentarer?
När man får många positiva kommentarer?
När man får bra kritik?`
När vännerna gillar dem?
När mamma gillar dem?
När du själv gillar dem?
"
hornavan   2017-07-19 23:09
Det är naturligtvis rätt sätt att tackla situationen; att bli bättre.
Intressant att se att Jante kastar en lång skugga över den som vågar säga det onämnbara.
Att söka bekräftelse är absolut inget nutidsfenomen, utan snarare en överlevnadsstrategi.
Den som får flest likes får ligga och säkrar framtiden för arten.
Kanske det går att visa statistiskt med den enorma mängd bilder och medlemmar som finns på fejjan och i andra sociala rum
Svar från Grevture   2017-07-19 23:11
Ola ... Det känns som du argumenterar mot något som inget faktiskt påstått :-)

Ingen har sagt att någon har fel när de ger en like. Sedan kan man tolka betydelsen hos en like lite olika, det är faktiskt upp till var och en.
iSolen.se   2017-07-19 23:25
Det var väl det här citatet (skrevs i olika versioner) som fick mig att börja fundera

"Ju bättre fotograf man är desto mindre stressad behöver man bli att andra inte uppskattar ens bilder."

Det antyddes sen att likes inte har med "bra" bilder att göra, tex här:

"Att många gillar en bild är definitivt inte ett tillräckligt kriterium för att den är bra."

Jag tror att de bilder som får folk att lajka, mamma att dela, folk att kommentera osv osv är alla bra bilder på olika sätt.

Må gott /O
Poltergeist   2017-07-20 01:43
Ola Dusegård, (om du ser det här), du frågade vad som gör en bild bra, och det är faktiskt inte alls svårt att avgöra det, för det handlar aldrig om en bild får ett antal fb-delningar- eller likes eller kommentarer. Det handlar aldrig om antalet (positiva) reaktioner en bild får, utan endast blott och bart om man kan säga om en bild har fångat och hållit kvar betraktaren en längre stund än det tar att bara bläddra förbi (eller gå förbi) den. Blir man intresserad av en bild och stannar och tittar på den så har den fångat ens intresse, och det är det första (och sista) syftet med en bild, att nå fram till en betraktare och få denna att stanna kvar vid den. Men för att den ska kunna göra det ordentligt krävs ibland rätt omgivning, och en dataskärm och ett fejsbokflöde är inte alltid rätt miljö för det.
MattiasL   2017-07-20 04:05
Jag tycker Kai Thomas Engströms kommentar är utmärkt och rolig.

Det går förstås inte att säga vad som är en bra bild. Sammanhanget avgör. Jag tänker på bild på samma sätt som på text.

Vissa bilder är poesi, andra journalistik, roman, biografi, reklam, teknisk instruktion. De kan förstås inte bedömas enligt samma mått.

Men klart man går igång åtminstone lite på likes. De är ju gjorda för det.
2017-07-19 13:37   Mamaya
Det känns bra att vara 53 år och inte låta antalet gilla styra mitt känsloliv.
iSolen.se   2017-07-19 13:49
Kanske inte känsloliv men det är en bra indikator på om en bild är bra eller inte. Sånt kan man lära sig av.
luminousoctaves   2017-07-19 22:17
Jag tror likes har otroligt mycket mer med grupptryck att göra än kvalitet. Även om vi inte vill erkänna det.
iSolen.se   2017-07-19 22:33
Hur mäter du kvalitet? Skärpa? Komposition? Benämning? Tidmedvetenhet? Närvaro? Fyndighet?
luminousoctaves   2017-07-20 08:30
Det går inte att mäta kvalitet på det sättet. Fotografiska uttryck är ju högst individuella.
2017-07-19 14:54   Rolz
Att bli äldre (alternativet är inte så lockande) är på gott som ont. Är 60-plus numera och jag bryr mig mindre och mindre om för att "passa in" men ändå så gillar jag förstås att någon kanske gillar en bild jag tagit.

Har inget socialt media förutom fotosidan som är typ ett sådant så Facebook, Twiitter etc. håller jag mig helt undan. Men förstår att om man inte får respons någonstans i både det riktiga livet som i något annat så kan det nog kännas betungande. //R
Svar från Grevture   2017-07-19 15:43
Jag tror du sätter fingret på kärnan i det hela, det är bristen på respons i största allmänhet (inte bara bilder) som är en större stressfaktor för yngre än för äldre.
iSolen.se   2017-07-19 16:38
Det är kul med respons, även negativ kritik är bättre än tystnad. "det var bättre förr (på fotosidan innan facebook)".

Facebookfeedback är från folk man åtminstone halvkänner och man får mångdubbelt mer feedback där än på fotosidan trots att gruppen är mindre än en tusendel och få bilder uppladdade.

Varför? Jo för att folk man har kontakt med är mycket med benägna att lajka och ge kommentarer. Fotosidan saknar vän-/familjebegreppet.

En bild på facebook ger i princip garanterad omedelbar feedback, det kanske aldrig blir mer än 40-50 stycken men det är bättre än "noll kommentarer från fotokunniga".
Svar från Grevture   2017-07-19 18:01
Jag tror en broms för att kommentera på FS som många känner är det du är inne på: Många är helt enkelt lite blyga att ge kommentarer, än värre kritik, till vilt främmande människor, det är mycket lättare att ge kommentarer till någon man känner. Det senare blir ju mest en del av normalt umgänge, bekanta emellan.

Tänk på att när bildkommentarer var som störst på FS var en period när det knappt fanns någon annanstans att kommentera bilder. Idag finns de mängder av ställen att göra det och mycket av energin läggs istället på bloggar eller att kommentera dem (bloggarnas tillkomst kan ju ses som en slags intern kommentarskonkurrens inom FS :)
luminousoctaves   2017-07-19 22:13
Men var själva bildkritiken intressant då, på den ”gamla goda FS-tiden”? (En uppriktig fråga). Bildkritik har ju absolut ingenting med likes eller faves att göra utan med det faktum att man tar sig tid att läsa av bilden. Ett inneboende problem i hela internetkulturen är att att det ska gå snabbt, och att det tar ganska lång tid att verkligen läsa in en bild och sedan formulera det utåt.

Min erfarenhet är att bildkritik mår väldigt bra av att inte använda likes eller favvo-stjärnor.
2017-07-19 18:23   JoakimOlsson
Är väl inte bara "unga". Någon som minns Terje? Det är väl liknande fenomen för många lite äldre också, om än inte i form av "likes".
luminousoctaves   2017-07-19 22:08
Intressant iakttagelse.
2017-07-19 22:30   Jan Rönnlund
Om man känner att likes är viktiga för en och självförtroendet så glöm inte att lägga ut bilder på kattor.
Det mest populära på hela FB och Instagram.
En bra genväg och det spelar nästan ingen roll hur bra eller dålig bilden är bara katten är gullig ;)

Tips från en äldre man som inte räknar likes.
2017-07-20 07:00   lonian