Annons

Proffsfoto

Artiklar > Canons service i Malmö och Stockholm upphör

Canons service i Malmö och Stockholm upphör

Canon uppger att Visual Service, som utfört service i egenskap av auktoriserad canonverkstad, har kommit på ekonomiskt obestånd. För att inga kunder ska drabbas av en eventuell konkurs avslutar Canon samarbetet med Visual Service.

Serviceärenden kommer att fördelas mellan Canon Europas regionala center för norra europa (Canon RCC i Mölndal) och andra regionala centra.

– Redan idag sker en hel del av servicen i Tyskland, uppger Niklas Andersson-Steen på Canon Svenska AB.

Om Canon kommer att teckna avtal med några andra verkstäder i Malmö och Stockholm kan inte Niklas Andersson-Steen svara på i dagsläget.

Inlämning av Canon-produkter till auktoriserad verkstad kan göras på följande platser:

Göteborg

Canon RCC (Inlämning och inskick)
Krokslätts fabriker 16
431 37  MÖLNDAL
Telefon: 031-720 3480
rcc.service@canon.se

Stockholm

Assist Workshop Stockholm (inlämning över disk)
Hammarbybacken 43
12145 Johanneshov                                                                                   
info@assistworkshop.se  
Telefon: 013-356250
Fax: 013-356255
Måndag - torsdag 8.00-11.30 & 12.30-17.00
Fredagar 8.00-11.30 & 12.30-16.00

Linköping

Assist Workshop Linköping (inlämning och inskick)
Roxviksgatan 8
58273 Linköping
Telefon: 013-356250
Fax: 013-356255
info@assistworkshop.se
Måndag - fredag 10.00-12.00 & 14.00-16.00
Torsdag 10.00-12.00 & 14.00-17.00



Publicerad 2014-05-12.

10 Kommentarer

esbtse 2014-05-12 21:42  
början på slutet för Canon tur man har nikon
czgnp 2014-05-12 22:00
du menar att Nikon går sönder så ofta att de kan försörja flera verkstäder i Sverige?
Osquar 2014-05-12 22:21
Tur?
Ja, för oss Nikonister som bor i Sthlm. Övriga i landet måste skicka sina pryttlar med allt vad det innebär i tid, kostnad och annat omak.

Nu ser det ut som att Canotisterna i Mölndal som har tur på motsvarande vis, då övriga har att skicka sina prylar.

En ganska trist utveckling detta. Har själv "drabbats" av detta i och med att Zeiss tog sina meckar å skruvmejslar å lämnade Frihamnen i Sthlm och stack till Tyskland. Nu tar det typ en månad att få sin kikare rengjord och ev. justerad, alltså ett ingrepp som kanske tarvar 1-2 timmar.......?

/Oscar
MWox 2014-05-12 23:10  
Trist att de avslutat samarbetet med Canon. Har fått alldeles utmärkt service för bara ett par månader sedan.
/M
PMD 2014-05-14 17:45
Det är tvärtom. Canon avslutar samarbetet med Visual Service.

Jag tycker att det är klokt gjort av Canon. Om Visual Service går i konkurs kan alla möjliga konstiga saker hända.
Ingju 2014-05-13 10:28  
En följd av att en stor del av pressen bytt till Nikon skulle jag tro.
Jag har just nu min PSh.S-100 i Stockholm för rep. får se vad som händer med den.
Svar från froderberg 2014-05-13 10:57
Tveksamt. Dels för att de flesta pressfotografer använder Canon och dels för att pressfotografer utgör en liten del av kunderna på en verkstad.

Det är svårt att veta varför deras verksamhet inte är lönsam. Vi vet exempelvis inte hur prispressad Canons ersättning till verkstaden för garantireparationer är. Vi känner inte till hur mycket de måste investera i dyra maskiner och så vidare.
Grevture 2014-05-13 11:14
Det tvivlar jag på, dels för att bara en del av yrkesfotogtafer bytt till Nikon (som Magnus påpekar) och varför skulle i så fall vår mest populära Nikon-verkstad (Lasses Kameraservice) ha slagit igen för ett år sedan?

Orsakerna är nog enklare än så: Dels är det, tvärt emot vad många tror, betydligt färre fel på moderna kameror så trots den enorma ökningen av antalet kameror är det ändå färre som repareras idag. Dels handlar det om att reparationer och service kräver allt dyrare specialutrustning som gör att det funkar bättre med färre stora verkstäder än många små. Som jag har förstod saken så var detta ett av de viktigaste skälen (ihop med pensionering) som fick Lasses att slå igen. Skulle de fortsatt skulle de ha behövt investera väldigt mycket pengar i utrustning.
hbengtsson 2014-05-13 12:52  
Precis, dels har kamerorna blivit bättre rent kvalitétsmässigt (slutarna håller allt längre exempelvis) och dels blir dom alltmer underhållsfria. Åtmistone i den omfattningen att man inte måste lämna in utrustningen lika ofta. Tänker sensorrengörning, AF kalibrering (där tredjepartslösnignar i kombination med Canons AF justering i kameran sannolikt minskat en hel del turer till verkstan), exponeringskalibrering (1D serien) etc.

Instämmer också med utrustningen som sannolikt är väldigt dyr. Vet tex att när Canon 5D3 lanserades så krävdes en helt ny kalibrerings-utrustning med tillhörande kunskap. I början fick man skicka ner 5D3 (och 1DX?) till RCC.

Sen kanske jag kan tycka att det borde finnas gott om underlag för att ha ett servicecenter åt Canon i rullning i sveriges huvudstad. Exakt vad som ligger bakom en riskerad konkurs (?) får framtiden utvisa.

Nu spekulerar jag men det är väl för övrigt en inte helt spikrak historia bakom företaget? Det hette ju Intervision innan, blev dom uppköpta vad Visual Service? Det behöver ju inte betyda ett jota men nu med facit i hand så undrar man ju lite...
nicotin 2014-06-22 08:26  
Skumt..när man kollar på Visual Service hemsida står det inget om att samarbetet mellan Canon och Visual har upphört ?
Svar från froderberg 2014-06-22 10:32
Det är något som Canon gått ut med officiellt och jag har pratat med Canons fotochef om saken, så det stämmer att samarbetet upphört.
nicotin 2014-06-22 15:40
OK tack Magnus för infon !

Merläsning

ANNONS