Fotografiska anmälda för diskriminering av män

Fotografiska i Stockholm. Foto: Johan Ståhlberg

DN.se uppger att sju anmälningar har registrerats av Diskrimineringsombudsmannen, DO, efter Fotografiskas höjda inträdesavgift för män under kvinnodagen.

– Vi tänkte att det är internationella kvinnodagen, och ville väcka debatt. Vi kunde ju ha sänkt priset för kvinnor, men en sådan sak väcker inga diskussioner. Därför valde vi att i stället höja priset för män, förklarar Fotografiskas marknadschef Karl Skoog för DN.

Fotografiskas tilltag har inte bara lett till anmälningar till DO utan även en lång rad kommentarer på Facebook. Många menar att det inte är tillåtet att ha olika priser för män och kvinnor för samma tjänst.

Clas Lundsted på DO uppger för DN att fallet inte är helt solklart. Det finns undantag i lagen för särbehandling som har ett berättigat syfte.



Magnus Fröderberg
Publicerad 2017-03-09. Läst av 11495 personer.
 
(Logga in för att skriva en kommentar)
2017-03-09 17:46   filip71
Suck för troll. Fast fotografiska bad om det. Och fick sin publicitet/debatt som man förmodligen räknat med.
ztenlund   2017-03-09 18:30
Trollet här är Fotografiska. T ex krogar och frisörer fick ta bort sina könsdifferentierade åldergränser respektive priser för ett antal år sedan och så kommer Fotografiska med detta... Suck är rätt ord. Inte för att jag skulle orka anmäla idiotin, men om detta är det mest kreativa de kan komma på så är det ju inte särskilt imponerande.
Tiny Turtle   2017-03-09 18:41
Martin, fast det handlade ju inte om att de höjde priset permanent utan om att för en dag illustrera pundiga löneskillnader pga kön.

Tror du att nån av de kränkta män som blev så upprörda att de anmälde det här någon gång har lyft ett finger för att propagera för jämställda löner på sona arbetsplatser? Det tror inte jag.

Alla som besökte Fotografiska på dagen i fråga och tvingades betala tretton kronor mer och tycker synd om sig själva för det skall få tretton kronor av mig om de postar ett svar på det här inlägget att de blivit orättvist behandlade och att de behöver pengarna.
Arneno   2017-03-09 19:44
Jag håller med Calle. Men egentligen ska vi nog tacka "trollen". Utan dem så skulle vi haft färre diskussioner om jämställdhet igår. Imorgon är väl dock allt glömt igen.
Surgeon   2017-03-09 19:50
Håller med, ett statement är ett statement, normala icke rättshaverister fattar poängen, men tydligen så är det några troll där ute som missar poängen
bentelkalb   2017-03-10 12:50
Fast Calle, kolla upp fakta. Det ÄR jämställa löner om man väger in alla faktorer, då är det knappt någon skillnad. Men ingen idé att diskutera det här,informationen finns tillgänglig , googla.

Och syftet spelar ingen roll, det ska inte läggas straffavgifter på någon på grund av kön, hudfärg, religion mm. basic.
Christofer g   2017-03-10 13:17
Och en procentsats på skatteintäkter är fel då det är kränkande för rika? Finns väldigt mycket data som bevisar löneskillnaden mellan män och kvinnor.
filip71   2017-03-10 13:59
Med "troll" menade jag i det här fallet att jag inte trodde att dessa anmälningar var "på riktigt" eftersom jag tyckte att tilltaget att anmäla var så lågt så att det kan väl ändå ingen ha gjort? Fast jag vet att det är gjort så troll kanske inte var den bästa benämningen.
Jag tycker fortfarande att Fotografiska på tydligt sätt lyfte fram jämställdhetsfrågan och att de som anmält har missat poängen med kampanjen. Lagen som Fotografiska möjligen har brutit mot är till för att motverka systematisk diskriminering, men som många redan påpekat så handlar det om en kampanj för en dag. Jag vill (precis som Fotografiska och en del debattörer här) hävda att det inte råder ekonomisk jämställdhet i Sverige idag. Kvinnor har som grupp mindre pengar än män, bara för att de är kvinnor - ska det vara så svårt att erkänna?
JariF1   2017-03-10 15:26
Det finns inga löneskillnader pga kön. Löneskillnaderna finns för att vi gör olika val. Fråga byggnads.
Wabbe80   2017-03-10 22:55
Kan det vara så att kvinno dominerande yrken har en lägre lönesättning just för att dem är kvinnodominerande? Tänk på den en stund
filip71   2017-03-11 00:43
Ja precis. En gång i tiden var präst, lärare och veterinär välbetalda yrken. Sedan kom det fler kvinnor i yrkena och då sjönk lönerna relativt andra yrken (statusen sjönk). Du ska se att så fort det finns fler kvinnor än män på byggena och fler män än kvinnor inom äldrevården så är jag ganska säker på vilket av de båda yrkena som är mest välbetalt.
filip71   2017-03-11 07:23
Och det där med att vi alla kan välja och göra val i livet (hur mycket pengar vi vill tjäna)... Läs lite filosofi om människans fria vilja så förstår du att allt inte riktigt är så enkelt. Eller är det nån som på fullt allvar tror att det enda vi måste i livet är att dö och allt annat är ett val?
George Steij   2017-03-13 09:20
Håller med dig Martin... Inge snack om detta är diskriminering, som nån skrivit: frisörer mfl. har fått ändra, spelar ingen roll om det bara är för en dag.. Inte ok :/
PMD   2017-03-13 13:11
Om vi ser på det här från en lite annan synvinkel så kan man ju ifrågasätta varför privata näringsidkare inte ska få diskriminera fritt. Tex. att flygbolag kunde få ta betalt efter passagerares vikt, att frisörer kunde få ta betalt efter hur långhårig kunden är, etc. Då vore även kön något som skulle kunna vara en diskriminerande faktor. Varför skulle inte butiker som har kundtoaletter få diskriminera efter kön, t.ex.?

Offentlig verksamhet är en annan sak. Sånt som finansieras med skatter bör i största möjliga mån erbjuda samma villkor till alla.
Grevture   2017-03-13 13:32
Per: Ett konkret exempel skulle ju kunna vara försäkringar. För länge sedan pratade jag en del med en riskanalytiker på ett av våra stora försäkringsbolag. Den här killen var väldigt rättfram och hade en massa rolig statistik kring allt möjligt. Han påpekade bland annat att försäkringsbolag rent sakligt borde ha väsentligt dyrare premier för bland annat olycksfallsförsäkringar för män än för kvinnor. Män är tydligt mer olycksbenägna än kvinnor :-)
iSolen.se   2017-03-13 13:54
De åldersdiskriminerar ju redan så varför inte m a p kön, inkomst och ursprung?
PMD   2017-03-13 14:12
Premierna för bilförsäkringar kan väl ibland vara differentierade på kön?

De är definitivt differentierade på bostadsort och bostadsform.
2017-03-09 20:27   PMD
Om all könsdiskriminering som kvinnor utsatts för under åren skulle kompenseras för tills jämställdhet bleve uppnådd så skulle det behövas mansdiskriminering i många decennier eller århundranden (vilket förstås inte vore speciellt lyckat av många skäl). Fotografiskas lilla tillfälliga prishöjning för män är bara en fjärt i sammanhanget.
2017-03-09 21:14   iSolen.se
Borde de inte i jämlikhetens namn ta lika avgift för alla?

Nu verkar de tycka att män är mer värda...
2017-03-09 21:37   GUNNAR ÖSTERLUND
Funderar allvarligt på att stryka Fotografiska från min "besökslista". Undrar vilka som blir nästa besökarkategori som de väljer att förära förhöjd entréavgift?
Tiny Turtle   2017-03-10 09:38
"Stryka från besökslistan"? - För att de tog tretton spänn mer under just Internationella kvinnodagen för att sedan sänka den till samma pris som tidigare igen?

Oj vad diskriminerad du blev just den dagen, mannen!
bentelkalb   2017-03-10 12:51
Hmm, Calle verkar argumentera likt värsta mansgrisen med "lilla gumman" attityd. Märkligt hur ofta det görs mot män och då anses mer ok.
PMD   2017-03-10 13:54
En del män tycker inte alls att det är OK. De är mycket känsliga och har svårt att tåla lite, lite grann av sådant som kvinnor har varit tvungna att tåla i århundranden.
Tiny Turtle   2017-03-12 13:47
Fin halmgubbe, Leif. Jag tycker att om man tycker att man blir diskriminerad till den grad att man vill bojkotta fotografiska för att inträdet var tretton kronor dyrare en enda dag så får man ta att folk är nedlåtande - det hade jag gjort oavsett om det var en man eller kvinna jag skrev till.

Att du betraktar det som "lilla gumman"-attityd och att jag beter mig som en mansgris och göra det till en könsfråga får stå för dig - jag reagerade på en i mitt tycke korkad åsikt utan referens till Gunnars kön, etnicitet eller religion.
2017-03-09 22:06   Anders F. Eriksson
De hade i stället kunnat välja att under denna dag släppa in alla kvinnor gratis t.ex. (och det hade nog också gett uppmärksamhet). Bröderna Broman verkar dock inte gilla gratis, eftersom de tidigare försökte stoppa statligt drivna gratismuséer. Genom att i stället höja avgiften för män under en dag fick de ju in några kronor extra ...
PMD   2017-03-09 22:53
Bröderna Broman har säkert rätt i att en sänkning av priset för kvinnor inte hade medfört lika stor uppmärksamhet, så nu blir det dubbelt bra för Fotografiska. Kanske lite mer klirr i kassan och mer massmedial uppmärksamhet. Plus att det kan uppfattas som en feministiskt ståndpunkt.
Bara positivt för bröderna. :)
MattiasL   2017-03-10 00:14
Nja. De där kronorna gick till Rättviseförmedlingen, vilket nog känns vettigt för många.

Men lite kanske man kan säga att Fotografiska får betalt för gammal ost efter att de anmälde staten till konkurrensverket för fri entré.
PMD   2017-03-10 01:19
Fotografiska är en privat aktör. Jag gissar att D.O. kommer att avskriva ärendet. Det vore en annan sak om det handlade om systematisk diskriminering (sådan som kvinnor ofta utsätts för).

Jag tycker fortfarande att det är lite smålustigt att det finns män som känner så kränkta av det här att tycker att de behöver göra en ammälan till D.O. :-)
bentelkalb   2017-03-10 12:57
Smålustigt att män som anmäler diskriminering är smålustiga, men inte kvinnor eller invandrare.....
PMD   2017-03-10 14:10
I det här fallet, ja, och du förstår väl varför?
2017-03-09 22:11   jkm
Det var längesedan Fotografiska lockade mig. Och nu lär jag definitivt inte gå dit... Ha det gött!
2017-03-09 22:19   ztenlund
Ok, nu har vi några då som försvarar detta enligt mitt förmenande urfåniga tilltag. Inte helt oväntat förvisso. Jag går dock inte riktigt på det här, så jag frågade mig om Fotografiska då är jämställdhetens och feminismens högborg? Jag hade en rätt stark känsla att så inte var fallet, så jag började titta igenom listan över utställningar. På strax över 40 st genomtittade så kom jag fram till:

Ca 65% män, 25% kvinnor och 15% blandat eller okänt vid ett snabbt påseende.

Dimman ligger tät som i Lützen kring entrékassorna...
ztenlund   2017-03-09 22:38
60% män ska det stå, innan någon anmärker på de något tveksamma siffrorna, som summerar till mer än 100%.
2017-03-09 22:50   PMD
Det är lite lustigt med alla män här som känner sig lite kränkta av Fotografiskas tilltag. :-)
Erik Schalin   2017-03-10 13:27
Med tanke på ringarna på vattnet så behövdes det verkligen.
2017-03-09 22:52   LinsLucas
I Sverige är det endast kvinnor som kan bli diskriminerade, när vi gör skillnad på könen till kvinnornas fördel kallas det jämställdhet.
Det här kommer DO bara låta rinna ut i sanden.
PMD   2017-03-09 22:58
I Sverige, och framförallt i stora delar av resten av världen, diskrimineras kvinnor betydligt mer än män och ordet betydligt är en underdrift.

En närmast symbolisk handling, som är en liten aning diskriminerande mot män, av ett fotografiskt galleri är inte ens i närheten av hur kvinnor systematiskt missgynnas.
2017-03-10 01:46   Grevture
Det är som så ofta fullkomligt fascinerande att se hur lättstötta många är. Och minst lika fascinerande hur få som tycks inse att det kanske, möjligen och mycket sannolikt liksom var ... En provokation.

Självklart är olika inträdesavgifter principiellt fel. Alla ni som indignerat påpekar detta tämligen uppenbara faktum ... Har ni inte reflekterat om det möjligen var just den poäng Fotografiska ville få fram?

Av reaktionerna att döma var ju det här ett ganska lyckat initiativ :-)
Jan Rönnlund   2017-03-10 15:15
+1
Man behöver inte var någon Einstein för att se vad de ville åstadkomma med det här.
Blir man provocerad av detta bör man fundera på om man inte är "lite"för lättstörd.

Nästan så jag tycker det var lite kul t.o.m.
Har väl lärt mig att inte provoceras i onödan.

Nej Män fortsätt vara män ;)
2017-03-10 06:37   knobloch
7 st anmälningar? Hoppas de går ut med namn och bild på de som anmält så att de kan hånas offentligt som de förtjänar.
GUNNAR ÖSTERLUND   2017-03-10 08:22
Björn Lok, dessa 7 har haft all rätt att göra en anmälan så att det kan prövas rättsligt om det var rätt eller fel som Fotografiska gjorde. Däremot finns det ingen som helst anledning att håna dem som du vill. Varför håna några som bara utnyttjar sina rättigheter?
knobloch   2017-03-10 09:38
Som Martin skrev precis här ovanför så är det fascinerande att någon kan vara så lättstött och missa att detta, uppenbart, är en provokation för att uppmärksamma ett samhällsproblem där kvinnor diskrimineras. Dessutom var det ett engångstillfälle under EN enda ynka dag.

Ok om någon blir lite stött, även om jag kan tycka att bara det i sig är en märklig reaktion, men att gå från att vara lite stött till att faktiskt ta steget att göra en anmälan är helt sinnessjukt. Och om du inte håller med om det så har vi tydligen olika åsikter i frågan.

Bara för att man har rättigheten på sin sida att anmäla så betyder det inte att det är RÄTT att göra det. Det är ju som att anmäla en blivande brud för prostitution om hon säljer pussar på stan på sin möhippa, nja kanske inte riktigt bra jämförelse men inte långt ifrån heller.

Förmodligen kunde Fotografiska valt ett bättre sätt att uppmärksamma dagen på. Men vad fasiken vinner man på att pröva detta rättsligt? Det är ju inte så att de har satt prishöjningen i system, det var som sagt en medveten provokation som utspelade sig under EN dag. Ok, säg att de blir fällda. De gjorde fel. Aja baja Fotografiska. So what?

Så ja, de förtjänar att hånas offentligt (såtillvida de inte har någon form av diagnos vilket förmodligen är mycket troligt). Det känns mest bara tragiskt att vissa människor reagerar på det här sättet.
PMD   2017-03-10 09:43
En anmälan till DO är en offentlig handling, men man måste anstränga sig lite för att få ta del av den.
Är det värt besväret bara för att kunna håna folk som använder sig av sina medborgerliga rättigheter?
knobloch   2017-03-10 10:30
Nej, det är så klart inte värt besväret. Poängen är bara att de som anmält borde lägga sin tid på vettigare saker.
PMD   2017-03-10 11:11
De får väl slösa bort sin tid på vad de har lust med? Det har knappast någon annat med att göra.
knobloch   2017-03-10 11:24
Jag kan bara tolka ditt svar som att du tycker att de gjorde helt rätt i att anmäla Fotografiska.

Visst, det finns en massa idiotiska saker man kan ägna sig åt som är helt lagliga och som man är i sin fulla rätt att ägna sig åt. Man är dock fortfarande en idiot.
GUNNAR ÖSTERLUND   2017-03-10 11:26
Det är alltså OK att uppmana till och att sprida näthat även på fotosidan.se och inte bara på andra nätmedia.
knobloch   2017-03-10 11:38
Ok, förtydligande då. Man bör inte håna dem offentligt. Men de förtjänar att hånas offentligt.
PMD   2017-03-10 12:06
Björn,
Det var en lite udda tolkning av vad jag skrev. Att jag tycker att folk ska få ägna sig åt vad de vill innebär givetvis inte att jag automatiskt tycker att det de gör är vettigt. Om det är tillräckligt korkat så kanske jag argumenterar mot det (som i den här kommentarstråden), men jag ägnar mig inte åt att håna folk som har andra åsikter än vad jag har.
knobloch   2017-03-10 12:11
Per,
Jag ägnar mig inte heller åt att håna någon. Jag skrev att de förtjänar att hånas. Om man inte kan se den större helheten och hur uppåt väggarna fel det är att anmäla i det här fallet så kan jag bara beklaga ignoransen.
PMD   2017-03-10 14:17
Ja, vilken tur att vi inte är fullt så ignoranta, då. :)

Ingen förtjänar att hånas.
knobloch   2017-03-10 15:05
Nej, det är ju tur. Men de som anmält verkar ju dessvärre vara det.

Ingen? Kim Jong-Un då?
Makten   2017-03-10 18:45
"Hoppas de går ut med namn och bild på de som anmält så att de kan hånas offentligt som de förtjänar."

Det framgår väldigt tydligt vem det är som är mest kränkt här.
knobloch   2017-03-10 21:40
Martin H,
Haha! Ordet kränkt har använts väldigt flitigt senaste tiden, men det här måste vara den mest felaktiga användningen jag läst på länge. Försök med ordet "förbannad" istället, det skulle passa bättre. Kränkt kan jag bli om någon angriper något som har med mig som person att göra.

Ok, det där med att håna skrev jag mest för att provocera. Men egentligen behöver dessa personer inte hånas i och med att de redan förlöjligat sig själva i och med deras anmälningar.

Försök själv att sätta dig in i huvudet på en person som faktiskt lägger ned möda och besvär på att anmäla en uppenbar symbolisk handling som gjorts för att uppmärksamma ett samhällsproblem. Något som dessutom endast förekom under EN dag, Internationella kvinnodagen. Jag kan inte sätta mig in i hur en sån person är funtad i alla fall.

Men det verkar som att endast jag blir förbannad på ett sånt agerande. Ni andra verkar mest reagera med en axelryckning. "Eh, det är deras medborgerliga rättighet att göra anmälan". "Man får faktiskt inte prissätta olika baserat på kön". Osv...

Äh, jag ger upp. Ni har väl rätt. Jättebra att så många anmäler Fotografiska. Hoppas fler gör det. Hoppas att en fällande dom visar att prissättning inte får sättas utifrån kön.

Som om vi inte redan visste det....
Makten   2017-03-11 22:43
Björn Lok: "Men det verkar som att endast jag blir förbannad på ett sånt agerande."

Ja, vilket är trevligt eftersom det är synnerligen konstigt att bli förbannad på folk som anmäler olagligheter. Är man emot diskriminering så är man rimligen det ALLTID, även när det används som en pajasmanifestation "mot" diskriminering.
Jag finner det oerhört roande att samma människor som brukar avsky "öga för öga, tand för tand" nu plötsligt tycker att det är en bra idé att agera just så:-) Bara för att det råkar gynna just deras kamp.

Vidare så kan det jag citerade av dig kanske vara en liten vägledning till att förstå huruvida din uppmaning om hån offentligt skulle gå hem. Jag tror inte du är medveten om hur få det är som faktiskt är radikala feminister. Gruppens oproportionerligt stora utrymme i den allmänna debatten kan få en att tro att det är fler än en liten klick som tycker att kvinnor är diskriminerade i världens mest jämställda land. Samma grupp som brukar totalt ignorera och/eller förneka den systematiska diskrimineringen av kvinnor i många andra kulturer.

Trovärdighet noll. Total brist på konsekvent tänkande.
knobloch   2017-03-11 23:02
Martin H,
Det jag retar mig på är bara det att man anmäler en uppenbart SYMBOLISK handling (och i det stora hela harmlös). Vad är egentligen incitamentet för en sådan anmälan? För mig är är det helt obegripligt i alla fall.
Christian Hemborg   2017-03-12 21:35
Otroligt omoget och oansvarigt att "hoppas de går ut med namn och bild på de som anmält så att de kan hånas offentligt".
knobloch   2017-03-12 22:17
@Christian: Ok, mitt första inlägg var kanske överdrivet hårt uttryckt. Men dessa anmälningar kändes bara så sjukt meningslösa. Beklagar om någon tagit illa upp.
Christian Hemborg   2017-03-12 23:21
Jag tror ingen tog så värst illa upp, men att uppmana till näthat är riktigt lågt.
Dessutom vet vi inget om personerna som har gjort en anmälan. De kanske har gjort 20 anmälningar där kvinnor diskrimineras.
Jag uppskattar Fotografiskas initiativ, även om jag någonstans i grunden tycker att det är fel. Allt borde vara rättvist hela tiden, men eftersom det inte är det, är det bra att det skapas en debatt ibland. Som i det här fallet.
Det faktum att tilltaget har anmälts gör att det debatteras ännu mer, vilket är jättebra. Om ingen hade anmäld skulle artikeln inte skrivits och kommentarerna inte blivit skrivna.
Så om man verkligen vill ha jämställdhet borde man kanske tacka de som har anmält.
Jag ska - tack vare anmälarna och den här artikeln - prata med mina döttrar om vad som var bra och dåligt med Fotografiskas tilltag.
knobloch   2017-03-12 23:50
@Christian: Hade inte en tanke på att det kunde tolkas som näthat när jag skrev det, utan skrev nog mest i affekt. Men jag kan förstå den aspekten så här i efterhand.

Bra synpunkter, även om jag helst föredragit att Fotografiska tilltag skulle skapa tillräckligt med debatt i sig utan att behöva draghjälp av rättshaverister som förmodligen inte har någon filantropisk agenda överhuvudtaget utan bara anmäler för själva anmälandets skull. Kanske att så inte är fallet, men det är så jag misstänker att det är i alla fall. Tycker också någonstans att Fotografiskas tilltag inte är helt rätt, två fel gör inte ett rätt liksom, men det hade egentligen inget med min reaktion att göra. Fotografiskas initiativ är ändå någon form av civil olydnad för att uppmärksamma orättfärdigheter, och att då anmäla i det läget... Jo, det brann till lite då bara. Omoget? Jo, kanske det... när man hinner tänka efter. :)
Christian Hemborg   2017-03-13 00:42
Att skriva i affekt har sina tydliga nackdelar, men det verkar som att vi i grunden har ungefär samma värderingar och åsikter. :)
2017-03-10 08:40   matsjak
Lite trist om man möttes i dörren av ett höjt pris och man har rest långt för att se utställningen, annars får de väl göra som de vill. En annan sak skulle vara om de bjöd alla kvinnor på deras dag.
Men jag tror att de skulle skjuta sig i foten om de skulle permanenta ett höjt pris för män. Jag tycker vi ser det i samhället att alla dessa feministiska yttringar börjar få omvänd effekt. Se bara på Mello, den favorittippade Loreen åkte ut med buller och bång med sitt Statement.
Och i grunden handlar det om att det inte fungerar, feminismen gynnar inte vanliga kvinnor längre utan är mer ett politiskt projekt som av prestigeskäl rullar på.
Tiny Turtle   2017-03-10 10:19
Hur lång tänker du dig att denna "långa resa" skulle vara? Skall vi ta Östersund som exempel? Då tar du väl Härjedalingen om du är på en tajt budget och kommer till Stockholm (och hem) för typ 450 spänn och sedan skall du ta dig till (och tillbaka från) Fotografiska också så en femhundring är nog minimum - sett i det perspektivet så är ju verkligen tretton extra kronor verkligen en dealbreaker och djupt kränkande för alla stackars män.

Varifrån får du att de skulle permanenta det höjda priset förresten? Det var ett pyttelitet inlägg i debatten att höja priset en dag. Ingen har väl antytt något om att det skulle fortsätta?
2017-03-10 09:45   Helena Wiking
1 dag av 365 höjer Fotografiska priset för män. Detta skedde på internationella kvinnodagen.
Det fanns en uttalad mening med detta.

Mäns löner är högre än kvinnors och har så varit sedan löner började betalas ut.
Vi kvinnor har varit diskriminerade i århundraden!

Ni män som anmält och som klagar här, varför reagerar ni? Det handlar om 13 kronor i prishöjning för män, under 1 dag, med en uttalad mening, på internationella kvinnodagen!

Ni hade lätt kunna gå en annan dag.
Om ni inte ens var där och fick betala 13 kr mer så undrar jag vad ni gnäller för!

Prova på att vara en kvinna istället! Ni kunde lätt gått till Fotografiska och sagt att ni har en kvinnosjäl i en manskropp!
DET hade varit en bra grej!

Ni gnällmän har ingen fantasi!
Grevture   2017-03-10 10:48
Du sätter ju fingret just på den poäng väldigt många helt tycks missa. Kvinnor får generellt sämre betalt än män. Ofta till och med för exakt samma arbete. Orsakerna är många och sammanhangen kan beskrivas på många olika sätt, men ett enkelt och väldigt tydligt faktum kvarstår: Kvinnor tjänar mindre än män och har, som du påpekar, gjort det så länge vi kan se.

Så när en institution som en markering, en symbolisk handling under en enda dag, höjer priset med det enormt smärtsamma beloppet 13 kronor, ja då blir ett antal människor upprörda, en del så mycket att de känner att de måste anmäla denna stora orättvisa till DO som diskriminering.

Och det tål att upprepas, i dagens Sverige tjänar kvinnor mindre. Faktiskt. Enligt SCB är den generella skillnaden i dagsläget 13 procent (ifall någon undrar var Fotografiska fick siffran "13" ifrån). Vilket annorlunda formulerat innebär att alla övriga dagar på året så får den genomsnittliga kvinnan i relativa termer betala mer av sina disponibla inkomst än den genomsnittlige mannen för samma inträde - men den saken tycks av någon konstig anledning inte alls vara lika upprörande för många. Jag undrar hur många av de som anmält till DO också vid tidigare tillfällen har anmält den skillnaden?

Man brukar säga att det är svårt att få fram ironi online, på nätet och i forum. Reaktionen på det som Fotografiska gjorde visar att det tydligen är svårt att få fram ironi över huvud taget :-)
Serendib   2017-03-10 11:46
Tänk att det skulle till en kvinna för att få den här församlingen att förstå vad det handlar om! Det är ju det här Fotografiska ville att diskussionerna skulle behandla; men det är ju så svårt att komma dit, eftersom alla dessa vita lättkränkta män blockerar den med sin kränkthet.
Tycka vad man vill om Fotografiska och deras inställning till entréavgifter, men i det här fallet är det ett genialiskt sätt att illustrera ojämlikheten och bristen på jämställdhet i samhället. Vore bra om fler följde deras exempel den 8:e mars nästa år!
De som har anmält Fotografiska till DO; jag hoppas innerligt att de fortsätter med sitt samhällsengagemang och anmäler varje arbetsgivare som betalar sina kvinnliga anställda lägre lön, att de anmäler varenda karl som inte delar lika på arbetet hemma så att vi äntligen kan börja få ner sjuktalen för dubbelarbetande kvinnor och att de drar självaste domstolarna inför rätta för att de fortsätter att tillåta frågor till våldtäktsoffer om hur de var klädda och på så vis försöker skuldbelägga offren. Lycka till!
PMD   2017-03-10 12:09
Tror du att alla har förstått, då?
1/2 :-)
bentelkalb   2017-03-10 12:52
Kvinnor har inte sämre betalt om man väger in alla faktorer.... myter. Det finns sakliga och osakliga löneskillnader. Själv är jag kommunalanställd och har inte mer betalt än någon kvinna.

Oavsett så är det alltid fel att straffavgifta någon pga av kön eller liknande, det är rena dumheter.
Helena Wiking   2017-03-10 13:00
Medlingsinstitutet har en PDF du kan ladda ner om du vill sätta dig in i löneskillnaderna mellan könen.
Du ska veta att det tar tid att sätta sig in i saker, ibland flera år!

Vilka rapporter, vilken forskning, vilka författare, vilken statistik har du satt dig in i?

Här har du länken till Medlingsinstitutet: http://www.mi.se/publicerat/loneskillnader-mellan-kvinnor-och-man/

"Rapporten om löneskillnader 2015
Den ovägda löneskillnaden mellan kvinnor och män var 12,5 procent år 2015. När hänsyn tas till skillnader i yrke, sektor, utbildning, ålder och arbetstid blir löneskillnaden 4,6 procent.
Fördjupningsavsnittet belyser skillnader mellan nyexaminerade studenter när det gäller lön och förväntningar på lönen."
morgondotter   2017-03-10 13:09
Bra talat Helena
/inger
PMD   2017-03-10 14:23
Det finns en strukturell löneskillnad mellan män och kvinnor som beror på att vissa yrken är "kvinnoyrken" och andra är "mansyrken", vilket betyder att kvinnor väljer vissa yrken i högre grad än män (och tvärtom, förstås). Kvinnoyrken har i regel en lägre lönenivå än mansyrken.

Eftersom kvinnor själva har valt att flockas i "kvinnoyrken" så kan det väl inte bero på diskriminering?

Eller ....?
Grevture   2017-03-10 14:39
Per: Det finns ju tydlig statistik på löneskillnader också för exakt samma yrken/samma erfarenheter osv. Det är väl de skillnaderna som Medlingsinsitutets siffra på 4,6 % pekar på.

Sedan kan man ju - angående de skillnader som orsakas av strukturella skillnader - fundera lite kring vad som är hönan och ägget i det här med att kvinnodominerade yrken så ofta tenderar att vara lägre betalda. Jag personligen är väl inte helt övertygad att de skillnaderna enbart beror på att kvinnodominerade yrken skulle vara enklare eller mindre krävande ... :-)
PMD   2017-03-10 15:41
Jag försökte antyda att de yrkesval som kvinnor respektive män gör delvis är präglade av könsroller. Dessa könsroller har en tendens att cementera den strukturella diskrimineringen av kvinnor.

N.B: det är inte bara så att män tvingar in kvinnor i en könsroll. Hela samhället är genomsyrat av det, så både män och kvinnor diskriminerar kvinnor.

Jag tror f.ö. att det är en förenkling att hävda att mera komplicerade och mer krävande uppgifter alltid förtjänar en högre lön. På en någotsånär fri arbetsmarknad finns det ingen enhetlig styrning på det sättet, även om det nog stämmer i många fall.
gatosi   2017-03-10 17:06
Just idag hade vi ett samtal om detta på jobbet. Några kvinnor som har varit med lite längre än jag menade att löneutvecklingen i en viss selktor stannar av när allt fler kvinnor tar sig in i den.
Det har jag tyvärr ingen statistik på men så enkelt är det kanske inte att bara skylla på yrkesval.
Grevture   2017-03-10 17:47
Per: Aha. Då förstår jag bättre vad du menade.
lonian   2017-03-12 18:40
Personligen har jag sämre lön än mina kvinnliga kollegor. Jag jobbar inom ett kvinnodominerande yrke.
2017-03-10 12:02   rronnbac
Skulle Fotografiska ha velat så hade de förstås kunna göra ett statement utan att tassa på principen om likabehandling, men då hade det inte gett några reaktioner, så istället har de valt att göra något som avsiktligt retar upp vissa. Det tycker jag gott de kan göra, den som stör sig kan ju låta bli att gå dit just den dagen.

Men vad är det med er som kallar era medmänniskor för troll, enbart för att de har en annan åsikt?
ztenlund   2017-03-10 12:36
Ja, det är en rejält rutten ton från somliga här. Vidare kallas alla som inte håller med för kränkta, precis på samma manér som att den som vågat öppna käften om migrations/invandringspolitik under åratal direkt kallats för rasist, oavsett vad som sagts så länge det inte varit på temat "mer, snällare och allt är problemfritt". Att använda den sortens billig retorik tyder på att man har en skriande brist på faktiska argument för sin ståndpunkt.

Jag noterar dessutom att ingen överhuvudtaget reagerat på siffrorna jag tog fram ovan, som visar hur det faktiskt står till med den siffermässiga jämställdheten på Fotografiska. Om man är snäll och antar att den blandade/okända delen är 50/50, så slutar det med att manliga fotografer står för uppåt 70% av utställningarna. Inte för att jag är någon kvoteringsivrare eller anhängare av plakat- och identitetspolitik, men att göra den här sortens rent populistiska saker som med entrén och sedan ha så dåligt sopat framför sin egen dörr känns rätt tveksamt. Fast det är klart, att göra annat kräver ju en större ansträngning, så då kan man ju plocka en billig poäng (hos somliga) en gång om året istället.
bentelkalb   2017-03-10 12:54
Intressant resonemang... så om de har högre avgift för kvinnor eller muslimer någon dag så kan de ju strunta i att gå dit? Nej resonemanget håller inte.
Grevture   2017-03-10 12:56
Martin S: Det handlar väl som så ofta om "som man ropar får man svar". Både att anmäla en harmlös (jo, verkligen) provokation till DO och att försvara den saken sätter ju tonläget redan från början.

Att bli upprörd över en symbolhandling från en institution som sysslar med konst som innefattar a) ett löjligt litet pengabelopp, b) bara varar en enda dag och c) sett till grundproblemet det är tänkt att belysa är en droppe i ett hav ... Ja, det upplever jag verkligen som lättkränkt och inget annat.

Och du tycks som så många helt missa själva poängen i vad Fotografiska gjorde: De och de flesta av oss är nog helt på det klara just över hur sned könsfördelningen - även på Fotografiska - är. Hela fotovälden är ju, liksom tillvaron i stort snett fördelad. Inklusive att män och kvinnor har olika ekonomiska förutsättningar. Och det är ju just hela den saken de sätter ljuset på.

Om jag tolkar dig rätt så bör endast den som själv kan uppvisa en perfekt jämställdhet yttra sig i frågor om jämställdhet. Jag kan inte se varför det skulle behöva vara så.

Visst är det Fotografiska gjorde en rätt billig poäng. Men det är i alla fall en poäng med lite humor och det är mer än vad man kan säga om debatten kring det de gjorde :-)
2017-03-10 12:47   bentelkalb
Tycker inte alls det är troll. Det är trollande att höja avgiften för en grupp baserat på kön. Hade det skett mot kvinnor eller invandrare, judar, muslimer mm så hade det blitt ett fasligt liv. Ingen ska betala straffavgift baserat på kön eller hudfärg. Det var ett riktigt korkat tilltag av fotografiska.

Tycker det mest verkar som att de vill bedriva politik, vilket jag inte tycker de ska.
Grevture   2017-03-10 13:01
Leif: Du tycks alltså anse att konst skall vara opolitisk?
PMD   2017-03-10 13:51
Leif,
Straffavgift? Det är väl frivilligt att besöka Fotografiska (som dessutom är ett privat företag som inte behöver ta politiska hänsyn på samma sätt som en offentlig institution) och som är fritt att vara politiskt efter eget önskemål.

Om Fotografiskas symbolhandling (med överskottet bortskänkt till en verksamhet som arbetar för jämställdhet) inte är ett bra sätt att uppmärksamma att kvinnor och män inte alltid har lika villkor, vad vore i så fall enligt din mening ett bättre sätt?
2017-03-10 12:58   Christofer g
Jag blir mörkrädd när läser hur män rasar mot fotografiska för detta. Enligt vad jag kan googla mig till så är löneskillnaden mellan män och kvinnor 16 % till mannens fördel. Vilka av alla arga män bojkottar företag med denna lönefördelning som löper 365 dagar ? Eller handlar det enbart om ett klassiskt patriarkat där man änvänder juridik för att behålla sin ställning ?
Daniel.I   2017-03-10 19:50
Då borde du nog fortsätta googla... Ovägt så finns det en löneskillnad, men dyker man lite djupare och ser på folk som arbetar inom samma yrke med samma utbildning, erfarenhet etc. så finns det inte längre en skillnad mellan könen som går att bevisa med statistik. Det har varit olagligt att ge olika lön baserat på kön i över 25 år...

Ola Nevander sammanfattar det bättre än vad jag orkar göra. Längst ner hittar du även alla källor samt lite fördjupande artiklar.
http://www.mises.se/2014/12/10/tjanar-kvinnor-mindre-an-man-for-samma-arbete/
2017-03-10 13:37   Erik Schalin
OM nu Fotografiska blir fällda....
Kan bli intressant när de flesta av Sveriges arbetande kvinnliga kår den 25 i månaden 12 ggr per år lämnar in en anmälan till DO.
2017-03-10 13:46   fafner
Skulle jag komma till Fotografiska och se detta skulle jag bara le och betala.

Jag förstår inte varför några personer orkar beklaga sig om någon för en gång skull råkar särbehandla kvinnor på ett positivt sätt, jag undrar hur många DO anmälningar dessa personer gjort tidigare när de sett det omvända!

Om de faktiskt har tagit det till sin spets och DO anmäler alla diskrimineringar då kan jag acceptera det men annars är de bara fåniga!
2017-03-10 15:25   JariF1
Berättigat syfte är när män diskrimineras. Feminismen och deras hantlangare bryr sig bara åt det ena hållet. Liksom Media, akademien, kulturen, radio och tv, vår regering osv.
Den här ekokammaren har gått för långt. Våra pojkar tar livet av sig här ute i verkligheten för att de är icke önskvärda och ni tjafsar om 13 kronor, eller en skitful mössa?
2017-03-10 17:01   gatosi
Några män här menar att man ska kolla fakta och det inte alls stämmer att kvinnor tjänar mindre.
Var är era källor då?
Här har ni min:
http://www.sverigeisiffror.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/utbildning-jobb-och-pengar/mest-och-minst-betalda-yrkena/
Scrolla lite ner, då ser ni tre stapeldiagram där man har jämfört männens och kvinnornas löner år 2015 (var ju inte så längesen) utifrån tre kategorier: sektor, ålder och utbildningsnivå. I SAMTLIGA kategorier ser det sämre ut för kvinnor.

Skapar Statistiska centralbyrån myter, tror ni?
Makten   2017-03-10 18:20
Sektor, ålder och utbildningsnivå tar inte hänsyn till faktiskt utfört arbete eller specifika arbetsuppgifter. Jag vill gärna se den statistik som visar att kvinnor och män med samma kompetens som utför samma uppgift med samma resultat får olika betalt.
gatosi   2017-03-10 18:24
Var är statistiken på att de får lika betalt då?
Grevture   2017-03-11 01:27
Martin H: Det har gjorts en hel del undersökningar genom åren där man på olika sätt försökt eliminera bort alla "yttre" faktorer, sökte och hittade till exempel den här ganska färska från Arbetsgivarverket
https://www.arbetsgivarverket.se/nyheter--press/nyhetsbrev/arbetsgivarverket-informerar/2016/den-genomsnittliga-loneskillnaden-mellan-kvinnor-och-man-i-staten-fortsatter-stadigt-att-minska
där man gjort ett mycket ambitiöst försök att rensa bort faktorer tills man får kvar vad de (lite poetiskt :) kallar "oförklarad löneskillnad" på runt en procent - alltså en systematisk skillnad mellan män och kvinnor och ingenting annat. Notera att det här är för statsanställda där skillnaderna traditionellt varit lägre än i näringslivet.

Jag läste en liknande undersökning gjord av TCO runt 2010 (give or take) där de jobbade på ett liknande som Arbetsgivarverket ovan och hade med både offentliganställda och privatanställda och där de i den senare gruppen såg en skillnad på 4-5 procent (och även där sakta, sakta sjunkande trend över tid) som de inte kunde hitta någon annan tydlig förklaring på än just kön. Skillnaden för offentliganställda var lägre, har för mig att den låg på ungefär hälften (~2%). Skall fortsätta leta efter den och se om jag hittar den.

En mer allmän fundering:

Men man kan inte heller bortse från de allmänna - och större - skillnaderna (på 10-12-15 % beroende på hur man räknar) där självklart saker som heltid/deltid, mer/mindre frånvaro pga barn, yrkesval och annat finns med som sakliga förklaringar. Att (som en del gör) hävda att sådana skillnader enbart och uteslutande uppstår pga individers val och inte har med strukturer att göra tycker jag låter mycket osannolikt - då borde variera mer över tid och inte vara så konsekvent och övervägande till kvinnors nackdel. Saken är ju att även individuella val styrs av strukturer. Vi individer vill ju gärna tro att vi agerar oberoende och rationellt, men vi påverkas av saker omkring oss. Se bara på oss kameranördar och hur vi väljer utrustning, vi tror gärna att vi är så rationella och oberoende, men påverkas väldigt mycket av förhärskande idéer och av omgivningens förväntningar - av strukturer.
Makten   2017-03-11 23:01
Martin Agfors: Det är precis det jag menar; att den faktiska skillnaden när man ser till samma arbetsinsats inom samma yrke är mycket mindre än den skillnad som man använder som argument för att kvinnor skulle vara diskriminerade.

Jag anser – förhoppningsvis som de flesta andra – att män och kvinnor ska tjäna lika mycket i den mån det är försvarbart. Och det är det bara om vi viktar på det nämnda sättet. Tyvärr används helt felaktiga siffror som inte har ett skvatt med diskriminering att göra, vilket jag tror är kontraproduktivt. Det gör bara att jag och många andra tycker att jämställdhetsarbetet har spårat ur, och att vår vilja att stödja det därför sjunker eftersom argumenten inte är ärliga.

"Saken är ju att även individuella val styrs av strukturer."

Givetvis. De kan till exempel vara genetiskt betingade, vilket är en typ av struktur. Är det verkligen så hemskt? Att oja sig över någon ynka procents faktisk löneskillnad mellan könen känns lite fånigt, om du ursäktar. Löneskillnaderna mellan olika yrken är ju enormt mycket större än så. Men nu är jag inte socialist, så jag anser heller inte att alla ska tjäna precis lika mycket.

Ska man vara riktigt jobbig så kan vi ju titta på hur mycket män respektive kvinnor bidrar till samhällets ekonomi och se om det matchar de där få procenten i löneskillnad. Jag tror inte det, men det spelar heller inte så stor roll. Kan vi hålla löneskillnaden under låt säga 5% så finns det betydligt viktigare saker att ägna sig åt än meningslöst pajkastande i jämställdhetens namn. Till exempel hur andra länder och kulturer ska kunna följa vårt exempel. Men då blir det plötsligt knäpptyst från feministlobbyn. Istället tar relativismen vid och "man måste acceptera" att det är si eller så i andra kulturer.

Förlåt, men jag förstår inte hur så många kan tänka så lite.
Arne Bivrin   2017-03-12 21:18
Martin H:
"Att oja sig över någon ynka procents faktisk löneskillnad mellan könen känns lite fånigt, om du ursäktar."
Hur tycker du att det är att bry sig om huruvida det kostar några kronor extra - en dag - på Internationella kvinnodagen?

"Ska man vara riktigt jobbig så kan vi ju titta på hur mycket män respektive kvinnor bidrar till samhällets ekonomi och se om det matchar de där få procenten i löneskillnad."
Tar man kvinnors obetalda arbete med i beräkningen är jag rädd att löneskillnaden blir oroväckande stor.


"Till exempel hur andra länder och kulturer ska kunna följa vårt exempel. Men då blir det plötsligt knäpptyst från feministlobbyn. Istället tar relativismen vid och "man måste acceptera" att det är si eller så i andra kulturer."
Nej, jag tror ingen feminist tycker att det är bra i "andra kulturer". Att det är värre i andra länder betyder väl inte att inget behöver göras i Sverige?
PMD   2017-03-12 23:03
Martin H skrev: "Ska man vara riktigt jobbig så kan vi ju titta på hur mycket män respektive kvinnor bidrar till samhällets ekonomi och se om det matchar de där få procenten i löneskillnad."

Hur mycket någon bidrar till samhällets ekonomi beror till ganska stor del på hur mycket denne tjänar, eftersom en mycket stor del av samhällets ekonomi är skattefinansierad. (Om vi håller oss till den vita ekonomin).
Grevture   2017-03-13 10:58
Martin H: Tänk på att vi talar om genomsnitt, inte att det alltid är en skillnad på några få procent. Snarare är det väl så att väldigt många kvinnor får ungefär samma lön som män (en del lite mer, en del lite mindre, många samma), men att det fortfarande finns en tendens att om någon får lägre lön så är det just kvinnor. Så vad siffran på några procent visar är kanske inte hur stor "orättvisan" är, utan att när det finns skillnader, tämligen konsekvent utfaller i en enda riktning.

Dessutom tycker jag du och många andra duckar när ni helt fokuserar på skillnaderna i jämförbara yrken och avfärdar den större skillnaden med argument som låter väldigt mycket "sånt är livet". Den strukturella skillnaden är faktiskt intressant den med, igen, det handlar ofta inte om det exakta genomsnittliga värdet utan att tendensen hela tiden så konsekvent är riktad åt samma håll. Hade de till exempel varit så att kvinnor ofta hade fått lite bättre betalt i kvinnodominerade yrken (som de då enligt ditt resonemang kanske varit genetiskt bättre ämnade för) och män fått mer i manligt dominerade yrkens, ja då borde skillnaderna jämna ut sig. Men saken är ju att de inte gör det, kvinnor får i snitt sämre betalt hur man än räknar, hur man än vrider och vänder på siffrorna. Vilket innebär att vi än idag faktiskt har en systematisk orättvisa. Som antagligen - som påpekat tidigare - inte drabbar alla. Men drabbar vissa ganska tydligt.

Det är ju intressant att du tar upp det där med att bidra till samhällets ekonomi: Där finns en annan stor fråga många duckar - väldigt många undersökningar pekar på att kvinnor oftare jobbar gratis (t.ex. i hemmen och ideellt i föreningsliv m m) än män vilket gör att en del av deras bidrag till ekonomin helt enkelt inte syns i statistiken.
2017-03-10 21:37   Abe Normal
Apropå rättvisa. Jag kan inte alla FS medlemmar, men FS känns verkligen etniskt svenskt, alla skriver god svenska, och verkar ha både arbete och utbildning. Jag tror på jämlikhet och jämställdhet. Det ger frihet och bättre möjligheter för människor att kunna utnyttja sina förmågor (man som kvinna).

Bråket om dom “13 kronorna“, om man istället skulle dra skiljelinjen mellan folk från innerstaden och våra gettofierade förorter, där medelinkomsten ligger upp mot en kvarts miljon mer för boende i innerstaden. Hur många människor från den fattiga förorten besöker vår finkultur överhuvudtaget? Vore kanske mer effektivt att sänka priset med motsvarande inkomstskillnad till dom som har det mycket sämre ställt och då talar vi inte om några procent.
PMD   2017-03-10 22:25
Det vore måhända en bra åtgärd, men jag är tveksam till att en prissänkning på inträdet till fotogallerier skulle få markant fler t.ex. Rinkeby och Rosengård att komma. Det är nog andra faktorer än priset på inträdesbiljetten som avgör.

Jag är också tveksam till att Fotografiska skulle ställa upp på en sån sak. Åtminstone om det handlade om ett långtidsåtagande. :-)

Det som avhandlas i artikeln ovan skedde dessutom på Internationella Kvinnodagen vilken förstås var en fördel för Fotografiska för att få uppmärksamhet för sin symbolhandling. Någon motsvarande dag för människor som bor i "ghettofierade" områden finns inte.
Abe Normal   2017-03-10 22:50
Håller med,,, :) Det var mer en reflektion från min sida. Allt arbete för jämställdhet är bra, men jag tror den stora skillnaden är socioekonomisk. Kvinnan i innerstaden har en högre genomsnittlig inkomst än mannen i den "utsatta" förorten och mycket högre än motsvarande kvinna i samma förort som tjänar allra minst.
Makten   2017-03-11 23:07
"Hur många människor från den fattiga förorten besöker vår finkultur överhuvudtaget?"

Förmodligen ganska få och det beror lika förmodligen på att intresset är lågt. Inte att det är för dyrt.
Din "finkultur" är någon annans fulkultur. Personligen skulle jag aldrig drömma om att betala för att kolla på sport, medan andra gärna gör det. Människor i olika sfärer har olika intressen helt enkelt.
Abe Normal   2017-03-12 02:10
Det var ett sidospår från min sida…

Men som du själv skriver, "5%" är kanske inte så mycket att bråka om. Skälet till att Fotografiska höjde priset, var att visa på skillnader. Funderade över om det kan finns andra skillnader som kan vara värda att ta upp.

Tror visst att entrepriser spelar roll. Det visade om inte annat fri entre-reformen där museerna fick en markant ökning av antalet besökare. Tycker det finns ett värde i att alla som vill kan få ta del av det som bjuds ut, och det gäller kulturlivet generellt. Och hur gör man då?,,, det är en politiskt fråga.
2017-03-11 11:46   Sten-Åke Sändh
Men om de verkligen hade velat maxa uppmärksamheten så skulle de istället sänkt priset för männen eller varför inte bara invandrarmän. Då skulle ni få se på reaktioner och massor av "gratisreklam" men förmodligen ingen vidare cred och möjligen en bojkott på halsen. Varför anses diskriminering vara bra ibland och inte annars? Har vi inte kommit längre idag? Jag trodde åtminstone att vi var hyfsat överens om huvudprincipen!

Jag var på Fotografiska förra veckan och jag måste säga att det besöket gjorde mig helt indifferent. Kunde lika gärna avstått den utgiften. Det är något fel när man tycker det bästa med besöket var Fotografiskas shop.

Hade mycket större utbyte av de jättetrevliga fotoböcker jag köpte för en spottstyver på Scandinavian i onsdags. George Barrs Kreativ Fotografi och Så tänker en fotograf. Båda två för 128 spänn TILLSAMMANS (59 + 69 spänn) vilket väl är mindre än entrén till Fotografiskas tämligen tråkiga utställningar för närvarande. Inte ens utställningen om Lennart Nilsson tyckte jag var bra. Hade gärna sett en mycket mer ambitiös satsning där istället.
2017-03-12 07:59   bassa
Jag är inte så värst orolig. för kvinnornas lön i framtiden Kvinnorna är smartare betydligt bättre i skolan. Utbildar sig till jurister åklagare läkare höjdare inom polisen.Osv. Kvinnor har mål. Jag hoppas kvinnorna tar över mer och mer, samhället behöver det, och så kommer det naturligtvis att bli. Självklart ska de ha lika lön för samma arbete, dom är ju snart bättre på allt.
Jag lekte med tanken att jag skulle höra samma resonemang som det här runt ett kaffe bord. Jag undrar hur männen skulle reagera om de fick höra sig själva inspelade.. två sansade inlägg kan jag hitta, båda från kvinnor. Helena Wikings och Katja Hellmigs.
. Allt känns lite omvänt nu för tiden, kvinnorna utbildar sig, har mål,och ser framåt. Männen tjurar, och är livrädda för att släppa fram kvinnor.
Förr kallade man en viss sorts kvinnor för kaffekärringar eller skvallerkärringar. Här tycks det också ha hänt något, nämligen det omvända männen står för kaffet.
Skulle det här resonemanget spelas upp som en pjäs ORDAGRANT!,skulle pjäsen antagligen blivit väldigt rolig. Men hade den skrivits av en kvinna hade hon nog riskerat att bli anmäld för diskriminering, kränkning, förlöjligande av män.
Kan ni höra er själva? Ingen replik hade behövts ändras.. Visst hade pjäsen blivit kul. Mvh Bengt
/ Bengt
Sten-Åke Sändh   2017-03-12 19:57
Tyvärr hämmas aldrig så briljanta kvinnor från att förverkliga sina ambitioner genom att männen fortsatt inte delar på att ta hand om barnen och hemarbetet. Det är nog trots allt grundproblemet.
Annars hade denna slagsida vi har idag i skolsystemet, att kvinnor idag läser vidare i högre utsträckning än män och på många områden presterar bättre än dessa, slagit igenom fullständigt redan även i arbetslivet.

Sedan är tyvärr många kvinnor inte lika riskbenägna som män vilket gör att de inte tar en del arbeten och uppdrag som de kanske borde tagit, men som de kanske inte är riktigt säkra att ha kompetens för. Det senare har ju aldrig hindrat de män som tar dessa jobb istället, även om de faktiskt kanske inte alls är bättre lämpade för dessa jobb än många kvinnor.

Men det går åt rätt håll generation för generation och många män som nu bildar familj tar betydligt större ansvar för barn och hem än män ur äldre generationer. Dagens unga män är mycket bättre i detta avseende än vi var och de har säkert i stor utsträckning bättre kontakt med sina barn än tidigare generationer har haft. Det är bara att applådera.

Sedan behöver vi nog en debatt om alla dåligt avlönade yrken med usla arbetsvillkor som mängder av kvinnor sitter fast i i offentliga sektorn - Sveriges i särklass sämsta arbetsgivare. Tyvärr har det behövts en migration vi inte talar om på samma sätt som den andra migrationen för att få politiker och allmänhet att fatta och jag talar om den folkvandring som nu avfolkar kommunerna på anställda som istället går till bemanningsföretagen och betydligt högre löner. Det gäller som ni alla vet både läkare, lärare, sjuksköterskor, hemtjänstpersonal, städare och socialsekreterare - alla dödligt trötta på fackföreningar och politiker som haft årtionden på sig att åtgärda detta men fortfarande inte verkar veta vad de ska göra åt saken.

Jag tycker Fotografiska är en besvikelse idag och jag tycker de borde fokusera på att sköta sitt jobb och göra intressanta utställningar istället för att ägna sig åt billiga marknadsföringsknep. Jag tror inte medveten diskriminering är en framkomlig väg faktiskt för den typen av aktiviteter gör bara att vi kommer landa i ett allmänt "kattrakande" till slut och det tjänar inte nödvändigtvis de grupper på som idag upplever sig diskriminerande. Den stora diskrimineringsmotorn är ju faktiskt marknadsekonomin. När jag var lärare för många år sedan sade SYO-folket att flickor valde mellan 20-25 olika jobbområden medan männen valde mellan flera hundra. Tillgången på arbetskraft i dessa kvinnodominerade områden har uppenbarligen varit god eftersom deras löner kunnat hållas jämförelsevis låga. Förmodligen har det blivit bättre sedan då men jag är rätt övertygad om att huvudproblemet kvarstår.
2017-03-12 18:29   JensEkberg
Rock'n'roll marknadsföring när den är som bäst!
Dat är bara att kika på längden av denna tråd för att inse att Fotografiska har lyckats med sitt tillttag.
2017-03-12 22:08   esbtse
Diskriminering är diskriminering oavsett kön
Tiny Turtle   2017-03-13 11:58
Det här var en symbolisk handling för en enda dag avsedd att uppmärksamma ojämlikhet i löner mellan könen och det handlade om tretton kronor vilket varken du, jag eller nån annan man vi känner i plånboken.

Får jag fråga dig hur liten höjning som fortfarande hade varit diskriminering värd att anmälas?
En krona högre inträde? En krona högre inträde första timmen de har öppet?

Det här är inget sluttande plan så att om ingen anmäler så kommer andra museer snart hänga på och rätt vad det är så är det dyrare för män överallt.
esbtse   2017-03-18 15:40
Så diskriminering är korrekt så länge den utförs med en ideologiskt överbyggnad.
PMD   2017-03-18 16:26
Eftersom du tycks vara feminist så hoppas jag att du är lite aktiv med att klaga på diskriminering av kvinnor också.
Tiny Turtle   2017-03-22 15:50
Nej, Thomas. Diskriminering är okej så länge ingen lider skada av den och den görs i symbolisk form för att påvisa riktig diskriminering. Du kan väl inte påstå att någon av de manliga besökarna den här enda dagen "led skada" av att betala tretton kronor mer i inträde?
2017-03-13 11:00   Fredrik Klintberg
Jösses...

Alt, Ctlr, delete...
2017-03-13 21:37   Kent Helgesson
Att man anmäler en sådan här sak tyder på att man har alldeles för mycket fritid.
Hur orkar man engagera sig i en sak som denna? Höjda priser för män var en pungspark på etablissemanget rent symboliskt. Jag tycker det är en bra markering för vad de står för.

I övrigt ..TRAMS! Jag håller på kvinnorna i denna sak!

Med vänlig hälsning Kent
2017-03-16 15:45   afflaf
Så många kränkta gubbar i kommentarerna! Hade ni brytt er det minsta lilla om jämställdhet så hade ni ställt er bakom Fotografiska på detta. Istället sitter ni och bölar på internet och hotar med att inte gå till Fotografiska mer.. Guess what! Ingen kommer sakna er där så ni får jättegärna hålla er borta. En mansgris med en kamera är fortfarande en mansgris.

Merläsning

TEST: Canon EF 16-35/2,8L III USM

En uppdatering av Canons 16-35/2,8 har efterfrågats i flera år. Nu står det klart varför Canon inte stressat fram EF 16-35/2,8L III. De har utnyttjat tiden till att få fram en vidvinkelzoom med optiska prestanda som få objektiv med fast brännvidd når upp till. Läs mer...

Har du fotat övergivna platser?

Nu har du chansen att få någon av dina bästa bilder på en övergiven plats publicerade i Fotosidan Magasin. Alla publicerade bilder får feedback av ett proffs. Förutom "övergivna platser" har vi också tema "närbild". Läs mer ...

Nytt på Fotosidan

Vi har släppt lite nya saker - aktivitetspoäng, uppfräschning av bildvisningssidor och lite andra detaljer. Läs mer...

Kulturama-elever lär sig modefoto av brittiska proffs

Eleverna på Kulturamas högre utbildning i fotografi hade nyligen en workshop tillsammans med en brittisk modefotograf och en "set designer". Fotosidan passade på och gjorde ett besök under workshopen. Läs mer...

Höga böter för drönarfotografering i naturreservat

En uppsalabo använde en drönare för att fotografera smålom i ett naturreservat. Nu tvingas han betala 33 000 kronor i böter för artskyddsbrott och otillåten miljöverksamhet. Läs mer... 30

Kalle Assbring vinnare av Svenska Fotobokspriset 2017

Kalle Assbrings bok "Fadern, Sonen och Göran" har tilldelats Svenska Fotobokspriset 2017. Boken berättar om mordet på Kalles far Göran i Eritrea 1983. Läs mer...

Reportage från norsk naturfotofestival

Lena Holm har gjort ett intressant reportage i sin blogg från den norska naturfotofestivalen i Ski. Läs mer ...

Nya bilder i Galleri FS

Nya bilder i Galleri FS bland annat Andreas Christensens vackra LOST. Läs mer...

Naturbilder med skav

Som barn växte Nic Kruys upp i en nationalpark i Wales och som 13-åring fick han sin första kamera. Att han skulle fotografera naturen som vuxen var nästan förutbestämt. Läs mer...

TEST: Sony FE 50/1,4 ZA, 50/1,8 och 50/2,8 Macro

Sony har fått en del kritik för att de varit långsamma med att bygga upp ett objektiv­utbud till sina spegelfria kameror. Men i en del av utbudet har du gott om alternativ: normalobjektiv. Vi har testat tre nya normaler från Sony med tydligt skilda egenskaper. Läs mer... 2