Hittade amfetamin i kameran

På loppmarknaden i Norrtälje köpte ungdomarna en kamera för 50 kronor. När de lyfte på locket hittade en påse amfetamin. "Vi har ingenting med knarkaffärer att sådant att göra." säger ägaren.

När ungdomarna Kristoffer Westring och Filip Törnqvist svängde förbi loppmarknaden Hamnladan i Norrtälje hittade de en gammal kamera som slumpades bort för 50 kronor. I kameran hittade killarna några påsar som de senare undersökte. 

– Vi gick hem och hämtade tändstickor och började elda lite på pulvret. Vi trodde att det kanske var magnesium till en blixt som tillhört kameran, berättar Kristoffer Westring för Norrtelje tidning. 

När pulvret inte flammade upp fattade killarna misstanke om att allt inte stod rätt till och gick till Norrtälje polisstation. De säkerställde att de inte kunde bli anmälda för knarkbrott - om pulvret skulle visa sig vara narkotika - och lämnade in påsarna till polisen. 

Polisen gjorde en snabbtest och konstaterade att innehållet i påsarna var tre gram amfetamin. Däremot följdes inte ärendet upp. I stället fick Hamnladans ägare Clas Lindqvist veta vad som hade hänt genom att läsa Norrtälje Tidning dagen efter.

– Vi har ingenting med knarkaffärer och sådant att göra, säger han och berättar att Hamnladan får in hur mycket saker som helst varje dag och att de går igenom det mesta.

Kameran som ungdomarna hade köpt ingick i ett parti kameror som Hamnladan fått in.

– Men att öppna alla kameror ser vi ingen anledning till. Vi vet från vem och varifrån vi har köpt kameran och det har vi talat om för polisen.

Källa



Amy Lagerman
Publicerad 2012-02-04. Läst av 10360 personer.
 
(Logga in för att skriva en kommentar)
2012-02-04 17:10   Användarnamn:Morot
Haha klockrent
2012-02-04 17:45   petterssonviktor
hahaha, snyggt
2012-02-04 17:59   Anders Östberg
Nog för att det kan ge en kick att fotografera ibland, men ... :-)
2012-02-04 18:31   Elrahir
Gissar att de skulle kunnat tjäna en hacka på att sälja kameran med innehåll på plattan..
2012-02-04 19:04   Dahlhöjd
Humor!

/Johan
2012-02-05 00:09   jenordfoto
Det är inte alltid man får chansen att prova på sånt utan att behöva klassas som kriminell, do mborde ha behållt det. :)
2012-02-05 08:01   izac
Litegrann en variant på världens kortaste fräckis: "Gynekolog hittade knarkgömma!" ;)
Num Wistbacka   2012-02-05 10:45
Var god och länka källan! ;-)
izac   2012-02-05 10:51
Hörsägen! ;)
Num Wistbacka   2012-02-05 10:54
Darn! Jag insåg det när jag började efterforska om detta. Skulle ha varit kul om det skulle ha hänt på riktigt.
Anders Östberg   2012-02-05 11:05
Kanske det är en gynekolog som gör kroppsvisitationen när polisen tagit en misstänkt smugglare till läkarundersökning, och då vore det ju inte så märkligt.
Gun-Inger Arvidsson   2012-02-05 17:37
Det är helt klart en sann historia från tullen som inte bevöver beskrivas med fler ord eller...........................
2012-02-05 11:39   Fredsson
Det kanske var en Speed Graphic ;-)
2012-02-05 15:07   luminousoctaves
De flesta svenska dagstidningarna har redan skrivit om detta, men ingen, inte ens Fotosidan, har lyckats knäcka den för fotofreaks mest intressanta gåtan: Vilket märke var det på kameran?
Martin Larsen   2012-02-05 17:57
Amfetamin(olta)?
froderberg   2012-02-06 14:45
Det är en Kodak lådkamera enligt Norrtälje tidning som vi länkar till. Så det så :)
http://norrteljetidning.se/nyheter/1.1527467-kamerafynd-var-knarkgomma
luminousoctaves   2012-02-06 21:33
Aha, ok, missade! :)
2012-02-06 08:25   marlu050
Skulle gissa att det finns andra, lagligare, sätt att skapa surrealistiska bilder. Fast det är klart, det är ju ofta de som tänjer gränserna och provar nytt som brukar gå till historien som "stora" och banbrytande.
Anders Östberg   2012-02-06 08:43
Det är en myt att dom som "tänjer gränserna" med hjälp av droger blir kreativa och banbrytande, tvärtom vittnar t.ex musiker om att det totalt förstör kreativiteten som dom annars begåvats med; det är när dom är rena/nyktra som konsten skapas. Dom som provar den vägen går bara till historien på ett sätt, och det är med en överdos.
PMD   2012-02-08 11:14
Det är nog en överdrift. Det finns vittnesmål om att kreativitet ökar vid användning av (vissa) droger, men visst är risken att gå ner sig i ett träsk av missbruk ganska stor.
2012-02-06 14:32   Kaffeperkulator
Nån som var "tänd" på en kamera, "tjackade" en kamera och fick en bra "deal".
Amfetamin, ger de extra bra "skärpa"? :)
2012-02-06 22:13   ClickClackPow
Varför lämnar man in det? o:

Merläsning

Tre Voigtländer-objektiv med Sony E-fattning

Den japanska optiktillverkaren Cosina har utvecklat tre Voightländer-objektiv som är konstruerade för att användas med Sonys spegelfria systemkameror med E-fattning. Läs mer... 10

Snabbare SD-kort från Sony

Sony säger sig ha skapat världens snabbaste SD-kort: Sony SF-G. De säljs i storlekarna 32, 64 och 128 GB. Läs mer...
Annons

De sista bilderna på Kent gav 1,2 miljoner till välgörenhet

Tre fotografer fick dokumentera avslutningen av Kents allra sista konsert. De producerade varsin inramad förstoring. Bilderna har nu sålts och 1,2 miljoner går till välgörenhet. Läs mer... 11

Fujifilm berättar om kommande objektiv

Fujifilm lanserar fem nya objektiv med X-fattning under 2017 och 2018, utöver alla de mellanformats-objektiv som de redan berättat om. Läs mer... 1

TEST: Sony FE 70-300/4,5-5,6 G OSS

Sonys nya telezoom FE 70-300/4,5-5,6 G OSS uppges ha prestanda utöver det vanliga. Vi testat vad objektivet verkligen går för. Läs mer...

HD friar konstnär: Inget plagiat

Högsta Domstolen står fast i en dom att det målade porträttet av Christer Pettersson inte är ett plagiat, trots att konstnären har använt ett fotografi som förlaga. Rätten anser att målningen är ett nytt och självständigt konstverk. Läs mer... 26

Fyra objektiv från Sigma

Sigma lanserar fyra nya objektiv, tre i Art-serien och ett Contemporary, inför fotomässan CP+ i Japan. Alla tecknar ut småbildsformatet och säljs med fattningar för Canon, Nikon och Sigma. Läs mer... 10

DN-fotograf misshandlad under upplopp i Rinkeby

UPPDATERAD. En DN-fotograf misshandlades vid upploppen i Rinkeby på måndagskvällen av en grupp personer och fick söka vård på sjukhus. Läs mer... 32

Mäklare retuscherade bort kraftledning

Att lägenheter städas och stajlas inför mäklarens fotografering är rutin idag. Men frågan är om Skandiamäklarna gick för långt när de tog bort en kraftledning från en bild på en villa. Mäklarsamfundet är kritiskt. Läs mer... 23

TEST: Tamron SP 90/2,8 Di VC USD Macro (G2)

Säg Tamron så kommer många i Sverige att tänka på makroobjektiv. Nu har Tamron lanserat ännu ett 90 mm makroobjektiv. Denna gång med både vädertätning och inbyggd bildstabilisering. Vi testar nya Tamron SP 90/2,8 Di VC USD Macro. Läs mer... 2
Senaste nyheter


Senaste blogginläggen