Hittade amfetamin i kameran

På loppmarknaden i Norrtälje köpte ungdomarna en kamera för 50 kronor. När de lyfte på locket hittade en påse amfetamin. "Vi har ingenting med knarkaffärer att sådant att göra." säger ägaren.

När ungdomarna Kristoffer Westring och Filip Törnqvist svängde förbi loppmarknaden Hamnladan i Norrtälje hittade de en gammal kamera som slumpades bort för 50 kronor. I kameran hittade killarna några påsar som de senare undersökte. 

– Vi gick hem och hämtade tändstickor och började elda lite på pulvret. Vi trodde att det kanske var magnesium till en blixt som tillhört kameran, berättar Kristoffer Westring för Norrtelje tidning. 

När pulvret inte flammade upp fattade killarna misstanke om att allt inte stod rätt till och gick till Norrtälje polisstation. De säkerställde att de inte kunde bli anmälda för knarkbrott - om pulvret skulle visa sig vara narkotika - och lämnade in påsarna till polisen. 

Polisen gjorde en snabbtest och konstaterade att innehållet i påsarna var tre gram amfetamin. Däremot följdes inte ärendet upp. I stället fick Hamnladans ägare Clas Lindqvist veta vad som hade hänt genom att läsa Norrtälje Tidning dagen efter.

– Vi har ingenting med knarkaffärer och sådant att göra, säger han och berättar att Hamnladan får in hur mycket saker som helst varje dag och att de går igenom det mesta.

Kameran som ungdomarna hade köpt ingick i ett parti kameror som Hamnladan fått in.

– Men att öppna alla kameror ser vi ingen anledning till. Vi vet från vem och varifrån vi har köpt kameran och det har vi talat om för polisen.

Källa



Amy Lagerman
Publicerad 2012-02-04. Läst av 10455 personer.
(Logga in för att skriva en kommentar)
2012-02-04 17:10   Användarnamn:Morot
Haha klockrent
2012-02-04 17:45   petterssonviktor
hahaha, snyggt
2012-02-04 17:59   Anders Östberg
Nog för att det kan ge en kick att fotografera ibland, men ... :-)
2012-02-04 18:31   Elrahir
Gissar att de skulle kunnat tjäna en hacka på att sälja kameran med innehåll på plattan..
2012-02-04 19:04   Dahlhöjd
Humor!

/Johan
2012-02-05 00:09   jenordfoto
Det är inte alltid man får chansen att prova på sånt utan att behöva klassas som kriminell, do mborde ha behållt det. :)
2012-02-05 08:01   izac
Litegrann en variant på världens kortaste fräckis: "Gynekolog hittade knarkgömma!" ;)
Num Wistbacka   2012-02-05 10:45
Var god och länka källan! ;-)
izac   2012-02-05 10:51
Hörsägen! ;)
Num Wistbacka   2012-02-05 10:54
Darn! Jag insåg det när jag började efterforska om detta. Skulle ha varit kul om det skulle ha hänt på riktigt.
Anders Östberg   2012-02-05 11:05
Kanske det är en gynekolog som gör kroppsvisitationen när polisen tagit en misstänkt smugglare till läkarundersökning, och då vore det ju inte så märkligt.
Gun-Inger Arvidsson   2012-02-05 17:37
Det är helt klart en sann historia från tullen som inte bevöver beskrivas med fler ord eller...........................
2012-02-05 11:39   Fredsson
Det kanske var en Speed Graphic ;-)
2012-02-05 15:07   luminousoctaves
De flesta svenska dagstidningarna har redan skrivit om detta, men ingen, inte ens Fotosidan, har lyckats knäcka den för fotofreaks mest intressanta gåtan: Vilket märke var det på kameran?
Martin Larsen   2012-02-05 17:57
Amfetamin(olta)?
froderberg   2012-02-06 14:45
Det är en Kodak lådkamera enligt Norrtälje tidning som vi länkar till. Så det så :)
http://norrteljetidning.se/nyheter/1.1527467-kamerafynd-var-knarkgomma
luminousoctaves   2012-02-06 21:33
Aha, ok, missade! :)
2012-02-06 08:25   marlu050
Skulle gissa att det finns andra, lagligare, sätt att skapa surrealistiska bilder. Fast det är klart, det är ju ofta de som tänjer gränserna och provar nytt som brukar gå till historien som "stora" och banbrytande.
Anders Östberg   2012-02-06 08:43
Det är en myt att dom som "tänjer gränserna" med hjälp av droger blir kreativa och banbrytande, tvärtom vittnar t.ex musiker om att det totalt förstör kreativiteten som dom annars begåvats med; det är när dom är rena/nyktra som konsten skapas. Dom som provar den vägen går bara till historien på ett sätt, och det är med en överdos.
PMD   2012-02-08 11:14
Det är nog en överdrift. Det finns vittnesmål om att kreativitet ökar vid användning av (vissa) droger, men visst är risken att gå ner sig i ett träsk av missbruk ganska stor.
2012-02-06 14:32   Kaffeperkulator
Nån som var "tänd" på en kamera, "tjackade" en kamera och fick en bra "deal".
Amfetamin, ger de extra bra "skärpa"? :)
2012-02-06 22:13   ClickClackPow
Varför lämnar man in det? o:

Merläsning

Kom igång med lagermasker i Photoshop

En av de stora styrkorna i Photoshop är möjligheten att jobba med lagermasker för att markera olika områden. Peter Györffy visar hur du kommer igång med lagermasker i Photoshop. Läs mer ...

Har du fotat vatten eller barn?

Nu har du chansen att få dina bästa bilder publicerade i Fotosidan Magasin. Teman för nr 5/2017 är "Vatten" och "Barn". Publicerade bilder får feedback från ett proffs. Läs mer ...

Världens snabbaste kamera utvecklad i Lund

I skånska Lund utvecklas inte bara många av världens övervakningskameror, här har två forskare vid Lunds Tekniska Högskola utvecklat en kamera som kan ta bilder med en exponeringstid på 0,2 biljondels sekund. Läs mer... 12

Rösta fram Årets Mästarbild 2017 i Fotosidan Masters

Nu kan du rösta på din favoritbild i Fotosidan Masters. Årets Mästarbild 2017 koras bland de 60 bilder som publicerats i Fotosidan Magasin under årets omgång. Sista dag att rösta är 1 maj. Läs mer ...

Fotomässan slås ihop med Vildmarksmässan

Det blir ingen fotomässa till hösten i Älvsjö. I stället hålls Fotomässan samtidigt med Vildmarksmässan den 9-11 mars. Läs mer... 22

Vinn 1500 euro i EISA Photography Maestro

Delta i EISA Photography Maestro 2017 och ta chansen att vinna 1500 euro och en resa för två till Berlin. Du kan också vinna ytterligare 1000 euro i EISA:s Facebook-omröstning. Årets tema är "Street life". Läs mer...

Digital Instax med bildbehandling

Fujifilms direktbildskameror Instax är väldigt populära runt om i världen. Nu lanserar Fujifilm en digital version, Instax Square SQ10, där bilden skrivs ut istället för att framkallas. Digitaltekniken medger att bilden kan redigeras på kamerans skärm innan utskrift. Läs mer... 1

Fotografiska letar nya talanger

För fjärde året i rad anordnar Fotografiska en höstsalong. Hit är alla svenska fotografer, proffs och amatörer, välkomna att skicka in bilder. Bilderna ställs ut i oktober. Läs mer... 2

SKOLA: Från råformat till utskrift

Peter Györffy visar hur du går hela vägen från råfil till färdig utskrift i Lightroom och Photoshop. Läs mer ...

Intressant radiointervju med Mattias Klum

Sveriges Radio har gjort en lång och intressant intervju med naturfotografen Mattias Klum som är väl värd att lyssna på. Läs mer... 3

Elinchrom Deep Umbrella Promotion
Lexar