Annons

Hittade amfetamin i kameran

På loppmarknaden i Norrtälje köpte ungdomarna en kamera för 50 kronor. När de lyfte på locket hittade en påse amfetamin. "Vi har ingenting med knarkaffärer att sådant att göra." säger ägaren.

När ungdomarna Kristoffer Westring och Filip Törnqvist svängde förbi loppmarknaden Hamnladan i Norrtälje hittade de en gammal kamera som slumpades bort för 50 kronor. I kameran hittade killarna några påsar som de senare undersökte. 

– Vi gick hem och hämtade tändstickor och började elda lite på pulvret. Vi trodde att det kanske var magnesium till en blixt som tillhört kameran, berättar Kristoffer Westring för Norrtelje tidning. 

När pulvret inte flammade upp fattade killarna misstanke om att allt inte stod rätt till och gick till Norrtälje polisstation. De säkerställde att de inte kunde bli anmälda för knarkbrott - om pulvret skulle visa sig vara narkotika - och lämnade in påsarna till polisen. 

Polisen gjorde en snabbtest och konstaterade att innehållet i påsarna var tre gram amfetamin. Däremot följdes inte ärendet upp. I stället fick Hamnladans ägare Clas Lindqvist veta vad som hade hänt genom att läsa Norrtälje Tidning dagen efter.

– Vi har ingenting med knarkaffärer och sådant att göra, säger han och berättar att Hamnladan får in hur mycket saker som helst varje dag och att de går igenom det mesta.

Kameran som ungdomarna hade köpt ingick i ett parti kameror som Hamnladan fått in.

– Men att öppna alla kameror ser vi ingen anledning till. Vi vet från vem och varifrån vi har köpt kameran och det har vi talat om för polisen.

Källa



Amy Lagerman
Publicerad 2012-02-04. Läst av 10522 personer.
(Logga in för att skriva en kommentar)
2012-02-04 17:10   Användarnamn:Morot
Haha klockrent
2012-02-04 17:45   petterssonviktor
hahaha, snyggt
2012-02-04 17:59   Anders Östberg
Nog för att det kan ge en kick att fotografera ibland, men ... :-)
2012-02-04 18:31   Elrahir
Gissar att de skulle kunnat tjäna en hacka på att sälja kameran med innehåll på plattan..
2012-02-04 19:04   Dahlhöjd
Humor!

/Johan
2012-02-05 00:09   jenordfoto
Det är inte alltid man får chansen att prova på sånt utan att behöva klassas som kriminell, do mborde ha behållt det. :)
2012-02-05 08:01   izac
Litegrann en variant på världens kortaste fräckis: "Gynekolog hittade knarkgömma!" ;)
Num Wistbacka   2012-02-05 10:45
Var god och länka källan! ;-)
izac   2012-02-05 10:51
Hörsägen! ;)
Num Wistbacka   2012-02-05 10:54
Darn! Jag insåg det när jag började efterforska om detta. Skulle ha varit kul om det skulle ha hänt på riktigt.
Anders Östberg   2012-02-05 11:05
Kanske det är en gynekolog som gör kroppsvisitationen när polisen tagit en misstänkt smugglare till läkarundersökning, och då vore det ju inte så märkligt.
Gun-Inger Arvidsson   2012-02-05 17:37
Det är helt klart en sann historia från tullen som inte bevöver beskrivas med fler ord eller...........................
2012-02-05 11:39   Fredsson
Det kanske var en Speed Graphic ;-)
2012-02-05 15:07   luminousoctaves
De flesta svenska dagstidningarna har redan skrivit om detta, men ingen, inte ens Fotosidan, har lyckats knäcka den för fotofreaks mest intressanta gåtan: Vilket märke var det på kameran?
Martin Larsen   2012-02-05 17:57
Amfetamin(olta)?
froderberg   2012-02-06 14:45
Det är en Kodak lådkamera enligt Norrtälje tidning som vi länkar till. Så det så :)
http://norrteljetidning.se/nyheter/1.1527467-kamerafynd-var-knarkgomma
luminousoctaves   2012-02-06 21:33
Aha, ok, missade! :)
2012-02-06 08:25   marlu050
Skulle gissa att det finns andra, lagligare, sätt att skapa surrealistiska bilder. Fast det är klart, det är ju ofta de som tänjer gränserna och provar nytt som brukar gå till historien som "stora" och banbrytande.
Anders Östberg   2012-02-06 08:43
Det är en myt att dom som "tänjer gränserna" med hjälp av droger blir kreativa och banbrytande, tvärtom vittnar t.ex musiker om att det totalt förstör kreativiteten som dom annars begåvats med; det är när dom är rena/nyktra som konsten skapas. Dom som provar den vägen går bara till historien på ett sätt, och det är med en överdos.
PMD   2012-02-08 11:14
Det är nog en överdrift. Det finns vittnesmål om att kreativitet ökar vid användning av (vissa) droger, men visst är risken att gå ner sig i ett träsk av missbruk ganska stor.
2012-02-06 14:32   Kaffeperkulator
Nån som var "tänd" på en kamera, "tjackade" en kamera och fick en bra "deal".
Amfetamin, ger de extra bra "skärpa"? :)
2012-02-06 22:13   ClickClackPow
Varför lämnar man in det? o:

Merläsning

Lexar läggs ner

Micron, företaget bakom Lexar, har beslutat att lägga ner tillverkningen av minneskort, USB-minnnen, minneskortsläsare på grund av minskad lönsamhet. Läs mer...

TEST: Fujifilm X-T20

Plus Fujifilm X-T20 är precis som X-T10 en mångsidig och prisvärd systemkamera tänkt för en bred skara användare och motiv. Med sensor och processor från snabba storebror X-T2 klarar X-T20 i stort sett alla fotosituationer. Läs mer... 6

Vita huset portar alla fotografer

All form av elektronisk bild- och ljudupptagning förbjuds på Vita husets presskonferenser. Fotograferna portas, reportrarna tvingas anteckna och anlita tecknare. Läs mer... 25

Stor Lennart Nilsson-utställning i Kivik

Fabriken Bästekille i Kivik visar under sommaren och början av hösten en stor utställning med cirka 200 fotografier tagna av världsfotografen Lennart Nilsson. Han har själv varit delaktig i planeringen av utställningen, men gick tyvärr bort i höstas. Läs mer... 2

Tamron 18-400/3,5-6,3 VC ger 22 gångers zoomomfång

Tamron är kända för sina superzoomar. Nu slår de nytt rekord med 18-400 mm f/3,5-6,3 Di II VC HLD som ger 22,2 gångers zoomomfång. Objektivet passar spegelreflexkameror med APS-C-sensor. Fotosidan har provat det nya objektivet. Läs mer... 14

Zeiss Milvus 35/1,4 är ljustark och videoanpassad

Det tionde objektivet i Zeiss Milvus-familjen är en ljusstark och väderskyddad vidvinkel, främst tänkt för reportage, gatufoto och video. Läs mer... 14

Klubbat: Drönarkameror tillåts från 1 augusti

Riksdagen har beslutat att fotografering från drönare blir tillåten för privatpersoner, organisationer och företag, men inte för myndigheter. Den nya lagtexten börjar gälla den 1 augusti. Läs mer... 40

Publicera dina bästa analoga bilder

Nu finns chansen att få någon av dina bästa analoga bilder publicerade i Fotosidan Magasin. Alla publicerade bilder får feedback av ett proffs. Förutom "analogt" har vi också tema "porträtt". Läs mer ...

Mörkare himmel med övertoningsfilter

Peter Györffy visar i en ny video hur du mörkar ner himmelen på ett jämnt och snyggt sätt i Lightroom utan att önskade delar i bilden blir mörkare. Övertoningsfiltret fungerar på liknande sätt i Adobe Camera Raw. Läs mer ...

Så dyra blir Nikons jubileumsmodeller

Nikon fyller 100 år i sommar och firar det med några kameror och objektiv i grafitgrå speciallackering. Nu har Nikon avslöjat priserna och börjat ta emot beställningar. Läs mer... 16

Elinchrom Litemotiv 120 Promotion