Hittade amfetamin i kameran

På loppmarknaden i Norrtälje köpte ungdomarna en kamera för 50 kronor. När de lyfte på locket hittade en påse amfetamin. "Vi har ingenting med knarkaffärer att sådant att göra." säger ägaren.

När ungdomarna Kristoffer Westring och Filip Törnqvist svängde förbi loppmarknaden Hamnladan i Norrtälje hittade de en gammal kamera som slumpades bort för 50 kronor. I kameran hittade killarna några påsar som de senare undersökte. 

– Vi gick hem och hämtade tändstickor och började elda lite på pulvret. Vi trodde att det kanske var magnesium till en blixt som tillhört kameran, berättar Kristoffer Westring för Norrtelje tidning. 

När pulvret inte flammade upp fattade killarna misstanke om att allt inte stod rätt till och gick till Norrtälje polisstation. De säkerställde att de inte kunde bli anmälda för knarkbrott - om pulvret skulle visa sig vara narkotika - och lämnade in påsarna till polisen. 

Polisen gjorde en snabbtest och konstaterade att innehållet i påsarna var tre gram amfetamin. Däremot följdes inte ärendet upp. I stället fick Hamnladans ägare Clas Lindqvist veta vad som hade hänt genom att läsa Norrtälje Tidning dagen efter.

– Vi har ingenting med knarkaffärer och sådant att göra, säger han och berättar att Hamnladan får in hur mycket saker som helst varje dag och att de går igenom det mesta.

Kameran som ungdomarna hade köpt ingick i ett parti kameror som Hamnladan fått in.

– Men att öppna alla kameror ser vi ingen anledning till. Vi vet från vem och varifrån vi har köpt kameran och det har vi talat om för polisen.

Källa



Amy Lagerman
Publicerad 2012-02-04. Läst av 10413 personer.
 
(Logga in för att skriva en kommentar)
2012-02-04 17:10   Användarnamn:Morot
Haha klockrent
2012-02-04 17:45   petterssonviktor
hahaha, snyggt
2012-02-04 17:59   Anders Östberg
Nog för att det kan ge en kick att fotografera ibland, men ... :-)
2012-02-04 18:31   Elrahir
Gissar att de skulle kunnat tjäna en hacka på att sälja kameran med innehåll på plattan..
2012-02-04 19:04   Dahlhöjd
Humor!

/Johan
2012-02-05 00:09   jenordfoto
Det är inte alltid man får chansen att prova på sånt utan att behöva klassas som kriminell, do mborde ha behållt det. :)
2012-02-05 08:01   izac
Litegrann en variant på världens kortaste fräckis: "Gynekolog hittade knarkgömma!" ;)
Num Wistbacka   2012-02-05 10:45
Var god och länka källan! ;-)
izac   2012-02-05 10:51
Hörsägen! ;)
Num Wistbacka   2012-02-05 10:54
Darn! Jag insåg det när jag började efterforska om detta. Skulle ha varit kul om det skulle ha hänt på riktigt.
Anders Östberg   2012-02-05 11:05
Kanske det är en gynekolog som gör kroppsvisitationen när polisen tagit en misstänkt smugglare till läkarundersökning, och då vore det ju inte så märkligt.
Gun-Inger Arvidsson   2012-02-05 17:37
Det är helt klart en sann historia från tullen som inte bevöver beskrivas med fler ord eller...........................
2012-02-05 11:39   Fredsson
Det kanske var en Speed Graphic ;-)
2012-02-05 15:07   luminousoctaves
De flesta svenska dagstidningarna har redan skrivit om detta, men ingen, inte ens Fotosidan, har lyckats knäcka den för fotofreaks mest intressanta gåtan: Vilket märke var det på kameran?
Martin Larsen   2012-02-05 17:57
Amfetamin(olta)?
froderberg   2012-02-06 14:45
Det är en Kodak lådkamera enligt Norrtälje tidning som vi länkar till. Så det så :)
http://norrteljetidning.se/nyheter/1.1527467-kamerafynd-var-knarkgomma
luminousoctaves   2012-02-06 21:33
Aha, ok, missade! :)
2012-02-06 08:25   marlu050
Skulle gissa att det finns andra, lagligare, sätt att skapa surrealistiska bilder. Fast det är klart, det är ju ofta de som tänjer gränserna och provar nytt som brukar gå till historien som "stora" och banbrytande.
Anders Östberg   2012-02-06 08:43
Det är en myt att dom som "tänjer gränserna" med hjälp av droger blir kreativa och banbrytande, tvärtom vittnar t.ex musiker om att det totalt förstör kreativiteten som dom annars begåvats med; det är när dom är rena/nyktra som konsten skapas. Dom som provar den vägen går bara till historien på ett sätt, och det är med en överdos.
PMD   2012-02-08 11:14
Det är nog en överdrift. Det finns vittnesmål om att kreativitet ökar vid användning av (vissa) droger, men visst är risken att gå ner sig i ett träsk av missbruk ganska stor.
2012-02-06 14:32   Kaffeperkulator
Nån som var "tänd" på en kamera, "tjackade" en kamera och fick en bra "deal".
Amfetamin, ger de extra bra "skärpa"? :)
2012-02-06 22:13   ClickClackPow
Varför lämnar man in det? o:

Merläsning

Kulturama-elever lär sig modefoto av brittiska proffs

Eleverna på Kulturamas högre utbildning i fotografi hade nyligen en workshop tillsammans med en brittisk modefotograf och en "set designer". Fotosidan passade på och gjorde ett besök under workshopen. Läs mer...

Höga böter för drönarfotografering i naturreservat

En uppsalabo använde en drönare för att fotografera smålom i ett naturreservat. Nu tvingas han betala 33 000 kronor i böter för artskyddsbrott och otillåten miljöverksamhet. Läs mer... 11

Kalle Assbring vinnare av Svenska Fotobokspriset 2017

Kalle Assbrings bok "Fadern, Sonen och Göran" har tilldelats Svenska Fotobokspriset 2017. Boken berättar om mordet på Kalles far Göran i Eritrea 1983. Läs mer...

Reportage från norsk naturfotofestival

Lena Holm har gjort ett intressant reportage i sin blogg från den norska naturfotofestivalen i Ski. Läs mer ...

Nya bilder i Galleri FS

Nya bilder i Galleri FS bland annat Andreas Christensens vackra LOST. Läs mer...

Naturbilder med skav

Som barn växte Nic Kruys upp i en nationalpark i Wales och som 13-åring fick han sin första kamera. Att han skulle fotografera naturen som vuxen var nästan förutbestämt. Läs mer...

TEST: Sony FE 50/1,4 ZA, 50/1,8 och 50/2,8 Macro

Sony har fått en del kritik för att de varit långsamma med att bygga upp ett objektiv­utbud till sina spegelfria kameror. Men i en del av utbudet har du gott om alternativ: normalobjektiv. Vi har testat tre nya normaler från Sony med tydligt skilda egenskaper. Läs mer... 2

Vinn 1500 euro i EISA Photography Maestro

Delta i EISA Photography Maestro 2017 och ta chansen att vinna 1500 euro och en resa för två till Berlin. Du kan också vinna ytterligare 1000 euro i EISA:s Facebook-omröstning. Årets tema är "Street life". Läs mer...

Naturfotopodden intervjuar Mats Andersson

Naturfotografen Mats Andersson väcker mycket uppmärksamhet just nu. Dels för att han fått många fotopriser, men också för att Mats har en högst personlig bildstil och sticker ut. I Naturfotopodden kan du höra en intressant intervju med Mats. Läs mer... 2

Publicera dina bästa närbilder

Nu finns chansen att få någon av dina bästa närbilder publicerade i Fotosidan Magasin. Alla publicerade bilder får feedback av ett proffs. Förutom närbild har vi också tema "övergivna platser". Läs mer ...

Aifo AB - Elinchrom Quadra Living Light Set