Hittade amfetamin i kameran

På loppmarknaden i Norrtälje köpte ungdomarna en kamera för 50 kronor. När de lyfte på locket hittade en påse amfetamin. "Vi har ingenting med knarkaffärer att sådant att göra." säger ägaren.

När ungdomarna Kristoffer Westring och Filip Törnqvist svängde förbi loppmarknaden Hamnladan i Norrtälje hittade de en gammal kamera som slumpades bort för 50 kronor. I kameran hittade killarna några påsar som de senare undersökte. 

– Vi gick hem och hämtade tändstickor och började elda lite på pulvret. Vi trodde att det kanske var magnesium till en blixt som tillhört kameran, berättar Kristoffer Westring för Norrtelje tidning. 

När pulvret inte flammade upp fattade killarna misstanke om att allt inte stod rätt till och gick till Norrtälje polisstation. De säkerställde att de inte kunde bli anmälda för knarkbrott - om pulvret skulle visa sig vara narkotika - och lämnade in påsarna till polisen. 

Polisen gjorde en snabbtest och konstaterade att innehållet i påsarna var tre gram amfetamin. Däremot följdes inte ärendet upp. I stället fick Hamnladans ägare Clas Lindqvist veta vad som hade hänt genom att läsa Norrtälje Tidning dagen efter.

– Vi har ingenting med knarkaffärer och sådant att göra, säger han och berättar att Hamnladan får in hur mycket saker som helst varje dag och att de går igenom det mesta.

Kameran som ungdomarna hade köpt ingick i ett parti kameror som Hamnladan fått in.

– Men att öppna alla kameror ser vi ingen anledning till. Vi vet från vem och varifrån vi har köpt kameran och det har vi talat om för polisen.

Källa



Amy Lagerman
Publicerad 2012-02-04. Läst av 10587 personer.
(Logga in för att skriva en kommentar)
2012-02-04 17:10   Användarnamn:Morot
Haha klockrent
2012-02-04 17:45   petterssonviktor
hahaha, snyggt
2012-02-04 17:59   Anders Östberg
Nog för att det kan ge en kick att fotografera ibland, men ... :-)
2012-02-04 18:31   Elrahir
Gissar att de skulle kunnat tjäna en hacka på att sälja kameran med innehåll på plattan..
2012-02-04 19:04   Dahlhöjd
Humor!

/Johan
2012-02-05 00:09   jenordfoto
Det är inte alltid man får chansen att prova på sånt utan att behöva klassas som kriminell, do mborde ha behållt det. :)
2012-02-05 08:01   izac
Litegrann en variant på världens kortaste fräckis: "Gynekolog hittade knarkgömma!" ;)
Num Wistbacka   2012-02-05 10:45
Var god och länka källan! ;-)
izac   2012-02-05 10:51
Hörsägen! ;)
Num Wistbacka   2012-02-05 10:54
Darn! Jag insåg det när jag började efterforska om detta. Skulle ha varit kul om det skulle ha hänt på riktigt.
Anders Östberg   2012-02-05 11:05
Kanske det är en gynekolog som gör kroppsvisitationen när polisen tagit en misstänkt smugglare till läkarundersökning, och då vore det ju inte så märkligt.
Gun-Inger Arvidsson   2012-02-05 17:37
Det är helt klart en sann historia från tullen som inte bevöver beskrivas med fler ord eller...........................
2012-02-05 11:39   Fredsson
Det kanske var en Speed Graphic ;-)
2012-02-05 15:07   luminousoctaves
De flesta svenska dagstidningarna har redan skrivit om detta, men ingen, inte ens Fotosidan, har lyckats knäcka den för fotofreaks mest intressanta gåtan: Vilket märke var det på kameran?
Martin Larsen   2012-02-05 17:57
Amfetamin(olta)?
froderberg   2012-02-06 14:45
Det är en Kodak lådkamera enligt Norrtälje tidning som vi länkar till. Så det så :)
http://norrteljetidning.se/nyheter/1.1527467-kamerafynd-var-knarkgomma
luminousoctaves   2012-02-06 21:33
Aha, ok, missade! :)
2012-02-06 08:25   marlu050
Skulle gissa att det finns andra, lagligare, sätt att skapa surrealistiska bilder. Fast det är klart, det är ju ofta de som tänjer gränserna och provar nytt som brukar gå till historien som "stora" och banbrytande.
Anders Östberg   2012-02-06 08:43
Det är en myt att dom som "tänjer gränserna" med hjälp av droger blir kreativa och banbrytande, tvärtom vittnar t.ex musiker om att det totalt förstör kreativiteten som dom annars begåvats med; det är när dom är rena/nyktra som konsten skapas. Dom som provar den vägen går bara till historien på ett sätt, och det är med en överdos.
PMD   2012-02-08 11:14
Det är nog en överdrift. Det finns vittnesmål om att kreativitet ökar vid användning av (vissa) droger, men visst är risken att gå ner sig i ett träsk av missbruk ganska stor.
2012-02-06 14:32   Kaffeperkulator
Nån som var "tänd" på en kamera, "tjackade" en kamera och fick en bra "deal".
Amfetamin, ger de extra bra "skärpa"? :)
2012-02-06 22:13   ClickClackPow
Varför lämnar man in det? o:

Merläsning

Nikon D850 är snabb och högupplöst

Nikon D850 har en bakbelyst 45-megapixelsensor och kan ta upp till 9 bilder per sekund. D850 kan även filma i 4K med hela sensorns bredd och har samma 153-punkters som autofokus Nikon D5. Läs mer... 2

Zenit utvecklar spegelfri fullformatare

Chefen för Krasnogorsk Mechanical Plant, där de klassiska Zenit-kamerorna tillverkades, berättar i en intervju att Zenit ska återuppstå med en spegelfri småbildskamera. Läs mer... 1

Möt Wisslaren – han har 1,3 miljoner följare på Instagram

Christoffer Collin, @wisslaren, har 1,3 miljoner följare på Instagram lever på sina Instagram-bilder. Kolla in denna välgjorda video om hur han arbetar. Läs mer... 10

TEST: Canon EOS 77D och 800D

Plus Canon har fyllt Eos 800D och 77D med så mycket ny teknik att få behöver fundera på att köpa en dyrare modell. Kamerorna bjuder bland annat på bättre autofokus, större omfång och lägre brus än sina föregångare. Läs mer...

Nu drar Fotosidan Masters igång igen

Fotosidan Masters är en fototävling där du kan delta i tre olika klasser: natur, porträtt och ögonblick. Fram till och med den 17 september kan du ladda upp bilder till den första omgången. Läs mer ...

SKOLA: Tio myter om fototeknik

Tror du att vidvinklar ger större skärpedjup eller att större pixlar ger mindre bildbrus? I så fall behöver du läsa den här artikeln som reder ut tio vanliga fototekniska missförstånd. Läs mer... 78

Linnea Rheborg gör drömpraktik på Getty

Frilansfotografen Linnea Rheborg har fått en eftertraktad praktikplats som sportfotograf hos en av världens största bildbyråer, Getty Images. Läs mer... 6

130 fotografer ställer ut på Planket i Göteborg

Lördag den 19 augusti ställer 130 fotografer ut längs planket i Nya Allén i Göteborg under avslappnade former. Läs mer...

TEST: Sony A9

Plus Sony A9 har utsetts till Årets kamera av EISA. Även Fotosidan ger kameran högt betyg. Sony A9 klarar 20 bilder/sekund, har nästan 700 fokuspunkter och översamplad 4K-video. Kameran håller vad den lovar, men det finns några irriterande småmissar. Läs mer... 45

Fotade dotterns uppträdande - stoppad av vakter på öppen gata

Förra året grep poliser DN-fotografen Lars Epstein när han fotograferade på kulturfestivalen i Stockholm. På årets upplaga av festivalen har en pappa hindrats av vakter att fotografera sin dotters cirkusuppträdande, rapporterar Lars Epstein på DN.se Läs mer... 33

Phottix Mitros Plus Speedlight