Annons

Hundraåriga bilder funna på Antarktis

Nedfrusna i ett gammalt mörkerrum på Antarktis hittades 22 exponerade men oframkallade negativ. Nya Zeländska Antarctic heritage trust har, med hjälp av experter, tinat upp och scannat in de nästan 100 år gamla bilderna.

Negativen hittades i kapten Robert Falcon Scotts sista bas på Cape Evans. De låg nedfrusna i ett mörkrum, och de är från sir Ernest Shackletons expedition (1914-1916). Fotografen är okänd, men det är troligt att det är expeditionsfotografen på Shackletons förnödenhetsexpedition, Arnold Patrick Spencer-Smith, som tagit dem.

Negativen är av cellulosanitrat, som var vanligt under tiden för expeditionen. Cellulosanitrat-negativ är under vissa förhållanden benägna att självantända. Nya Zeländska Antarctic heritage trust, som hittade negativen, har därför tagit hjälp av experter för att tina upp och scanna in de 22 negativen.

− Det är ett fantastiskt fynd, och vi är väldigt glada att se fotografierna efter nästan ett århundrade, säger Arctic heritage trusts VD Nigel Watson i ett pressmeddelande.

Sir Ernest Shackleton och hans män blev strandade på Antarktis efter att deras skepp, Endurance, tidigt 1915 frös fast i isen och sjönk tio månader senare. I april 1916 tog sig Shackleton och hans besättning till Elefantön med hjälp av tre mindre båtar. Därifrån fortsatte Shackleton tillsammans med fem andra till havs och lyckades nå Sydgeorgien, där de kunde få hjälp. Resterande manskap räddes i augusti 1916. Ingen dog.

Fler bilder finns här.



Alexander Lindhe
Publicerad 2013-12-30. Läst av 22718 personer.
(Logga in för att skriva en kommentar)
2013-12-30 11:41   syntax
En intressant fråga är om den här gruppen som har framkallat dessa bilder har någon upphovsrätt till dem? Troligen inte enligt svensk lagstiftning.
Mesch   2013-12-30 11:50
Det är väl alltid fotografen som har upphovsrätten inte labbet som framkallar filmen. Annars skulle ju Extrafilm äga en jädrans massa bilder. :-D
Bussmicke   2013-12-30 11:56
Synd bara när såna här bilder läggs upp på sidor att de ska va så himla Små. Lite större hade de gott kunnat lagt upp dem.
Tell   2014-01-01 23:59
Men varför ska det hela tiden tjatas om vem som har upphovsrätt till bilder? Vad spelar det för roll egentligen, o speciellt på så här gamla bilder?
2013-12-30 12:08   Parsi
Alltså när det gäller expeditionen 1914-1917, så hette skeppet Endurance, och skruvades fast i isen, krossades och sjönk.
Shackleton fick segla ända till SydGeorgien, i en liten båt, och korsa öns bergskedja, för att skaffa hjälp.
Inte en enda man av hans expedition omkom dock.
xlunja   2013-12-30 13:06
Precis.
Aurora är en modern kopia av livbåten James Caird som användes till att segla till sydgeorgien.
Skinnarmo har gjort en intressant film över sin expedition ”I Shackletons spår” som beskriver vedermödorna.

http://www.skinnarmo.com/mina-aventyr/mina-expeditioner/test.html
xlunja   2013-12-31 17:55
Trodde jag var påläst om Shackleton men rätt ska vara att Aurora var en annat skepp med expeditionsdeltagare som skulle placera ut depåer åt själva huvudexpeditionen. Shackleton blev dock inte strandsatt med Aurora. Shackleton seglade med Endurance som skruvades fast i isen.

Det finns en hel del foton från Shackletons expedition:
http://www.shackleton-endurance.com/joomla/
2013-12-30 13:10   walter-g
Otroligt och spännande !!
2013-12-30 17:16   larsborg
Peter, - vad har svensk lagstiftning att göra med, hur Nya Zeländska Antarctic heritage trust har framkallat/använt dessa fantastiska gamla bilder?
Ingen ombord var från Sverige, inte ens papegojan. :-) :-)
syntax   2013-12-30 18:41
Bara den lilla detaljen att dom anger sig själva som fotografer, det vill säga underförstått att dom skulle inneha bildrättigheterna - vilket dom alltså inte har för en så gammal bild som någon annan har tagit.
2013-12-30 19:22   BenHur
Nu var ju inte negativen "oframkallade", framgick ganska tydligt när man tittade på Arctic Heritage Trust siten. Däremot negativ som väl kan påstås ha varit smått olämpligt förvarade. I behov av renovering och konservering.
2013-12-30 22:19   Christer Törnkvist
Perfekt att kylförvara filmen :-)
2013-12-30 22:50   tormig
Fantastiskt, här har man gjort ett sensationellt fynd och första inlägget handlar om upphovsrätt. Bara på Fotosidan.
Anders F. Eriksson   2013-12-30 23:29
Har man blivit bortglömd i andra sammanhang kanske man kompenserar det genom att göra sig påmind här?

Upphovsrätten är viktig, men jag tror inte det är poängen för en del som kommenterar nyheter och bloggar - det viktiga är att ha rätt i alla lägen ...
2013-12-31 14:37   J. Patric
Det heter mörkrum, inte mörkerrum.

Igår skulle jag lyssna på en CD som jag köpt i mitten av 90-talet, men varken spelaren i min stereo eller i datorn kunde läsa den. Ändå hade skivan inte en enda repa och har förvarats i rumstemperatur.

Men dessa negativ har klarat sig hyfsat trots extrem kyla. Jag har också ungefär lika gamla negativ som är i utmärkt skick. Det behövs inte mycket för att göra en CD/DVD oläslig, men ett negativ kan vara mycket slitet och skadat men ändå ge bilder.
Makten   2014-01-01 15:20
Du får det att låta som om kyla skulle vara påfrestande. Det är precis tvärtom. Kyla är brist på värme och det innebär att alla kemiska processer går långsammare. Alltså bevaras till exempel film bättre i kyla. Det är direkt lämpligt att lägga film i frysen alltså.

Det är mycket möjligt att vi borde förvara CD-skivor i frysen också. Men det är lite opraktiskt;-) Jag har varit med om samma sak; att det knäpper och har sig om skivor som är gamla. De måste ha förändrats på något vis.
J. Patric   2014-01-01 17:10
Ja, jag har två fryslådor fulla med film. Men jag menade att det är nog lite annat på Antarktis där det är mycket kallare och glaset i plåtarna och emulsionen krymper nog olika mycket i de temperaturerna? Men jag har kanske fel. Man fann ju plåtarna från Andréexpeditionen också, och de gav bilder.

Jag blev extra besviken med CD:n eftersom den var pressad och från Deutsche Grammophon, som ju är kända för kvalitet. Herbert von Karajan förespråkade ju CD, så han hade kanske pläderat arkivbeständighet om han levt idag. Ok, jag hade blivit "extra besviken" också om det vore en CD med viktig egen data också, men på ett annat sätt. Då skulle jag bli arg på mig själv för att inte ha klonat skivan.
2014-01-02 17:32   Thee Robert`z
Sir Ernst Schakleltons expeditonsfotograf ombord på Endurance hette Frank Hurly, australiensare. Den ovan nämnda fotografen, Arnold Patric Spencer-Smith, finns inte med i Endurances manskapsförteckning. Alltså måste han ha funnits ombord på Aurora. Tanken bakom expeditionen var att korsa sydpolen från Drottning Mauds Land med hjälp av draghundar och mänsklig muskelkraft. På andra sidan ( rak linje kolla kartan) skulle Auroras besättning lägga upp proviantdepåer som skulle hjälpa färden över Antarktis. Aurora var alltså ingen 20 fots eka som James Caird. Men så gick det åt H-te! Av en total katastrof och ett monumentalt misslyckande skapas en hjältesaga. Mitt tips: Läs Caroline Alexanders bok " Shackleton" De är garanterat inte Photoshopade !!!!!!!
xlunja   2014-01-02 23:35
Man kan önska att författaren till artikeln ändrar första meningen i sista stycket. Pinsamt faktafel.
2014-01-03 14:40   kato69
Ja, kan bara hålla med om att det inte är korrekt fakta i artikeln, borde rättas av författaren till texten. Eftersom det tidigare nämnts om författaren Caroline Alexander som skrivit om sir Ernest Shackletons expedition kan jag rekommendera ytterligare en bok:
Mrs Chippys sista expedition 1914-1915 av Caroline Alexander.
"Bland böcker om äventyrliga expeditioner är sir Ernest Shackletons beskrivning av den ödesdigra resan med skeppet Endurance till
Antarktis 1914-15 inte den enda. Tills nu har en annan skildring varit okänd för forskare och experter, nämligen den fantastiska dagbok som skeppskatten Mrs Chippy skrev! Mrs Chippy mönstrade på tillsammans med sin husse, timmermannen Henry"Chippy" McNeish, båda bördiga från Cathcart i Skottland"
2014-01-03 17:12   Thee Robert`z
Om skribenterna talar om vilka "faktafel" som finns i mitt inlägg, skulle jag verkligen uppskatta detta, så att jag kan kommentera mina "faktafel". Jag har kollat min text och kommit fram till att det måste vara: " Av en katastrof etc......" Visst var det ett katastrofalt misslyckande. Att inte kunna genomföra expeditionens målsättning; att korsa Antarktis! Även jag har läst "Mrs Chippy sista expedition, en lätt romantisering av en katts tankar. För övrigt skjuts katten tillsammans med ett tiotal hundar. Några dagar senare skjuts resten av hundarna. Caroline Alexanders framställning bygger mycket på en annan framställning gjord av Alfred Lanting " Att överleva" publicerad 1959, översatt till svenska 1960. Om vi ändå snackar om böcker!!!!!!
kato69   2014-01-03 18:02
Ditt inlägg har jag inte kommenterat utan jag reagerade på texten skrivet av fotosidans medarbetare Alexander Linde sista stycket "Sir Ernest Shackleton och hans män blev strandade på Antarktis efter att deras skepp, Aurora, slitit sig från sina förtöjningar under en kraftig storm 1914. Skeppet kunde inte vända tillbaka in, utan återvände till Australien. Expeditionen blev räddade i januari 1917 av just samma skepp, som lagats och fyllts på med förnödenheter i hamn."
Jag tycker att det skulle rättas för det stämmer inte med årtalen. För övrigt har jag inte läst Alfred Lantings bok " Att överleva", bra tips.
2014-01-03 17:39   Mats.E
Jag betraktar den här texen
http://www.nzaht.org/content/library/Century_old_Antarctic_images_discovered_10_Dec_2013_NZAHT.pdf
som källan till Fotosidans artikel.
Ingenstans talas om att bilderna behövde framkallas. Negativ fås genom att framkalla exponerad film.
Eftersom de hittades i ett mörkrum (inte mörkerrum) är det troligt att expeditionen hade möjlighet att framkalla sin film.
Jämför gärna med filmerna från Andrée-expeditionen som var oframkallade.
I en tid där utskrift av bildfiler kallas för framkallning är misstaget förståeligt, men inte värdigt en journalist på Fotosidan.
2014-01-03 18:09   lct
Märkligt att ingen tar upp de filmrullar som påträffades 1930 från Andrées expedition 1897 Filmrullarna hade legat infrusna i 33 år och de cylindrar som de låg i hade fyllts med vatten vid färden till Stockholm. Ändå lyckades man få fram ca 20 bilder. Man använde en sulfitfri pyrokatekin- natriumhydrat framkallare. Mer om detta kan man läsa i Med Örnen mot polen(1930) sid 202- 2205.Läs gärna också Bea Uusmans fantastiska bok Expeditionen - en kärlekshistoria.
2014-01-03 19:23   Jonas Nimmersjö
Vad är ett mörkerrum?
Mörkrum vet jag vad det är ...
2014-01-05 15:05   Thee Robert`z
Om upphovsrätt! Alla vetenskapliga expeditioner omges av avtal som träffas mellan huvudmannen och deltagaren. I sir Ernst fall var han extremt noga med att ha första "tjing" till berättelsen. Några av deltagarna, 9 st, förde dagbok och några kanske fotograferade med enklare kameror. I avtalet stod det uttryckligen att ingen fick publicera skrivet eller fotograferat material före Sir Ernst eget material. När Sir Ernst hade publicerat sin berättelse var det fritt fram för de övriga att publicera. Men besättningen återkom till ett Krigshärjat Europa och då var det inte någon som tänkte på upphovsrätt. Upphovsrätten ägde naturligtvis fotografen och var bilderna stort vetenskapligt intresse köptes de ut av Huvudmannen som hade fri förfogande rätt över bilderna. Var fotografen död fick dödsboet en mindre summa. En som var stenhård med detta var Robert F Scott, ingen fick överhuvudtaget publicera något som inte Scott godkännt.

Merläsning

Vita huset portar alla fotografer

All form av elektronisk bild- och ljudupptagning förbjuds på Vita husets presskonferenser. Fotograferna portas, reportrarna tvingas anteckna och anlita tecknare. Läs mer... 6

Stor Lennart Nilsson-utställning i Kivik

Fabriken Bästekille i Kivik visar under sommaren och början av hösten en stor utställning med cirka 200 fotografier tagna av världsfotografen Lennart Nilsson. Han har själv varit delaktig i planeringen av utställningen, men gick tyvärr bort i höstas. Läs mer... 1

Tamron 18-400/3,5-6,3 VC ger 22 gångers zoomomfång

Tamron är kända för sina superzoomar. Nu slår de nytt rekord med 18-400 mm f/3,5-6,3 Di II VC HLD som ger 22,2 gångers zoomomfång. Objektivet passar spegelreflexkameror med APS-C-sensor. Fotosidan har provat det nya objektivet. Läs mer... 14

Zeiss Milvus 35/1,4 är ljustark och videoanpassad

Det tionde objektivet i Zeiss Milvus-familjen är en ljusstark och väderskyddad vidvinkel, främst tänkt för reportage, gatufoto och video. Läs mer... 14

Klubbat: Drönarkameror tillåts från 1 augusti

Riksdagen har beslutat att fotografering från drönare blir tillåten för privatpersoner, organisationer och företag, men inte för myndigheter. Den nya lagtexten börjar gälla den 1 augusti. Läs mer... 35

Publicera dina bästa analoga bilder

Nu finns chansen att få någon av dina bästa analoga bilder publicerade i Fotosidan Magasin. Alla publicerade bilder får feedback av ett proffs. Förutom "analogt" har vi också tema "porträtt". Läs mer ...

Mörkare himmel med övertoningsfilter

Peter Györffy visar i en ny video hur du mörkar ner himmelen på ett jämnt och snyggt sätt i Lightroom utan att önskade delar i bilden blir mörkare. Övertoningsfiltret fungerar på liknande sätt i Adobe Camera Raw. Läs mer ...