Annons
Artiklar > Regissör får Hasselbladpriset för filmiska bilder

Regissör får Hasselbladpriset för filmiska bilder

Ballantyne Pier 18 June 1935, fotograferat 2008 av Stan Douglas.

 

Den kanadensiske fotokonstnären Stan Douglas tilldelas Hasselbladpriset 2016 på en miljon kronor. Han jobbar som filmregissör och har bland annat iscensatt flera historiska händelser på ett filmiskt sätt.

Prisutdelningen äger rum i Göteborg den 17 oktober 2016. Dagen därpå, den 18 oktober, öppnar en utställning med Stan Douglas verk på Hasselblad Center. Samma dag kommer Hasselbladstiftelsen att anordna ett symposium med pristagaren och en ny bok om Stan Douglas ges ut av förlaget MACK.

Abbott & Cordova 7 August 1971, fotograferat 2008.

Stiftelsens motivering till valet av Stan Douglas som 2016 års Hasselbladpristagare lyder:

Stan Douglas är en konstnär av enastående betydelse som har fått internationellt erkännande för såväl sina starka fotografiska arbeten som för sina video- och filmverk. Hans konstnärskap reflekterar, på ett omsorgsfullt och träffande sätt, över fotografins och filmens historia och erbjuder ny förståelse av båda mediernas kulturella och teknologiska utveckling. Därtill har Stan Douglas en öppen och mycket innovativ inställning till både analoga och nya digitala format. Det centrala i hans arbete är ett starkt intresse och engagemang för sociala frågor om ras, kön, identitet och postkolonial politik, samtidigt som han upprätthåller ett värdefullt, självkritiskt perspektiv på konstnärens roll i den samtida kulturen.

Exodus 1974, fotograferat 2012.

Roxana Marcoci, ordförande i juryn och förste intendent vid MoMa i New York, säger så här om årets vinnare:

– Douglas engagemang i stillbildens och den rörliga bildens historier, hans sociologiska sätt att arbeta med iscensatta och performativa verk och kritiska beaktande av det fotografiska mediet – i fråga om historiska stilar, processer och vintageutrustning, och de mest sofistikerade digitala verktygen inom den moderna tekniken – är banbrytande.

Lite mer om Stan Douglas

Stan Douglas föddes 1960 i Vancouver, där han bor och arbetar. Han utbildades vid Emily Carr University of Art + Design 1979–1982. Från 1982 till 1983 gjorde han installationer med projicerade bilder som han visade på biografer och 1989 visades hans första serie med 12 korta verk för tv, Television Spots (1988). De sändes i en kommersiell tv-kanal i Saskatoon och Ottawa mellan de vanliga programmen på samma sätt som reklamfilmer, men utan reklamens tydliga avsändare och budskap, och de oavslutade, korta och vardagliga scenerna förbryllade tittarna.

Stan Douglas arbetar främst som filmregissör och manövrerar skickligt stora persongallerier, kostymer och scenografier för att göra nedslag i historien. Hans kritikerhyllade fotografiska serie Crowds and Riots (2008) undersöker folksamlingsfenomen under 1900-talet i födelsestaden Vancouver. I ett nyare fotografiskt projekt, Midcentury Studio (2010–11), gick Douglas in i rollen som fiktiv fotograf och serien skildrar den tidiga pressfotografin i efterkrigstidens Nordamerika, mellan 1945–1951.

I den följande serien, Disco Angola (2013), antog han identiteten av en fotojournalist på tidigt 1970-tal som parallellt återger inbördeskriget i Angola och den spirande undergroundkulturen kring discoscenen i New York. Hans projekt utforskar vidare politiska frågor om förhållandet mellan anti-etablissemangets disco och den revolutionära impulsen. Till en början var livsstilen kring disco ett nattligt undergroundfenomen i övergivna lagerlokaler.

Stan Douglas representeras av David Zwirner Gallery, New York och London samt Victoria Miro, London.

Club Versailles 1974, fotograferat 2012.



Publicerad 2016-03-08.

1 Kommentarer


Merläsning

ANNONS