Annons
Artiklar > Vädjan om mindre tackande

Vädjan om mindre tackande

Jag vädjar till er medlemmar att minimera tackandet i bildkritikkommentarerna. Jag förstår varför ni vill göra det, men jag skulle uppskatta om ni gör detta så mycket som möjligt via mail istället.

Anledningen till vädjan är att fortsätta hålla en hög kvalitet på "senaste kritikkommentarslistan".

Förhoppningsvis så kommer vi att bygga i någon form av tackstöd eller liknande, men detta är inte påbörjat och kommer att ta en stund, så fram tills dess ber jag er använda mail så mycket som möjligt.

Vänligen
David

Publicerad 2002-08-11.

57 Kommentarer

.:Julia:. 2002-08-11 23:57  
Jag har lagt av för längesedan. ^_^
Hmmm "Tackstöd" låter spännande!
Niklas Arnfelt 2002-08-12 00:03  
Betyg: 5
Tack för det David! ;)
ols 2002-08-12 02:39  
då får man tacka satt faktiskt o reta mig en del på det för ett tag sen.........tackar för kommentarer tycker jag man bäst gör genom en kommentar på kommenterarens bilder....rörigt???
Joker 2002-08-12 09:02  
Betyg: 5
Äntligen! Tack David.
RobGum 2002-08-12 09:20  
...skulle det vara möjligt att få kommentarer för egna bilder att inte synas i "senaste kritikkommentarslistan" precis som man inte kan se sina egna bilder i "kommentera nya"? Bara en tanke. Har ingen aning om vad det skulle krävas...
RobGum 2002-08-12 09:22  
Kanske uttryckte mig lite oklart. Menar då att om en fotograf kommenterar en egen bild skulle det alltså inte synas alls i kritiklistan. Inte för någon annan heller då alltså...
David Elmfeldt 2002-08-12 09:34  
det är en av möjligheterna som vi tänkt på. Men det finns en massa olika saker som måste göras före det. Men jag sätter upp detta på vår att-diskutera lista.
jimh 2002-08-12 09:47  
Betyg: 5
Måste också tacka!
Smultris Bengtsson 2002-08-12 10:45  
Ja varför inte... det är klart man kan tacka via mail, men om man har svar på frågor man får i kommentar listan ...ska det vara okej att svara på dem där eller bör man maila då oxå?
sture 2002-08-12 11:07  
Tack för det påpekandet! Att tacka för varenda kommentar, som vissa håller på med, är faktiskt jobbigt. Men det är ju ett sätt att hålla liv i sina bilder........
jonas_lindquist 2002-08-12 11:31  
Betyg: 5
Så många inlägg man har skrivit om detta! Tusen tack! Äntligen!
David Elmfeldt 2002-08-12 13:15  
Min rekommendation är naturligtvis sunt förnuft i denna fråga. Som sagt vi vill ju inte skicka barnet med badkaret eller hur det nu var.
David Elmfeldt 2002-08-12 14:28  
Jag har aldrg påstått att det är otrevligt, men när "senaste kommentarlistan" svämmas över av tack så bli den listan ganska ointressant. Det blir som en chat mellan två individer helt ointressant för alla andra. Likaså att läsa bildkritik där varannan rad är ett tack är inte så meningsfullt för oss andra.

Att inte visa EGNA kommentarer skulle ta bort det fina i när en fotograf svarar på frågor om bilden från andra medlemmar, så det fungerar inte.(ngt som Jim för länge sedan räknat ut).
mipert 2002-08-12 15:29  
Att tacka är artigt men att efter varje kommentar lägga in ett ”Tack Börje, Tack Nina, Tack Linn, Tack Jöns” får mig att sluta läsa under de bilder som har många kommentarer ned risk att missa intressant information/dialog.

Man kan nöja sig med att då och då lägga in ett samlat tack där man samtidigt kompletterar med svar och nya kommentarer på sin bild.
skelett 2002-08-12 15:58  
Asbra! Tycker det är ruttet trist å läsa allt jävla tackande.
henab 2002-08-12 17:47  
Terje - man behöver inte tacka efter varje kommentar. Jag håller helt med Mikael P här.. passa på och säg tack när du ändå svarar på synpunkter och frågor.

Det är ingen som vill att tackandet ska försvinna, bara minska lite från dagens överdrivna nivå.
Carina Gotlén 2002-08-12 18:22  
Jag håller helt med Terje Hellesø , det är väl härligt att sidan inte är helt statisk och tråkig och att man kan tacka om man känner för det eller låta bli.Ju mer aktiva medlemmarna är ju "bättre" sida tror jag.
Kram och tack till alla goa fotovänner, Carina =)
Efwa 2002-08-12 20:00  
Det är viktigt för mig att se att fotografen uppmärksammat mitt sätt att se, och för alla andra att se att fotografen uppmärksammat kommentaren. Jag blir väldigt nyfiken på en bild när någon t.ex skriver "Tack XXX, det var precis så jag tänkte när jag tog bilden"

Men jag får väl foga mig, men jag dör innombords om det försvinner helt :-( Jag tycker det är så jättetrevligt när en fotograf tackar offentligt. Det blir ett starkare och mer ärligt tack.

Jag är faktiskt inte mer än egoistisk.
Pellan 2002-08-13 09:59  
Jag tycker också det är trevligt att se att fotografen uppmärksammat och faktiskt tackat för en kommentar, artigt och trevligt, visst kan man göra det via mail, men hur många gör det?? Kan dock förstå problematiken så jag måste väl finna mej i det, och ser fram emot det sk tackstödet och hoppas på att det kommer inom en snar framtid. Håller med Carina vad som gäller aktiva medlemmar.
Tack för ordet.
Fotohälsningar
Pethra
David Elmfeldt 2002-08-13 11:16  
Jag citerar mig själv (från inlägg ovan):
"Att inte visa EGNA kommentarer skulle ta bort det fina i när en fotograf svarar på frågor om bilden från andra medlemmar, så det fungerar inte.(ngt som Jim för länge sedan räknat ut)."
sture 2002-08-13 13:06  
RobGum 2002-08-13 14:04  
Fast är det inte mer logiskt att återvända till en bild efter att man ställt en fråga istället för att hålla utkik efter i kommentarlistan? Åtminstone gör jag det även om jag inte själv ställt frågan (om jag är intresserad av ett svar). Jag tycker nog att det är av mindre vikt. Men men... Jag har nog alltid hållt mig till ett mindre frekvent tackande.
David Elmfeldt 2002-08-13 14:25  
Robert, det har du iochförsig helt rätt i. Kanske det skulle fungera ändå.
dig 2002-08-14 09:21  
det måste vara ganska tråkiga och intetsägande kommentarer ni får om ni bara kan svara med ett tack...
dig 2002-08-14 09:25  
själv tittar jag på bilderna som den som kommenterat har, det ger ofta ett bra svar på varför jag fick bra eller dårlig kritik. Sedan kommenterar jag någon bild och säger tack ibland. Det känns lite tveksamt att göra som mig, lite fjäsk, men det får jag väl ta.
sture 2002-08-14 16:11  
Daniel Mott 2002-08-15 03:39  
Betyg: 1
Jaha, så man ska behöva leta upp varenda ens mailadress för att maila ett tack? När man skriver en tackkommentar syns ju ofta bilden igen och man ser att fotografen bryr sig om sin bild och kommentarerna denna får på den. Nej, det här var uruselt!!! Tacka mera! :P
David Elmfeldt 2002-08-15 11:44  
Malin och Daniel, jag förstår inte vad problemet är. Ni vill alltså gå tillbaka till de bilder ni kommenterat, där vill ni läsa "Tack för din kommentar, Daniel/Malin". Eller? Eller är det att ni själva vill skriva "Tack för din kommentar XX" på er egna bilder.

Daniel, syftet med att tacka är väl inte för att bilden skall synas igen?? Isåfall tycker jag att det är ett sätt att manipulera senaste kommentarslistan.

Tacket berör ju bara två personer och för oss andra är det fullständigt ointressant. Eller tycker ni att det är givande att läsa tack kommentarerna?
David Elmfeldt 2002-08-15 11:51  
Förresten villjag påpeka att det finns inget förbud mot att tacka, vad jag vänder mig emot är när det går inflation och samma fotografs tackande (kanske t.o.m till samma medlem) svämmar över senaste kommentarslistan.

Likaså vänder jag mig emot kommentarslistor där varannan rad är ett tack. Jag tycker helt enkelt att jag tappar flytet i läsningen.
David Elmfeldt 2002-08-15 12:49  
Ok. Jag förstår synpunkterna. Som sagt tacka är inte förbjudet, men att tacka samma medlem flera ggr verkar lite avigt. Ni måste väl ändå hålla med om att när "senaste kommentars listan" består till 50% av tack, så har det gått fel.

PS! Terje, din röst räknas inte för du är tillsammans med Malin. Mig lurar du inte :-)
David Elmfeldt 2002-08-15 13:43  
Terje, klart jag vet, det var ett skämt. Självklart är din röst lika mycket värd.
Zamn 2002-08-15 15:32  
Jag blir iaf glad när någon tackar mig för kommentaren. Tycker Terje är ett föredöme när det gäller att tacka. Jag får iaf mer respekt för fotografer som gör det.
Efwa 2002-08-16 08:49  
Just så Reine, håller med i allt du skrev :-)
sture 2002-08-19 17:43  
jpx 2002-08-20 12:04  
Suck... idag likadant som igår.
Jag kollar igenom senaste kommentarslistan, och av 40 bilder på sid 1 är 23 stycken Tack-kommentarer från en ärad medlem, varav 21 är riktade till en och samma person "Tack", "Tack igen", "Tack än en gång" och så vidare...

Visst är det trevligt med tack, men nånstans går väl ändå gränsen?
jpx 2002-08-20 12:16  
Jo, i och för sig, det gör jag med ibland. Men hellre väljer jag i så fall "bilder senaste dygnet".

"Senaste kommentarer" väljer jag för att läsa vad folk skrivit och fastnat för. Jag gillar det skrivna ordet, och det är kul att läsa målande kommentarer om hur olika människor uppfattar bilder.

Men det blir ett fasligt bläddrande ibland!
jpx 2002-08-20 12:22  
sture 2002-08-20 18:16  
Stadan 2002-08-21 10:48  
Betyg: 5
Håller helt med David. Låt hellre bli att tacka, skriv fler kommentarer på andras bilder istället. Måste ni nödvändigt tacka så kan ni väl istället diskutera kommentaren, typ "det har du nog rätt i" eller "det håller jag inte med om". Tycker inte att uteblivet tackande skulle på något sätt försämra diskussionsklimatet. Dessutom har många bilddiskussioner blivit klubben för inbördes beundran. Bara för att man inte vill såga bilder betyder inte det att bilddiskussionerna inte skulle kunna vara konstruktiva.
Daniel Mott 2002-08-22 23:19  
Nej, det går mycket snabbare att tacka i anslutning till fotot än att leta upp medlemmens adress, dra igång webbmailen, trycka compose, skriva adress, osv osv osv.
David Elmfeldt 2002-08-23 01:35  
Daniel, det stämmer inte. Det är två knapptryck härifrån tills jag kan börja skriva ett mail till dig. (1) Klickar på ditt namn och kommer till din profil (2) Klickar på "Kontakta Daniel Mott". Sen är det bara att skriva Tack och klicka på sänd. Så det skulle jag vilja säga är ganska enkelt.
sture 2002-08-23 08:58  
puppetm 2002-08-23 12:27  
David: Ironi passar inte på internet :D
puppetm 2002-08-23 12:31  
david: tack räcker inte, numera tar jag vad personen skriver "Din kommentar:" o sen kopierar in deras kommentar, rubrik "Tack för kommentar på "bild""
Vore lättare om man kunde ha "kontaktmallar"
David Elmfeldt 2002-08-23 12:42  
Jag menar självklart inte att man bara skall skriva Tack, man skall naturligtvis utveckla det mer. Kontaktmallar kanske vore ngt.
sture 2002-08-24 11:37  
Gunnvor Klockars Sebbfolk 2002-08-29 12:42  
Så här gör jag:
Jag har övergått till att tacka dem som kommenterar mina bilder genom att kommentera deras, hellre än lägga in tack under min egen bild. Tycker att jag använder tiden mer konstruktivt så.
Annars är det väl trevligt att få någon form av respons på kommentarer. För diskussioner kring bilder vill vi ju ha, och där måste ju fotografen själv få vara med.
miax74 2002-09-01 18:32  
Betyg: 5
novisen 2002-09-02 10:30  
Jag skärper mig ögonaböj.
Bara inte folk tycker jag är otacksam om jag inte tackar och slutar kommentera...

Mvh
Jenny
KGS 2002-11-05 10:17  
Jo men visst kan väl det vara ett trevligt sätt att ta emot kritik/kommentarer, att gå och titta på den fotografens alster och kanske kosta på sej en kommentar där (i den kommentaren kan man väva in ett tack (eller kommentar till kommentaren (hänger ni med med i alla parenteser nu)) också om man vill, så gjorde jag i början, men det var ingen som förstod *s*), på det viset blir väl fotosidan mer levande.
Wolfgang 2002-11-05 12:29  
Jag föreslår att ha 2 svarsrutor under bilden, en där alla kan kommentera bilden och den andra kommer upp genom klick på personens namn, och i den kan man skriva ett tack utan att tacket syns under bildkommentarerna. I nuläge måste jag ju gå till vederbörandes fotosida för att skriva ett tack vilket känns mera omständigt. Men det måste markeras tydligt att det finns en ruta nr 2 för tack, så att alla nya finner sig tillrätta.
NixXxoN 2002-11-05 12:40  
Att tacka för kommentar/betyg ser jag väl inget direkt fel i. Däremot att läsa alla tack hit och dit är direkt ointressant. Jag vill se vad folk tycker och tänker om bilden. Jag har aldrig tackat för en kommentar men man kanske får mer kompisar alternativt ännu mer kommentarer då?
David Elmfeldt 2003-02-20 19:57  
Man kan självklart tacka. Nyheten heter "vädjan om MINDRE tackande", dvs det är helt ok att tacka, men med måtta (och speciellt OK om man dessutom kommenterar tillbaka el liknande).
Magnus Wahlgren 2003-04-23 20:47  
Betyg: 4
Bra att detta tas upp. Bättre med motkommentar än rutinmässigt tackande. Men vissa kommentarer bör ju besvaras.
Kristian h 2003-06-10 00:13  
Jag är uppfostrad att tacka och håller fullständigt med Kristina och Jennie !
David Elmfeldt 2003-06-10 10:35  
NEJ. Det är INTE meningen att man skall tacka efter varje kommentar! Det är helt meningslöst! Tacka genom att skriva en kommentar på en av kommenterarens bilder istället! Mycket bättre, snäppet ännu mer väluppfostrat.
saralmgren 2004-04-09 21:23  
Betyg: 5
Skitbra tyckt och tänkt, David, och alla andra som håller med.
Att kommentera en bild tillbaka är ju helt klart bättre och sparar dessutom på utrymme... Annars är ju den andres gästbok också bra att tacka i.
Har aldrig riktigt förstått det där med att tacka efter var o varannan kommentar faktiskt. Det är väl en sak om man verkligen har svar på en fråga eller på kritik, men annars kan det vara.
Få ut mer av Fotosidan som inloggad

Fotosidan är gratis! Som inloggad får du smarta funktioner. Du kan ladda upp 10 bilder och få kritik på dem. Du får vårt nyhetsbrev. Du kan skapa köp&sälj annonser mm

Merläsning

ANNONS